Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen saa jättää yksin leikkimään normaalin kerrostalon pihalle ilman, että siitä tulee lasu?

Vierailija
25.08.2021 |

3v? 4v? 5v? 6v? Kouluikäisen?

Tietääkö joku? En halua joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin siitä, että vähintään 18 vuoden ikä on turvallisinta lasu-näkökulmasta.

Vierailija
2/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sossuun ja kysy. Kasvatussuosituksia ei tietääkseni ole kirjallisina missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen

Vierailija
4/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellainen lapsi joka ei juokse auton alle tai parkkipaikalle autojen taakse, siellä peruutetaan. Ja ei kiusaa muita, ei lähde vieraiden mukaan, varoo kulmia sieltä voi tulla kovaa joku pyörällä. Kuinka turvallinen alue on yleensä, onko rikollisia tai levoton.

Vierailija
5/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 7-vuotiaan. Silloin ollaan jo koulussa ja kuljetaan koulumatkat itse. Vaikka minusta se kuulostaa tosi pieneltä vielä.

Mitä tahansa tuon alta on heitteillejättö.

Vierailija
6/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäinen. Periaatteessa eskari-ikäinen voi olla muutaman minuutin yksikseen, jos suojainen paikka ja haen varastosta/sisältä jonkin tarvikkeen. 

Vierailija
7/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että eskarin kevätpuolella ehkä, mut toki on yksilöllistä.

Vierailija
8/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä viitisen vuotta tuntuu olevan nuorimmat. Eikä siinä mitään, hyvin asiallisesti käyttätyvät ja huutavat äitiä ikkunaan jos tulee asiaa.

Vierailija
9/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan 7-vuotiaan. Silloin ollaan jo koulussa ja kuljetaan koulumatkat itse. Vaikka minusta se kuulostaa tosi pieneltä vielä.

Jos 7v kulkee yksin koulumatkat liikenteen seassa niin aloittaisin kyllä yksin olon harjoittelun hieman aikaisemmin omalta pihalta...

Vierailija
10/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on 6, jompi kumpi vanhempi on pihalla mukana. Saattaa kyllä käydä vaikka hakemassa mehua lapselle ja vessassa itse välillä. On siellä pihalla kuitenkin muutkin vanhemmat. t: lasun sossu

Vierailija
11/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta ja tilanteesta, minkä ikäisen ylipäätään VOI jättää ulos leikkimään.

Ei lasu ole tuossa se mitä sun pitää miettiä.

Oma tyttäreni oli jo 3-vuotiaana yksin pihalla leikkimässä, koska hän ei ollut karkailija-tyyppiä, sisäpiha oli suojaisa eikä autoteitä tai muuta liikennettä lähellä ja minä näin sisältä suoraan siihen leikkipaikalle ja parvekkeen ovi oli auki, että tyttö pystyi siitä huutamaan jos oli jotain asiaa.

Meillä siis kaksikerroksinen talo, ja leikkipaikka parvekkeen alla.

Minkään ison kerrostaloyhtiön pihalle, autoteiden läheisyyteen tmv. en olisi uskaltanut jättää enkä myöskään silloin, jos ei olisi ollut oma parveke heti siinä leikkipaikan yläpuolella.

Samoin vähänkään arvaamattomampaa lasta ei olisi voinut jättää.

Jotkut lapsethan on sen luontoisia, että ei niitä viitsi edes omalle pihalle laskea alle kouluikäisenä.

Vierailija
12/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on 18. Nykyään joutuu lastensuojelun kynsiin niin oudoista asioista, en ottaisi riskiä.

Vierailija
13/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 7v kulkee yksin koulumatkat liikenteen seassa niin aloittaisin kyllä yksin olon harjoittelun hieman aikaisemmin omalta pihalta...

Landella käveltiin itsenäisesti koulukyytiin jo esikouluikäisenä eli 6v. Pihalla oltiin itsenäisesti jo siitä lähtien kun opeteltiin vaipoista kuivaksi.

Vierailija
14/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on 18. Nykyään joutuu lastensuojelun kynsiin niin oudoista asioista, en ottaisi riskiä.

Voihan niiden ”kynsiin” joutua, mutta ei se johda mihinkään.

Meistä tehtiin lasu, kun lapsi oli hoitajan kanssa kotona, karannut rappuun leikkimään ja joku naapurin vanhuksen kotihoitopalvelun työntekijä soittanut suoraan poliisille selvittämättä ensin yhtään, missä lapsi asuu (rapussa viisi asuntoa joista yksi tietysti tuon vanhuksen, eli neljän oven takana olisi pitänyt käydä kysymässä - ilmeisen iso homma).

Tuosta tuli tietysti lasu, eli käytännössä lastensuojelusta soitettiin seuraavalla viikolla ja kysyttiin mikä tilanne, kerroin ja se siitä.

Eli yksi lyhyt puhelu.

Vierailija
15/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ysikymppisen. jos saisin valita niin eläisin mielummin 60-luvulla ie ollut värejä tv-ssä ei lasuja ei montaa muutakaan turhaa virkaa, sai mukulat elää ihan itsekseen, ei tarvittu puukkoja muuhun kuin pajupillien tekemiseen, joskus poliisit ahdisteli . tuli maijan ämyristä käsky- toinen pois pyörän päältä

Vierailija
16/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 ja silloinkin vain mummon seurassa.

Vierailija
17/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on 6, jompi kumpi vanhempi on pihalla mukana. Saattaa kyllä käydä vaikka hakemassa mehua lapselle ja vessassa itse välillä. On siellä pihalla kuitenkin muutkin vanhemmat. t: lasun sossu

Jos näkisit naapurin 5-vuotiaan pihalla yksin, niin puuttuisitko siihen?

Vierailija
18/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenteen seassa? Kaikki eivät asu suurkaupungissa.

Vierailija
19/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, meidän taloyhtiön pihalla on aikuisia lastemme kanssa. Jos sattuisi, että se 5 -vuotias tosiaan olisi ihan yksin siellä pihalla, niin varmaan puuttuisin, jos tällä on joku hätä tai vaikuttaa, että ei pärjää yksin. 

Vierailija
20/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, meidän taloyhtiön pihalla on aikuisia lastemme kanssa. Jos sattuisi, että se 5 -vuotias tosiaan olisi ihan yksin siellä pihalla, niin varmaan puuttuisin, jos tällä on joku hätä tai vaikuttaa, että ei pärjää yksin. 

Niin, no tietysti minkä tahansa ikäisen olemiseen puututaan ellei hän pärjää, tämä ei taas koske tilannetta jossa viisivuotias leikkii rauhassa pihalla ja kaikki on hyvin vaikkei aikuista ole paikalla. Sitähän tässä tarkoitettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi