Hävettääkö sinua asua liian suuressa asunnossa ?
Yleinen trendi on kohtuullistaa asuntojen kokoa, vähentää ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukea kestävää kehitystä.
Hävettääkö sinua asua ökysuuressa asunnossa ? Onko sinulla käytettävissä yhtä ihmistä kohden enemmän kuin 30 m2 ?
Kommentit (195)
Monet olettavat, että isossa asunnossa on paljon siivottavaa. Ei ole jos ihmisiä asuu vähän. Iso osa paikoista/huoneista ei sotkeudu juuri yhtään. Tilaa on paljon, joten ei ole valtaisaa tavaramäärää ja siivous helppoa.
Imuroinnin ja moppauksen hoitaa robo.
Ainut mikä meillä lähinnä sotkeutuu on keittiö ja tuulikaappi perus leivänmuruineen ja mitä nyt kengänpohjissa saapuu.
T: 300m2, kolme ihmistä
Asuin 12 vuotta 30 neliön kämpässä. Nyt 41,5 neliötä. Olen oikein tyytyväinen siihen että on erillinen makuuhuone, ei hävetä eikä kaduta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä hävetä, mutta muuten olen sitä mieltä, että retkeilijöiden nuotiot ja erilaiset nuotipaikat tulee kieltää. Makkaranpaistoon ei tarvita ilmakehää tuhoavaa puunpolttoa.
Juu. Jokunen vuosi sitten oli juttua kun erimaalaiset oli nuotion tehneet sisällä lattialle. Ehdottomasti kiellettävä ja opastettava.
Meitä 4 melkein aikuista nyt 100 neliössä. Ei kyllä hävetä jäädä tähän asumaan sitten kun lapset (siis nyt teinit) muuttaa joskus kotoa. Eipähän ole enää niin ahdasta.
Kunnan vuorka-asunnot kaikille kirjoitti:
Onko omistusasuminen moraalisesti väärin, koska se perustuu kapitalismiin, joka on silkkaa ahneutta. Pitäisikö kaiken asumisen olla kunnallista ?
Kunnalta en ole koskaan saanut kämppää. Mutta lähin lienee Hoasin kämppä. Se oli luksusta ainakin minulle. Uusi rakennus, olimme sen ekoja asukkaita, ihan ekana emme ehtineet, mutta kaikki oli siis uutta ja hienoa. Sijainti Helsinki. Oma huone oli toki pieni, mutta yhteiset tilat väljät. Se taitaa olla kaikkein luksuksein kämppä jossa olen asunut, jos huomioidaan:
-neliöt
-sijainti
-rakennusvuosi
-oma työ kämpän eteen: rakennus, huolto ja remontointi.
Nykynuorille ei solukämpät kuulemma kelpaa edes yhteiskunnan kustantamina.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kahdella käytössä 75 neliötä ja ei hävetä.
Minulla yksin 76 neliötä, ei hävetä. Mutta ei tähän kyllä kahta mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään hävetä, asun uudehkossa 130 okt talossa 2 kissan kanssa. Nautin tilasta jota on juuri sopivasti. Naisystäväni piipahtelee muutamana päivänä viikossa. Aina joskus viikonloppuisin olemme hänen asunnollaan joka on aika pieni vaan 95 neliötä
Vain, ei vaan.
Pöljäke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke poistuu 1975- syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkeläisen asumistuessa hyväksytään omakotitalon neliömääräksi 70 neliötä yhdelle ja 85 kahdelle. Kun on eläkkeellä joutuu asunnon siivouksen maksamaan itse, 1267 ja tuota pienemmällä eläkkeellä saa palveluseteleitä, joilla saa alennusta siivouksesta, 1268 eläkkeellä siivous maksetaan kokonaan itse.
Ei poistu. Mihin tarvitsen asumistukea kun asun omassa velattomassa asunnossa. Siivota osaan itse.
Leskeneläkettä saa vain 5 vuotta ja sitten ei mitään.
Eläkkeellä voit tarvita siivousapua, kukaan ei tule siivoamaan, vaikka täyttäisit 100 vuotta. Itse joudut ostamaan siivouspalvelut.
Ei hävetä yhtään. jos ap joudut asumaaan koirankopissa niin ei se mun vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke poistuu 1975- syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkeläisen asumistuessa hyväksytään omakotitalon neliömääräksi 70 neliötä yhdelle ja 85 kahdelle. Kun on eläkkeellä joutuu asunnon siivouksen maksamaan itse, 1267 ja tuota pienemmällä eläkkeellä saa palveluseteleitä, joilla saa alennusta siivouksesta, 1268 eläkkeellä siivous maksetaan kokonaan itse.
Ei poistu. Mihin tarvitsen asumistukea kun asun omassa velattomassa asunnossa. Siivota osaan itse.
Eläkkeellä voit tarvita siivousapua, kukaan ei tule siivoamaan, vaikka täyttäisit 100 vuotta. Itse joudut ostamaan siivouspalvelut.
Vuokralla asuessa asunnon loppusiivous jää vuokraisännälle, jos ei ole eläkkeellä siivouspalvelujen ostoon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu tuon kokoisessa vuokralla 4. Kylppäriin näyttää tulevan kyllä hometta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti eläkeläiset ovat tuon ymmärtäneet eivätkä tuhlanneet etelän matkoihin. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu tuon kokoisessa vuokralla 4. Kylppäriin näyttää tulevan kyllä hometta.
No hyvänen aika onko kylppärin siivoaminen vaikeaa?
Miksi hävettäisi? Oma äitini asui "liian suuressa asunnossa" jo teini-ikäisenä. Pariskunta ja kolme lasta, mutta asunnon koko oli yli 200 neliömetriä. Miksi vaihtaa koirankoppiin ihan vaan siksi, että joku köyhä naapuri paheksuu?
Lapsuudenkotini oli "vain" noin 90. Aika usein minua vitutti se, että asunto on liian ahdas. Meitähän oli 4-henkinen perhe, joten tilaa olisi pitänyt olla vähintään 150 neliömetriä niin että perinteinen asumisväljyys säilyy.
Kun itse lähdin opiskelemaan, ensimmäinen kämppä (jaettu opiskelija-asunto) oli 4h + k. Tuossa kämpässä asui yhteensä 3 tyttöä. Siis jokaiselle oma makuuhuone ja sen lisäksi yhteinen keittiö ja yhteinen olohuone. Talo sijaitsi (ja sijaitsee yhä) 3 kilometrin päässä Helsingin Rautatientorilta.
Nyt asun vielä leveämmin. 5h + k. Tässä kämpässä on kaksi asukasta. Usein tuntuu siltä, että tila loppuu kesken. Tarvittaisiin yksi ylimääräinen makuuhuone ja yksi ylimääräinen vaatehuone. Muuten ihan jees.
Ei hävetä. Nämä neliöt on ihan omat ja itse joka sentti maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika onko kylppärin siivoaminen vaikeaa?
Ei se auta ja esim. puinen katto homehtuu.
Lehdessä oli, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä, toivottavasti heillä ei ole asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on opetettu vuosikausia ajattelemaan, että mitä suurempi asunto, sen parempi ihminen olet muiden silmissä. Ökyilyn ihannointi on juurtunut monilla hyvin syvään. Siihen tuleekin siis menemään vielä aikaa, että keskivertokansalaiset ymmärtävät pitkään vallalla olleen ajattelutavan olevan menneisyyttä ja todella noloa tässä nykyisessä maailmantilanteessa. Tällä hetkellä uuden paremman ajattelutavan ovat sisäistäneet vasta kaikkein edistyneimmät edelläkävijät.
Ymmärrän kyllä että USA:n mcMansionit mielletään ökyilyksi, mutta en nyt ihan sulata sitä että suomalaisittain ihan normiasunnossa elävä olisi ökyilijä. Suomessa maaseudulla monet kasvattavat itse osan ruoastaan, kierrättävät lähes kaiken (koska kauppaan on matkaa ja jätekustannukset ovat korkeat) ja elävät luonnonläheisesti. En pidä sitä minkäänmoisena ökyilynä, vaikka niitä neliöitä olisi päätä kohden 100. Näissä asunnoissa ei ole ollut tapana lämmittää turhaan "harakoille" tai uusia sisustusta ja kodin pintoja parin vuoden välein, vaan eletään säästäväisesti ja nuukasti.
Toki tässäkin maassa on yksittäisiä ökyilijöitä, mutta kutsuisin heitä lähinnä poikkeuksiksi.
Maalla on lisäksi pari autoa joka päivä käytössä, lisäksi mopoauto, mönkijöitä, mopoja, päältäajettava ruohonleikkuri jne jne.
Tosi ekologista asumista.
1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta, suuret ikäluokat jo 75-vuotiaita, työpaikkoja loppuu pilvin pimein kaupan alalla ja palvelualalla, asuvatko he vuokralla? Työikäisiä on vähemmän ja moni heistä pienempi tuloisia kuin eläkeläiset, voi voi, asiakkaat vähenee ihan hirveästi.
Ei tipan vertaa. Yksineläjä olen 92 neliöisessä rivariasunnossa. My Castle.