Hävettääkö sinua asua liian suuressa asunnossa ?
Yleinen trendi on kohtuullistaa asuntojen kokoa, vähentää ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukea kestävää kehitystä.
Hävettääkö sinua asua ökysuuressa asunnossa ? Onko sinulla käytettävissä yhtä ihmistä kohden enemmän kuin 30 m2 ?
Kommentit (195)
Mikä on liian suuri asunto? Mulla on yhdelle ihmiselle ja kolmelle koiralle olohuone/keittiö, makkari ja pieni työhuone sekä kylppäri. En koe asuvani mitenkään väljästi tai liian isossa asunnossa. Päinvastoin, pitäisi olla vielä yksi huone koiria varten.
Minä olen käynyt töissä vuosikymmenet, tehnyt pitkää päivää ja säästänyt parhaan nuoruuteni jotta saisin haluamani asunnon. Nytkö olen ollut väärässä ja olisi pitänyt jäädä Jakikseen vuokrayksiöön? Suostun heti kun saan 30 vuotta elämästäni takasin. Tuleeko kauppoja?
Vierailija kirjoitti:
Reilu 60 neliön kolmio on yksinasuvalle riitävä.
Jos on sinulle niin ei sen tarvitse silti olla kaikille, 20 neliötä päälle on just passeli yhdelle kerrostalossa, muulloin riittää vähempikin silloin kun on ulkotiloja käytettävissä.
Ei yhtään hävetä, asun uudehkossa 130 okt talossa 2 kissan kanssa. Nautin tilasta jota on juuri sopivasti. Naisystäväni piipahtelee muutamana päivänä viikossa. Aina joskus viikonloppuisin olemme hänen asunnollaan joka on aika pieni vaan 95 neliötä
Eihän noi nykyiset kaupunkikopit ole koteja sanan varsinaisessa merkityksessä. Ne on sellaisia nukkumiskoppeja, missä käydään nukkumassa. Hulluksihan siinä tulisikin, jos pitäisi pyöriä parissakymmenessä neliössä. Seinät kaatuisi päälle ja luulisi vielä itseään koiraksi kopissa. Kivahan siinä on sisustaa, kun ei ole tilaa sisustaa.
Yli 30m2 tarkoittaa pientä kaksiota.
No toki aina voi heittäytyä asunnottomaksi ja julistaa kokp Suomen kodikseen. Kodin pinta-ala siis yli 300 000 000 000m2
Asuntojankkaus taas käynnissä. Asunto voi jäädä isoksi kun vaikka tulee ero tai puoliso kuolee. Silti voi haluta asua edelleen omassa kodissa. Ei siinä pitäisi mitään hävettävää olla.
Yksin asun, tilaa on 300 neliöö. Ei hävetä. Lapsena ollessani meitä asui 10 ihmistä 50 neliössä. Jospa se kompensoisi nykyistä väljyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä hävetä, mutta muuten olen sitä mieltä, että retkeilijöiden nuotiot ja erilaiset nuotipaikat tulee kieltää. Makkaranpaistoon ei tarvita ilmakehää tuhoavaa puunpolttoa.
Eikä retkeilijöitä, jotka ajelevat kaupungista bensiini- tai dieselkäyttöisellä autollaan retkeilykohteeseen, lampsivat Gore-Tex -vaatteissaan muutaman kilometrin, jotta voivat ottaa instaan itsekehukuvia retkeilyreitin parhailta paikoilta. Sitten vielä maristaan, jos pitkospuut ovat lahoja, opastetaulut vanhoja ja parkkipaikoilla risut raapivat auton kylkeä.
Juuri näin. Retkeilijöiden varustusteiden valmistus on varmastikin tuottanut enemmän päästöjä ja kuluttanut luonnonvaroja enemmän kuin nuotiotulet. Ne pitäisi oikeastaan kieltää ja siirtyä villavaatteisiin
Vierailija kirjoitti:
Yksin asun, tilaa on 300 neliöö. Ei hävetä. Lapsena ollessani meitä asui 10 ihmistä 50 neliössä. Jospa se kompensoisi nykyistä väljyyttä.
Ehditkö tekemään vapaa-ajalla muutakin kuin siivoamaan?
Leskeneläke poistuu 1975- syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkeläisen asumistuessa hyväksytään omakotitalon neliömääräksi 70 neliötä yhdelle ja 85 kahdelle. Kun on eläkkeellä joutuu asunnon siivouksen maksamaan itse, 1267 ja tuota pienemmällä eläkkeellä saa palveluseteleitä, joilla saa alennusta siivouksesta, 1268 eläkkeellä siivous maksetaan kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kivasti joudut maksamaan asuntosi siivouksesta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se tasa-arvoista, että joillakin on kaksi kertaa suurempi asunto kuin jollakin toisella ?
Onko se tasa-arvoista että Sauli Niinistö on suomen presidentti mutta minä en ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on opetettu vuosikausia ajattelemaan, että mitä suurempi asunto, sen parempi ihminen olet muiden silmissä. Ökyilyn ihannointi on juurtunut monilla hyvin syvään. Siihen tuleekin siis menemään vielä aikaa, että keskivertokansalaiset ymmärtävät pitkään vallalla olleen ajattelutavan olevan menneisyyttä ja todella noloa tässä nykyisessä maailmantilanteessa. Tällä hetkellä uuden paremman ajattelutavan ovat sisäistäneet vasta kaikkein edistyneimmät edelläkävijät.
Ymmärrän kyllä että USA:n mcMansionit mielletään ökyilyksi, mutta en nyt ihan sulata sitä että suomalaisittain ihan normiasunnossa elävä olisi ökyilijä. Suomessa maaseudulla monet kasvattavat itse osan ruoastaan, kierrättävät lähes kaiken (koska kauppaan on matkaa ja jätekustannukset ovat korkeat) ja elävät luonnonläheisesti. En pidä sitä minkäänmoisena ökyilynä, vaikka niitä neliöitä olisi päätä kohden 100. Näissä asunnoissa ei ole ollut tapana lämmittää turhaan "harakoille" tai uusia sisustusta ja kodin pintoja parin vuoden välein, vaan eletään säästäväisesti ja nuukasti.
Toki tässäkin maassa on yksittäisiä ökyilijöitä, mutta kutsuisin heitä lähinnä poikkeuksiksi.
Maalaismöllit luulevat olevansa jotenkin ökyjä, kun asuvat ennen sotia tehdyissä 400 neliöisissä lautaliitereissä, joiden arvo on vain tontin hinta.
Silti jaksavat joka keskusteluun tulla jeesustelemaan ja kerskailemaan kuinka heillä on tilaa.
Mulla on postiluukku helsingin keskustassa, sen arvo on enemmän mitä monen möllin maatila jossain sonkajoella.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, asuntoja tulee myyntiin pilvin pimein.
Eläkeläiset joutuvat maksamaan asuntonsa siivouksen itse, jos omaiset ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke poistuu 1975- syntyneiltä ja sitä nuoremmilta. Eläkeläisen asumistuessa hyväksytään omakotitalon neliömääräksi 70 neliötä yhdelle ja 85 kahdelle. Kun on eläkkeellä joutuu asunnon siivouksen maksamaan itse, 1267 ja tuota pienemmällä eläkkeellä saa palveluseteleitä, joilla saa alennusta siivouksesta, 1268 eläkkeellä siivous maksetaan kokonaan itse.
Ei poistu. Mihin tarvitsen asumistukea kun asun omassa velattomassa asunnossa. Siivota osaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu. Mihin tarvitsen asumistukea kun asun omassa velattomassa asunnossa. Siivota osaan itse.
Osaat, mutta entäs sitten, kun et enää kykene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on opetettu vuosikausia ajattelemaan, että mitä suurempi asunto, sen parempi ihminen olet muiden silmissä. Ökyilyn ihannointi on juurtunut monilla hyvin syvään. Siihen tuleekin siis menemään vielä aikaa, että keskivertokansalaiset ymmärtävät pitkään vallalla olleen ajattelutavan olevan menneisyyttä ja todella noloa tässä nykyisessä maailmantilanteessa. Tällä hetkellä uuden paremman ajattelutavan ovat sisäistäneet vasta kaikkein edistyneimmät edelläkävijät.
Ymmärrän kyllä että USA:n mcMansionit mielletään ökyilyksi, mutta en nyt ihan sulata sitä että suomalaisittain ihan normiasunnossa elävä olisi ökyilijä. Suomessa maaseudulla monet kasvattavat itse osan ruoastaan, kierrättävät lähes kaiken (koska kauppaan on matkaa ja jätekustannukset ovat korkeat) ja elävät luonnonläheisesti. En pidä sitä minkäänmoisena ökyilynä, vaikka niitä neliöitä olisi päätä kohden 100. Näissä asunnoissa ei ole ollut tapana lämmittää turhaan "harakoille" tai uusia sisustusta ja kodin pintoja parin vuoden välein, vaan eletään säästäväisesti ja nuukasti.
Toki tässäkin maassa on yksittäisiä ökyilijöitä, mutta kutsuisin heitä lähinnä poikkeuksiksi.
Maalaismöllit luulevat olevansa jotenkin ökyjä, kun asuvat ennen sotia tehdyissä 400 neliöisissä lautaliitereissä, joiden arvo on vain tontin hinta.
Silti jaksavat joka keskusteluun tulla jeesustelemaan ja kerskailemaan kuinka heillä on tilaa.
Mulla on postiluukku helsingin keskustassa, sen arvo on enemmän mitä monen möllin maatila jossain sonkajoella.
Naurattaa nama Helsinki-leveilijat jotka ovat onnellisia postilaatikon kokoisissa "asunnoissaan". Meilla on 104 lammitettya neliota USAlaisen miljoonakaupungin kyljessa kahdelle. On palvelut ja huvitukset kaden ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on postiluukku helsingin keskustassa, sen arvo on enemmän mitä monen möllin maatila jossain sonkajoella.Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, asuntoja tulee myyntiin pilvin pimein.
Eläkeläiset joutuvat maksamaan asuntonsa siivouksen itse, jos omaiset ei siivoa.
Suurin osa siivoaa kotinsa ihan itse. Ainoastaan kaupunkien pikkuyksiöissä asuvilla käy siivooja, koska siellä pikkukodissa liikunta jää nollille ja kroppa rapistuu, ei kykene edes siivoamaan.
Ei yhtään hävetä 46m2 keskustan tuntumassa jotka maksan työnteolla. Päinvastoin v***ttaa nykyajan "trendit" ja jotkut 15m2 koppiasunnot... kun mä tuun kotiin raskaasta duunista, haluan itselleni TILAA, en mitään seinästä revittävää sänkyä tai vessaa eteisessä. En suostu todellakaan tuntemaan huonoa omaatuntoa asumisestani.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään hävetä 46m2 keskustan tuntumassa jotka maksan työnteolla. Päinvastoin v***ttaa nykyajan "trendit" ja jotkut 15m2 koppiasunnot... kun mä tuun kotiin raskaasta duunista, haluan itselleni TILAA, en mitään seinästä revittävää sänkyä tai vessaa eteisessä. En suostu todellakaan tuntemaan huonoa omaatuntoa asumisestani.
No tuo 46 m2 ei ole ole mitenkään iso asunto yhdelle vaan just ja just sopiva mielestäni?
Ruotsissa sossunuoret on ehdottanut, että 'liian suurissa' keskusta-asunnoissa asuvat pakotettaisiin vuokraamaan osa asunnosta ulkopuolisille. Tausta -ajatuksenahan tässä on tietysti se, että ruotsalaisnuoret eivät halua asua matulähiöissä mutta rahat ei riitä minkäänlaisen kopin ostoon keskustasta ja vuokra-asuntoja ei ole. V ttumaista.