Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoija ei ole tehtäviensä tasalla, jos päättää haastatteluun tulevat työhakemuksen ensimmäisen lauseen perusteella

Vierailija
25.08.2021 |

Jos olisin iso pomo, niin antaisin tuollaisille rekrytoijille välittömästi kenkää. Monta hyvää ammattitaitoista hakijaa tippuisi pois vain sen takia, että ei ole lukenut jotain "näin teet täydellisen työhakemuksen"-opasta.

"Täydellinen työhakemus"

"Uravalmentaja kertoo, millaisella työhakemuksella pääsee todennäköisimmin haastatteluun asti. Ensimmäinen lause voi ratkaista."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008154945.html

Hyvä rekrytoija nimenomaan osaa nähdä ihmisten vahvuudet oikeasti, eikä vain ohjeita apinamaisesti seuraamalla tehdyn täydellisen hakemuksen perusteella.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin jännä, että joka päivä valitetaan työntekijäpulaa, mutta sitten ei kuitenkaan huolita työntekijöitä töihin, kun hakemuksen ensimmäinen lause on vääränlainen...

Työpaikasta riippuen, hakemuksia voi olla satoja. Kyllä sieltä sitten se yksi löytyy.

Vierailija
42/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paras itsensä mainostaja voittaa. Se vastaako mainos todellisuutta on sitten jo ihan toinen tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Miksei siihen ekaan lauseeseen voi panostaa niin että. lukija kiinnostuu seuraavastakin? Heti alussa kerrot mitä osaat, siinä se.

Eka lause: "Olen hyvä tyyppi".

Olen dynaaminen, nälkäinen huippuosaaja, joka on muuttuvissa tilanteissa kuin kala vedessä ja etsii alan näköalapaikkaa!

(Tätähän ne työpaikkailmoituksissa haluaa)

Työtehtävistä toisiin 1-2 v. syklillä hyppiviä uraohjuksia ei kaikkiin paikkoihin haluta.

Vierailija
44/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo täytyy sanoa, että ainakin sata hakemusta itse lähettänyt aikoinaan ja aloittanut jokaisen hakemuksen eritavalla. Silti en oo koskaan päässyt vakituisesti töihin. Raakaa peliä ja nykyään töihin pääseekin vähän kuin voittaisi lotossa.

Vierailija
45/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika huolestuttavaa, että rekrytoijat ovat noin herkkiä kyllästymään. Tänään kyllästyttävät nämä jutut, kuukaudet päästä nyt kuuminta hottia olevat jutut ja kahden kuukauden päästä sitten ne kuukauden päästä kuumat jutut. 

Minä ymmärrän sen, että toiston lukeminen on kyllästyttävää ja kyllä hakemuksen pitää kertoa aidosta kiinnostuksesta, mutta jos koko CV kulminoituu ensimmäiseen lauseeseen niin mitä se kertoo rekrytoijan ammattitaidosta? Entä rekrytoijan henkilökohtaiset kirjalliset mieltymykset ym asiat, ovatko ne aina linjassa yrityksen arvojen, strategian ja mission kanssa?

46/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hyvä aloitus.

Vierailija
47/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät työntekijät eli käytännön ihmiset harvemmin ovat kirjailijoita. Rekrytoijat ovat tyhmiä jos hylkäävät hyvät työnhakijat hakemusten lauserakenteiden perusteella.

Vierailija
48/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sirkusapina taipuu noihin vaatimuksiin, ja sitten itketään pilalle menneitä rekryjä ja ostetaan lisää pilipalitestejä onnistuneen rekryn turvaamiseksi.

Vierailija
49/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta tekemisissä työnhakuasioiden kanssa. Kyllä työhakemuksen ensimmäinen kappale on se kaikkein olennaisin, millä tehdään vaikutus rekrytoijaan. Siihen on tärkeää laittaa näkyviin kaikkein olennaisimmat asiat, jotka liittyvät haettavaan paikkaan ja omaan taustaan ja osaamiseen.

Minä olen ollut rekrytoiva esimies n 20 kertaa ja kertaakaan en ole a)selaillut hakemuksista ensimmäistä ja viimeistä riviä ylimalkaisesti läpi tai b) edes lukenut hakemusta jos CV:n mukaan ammattitaitovaatimukset eivät täyty.

Ja tuo että joku robotti raakkaa hakemuksista osan pois tekstissä ilmoitettujen asiasanojen perusteella on bs.

Vierailija
50/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli paras itsensä mainostaja voittaa. Se vastaako mainos todellisuutta on sitten jo ihan toinen tarina.

Työelämässä olen nähnyt ihmisiä jotka ovat häkellyttävän hyviä myymään mainostamaan itseään. Voin suoraan myöntää, että tässä kilpailussa en pärjää kovinkaan hyvin. Eräskin sai ihmiset sukupuoleen katsomatta syömään kädestään, mutta sitten kun tuli aika tehdä konkreettisesti jotain kävikin ilmi, että sitä osaamista ja motivaatiota konkreettiseen tekemiseen oli todella, todella vähän. Itsensä mainostamisesta ja myymisestä jotka ovat hienoja taitolajeja on vain kukonaskel paskan puhumiseen. Tästä syystä haastattelija tarvitsee monipuolisia taitoja pystyäkseen näkemään onko siellä taustalla oikeasti se ihminen jota hän väittää olevansa, eli pitää kyetä olemaan myös immuuni karismalle ja viehätysvoimalle.

Vierailija
51/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Miksei siihen ekaan lauseeseen voi panostaa niin että. lukija kiinnostuu seuraavastakin? Heti alussa kerrot mitä osaat, siinä se.

Eka lause: "Olen hyvä tyyppi".

Olen dynaaminen, nälkäinen huippuosaaja, joka on muuttuvissa tilanteissa kuin kala vedessä ja etsii alan näköalapaikkaa!

(Tätähän ne työpaikkailmoituksissa haluaa)

Joo, vähän edistyneemmissä paikoissa ne haluaa toki sitten myös esimerkkejä siinä CV:ssä jotka tukevat tuota rekryjargonia. Naurettavimpia paikkoja ovat ne joissa rekryäjä ihastuu siihen, että hakija on laskuvarjohyppääjä ja se on se key feature joka saa juuri tämän hakijan nousemaan muiden yläpuolelle.

Vierailija
52/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti, että "Ensimmäinen lause voi ratkaista." Siis voi ratkaista ja miksi ei ratkaisisi, jos se on vaikka "Haen tätä tehtävää, koska työkkäri käski." tai "Olen pitkä pinnainen pien eläin hoitaja."

Vierailija
53/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsee haastatteluun valheellisella hakemuksella on silti parempi mahdollisuus saada työ kuin jos kirjoittaisi "rehellisen" hakemuksen. Valehtelu on olennainen osa työelämää.

Ei. Jos jäät kiinni valehtelusta jo hakuvaiheessa, niin lennät samantien roskiin ja turha yrittää enää uudestaan ainakaan samaan paikkaan töihin. Jossain vaiheessa alat olla jo aika monella mustalla listalla ja valinnanvara käy vähiin.

Miksi sietää tunnettua valehtelijaa työntekijänä: todennäköisesti ko. henkilölle muutkin säännöt, ohjeet ja lait ovat yhtä valinnaisia, joten tulee aiheuttamaan ongelmia.

Vierailija
54/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos jäät kiinni valehtelusta jo hakuvaiheessa, niin lennät samantien roskiin ja turha yrittää enää uudestaan ainakaan samaan paikkaan töihin. Jossain vaiheessa alat olla jo aika monella mustalla listalla ja valinnanvara käy vähiin.

Miksi sietää tunnettua valehtelijaa työntekijänä: todennäköisesti ko. henkilölle muutkin säännöt, ohjeet ja lait ovat yhtä valinnaisia, joten tulee aiheuttamaan ongelmia.

Ei hakuvaiheessa mistään jäädä kiinni, siinä katsotaan vain ekoja lauseita. Ollaanko dynaamisia jne. Toki jos tulee valituksi pitää jossain vaiheessa myös tehdä työt, sitten katsotaan oikeat näytöt. 

Vierailija
55/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi reppanoita.

Tiedättekö miksi nuo hakemukset ladataan tietojärjestelmään? Kone kaivaa sieltä avainsanat jotta edes pääsette ihmisen luettavaksi. Jos ensimmäisenä lauseena on "olen ylpeä intersektinaalinnen (kyllä, kirjoitusvirheelllä) feministi ja tulen laittamaan yhtiönne rakenteen uusiksi" kun haetaan apulaista keittiöön niin voitte olla varmoja ettei kukaan muu kuin feministisen puolueen henkilöstöravintola jatka lukemista.

Ap ei ainakaan ymmärrä. Perusperttien käsitys rekrytoinnista ja oikeastaan työelämästä yleensä on todella omituinen, enkä yhtään ihmettele sitä, että Suomessa on satoja tuhansia elämäntapatyöttömiä.

Onko meillä kansantaloutena varaa jättää rekrytoimatta työtehtävänsä tunnollisesti tekeviä ja osaavia henkilöitä joiden ainoa puute on se, että he eivät osaa mainostaa osaamistaan riittävän hyvin ja asemoida CV:tä ja työnhakukirjeitä rekryäjien nykypäivän vaatimusten mukaiselle tasolle? Jos etsitään vaikkapa hyvää kaivinkoneen tai nosturin kuljettajaa niin kuinka keskeinen vaade on, että henkilön on oltava myös kätevä kirjailija?

Vierailija
56/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiosiossa oli hyvä kommentteja myös siitä miten samaa voisi sanoa myös työilmoituksista. Samaa toistoa ja näköalapaikkoja, dynaamista ilmapiiriä ja kilpailukykyä. Perään 20 alakohtaa missä määritellään ylimalkaisia vaatimuksia työnhakijalle. Myös rekrytoijat voisivat oppia tiivistämään ja erottumaan massasta, että jaksaisi edes lukea ilmoituksen loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme