Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoija ei ole tehtäviensä tasalla, jos päättää haastatteluun tulevat työhakemuksen ensimmäisen lauseen perusteella

Vierailija
25.08.2021 |

Jos olisin iso pomo, niin antaisin tuollaisille rekrytoijille välittömästi kenkää. Monta hyvää ammattitaitoista hakijaa tippuisi pois vain sen takia, että ei ole lukenut jotain "näin teet täydellisen työhakemuksen"-opasta.

"Täydellinen työhakemus"

"Uravalmentaja kertoo, millaisella työhakemuksella pääsee todennäköisimmin haastatteluun asti. Ensimmäinen lause voi ratkaista."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008154945.html

Hyvä rekrytoija nimenomaan osaa nähdä ihmisten vahvuudet oikeasti, eikä vain ohjeita apinamaisesti seuraamalla tehdyn täydellisen hakemuksen perusteella.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hakemus on silmäilty minuutissa

Vierailija
22/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Miksei siihen ekaan lauseeseen voi panostaa niin että. lukija kiinnostuu seuraavastakin? Heti alussa kerrot mitä osaat, siinä se.

Eka lause: "Olen hyvä tyyppi".

Olen dynaaminen, nälkäinen huippuosaaja, joka on muuttuvissa tilanteissa kuin kala vedessä ja etsii alan näköalapaikkaa!

(Tätähän ne työpaikkailmoituksissa haluaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi reppanoita.

Tiedättekö miksi nuo hakemukset ladataan tietojärjestelmään? Kone kaivaa sieltä avainsanat jotta edes pääsette ihmisen luettavaksi. Jos ensimmäisenä lauseena on "olen ylpeä intersektinaalinnen (kyllä, kirjoitusvirheelllä) feministi ja tulen laittamaan yhtiönne rakenteen uusiksi" kun haetaan apulaista keittiöön niin voitte olla varmoja ettei kukaan muu kuin feministisen puolueen henkilöstöravintola jatka lukemista.

Vierailija
24/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi reppanoita.

Tiedättekö miksi nuo hakemukset ladataan tietojärjestelmään? Kone kaivaa sieltä avainsanat jotta edes pääsette ihmisen luettavaksi. Jos ensimmäisenä lauseena on "olen ylpeä intersektinaalinnen (kyllä, kirjoitusvirheelllä) feministi ja tulen laittamaan yhtiönne rakenteen uusiksi" kun haetaan apulaista keittiöön niin voitte olla varmoja ettei kukaan muu kuin feministisen puolueen henkilöstöravintola jatka lukemista.

Ap ei ainakaan ymmärrä. Perusperttien käsitys rekrytoinnista ja oikeastaan työelämästä yleensä on todella omituinen, enkä yhtään ihmettele sitä, että Suomessa on satoja tuhansia elämäntapatyöttömiä.

Vierailija
25/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri kertoi että alepan kassan kesätöihin piti hänen tyttärensä tehdä videohakemus, ryhmähaastattelu etänä ja persoonallisuustestit. Siis kahden kuukauden kesäduuniin kassalle.. Kertoo paljon nykytyöelämästä.

Vierailija
26/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo olisin itse rekrytoija niin tosiaan lukaisisin nopeasti silmäille cv:n läpi ja jos olisi kiinnostavan oloinen työhistoria ja sopiva koulutus niin laittaisin syrjään. En oikeastaan edes ymmärrä totta hakemusten viimeisen päälle siloittelua ja oikeaoppista kappalejakoa, mitä yhä työkkärin kursseillakin opetetaan. 

Vierailija
27/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni puolesta tekemisissä työnhakuasioiden kanssa. Kyllä työhakemuksen ensimmäinen kappale on se kaikkein olennaisin, millä tehdään vaikutus rekrytoijaan. Siihen on tärkeää laittaa näkyviin kaikkein olennaisimmat asiat, jotka liittyvät haettavaan paikkaan ja omaan taustaan ja osaamiseen.

Vierailija
28/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytointi ei todellakaan ole mitään hakemuksen perusteella ihmisen vahvuudet ”oikeasti”, mitä aloittaja väittää. Tajuatteko kuinka paljon hakemuksia tulee? Kuinka monta kertaa on petytty, kun on yritetty nähdä sinne rivien väliin?

Hyvä hakemus vakuuttaa ensimmäisestä lauseesta alkaen, ihan hyvin voi laittaa hylkyyn erittäin heppoisin perustein, jos hakumassa on suuri.

Sitten jos puhutaan harvinaisemmista tehtävistä, erikoisemmista työrooleista, niin on syytä raakata ne vähäiset hakemukset tarkemmin.

AP ei ymmärrä mitä rekrytointi työnä on.

Terv, rekrytoija.

Rivin väliin ei tarvitsisi nähdä, jos kertoisitte totuudenmukaisesti mitä on tarjolla. Myös hakemusten määrä voisi vähentyä, kun työ kuvattaisiin oikealla tasolla.

Vierailija
29/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat eivät tee mitään ylimääräistä työtä. Jos heille ei aukea esimerkiksi koulutusnimike, he eivät tee yhtään googlausta sitä tarkistaakseen. Työnhakija velvoitetaan tutustumaan firman nettisivuihin ja someen j arvaamaan, millaista osaamista juuri tämä firma kaipaa.

Vierailija
30/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin hyvä työskentelemään kovan paineen alla, että alan olla jo puhdas timantti. Pienellä hionnalla ihan korvaamaton aarre yrityksellenne. 💎👌

Saisko tällä töitä? Saako nykyään käyttää emojeja jos määrämuotoinen hakemus on tylsä eikä erotu?

Vierailija
31/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä millaista sirkusta rekrytoinnista on tullut kun hakijoita on vaikka muille jakaa. Tietysti samalla se on rekrytoijille suojatyöpaikka, jossa "tulosta" tulee vaikka hommat hoitaisi arpomalla.

Vierailija
32/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo siitä millaista sirkusta rekrytoinnista on tullut kun hakijoita on vaikka muille jakaa. Tietysti samalla se on rekrytoijille suojatyöpaikka, jossa "tulosta" tulee vaikka hommat hoitaisi arpomalla.

Tulosten perusteella kyseessä onkin lähinnä arvonta.

Sekä työtehtävät että hakijat nähdään tietynlaisten silmälasien läpi. Tarjottavat työtehtävät nähdään hyvin korkeatasoisina tai otetaan "hakija, jossa on potentiaalia" jotain tulevaisuuden työtehtävää varten, mutta nyt tarjolla oleva on jotain hyvin rutiininomaista peetä.

Vierailija
33/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, jos minä/meidän yritys hylkäisi hakijoita hakemuksen perusteella noin helposti, niin eihän me löydettäis yhtäkään työntekijää :D Työskentelen maanrakennusalalla henkilöstöhallinnossa. Hakemukset ovat hyvinkin erikoisia välillä, mutta silti se tyyppi saattaa olla erittäin pätevä siinä itse työssä. Tämä on taitolaji.

Vierailija
34/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän kyllä, että asiantuntijatehtävien haussa on 2/3 rekrytointeja tekevistä täysin kuutamolla. Tämä on oma kokemus.

Vierailija
35/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei todellakaan asiallista. "Olen 45-vuotias, jolla on 20 vuotta kokemusta" vs. "Myynti nousuun! Luon teille lisäarvoa" puoli vuotta työelämässä ja aiemmissa kesätöissä olleelta.

Joo, varmaan iskevä tuo jälkimmäinen, mutta jos työssä vaaditaan taitoja, jospa kuitenkin katsoisivat niitä myös. Jos ensimmäisellä olisi vuoden kokemus mainostoimistosta muun myynti- ja sekalaisen työn ohella ja jälkimmäisellä iskevä ensimmäinen lause, mitä järkeä ottaa jälkimmäinen? Monissa paikoissa niin voidaan tehdä.

Vierailija
36/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksissa kannattaa aina valehdella olevansa parempi kuin on, koska ei sitä kukaan koskaan tarkista, ja pääse paremmin jatkoon.

Vierailija
37/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei todellakaan asiallista. "Olen 45-vuotias, jolla on 20 vuotta kokemusta" vs. "Myynti nousuun! Luon teille lisäarvoa" puoli vuotta työelämässä ja aiemmissa kesätöissä olleelta.

Joo, varmaan iskevä tuo jälkimmäinen, mutta jos työssä vaaditaan taitoja, jospa kuitenkin katsoisivat niitä myös. Jos ensimmäisellä olisi vuoden kokemus mainostoimistosta muun myynti- ja sekalaisen työn ohella ja jälkimmäisellä iskevä ensimmäinen lause, mitä järkeä ottaa jälkimmäinen? Monissa paikoissa niin voidaan tehdä.

Jos jälkimmäinen aloittaisi "Olen 21-vuotias, jolla on puoli vuotta työkokemusta ja kesätyöt päälle", hakemuksen lukeminen loppuisi siihen. Eikö vaan?

Vierailija
38/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsee haastatteluun valheellisella hakemuksella on silti parempi mahdollisuus saada työ kuin jos kirjoittaisi "rehellisen" hakemuksen. Valehtelu on olennainen osa työelämää.

Vierailija
39/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jälkimmäinen aloittaisi "Olen 21-vuotias, jolla on puoli vuotta työkokemusta ja kesätyöt päälle", hakemuksen lukeminen loppuisi siihen. Eikö vaan?

Ja sekö olisi oikein? Eli on oikein rangaista kokenutta, koska nuorempi on tajunnut, ettei kannata aloittaa noin?

Vierailija
40/56 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö olisi oikein? Eli on oikein rangaista kokenutta, koska nuorempi on tajunnut, ettei kannata aloittaa noin?

Huoh. Eihän siinä jutussa niin sanottu, että kaikki noin aloittavat pistetään pois.

20 vuoden kokemus tosin ei sano mitään, kun siinä ei lue mitä kokemusta se on. Eli tuo on huono aloitus myös ei-nuorelle hakijalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi