Päiväkoti ja äidin hajusteyliherkkyys
Poikani aloitti hiljattain ryhmiksessä, johon olemme olleet huipputyytyväisiä. Ongelma on kuitenkin se, että poika kaipaa vielä paljon hoitajien syliä ja joltain hoitajista tarttuu häneen kohtalaisen voimakas hajuveden tuoksu. Lähinnä tuoksun tuntee kun poikaa pitää sylissä. Minulla ei ole mitään diagnosoitua hajusteyliherkkyyttä, mutta monet tuoksut aiheuttavat minulle migreenin. Nyt siis aina hoitopäivien jälkeen kun poika haluaa olla paljon sylissä, minua vaivaa koko illan kova päänsärky. Vatsahaava rajoittaa vielä särkylääkkeiden syöntiä aika tavalla.
Yksi vaihtoehto olisi aina pistää poika pesulle kotiin tullessa, mutta hiusten peseminen on meillä sellaista taistelua että siihen en viitsisi heti hoitopäivän jälkeen ryhtyä. Jotenkin minun on tosi vaikeaa ottaa tätä puheeksi hoitopaikassa, kun pelkään kuulostavani hysteerikolta. Lisäksi hajuveden käyttöön puuttuminen tuntuu vielä menevän kovin yksityiselle alueelle. Pelkään alkavani vältellä pojan syliin ottamista.
Tulipas pitkä sepustus. Onko kellään kokemusta vastaavasta tai ammattilaisen näkökulmaa? Keskustellaanko päiväkodeissa koskaan hajusteiden käytöstä?
Kommentit (34)
Minkä ihmeen takia lastenhoitaja tarvitsee hajuvesiä?
Mä olen hoitoalalla töissä ja käytin töissä aina hajuvettä, vaikka se oli kiellettyä. Sitten itse koin todella vaikea synnytyksen ja olin viikon sairaalassa huonossa kunnossa, ja huomasin miten kamalaa se on kun hoitajalla on hajuvettä, ihan pienenkin tuoksun haistaa. Siihen loppui mun hajuveden käyttö. Pointti tälle tarinalle on se, että ei ne hoitajat taida edes ajatella koko asiaa, ei sitä itse ymmärrä kuinka paljon se tuoksu haisee.
Mä kyllä varmaan mainitsisin hoidossa. Mäkin työskentelen sos-ja terv.alalla, hoidettavana vaan eri kohderyhmä. En koskaan käytä työssäni hajuvettä koska olen niin lähellä asiakkaita että jotakuta voi ärsyttää. Ja meille kyllä alan opinnoissa painottiin että Ei töihin hajusteita, sormuksia tai rakennkynsiä tai kynsilakkaa. Ja lisäksi ainakin parfyymeiden tuoksu voimistuu hikoillessa kun iholla hikimolekyylit ja parfyymi sekoittuu......
Voisiko asiasta mainita esimiehelle? Meillä ongelmia tuotti lasten päiväkotiaikana se, että kun kaikkien vaatteet kuivattiin samassa kuivauskaapeissa niin toisten vermeistä tarttui meidän lasten vaatteisiin voimakas huuhtelu- tai pesuaineen haju. Se oli kanssa aika ikävää, mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:11"]Poikani aloitti hiljattain ryhmiksessä, johon olemme olleet huipputyytyväisiä. Ongelma on kuitenkin se, että poika kaipaa vielä paljon hoitajien syliä ja joltain hoitajista tarttuu häneen kohtalaisen voimakas hajuveden tuoksu. Lähinnä tuoksun tuntee kun poikaa pitää sylissä. Minulla ei ole mitään diagnosoitua hajusteyliherkkyyttä, mutta monet tuoksut aiheuttavat minulle migreenin. Nyt siis aina hoitopäivien jälkeen kun poika haluaa olla paljon sylissä, minua vaivaa koko illan kova päänsärky. Vatsahaava rajoittaa vielä särkylääkkeiden syöntiä aika tavalla.
Yksi vaihtoehto olisi aina pistää poika pesulle kotiin tullessa, mutta hiusten peseminen on meillä sellaista taistelua että siihen en viitsisi heti hoitopäivän jälkeen ryhtyä. Jotenkin minun on tosi vaikeaa ottaa tätä puheeksi hoitopaikassa, kun pelkään kuulostavani hysteerikolta. Lisäksi hajuveden käyttöön puuttuminen tuntuu vielä menevän kovin yksityiselle alueelle. Pelkään alkavani vältellä pojan syliin ottamista.
Tulipas pitkä sepustus. Onko kellään kokemusta vastaavasta tai ammattilaisen näkökulmaa? Keskustellaanko päiväkodeissa koskaan hajusteiden käytöstä?
[/quote]
Ymmärrän sinua täysin. Minulla oli nuorempana hyvin vaikea käydä teatterissa tms jos oli hajuvesien hajua. Aluksi en nuorena edes ymmärtänyt että päänsärky johtuu hajusta. Hajustetut pyykkipulverit olivat ja ovat osittain vieläkin hankalia. Vanhetessa migreeni on lieventynyt ja joskus ei migreeni iske hajusteryöpyn jälkeen. En ymmärrä miten päiväkodissa työntekijät käyttävät työssä ollenkaan hajuvesiä. Sinuna puhuisin luottamuksellisesti päiväkodinjohtajan kanssa. Ystäväni joutui sanomaan kavereitten vanhemmille että voisivatko siirtyä hajusteettomiin pyykkipulvereihin tai vaihtoehtoisesti hänen lapsensa kävi aina kavereitten luona eikä kaverit heillä kun ystävälläni tuli aina hirveä migreeni kavereitten käytyä koska heidän vaatteensa tuoksuivat niin voimakkaasti pulvereille. Aikuiset ymmärsivät kyllä.
Sinuna olisin vaan hiljaa, voivat kostaa lapsellesi muuten.
Tottakai voit ystävällisesti sanoa asiasta. Itselläni on aikaisempi kokemus lähes kymmenen vuoden takaa, kun päiväkodin palaverissa yhteisesti keskusteltiin asiasta ja silloin ainakin meidän pk:ssa sovittiin, ettei enää käytetä hajuvesiä.
LTO
Noin yleisesti ottaen toisten ihmisten hajusteiden käyttöön on vaikea puuttua. Itsekin saan hajusteista oireita, välillä pahojakin, mutta katson, ettei minulla siltikään ole oikeutta kieltää toisilta niiden käyttöä. Mutta tämä tilanne on mielestäni hieman erilainen - minusta on ihan kohtuullista odottaa, ettei hoitaja käytä työssään voimakkaita hajusteita.
Ap., on olemassa liuta särkyl.jotka sulavat vasta suolistossa, miksi et käytä sellaisia? Kait neurologi nyt on ottanut tuon mahahaavan huomioon lääkityksiä määrätessään?! Täsmät?
Vähän ot, mutta tuli mieleeni kun mainitsit migreenin ja mahahaavan, itselläni migreeni ja vatsa kestää hyvin harvoja kipulääkkeitä.
Voithan mainita tuosta asiasta hoitopaikassa, siis tuosta mitä hajusteet saavat aikaiseksi
Mä vaihdan lapsen vaatteet heti kotiin tultua. Se auttaa melko paljon. Oletko kokeillut riittääkö vaatteiden vaihto? Hiukset kannattaa varmaan pitää lyhyinä, ovat silloin helppo pyyhkäistä esim. kostealla paperilla tai pikasuihkuttaa vaikkapa sumutepullolla.
Ota ihmeessä puheeksi hajusteiden ärsyttävyys.
on olemassa liuta särkyl.jotka sulavat vasta suolistossa, miksi et käytä sellaisia?
Päivittäin käytettyinä särkylääkkeet ovat suorastaan vaarallisia. Särkylääkkeet on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, ei jatkuvaan.
Haistaako joku ei yliherkkä hajuveden hajun lapsesta? Jos haistaa, niin hoitajan on täytynyt kylpeä hajuvedessä, eikä se ole normaalia.
Jätä se päiväkoti!
Vittu mitä nillittäjiä suomessa riittää, on asiat vissiin liian hyvin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:50"]
on asiat vissiin liian hyvin.
[/quote]
Tämä on yksi käsittämättömimmistä argumenteista näillä keskustelupalstoilla. Eri ihmiset käyttäytyvät eri tavoilla. Osaa kärsimys todella jalostaa niin, etteivät he valita yhtään mistään. Osa valittaa vain suurimmasta kärsimyksen aiheesetaan, osa valittaa tasapuolisesti kaikesta. On niitäkin, jotka vaikenevat siitä pahimmasta mutta purkavat pahaa oloaan valittamalla pikkuasioista. Siitä, että joku valittaa pikkuasiasta, ei todellakaan voi vetää sitä johtopäätöstä, ettei hänellä olisi elämässään suurempia ongelmia.
Tosin en pitäisi pahaa hajusteyliherkkyyttä mitenkään pienenä ongelmana. Se ei ole luulosairautta ja hysteriaa vaan ihan todellinen vaiva, joka voi aiheuttaa pahojakin oireita (esimerkiksi eräs tuttavani saa usein sen johdosta niin pahan migreenikohtauksen, että sitä parannellaankin sitten sairaalassa tipassa) ja niin ollen rajoittaa elämää aika lailla. Ymmärrän hyvin, että äitiä harmittaa, kun ei voi sylitellä poikaansa päiväkotipäivän jälkeen ilman kovaa päänsärkyä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:50"]Jätä se päiväkoti!
Vittu mitä nillittäjiä suomessa riittää, on asiat vissiin liian hyvin.
[/quote]
Jos tietäisit millaisia astmaoireita ja migreenejä saan hajusteista, et sanoisi noin. Jos käyn kaupassakin, olen kaksi päivää todella sairas kaupassa olevien pesuainehajujen takia. Tänään juuri kävin työterveydessä juttelemassa tästä ja minut otettiin vakavasti, ei ole leikin asia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:47"]on olemassa liuta särkyl.jotka sulavat vasta suolistossa, miksi et käytä sellaisia?
Päivittäin käytettyinä särkylääkkeet ovat suorastaan vaarallisia. Särkylääkkeet on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, ei jatkuvaan.
[/quote]
Aloittajalla on migreeni, siihen on olemassa mm.estolääkityksiä. Ne eivät ole särkylääkkeitä.
T.migipää
Minä käytän töissä (pk) hajuvettä mutta laitan vain yhden suihkauksen. En halua haista "iholle".
Jos alat pestä lapsen päätä aina kotiin tullessa hajuveden vuoksi, niin mieti tarkkaan millä sanoilla sen lapselle esität. Sanot mitä tahansa, niin lapsi kailottaa hoidossa sen mitä sanoistasi ymmärsi.... :)
Meidän päiväkoti ainakin on hajusteeton, työntekijät sitoutuneita käyttämään hajusteetonta kosmetiikkaa/pesuaineita ja myös vanhemmille esitetty toivomus tästä. Myöskään eteistiloihin ei ole suotavaa tulla litra hajuvettä yllään.
Astmaatikkolasten vuoksi tämä käytäntö. Pidin ihan normaalina, varsinkin suuressa päiväkodissa hajujen kirjo on varmaan melkoinen! Tuoksuu omatkin hajuvedet paremmilta kun ei joka päivä läträä.
Ihan hyvin voit mielestäni sanoa, epäammattimainen hoitaja jos siitä loukkaantuu. Mielestäni päiväkotiin ei hajuvedet kuulu, lapsetkin saattavat olla tuoksuille herkkiä.
Kuulostaa kyllä hysteeriseltä käydä kieltämöön lasten hoitajilta hajuvedenkäyttöä - eri asia olisi, jos lapsi saisi joitain oireita.
Olisit onnellinen, että lapsesi on todistetusti päässyt syliin hoitopaikassaan ja kiittelisit hoitajia siitä!