Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit ilmiantavat toisiaan, potilaat jäävät jalkoihin

Vierailija
22.09.2014 |

"MOT antaa lääkäreiden ja potilaiden puhua nyt suunsa puhtaaksi kilpirauhasesta.

MOT: Kilpirauhanen jakoi faktat kahtia, TV1 klo 20.00

Toimittaja Magnus Berglund on haastatellut kolmea kilpirauhaspotilasta, jotka vuosien sairastelun ja erilaisten diagnoosien jälkeen saivat uusia ratkaisuja ongelmiinsa. He voivat nyt paremmin kuin aikaisemmin.

Uusista hoitomuodoista käydään kuitenkin rajua taistelua lääkäreiden keskuudessa. Lääkärit ilmiantavat toisiaan ja Valvira on rajoittanut jo kahden lääkärin oikeuksia hoitaa potilaitaan. Kahdelle muulle on annettu varoitus. Lääkäreiden kiistoista kärsivät potilaat, joista kaikki  eivät oikean diagnoosin jälkeenkään saa apua. Osalla tyroksiinilääkitys ei auta.

Suomen Kilpirauhasliitto on yrittänyt saada kilpirauhasen vajaatoiminnasta virallisia Käypä hoito -suosituksia, mutta turhaan. Liiton mukaan potilas on saattanut jäädä vaille hoitoa, koska lääkäri ei ole osannut tulkita kilpirauhasarvoja ja potilaan oireita kokonaisuutena. Oireita on saatettu pitää masennuksena, liian korkeana kolesterolina tai verenpaineena.

Kilpirauhasliitto pelkää nyt vellovan kohun myötä hoidon vaikeutuvan entisestään, kun lääkärit eivät osaa auttaa, ja hoitoja selvitellään itse nettikeskustelujen perusteella."

Kilpirauhaspotilaana aion ehdottomasti katsoa tämän. MOT on loistava ohjelma. 

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 01:10"]Mikähän yhteys näillä lääkäreillä on. Ovatko kaikki tuon Välimäen seuraajia.

Istuuko muut lääkärit turvat tukossa, etteivät itse joudu lynkkauslistalle?
[/quote]

Valvirasta on näemmä tullut vaikutusvaltaisten endokrinologien käsikassara, joka ei oikeudenkaan päätöstä hyväksy. Ei kannata joutua mustalle listalle.

Vierailija
62/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää taitaa olla osalle lääkäreistä se, ettei heidän tontilleen astuta, ja että joka pykälää noudatetaan kirjaimellisesti. Ei potilaan hyvinvointi. En ymmärrä tuollaista kollegoista kantelua. Suomi on pilkunnussijoitten ja tärkeilijöiden luvattu maa. Ihan turha tulla sanomaan, että valittaneilla lääkäreillä olisi potilaiden hyvinvointi ensimmäisenä mielessä. Potilashan tässä juuri unohdetaan, ja valitettavasti kilpirauhanen vaikuttaa aivan kaikkeen. Kuinka moni syö turhaan masennuslääkkeitä kun kyse on vajaatoiminnasta? Minä söin kymmenen vuotta, ja masennus kroonistui. Nyt syön sekä tyroksiinia että mielialalääkettä. Minun kohdallani oikea diagnoosi taisi tulla liian myöhään. 

Hyvä kuitenkin että keskustellaan! Kiitos MOT! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi lukea enemmänkin näitä AV-lääkärien mielipiteitä asiasta. Täällähän voitte kommentoida anonyymisti.

Vierailija
64/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:56"]

Tärkeämpää taitaa olla osalle lääkäreistä se, ettei heidän tontilleen astuta, ja että joka pykälää noudatetaan kirjaimellisesti. Ei potilaan hyvinvointi. En ymmärrä tuollaista kollegoista kantelua. Suomi on pilkunnussijoitten ja tärkeilijöiden luvattu maa. Ihan turha tulla sanomaan, että valittaneilla lääkäreillä olisi potilaiden hyvinvointi ensimmäisenä mielessä. Potilashan tässä juuri unohdetaan, ja valitettavasti kilpirauhanen vaikuttaa aivan kaikkeen. Kuinka moni syö turhaan masennuslääkkeitä kun kyse on vajaatoiminnasta? Minä söin kymmenen vuotta, ja masennus kroonistui. Nyt syön sekä tyroksiinia että mielialalääkettä. Minun kohdallani oikea diagnoosi taisi tulla liian myöhään. 

Hyvä kuitenkin että keskustellaan! Kiitos MOT! 

[/quote]

Mulla on ollut sekä Thyroxin että ssri-lääkitys jo alle parikymppisestä. Masennukseni ei varsinaisesti johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Molempiin mulla on vahva geneettinen alttius. Onneksi on lääkkeet. Ja onneksi sain ne ajoissa! 

Vierailija
65/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä kilpirauhaskouhottajia, tämä ketju aika lailla jo toistaa itseään...

Vierailija
66/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:47"]

Käänteinen rt3 dominanssi on olemassa oleva fakta ei tosin monen Suomessa koulutetun lääkärin mukaisesti. Miksi vain thyroxinin myynnillä on Suomessa monopoli? onko tämä todella tiedostamattomuuden ja koulutuksen puutetta? Taloudellinen kaupallinen sidonnaisuus? Valvira +Orion vuosia vuosia thyroxinilla, edelleen turvonnut väsynyt kognitiivisesti toimimaton, hiukset eivät kasvaneen jne? Kunnes fimean erityislupa hakemuksella armour thyroid biologista kilpirauhaslääkettä, tätä tuo maahan ainoastaan yliopiston apteekki. Jenkeissä lääke jossa se valmistetaan maksaa 17$ purkki täällä 55€ purkki. annoksesta riippuen itse maksan n.100€ kk lääkkeestäni. voin paljon paremmin itselläni tuo T4 kilpirauhashormoni ei muunnu aktiiviseksi t3 ksi ja sen vuoksi vuosia saamani hoitoni oli riittämätön. itse hakeuduin yksityisen kautta endogrinologille jota kiinnosti pohtia oloni epätyypillisyys. Maksaahan se, varsinkin ihmiselle joka ei ole työkykyinen. Suomessa on ilmeisesti kannattavampi antaa kaltaisteni nuorten ihmisten olla sairastamassa kotona, masennuslääkkeitä olisi kyllä saanut joka kerta kun jaksoi apua kysellä. Sekään ei auta jos valittaa olostaan miten keho ei jaksa. Eihän se jaksa jos ei saa niitä hormoneja jotka ovat vitaaleille elintoiminnoille tärkeitä. en suostunut masennuslääkkeisiin koska tiesin ettei siitä ollut kyse , kilpirauhasen vajaatoiminnan takia ei saa edes määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä sillä olinhan "hoidossa" arvot ok jne. olematta kykenevä töihin, opiskeluun jne. Tässä on valtava epäkohta sekä tilanteeseen toivottavasti nyt saadaan muutos. tohtorit eivät todella ole puoskareita jotka yrittävät hoitaa kaltaisiani ihmisiä. onko parempi jättää ihminen huonolla hoidolla työkyvyttömäksi, taloudelliseen köyhyyteen. Vaika olemassa oleva hoito löytyy vaikkei Suomen käypä hoidosta. Seuraava askel olisi ollut..... no sanotaan vaikka Sveitsiin olin täysin kyllästynyt sairastamiseen.

[/quote]

Mikä tuo erikoislupahakemus on? Siis saitko kuitenkin reseptin lääkäriltä? Ilmiannettiinko hänet Valviralle? Vai miten toimit?

ap

Vierailija
67/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 06:56"]

Voi teitä kilpirauhaskouhottajia, tämä ketju aika lailla jo toistaa itseään...

[/quote]

Ei oo pakko lukee. Ja teitsikin vaan jankkaa. Mene muualle siitä, onhan täällä mm. tuo "vetelä paska" ketju ihan sinua varten :) 

Vierailija
68/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo Sopet ja Välimäetkin määrää yhdistelmähoitoja, ja antaa potilaille T3:a. Eli kyse ei ole siitä, etteivätkö nämä lääkärit pitäisi niitä lääkkeitä aivan hyvinä, toisin kuin tässä ketjussa väitetään. Siinä kantelussa on kyse muusta. Oman tontin vartioimisesta, sanoisin minä.

Katsoiko kukaan taannoin Inhimillisen tekijän, jossa oli vieraana kaksi kilpirauhaspotilasta ja Välimäki? Välimäki sanoi aivan suoraan ja selkeästi, että sille toiselle (joka taisi olla eilen myös MOT:issa) sopi T3. Tämä ohjelma oli ainakin vähän aikaa sitten vielä netissä; googlatkaa jos kiinnostaa.

Itse en eläinperäistä Armouria ottaisi, mutta Lio menisi, jos Thyroxin joku päivä menettää tehonsa.

Vierailija
69/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lääkärien välinen arvovalta- ja oppiriita. Ei mitään muuta. 

Ja potilaat kärsivät. Osalla ei ole nyt hoitavaa lääkäriä lainkaan. 

Vierailija
71/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei#29
Sain reseptin Lahdessa lääkärikeskuksessa toimivalta endogrinologilta. Samoin lääkärilta saan samalla myös erityislupa hakemuksen joka sitten viedään apteekkiin. Apteekkki toimittaa erityislupa hakemuksen Fimeaan jossa käsittelyyn menee n.2vkoa tämä lupahakemus maksetaan apteekkiin 18€ kun lupa myönnetään sitten voidaan toimittaa reseptillä varsinainen lääke eli kohdallani juri tämä armour thyroid.
hassua oli kun tarvitsin eri vahvuisena samaa lääkettä jälleen sama rundi, lupahakemus, maksu jne. Alkoi tuntua rahastamiselta.
osa on tutkinut voisiko hakea lääkeensä Eunnalueelta esim. Saksasta ha paljonkonse maksaisi. Kysienen henkilö kuulemma valitti tasavallan oikeusasiamiehelle. Mielestäni aiheesta.
tosiaan jos lääke on 17$ Usassa Yliopiston apteekki maksaa kalliit postikulut, vinkvink.
tällähetkellä olen nuollut haavojani vielä en ole jaksanut tehdä tästä kansallista polemiikkiä mutta eikö kannataisi?
Terveyskirjasto on luotettava lähde. Se on näköjään Hypotyreoosi l. Kilpirauhasen vajaatoiminnan osalta, kilpirauhassairauksien osalta päivitetty 7.10.2013 joten ei edes kovinkaan kauan sitten.
aiemmin tiedot olivat suppeat. Eli ohjeet vuosikymmenien takaa.
milloinkohan MOT ohjelmaa alettiin valmistella?

Vierailija
72/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:41"]Itse kärsin vajaatoiminnasta. Olen syönyt tyroksiinia pari vuotta, mutta oireet senkun jatkuvat. [/quote]

Jos oireet jatkuvat vaikka "olet valveutunut" ja lääkitykset päällä, niin ehkä sulla on jotain muutakin.

Mäkin olin varma, että mulla on vajaatoiminta, koska kamalat oireet ja arvot viiterajojen reunoilla. Vaahtosin ja järkkäsin itseni lääkäriltä toiselle jotta "joku ottaisi kilpirauhasen vajaatoimintani vakavasti". No, mulla oli burnout ja nyt vuosi työpaikan vaihtamisen jälkeen on kilpirauhasarvot ideaalit, ihan ilman lääkityksiä.

Vierailija
73/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:20"]

Tämä on lääkärien välinen arvovalta- ja oppiriita. Ei mitään muuta. 

Ja potilaat kärsivät. Osalla ei ole nyt hoitavaa lääkäriä lainkaan. 

[/quote]

Nimenomaan. Mikseivät lääkärit, älykkäät ihmiset, voi keskustella asiasta rakentavasti keskenään ja vaihtaa ajatuksia? Miksi ensimmäinen reaktio on kannella Valviraan? Ei ihme ettei potilastakaan monesti kuunnella, kun suhtautuminen erimieliseen kollegaan on tuollainen. 

Jos potilas voi hoidolla paremmin, eikö se ole tärkeintä?

Vierailija
74/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös arveluttaa. Julkisesti mainostettaessa erityisen hyviä lääkäreitä.... pelottaa että siitä tuleee seuraamuksia myös minua epäilyttää antaako joku ilmi minun hyvän lääkärini " kateellisena"
Vähän kyllä ihmetyttää tämä Suomen kapeakatseinen sivistyneisyys. Eipä tuo toisaalta ihme löytyyhän täältäkin yksilöitä joille maapallo on edellewn litteä kun ovat vain sosiaaliluokistaan huolissaan.

Vierailija
75/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi valtaosalta tämän ketjun meuhkaajista mennä MOT-ohjelman oleellisimmat asiat täysin ohi ja yli hilseen. Moneen kertaanhan ohjelmassa käytiin läpi,  että lääkärit, joiden toimintaa on rajoitettu, ovat määränneet kilpirauhaslääkkeitä hyvin leväperäisin syin käytännössä kaikille, jotka ovesta tulevat ja valittavat väsymystä ja ylipainoa ja muuta ympäripyöreää oiretta. Tuossa Ylen keskusteluketjussahan on muutamia kommentteja siitä kuinka on myös tuputettu oman firman ravintolisiä ja muita tuotteita siinä sivussa. Siinä onkin teille todella asiallista lääketieteellista hoitoa.

Suoraan sanottuna, jos ette oikeasti ymmärrä miksi kilpirauhaslääkkeiden (huom. monikko) määrääminen sadoille ihmisille täysin ympäripyörein perustein ei ole hyvä idea, niin suoraan sanottuna teillä ei edes riitä älykkyys osallistumaan tähän keskusteluun.

Vierailija
76/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä kilpirauhanen voikin olla näin pirullisen vaikea hoidettava. Ja edes diagnosoitava! 

Minulle osui onneksi hyvä omalääkäri, joka suostui aloittamaan koelääkityksen, ja mulla on kyllä Thyroxin toiminut. Eikä annostusta ole tarvinnut säädellä tuuliviirin lailla, koska lääkäri on osannut katsoa kokonaisvointiani, ei vain verikokeitten tuloksia. Silti on joitakin oireita, jotka yhä vaivaavat, mutta minulla olikin vajaatoiminta diagnosoimattomana vaikka kuinka kauan. Ei siitä hetkessä toivu (tai ei siis koskaan, mutta oireet eivät heti edes helpota). 

En tiedä uskaltaisinko edes kokeilla sitä eläinperäistä lääkettä. Onko sen pitkäaikaiskäytöstä tutkimuksia? No, onneksi Thyroxin ainakin toistaiseksi toimii suht hyvin. Ja hienoa MOT! Kilpirauhasesta tulee keskustella. Liian moni on ilman mitään hoitoa, ja harva lääkäri osaa nähdä potilaan kokonaisuutena, ei vain oireiden koostumana. 

Vierailija
77/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#33 jos oireet vain jatkuvat ehkä sulla on muutakin.
arvoisa yksilö kiitos kiinnostuksesta aihettamme kohtaan.
tämä ihminen jolla thyroksiinista huolimatta oireet vain jatkuvat siis vuosienkin käytön jälkeen.... ei siinä välttämättä tarvitse olla muuta ongelmaa kuin väärä lääke.
itselläni meni 6v pelkän thyroxin lääkkeen kanssa kitkutellessa juurikin lääkärien taholta kuullen tuota samaa, johtuu jostakin muusta?
kuitenkin lääkitykse vaihdon jälkeen 2vkon kuluttua voin paremmin ja kkdennkuluttua kuin uusi ihminen. EDES MASENNUS TAI MUUT HYPOKONDRISET OIREET EIVÄT VÄISTY NÄIN NOPEASTI.

Vierailija
78/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:30"]

Minua myös arveluttaa. Julkisesti mainostettaessa erityisen hyviä lääkäreitä.... pelottaa että siitä tuleee seuraamuksia myös minua epäilyttää antaako joku ilmi minun hyvän lääkärini " kateellisena" Vähän kyllä ihmetyttää tämä Suomen kapeakatseinen sivistyneisyys. Eipä tuo toisaalta ihme löytyyhän täältäkin yksilöitä joille maapallo on edellewn litteä kun ovat vain sosiaaliluokistaan huolissaan.

[/quote]

Suomi on kyttääjien paratiisi. 

Vierailija
79/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisvirtani fb:ssa on jo täynnä lääkärikavereiden paheksuntaa aiheesta. Lääkäreistä tulee mieleen jokin uskonnollinen, sulkeutunut yhteisö: älä sano mitään vastaan, älä kyseenalaista, tee kuten käsketään jos haluat kuulua joukkoon. Olisiko aika siirtyä kivikaudelta vuoteen 2014, arvon Ihmishenkien Armoitetut Pelastajat? Teidän tieteenalanne on niin juuriaan myöten umpioitunut, että mikä tahansa muu ala olisi jo surkastunut kasaan kehityksen puutteesta.

Tähän joku mielellään kommentoisi ihmiselämän pituudesta ja Afrikkaan muuttamisesta, mutta kyse ei nyt ole niistä vaan siitä että normaalisti tieteeseen täysin luonnollisesti kuuluva kritiikki vaiennetaan teidän uskonyhteisössänne. Se jos mikä hidastaa kehitystä.

Vierailija
80/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:37"]

#33 jos oireet vain jatkuvat ehkä sulla on muutakin. arvoisa yksilö kiitos kiinnostuksesta aihettamme kohtaan. tämä ihminen jolla thyroksiinista huolimatta oireet vain jatkuvat siis vuosienkin käytön jälkeen.... ei siinä välttämättä tarvitse olla muuta ongelmaa kuin väärä lääke. itselläni meni 6v pelkän thyroxin lääkkeen kanssa kitkutellessa juurikin lääkärien taholta kuullen tuota samaa, johtuu jostakin muusta? kuitenkin lääkitykse vaihdon jälkeen 2vkon kuluttua voin paremmin ja kkdennkuluttua kuin uusi ihminen. EDES MASENNUS TAI MUUT HYPOKONDRISET OIREET EIVÄT VÄISTY NÄIN NOPEASTI.

[/quote]

Ei välttämättä ole kuin väärä lääke, mutta VOI olla ihan jotain muutakin.

On olemassa kilpirauhasen vajaatoiminta ja "kilpirauhasen vajaatoiminta"

Ja mitä tulee Subutexiin, niin mites sen kanssa kävi? Se korvasi heroiinin Suomessa ja on tällä hetkellä nro1 väärinkäytetty aina narkomaaneilla. Että sellasta.

Monella kilpirauhastyypillä on stressi josta oireet johtuu, näkeehän sen jo näistä keskusteluista kun kierroksia otetaan ihan s**tanasti. Sääliksi käy niitä joilla on oikeasti tämä kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitten heidän asiaansa ajaa näkyvästi tämä ylistressaantunut kiihkoaktivistijoukko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi