Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit ilmiantavat toisiaan, potilaat jäävät jalkoihin

Vierailija
22.09.2014 |

"MOT antaa lääkäreiden ja potilaiden puhua nyt suunsa puhtaaksi kilpirauhasesta.

MOT: Kilpirauhanen jakoi faktat kahtia, TV1 klo 20.00

Toimittaja Magnus Berglund on haastatellut kolmea kilpirauhaspotilasta, jotka vuosien sairastelun ja erilaisten diagnoosien jälkeen saivat uusia ratkaisuja ongelmiinsa. He voivat nyt paremmin kuin aikaisemmin.

Uusista hoitomuodoista käydään kuitenkin rajua taistelua lääkäreiden keskuudessa. Lääkärit ilmiantavat toisiaan ja Valvira on rajoittanut jo kahden lääkärin oikeuksia hoitaa potilaitaan. Kahdelle muulle on annettu varoitus. Lääkäreiden kiistoista kärsivät potilaat, joista kaikki  eivät oikean diagnoosin jälkeenkään saa apua. Osalla tyroksiinilääkitys ei auta.

Suomen Kilpirauhasliitto on yrittänyt saada kilpirauhasen vajaatoiminnasta virallisia Käypä hoito -suosituksia, mutta turhaan. Liiton mukaan potilas on saattanut jäädä vaille hoitoa, koska lääkäri ei ole osannut tulkita kilpirauhasarvoja ja potilaan oireita kokonaisuutena. Oireita on saatettu pitää masennuksena, liian korkeana kolesterolina tai verenpaineena.

Kilpirauhasliitto pelkää nyt vellovan kohun myötä hoidon vaikeutuvan entisestään, kun lääkärit eivät osaa auttaa, ja hoitoja selvitellään itse nettikeskustelujen perusteella."

Kilpirauhaspotilaana aion ehdottomasti katsoa tämän. MOT on loistava ohjelma. 

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:09"]

Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta

[/quote]

Vihdoinkin joku toinen, joka tajuaa mistä puhun!

t: trollauksesta syytetty

Vierailija
102/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:58"]

Missä kaikki AV-lääkärit? Eikö tämä aihe kiinnosta? Melkein joka ketjussahan esiintyy joku lääkärinä.

Olen kuullut, että monikaan lääkäri ei nyt Valviran pelossa uskalla antaa nimeään julkisuuteen tai jatkaa potilaan hoitoa. Onko tämä totta? En ihmettelisi yhtään. 

ap

[/quote]

Av-lääkäri tässä terve.

Aihe kiinnostaa minua. En kuulu epätyypillisiä hoitoja määrääviin, mutta minusta tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kuin mitä endokrinologit väittävät. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä ns. rT3-oireyhtymä on todellinen, MUTTA en kannata sen hoitoa agressiivisella T3-monoterapialla (mistä nämä varoitukset käsittääkseni on jaettu?) vaan ajattelen niin että se rT3:n lisääntyminen on kehon fysiologinen vaste jollekin, ja jos lähdetään vaan hoitamaan, syyllistytään lopultakin vain oireiden hoitoon.

Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta.

Ja jos mä olen ymmärtänyt tämän sopan oikein, niin Valvira "vainoaa" nimenomaan niitä lääkäreitä, jotka käyttävät erityisluvallisia lääkehoitoja puutteellisesti diagnosoitujen tilojen hoitoon. Käsittääkseni on edelleen mahdollista käyttää näitä lääkkeitä, kun tutkimukset ja seuranta on asianmukaiset.

[/quote]

Mutta miten ne sitten diagnosoitaisiin kunnolla? Onko ehdotuksia? Onko niillä kannelleilla endoilla ehdotuksia? Mitään, mikä auttaisi potilasta, joka ei saa tyroksiinista apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:19"]

Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta

[/quote]

Vihdoinkin joku toinen, joka tajuaa mistä puhun!

[/quote]

Itse käytit aika aggressiivista kieltä, jos luet omia kommenttejasi. Joten ei mikään ihme, jos pidetään trollina. Esimerkiksi "ylistressaantunut kiihkoaktivistijoukko"

Vierailija
104/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:06"]

#49 lääkärit eivät kuitenkaan anna thyroxinia mitenkään leväperäisesti. Tällöin puhutaankin lääkekokeilusta. Jos se kohentaisi oloa jne. toki myös masennuksen hoidossa on puhuttu kilpirauhaslääkkeen käytöstä erittäin pienin pitoisuuksin ja osalle tämä on saattanut tuoda avun. Saaden pahimman alhon väistymään. mihin pohjaat väitteesi NIIN monen syövän sitä turhaan? Lääkityksen voiman voi arvioida annoksen perusteella kun 0,25mikrogrammaa saa elimistössä jo aikaan vasteen. Mitäpä siihen sanot. sitä ei syödä eikä tule syödä kourakaupalla turhaan koska sillä lähtee henki.

[/quote]

Thyroxinia saa kyllä edelleen helposti, vaikka oireet olisivatkin esimerkiksi masennusta, huonoa yleiskuntoa, stressistä johtuvia melko selkeästi jne. Nykyään linja näyttää aika paljon tiukentuneen. Siltikin on tapauksia, joissa lääkitystä syödään turhaan. On myös tietysti tapauksia, joissa vajaatoiminnasta kärsivä elää ilman lääkitystä, koska oireet ovat vähäiset.

Vierailija
105/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus Käypää hoitoa on syytä muuttaa. Ja kun kilpirauhasen vajaatoiminnalle ei edes ole virallista Käypää hoitoa! 

Vierailija
106/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:23"]

#49 lääkärit eivät kuitenkaan anna thyroxinia mitenkään leväperäisesti. Tällöin puhutaankin lääkekokeilusta. Jos se kohentaisi oloa jne. toki myös masennuksen hoidossa on puhuttu kilpirauhaslääkkeen käytöstä erittäin pienin pitoisuuksin ja osalle tämä on saattanut tuoda avun. Saaden pahimman alhon väistymään. mihin pohjaat väitteesi NIIN monen syövän sitä turhaan? Lääkityksen voiman voi arvioida annoksen perusteella kun 0,25mikrogrammaa saa elimistössä jo aikaan vasteen. Mitäpä siihen sanot. sitä ei syödä eikä tule syödä kourakaupalla turhaan koska sillä lähtee henki.

[/quote]

Thyroxinia saa kyllä edelleen helposti, vaikka oireet olisivatkin esimerkiksi masennusta, huonoa yleiskuntoa, stressistä johtuvia melko selkeästi jne. Nykyään linja näyttää aika paljon tiukentuneen. Siltikin on tapauksia, joissa lääkitystä syödään turhaan. On myös tietysti tapauksia, joissa vajaatoiminnasta kärsivä elää ilman lääkitystä, koska oireet ovat vähäiset.

[/quote]

Älä jankuta

Vierailija
107/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:23"]

Itse käytit aika aggressiivista kieltä, jos luet omia kommenttejasi. Joten ei mikään ihme, jos pidetään trollina. Esimerkiksi "ylistressaantunut kiihkoaktivistijoukko"

[/quote]

Jep, se on totta että vastasin aggressiiviseen hyökkäykseen aggressiivisilla sanoilla. Se on sinällään ihan vapauttavaa, että voi kerrankin sanoa jotain ilman "asiakaspalveluasennetta". En kuitenkaan sanonut mitään henkilökohtaista tai julmaa, sanoin vain suoraan suoraan palautteeseen. Sitä me kaikki täällä vauvalla tehdään ja se suotakoon.

Vierailija
108/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos arvon riitapukarit katsoisivat illan MOT-ohjelman ensin? Tuollainen eipäs-juupas on tosi puuduttavaa. 

ap

Vierailija
109/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:58"]

Missä kaikki AV-lääkärit? Eikö tämä aihe kiinnosta? Melkein joka ketjussahan esiintyy joku lääkärinä.

Olen kuullut, että monikaan lääkäri ei nyt Valviran pelossa uskalla antaa nimeään julkisuuteen tai jatkaa potilaan hoitoa. Onko tämä totta? En ihmettelisi yhtään. 

ap

[/quote]

Av-lääkäri tässä terve.

Aihe kiinnostaa minua. En kuulu epätyypillisiä hoitoja määrääviin, mutta minusta tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kuin mitä endokrinologit väittävät. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä ns. rT3-oireyhtymä on todellinen, MUTTA en kannata sen hoitoa agressiivisella T3-monoterapialla (mistä nämä varoitukset käsittääkseni on jaettu?) vaan ajattelen niin että se rT3:n lisääntyminen on kehon fysiologinen vaste jollekin, ja jos lähdetään vaan hoitamaan, syyllistytään lopultakin vain oireiden hoitoon.

Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta.

Ja jos mä olen ymmärtänyt tämän sopan oikein, niin Valvira "vainoaa" nimenomaan niitä lääkäreitä, jotka käyttävät erityisluvallisia lääkehoitoja puutteellisesti diagnosoitujen tilojen hoitoon. Käsittääkseni on edelleen mahdollista käyttää näitä lääkkeitä, kun tutkimukset ja seuranta on asianmukaiset.

[/quote]

Mutta miten ne sitten diagnosoitaisiin kunnolla? Onko ehdotuksia? Onko niillä kannelleilla endoilla ehdotuksia? Mitään, mikä auttaisi potilasta, joka ei saa tyroksiinista apua?

[/quote]

Kait siinä pitäisi poissulkea monia muita väsymyksen taustasyitä, tosiaan masennus/uupumus, anemia, ravitsemusvajeet, diabetes, munuais- ja maksasairaudet. Krooninen väsymysoireyhtymä, krooniset infektiot ja tulehdustilat. Elämäntilannekuormitus. Eli tarkoitan sanoa että pitäis huomioida tosi laaja-alaisesti ihmisen kokonaisuus eikä lätkiä hormonihoitoja ensitapaamisella kuin automaationa.

JA järjestää tiivis seuranta, lopettaa hoito jos se ei toimi yms.

Vierailija
110/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#55 puhumme samasta asiasta.
ja kyllä pidän joitakin lääkäreitä varsin osaamattomina tai välinpitämättöminä.
ymmärrän varsin hyvin jopa omakohtaisen kokemuksen kautta etteivät kaikki lääkkeet auta kaikkia. Minua ei esim. Thyroxin auttanut ja nyt armour thyroid auttaa.
Kiitos AV-lääkäri osallistumisesta!
Ongelma on mielenkiintoinen ja varsin monitahoinen.
itsekin rT3sta kärsivänä suhtaudun agressiiviseen monoterapiaan kriittisesti. T3 Liothyronin, thybon T3 lääkkeet tuovat sydänperäiset oireet erittäin helposti esille. Mistä voidaan tietää piilevä sydänvaiva ja tämän lääkkeen yhdistelmä. Kuinka voidaan luottaa potilaan todella käsittäneen ettei tätäkään lääkettä syödä kourakaupalla sillä todella lähtee heti henki.

Vierailija
111/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, helppo on sanoa että "ei sua oikeasti mikään vaivaa". Samahan se on mitä masennuksesta kärsivillekin sanotaan. Eli olet vain laiska. Mä en tahdo jaksaa näitä dissaajia. 

Vierailija
112/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:13"]

[/quote]

Nimenomaan. Keskiverto tk-lääkäriltä saa helpommin hampaan irti kuin Thyroxinin, elleivät arvot todella ole pielessä. Näillä jotka ovat hakeneet muuta lääkitystä on ollut jo Thyroxin, eikä se ole auttanut. Ymmärrätkö etteivät kaikki lääkkeet auta kaikkia? Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole mikään yksinkertainen sairaus, kaikkea muuta. Siksi lääkäritkin siitä ja sen hoidoista kiistelevät. Kyse ei ole siitä, että lääkäri diagnosoisi burnoutin kilpirauhasen vajaatoiminnaksi ja määräisi siihen tyroksiiniä! Miten tyhminä sinä lääkäreitä pidät?

[/quote]

Diagnoosin teko ei varmaankaan ole aivan niin yksinkertaista, koska usein ihmiset peittelevät tiettyjä oireitaan, eivät tunnista stressiä, oireilevat fyysisesti jne. Jos ajattelet vaikka väsymystä tai palelua oireena, niin varmaan yli puolella yleislääkärin asiakkaista kärsii noista oireista.

Vierailija
113/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:42"]

Up

Kilpirauhasasia on omaakin sydäntä lähellä, koska epäilen vajaatoimintaa. Käyn verikokeissa, mutta arvot aina lääkärin mielestä "ok".

[/quote]

Pyydä labra-arvot lääkäriltä paperilla, niin näet itse, onko jokin pielessä, jos et kerran lääkäriäsi usko.

Vierailija
114/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:25"]

Joskus Käypää hoitoa on syytä muuttaa. Ja kun kilpirauhasen vajaatoiminnalle ei edes ole virallista Käypää hoitoa! 

[/quote]

Käypää Hoitoa ei ole, koska a) ei ole kuulemma tarvetta, koska kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito on helppoa ja ongelmatonta ja b) Käypä Hoito perustuu kliinisten tutkimusten arviointiin, ja niitä ei juurikaan ole.

Ja suosituksen laatiminen on useiden vuosien prosessi, joten vaikka se tänään todettais tarpeelliseksi, menee vielä kauan ennen kuin siihen voisi tukeutua.

Vierailija
115/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:28"]

Niin, helppo on sanoa että "ei sua oikeasti mikään vaivaa". Samahan se on mitä masennuksesta kärsivillekin sanotaan. Eli olet vain laiska. Mä en tahdo jaksaa näitä dissaajia. 

[/quote]

Mä en sanonut niin... Juuri tähän mulla menee hermo enkä yleensä kirjoita palstoille, kun ymmärretään viestit tahallaan väärin.

Vierailija
116/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:28"]

[/quote]

Nimenomaan. Ylös, ulos ja lenkille! 

Ihan liian monta kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivää on kuitenkin ilman hoitoa ja lääkitystä. Ihan sama mitä mieltä joku anonyymi dissaaja on Vauvalla. 

Minulla Thyroxin on auttanut, ja oireet olivat selvät, muutkin kuin verikokeet (joissa arvot olivat aina niissä rajoissa). Sain elämäni takaisin lääkityksellä. Mutta tietty moni olisi ajatellut, että olen vain laiska läski. Ihme kyllä, paino alkoi pudota ja turvotus kadota heti lääkityksen myötä. 

Vierailija
117/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#58 tai ongelma on vajaatoiminnan hoitoon käytetty ky. Potilaalle ei niin hyvin sopiva lääke. Ja perinteisesti vajaatoimintaan on käytetty thyroxin koska se on ollut AINOA KELAN KORVAAMA lääke.
eikä perinteisesti lääkäreillä ole ollut kokemusta vajaatoiminnan hoidosta muilla valmisteilla joten....
potilas joka ei ole saanut apua thyroxinista voi hyvinkin hyötyä vajaatoimintaan tarkoitetuista muista valmisteista, lääkkeistä jotka ovat kilpirauhaslääkkeitä mutta eivät Suomessa kela-korvattavia ja tämän vuoksi eivät yleisesti käytettyjä. Eiväthän suomalaiset ole tottuneet maksamaan lääkkeitään ihan itse.

Vierailija
118/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:34"]

#58 tai ongelma on vajaatoiminnan hoitoon käytetty ky. Potilaalle ei niin hyvin sopiva lääke. Ja perinteisesti vajaatoimintaan on käytetty thyroxin koska se on ollut AINOA KELAN KORVAAMA lääke. eikä perinteisesti lääkäreillä ole ollut kokemusta vajaatoiminnan hoidosta muilla valmisteilla joten.... potilas joka ei ole saanut apua thyroxinista voi hyvinkin hyötyä vajaatoimintaan tarkoitetuista muista valmisteista, lääkkeistä jotka ovat kilpirauhaslääkkeitä mutta eivät Suomessa kela-korvattavia ja tämän vuoksi eivät yleisesti käytettyjä. Eiväthän suomalaiset ole tottuneet maksamaan lääkkeitään ihan itse.

[/quote]

Niinpä. Ko. lääkkeet ovat muualla aivan hyväksyttyjä. Miten Suomen Valviralla on tässä joku viisasten kivi? 

Vierailija
119/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:34"]

#58 tai ongelma on vajaatoiminnan hoitoon käytetty ky. Potilaalle ei niin hyvin sopiva lääke. Ja perinteisesti vajaatoimintaan on käytetty thyroxin koska se on ollut AINOA KELAN KORVAAMA lääke. eikä perinteisesti lääkäreillä ole ollut kokemusta vajaatoiminnan hoidosta muilla valmisteilla joten.... potilas joka ei ole saanut apua thyroxinista voi hyvinkin hyötyä vajaatoimintaan tarkoitetuista muista valmisteista, lääkkeistä jotka ovat kilpirauhaslääkkeitä mutta eivät Suomessa kela-korvattavia ja tämän vuoksi eivät yleisesti käytettyjä. Eiväthän suomalaiset ole tottuneet maksamaan lääkkeitään ihan itse.

[/quote]

Ja sit tosiaan se erikoislupamenettely on hankala. Sekä lääkärille että potilaalle.

Vierailija
120/210 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:10"]Tässä tietoa teille muille "uskovaisille"

http://fms.fi/kilpirauhasenvajaatoiminnasta/
[/quote]
Lähde: Funktionaalisen lääketieteen yhdistys, joka harjoittaa uskomuslääketiedettä. Valideihin tutkimuksiin luottavat lääkärit kavahtavat kyseistä sakkia, eikä funktionaalista lääketiedettä opeteta missään Suomen yliopistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi