Lääkärit ilmiantavat toisiaan, potilaat jäävät jalkoihin
"MOT antaa lääkäreiden ja potilaiden puhua nyt suunsa puhtaaksi kilpirauhasesta.
MOT: Kilpirauhanen jakoi faktat kahtia, TV1 klo 20.00
Toimittaja Magnus Berglund on haastatellut kolmea kilpirauhaspotilasta, jotka vuosien sairastelun ja erilaisten diagnoosien jälkeen saivat uusia ratkaisuja ongelmiinsa. He voivat nyt paremmin kuin aikaisemmin.
Uusista hoitomuodoista käydään kuitenkin rajua taistelua lääkäreiden keskuudessa. Lääkärit ilmiantavat toisiaan ja Valvira on rajoittanut jo kahden lääkärin oikeuksia hoitaa potilaitaan. Kahdelle muulle on annettu varoitus. Lääkäreiden kiistoista kärsivät potilaat, joista kaikki eivät oikean diagnoosin jälkeenkään saa apua. Osalla tyroksiinilääkitys ei auta.
Suomen Kilpirauhasliitto on yrittänyt saada kilpirauhasen vajaatoiminnasta virallisia Käypä hoito -suosituksia, mutta turhaan. Liiton mukaan potilas on saattanut jäädä vaille hoitoa, koska lääkäri ei ole osannut tulkita kilpirauhasarvoja ja potilaan oireita kokonaisuutena. Oireita on saatettu pitää masennuksena, liian korkeana kolesterolina tai verenpaineena.
Kilpirauhasliitto pelkää nyt vellovan kohun myötä hoidon vaikeutuvan entisestään, kun lääkärit eivät osaa auttaa, ja hoitoja selvitellään itse nettikeskustelujen perusteella."
Kilpirauhaspotilaana aion ehdottomasti katsoa tämän. MOT on loistava ohjelma.
Kommentit (210)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:37"]
#33 jos oireet vain jatkuvat ehkä sulla on muutakin. arvoisa yksilö kiitos kiinnostuksesta aihettamme kohtaan. tämä ihminen jolla thyroksiinista huolimatta oireet vain jatkuvat siis vuosienkin käytön jälkeen.... ei siinä välttämättä tarvitse olla muuta ongelmaa kuin väärä lääke. itselläni meni 6v pelkän thyroxin lääkkeen kanssa kitkutellessa juurikin lääkärien taholta kuullen tuota samaa, johtuu jostakin muusta? kuitenkin lääkitykse vaihdon jälkeen 2vkon kuluttua voin paremmin ja kkdennkuluttua kuin uusi ihminen. EDES MASENNUS TAI MUUT HYPOKONDRISET OIREET EIVÄT VÄISTY NÄIN NOPEASTI.
[/quote]
Ei välttämättä ole kuin väärä lääke, mutta VOI olla ihan jotain muutakin.
On olemassa kilpirauhasen vajaatoiminta ja "kilpirauhasen vajaatoiminta"
Ja mitä tulee Subutexiin, niin mites sen kanssa kävi? Se korvasi heroiinin Suomessa ja on tällä hetkellä nro1 väärinkäytetty aina narkomaaneilla. Että sellasta.
Monella kilpirauhastyypillä on stressi josta oireet johtuu, näkeehän sen jo näistä keskusteluista kun kierroksia otetaan ihan s**tanasti. Sääliksi käy niitä joilla on oikeasti tämä kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitten heidän asiaansa ajaa näkyvästi tämä ylistressaantunut kiihkoaktivistijoukko.
[/quote]
Kunhan trollaat.
Kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin antaa omia "asiantuntija"lausuntojaan täällä. Tunnen molemmat lääkärit joiden oikeuksia on rajoitettu ja sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa. Näitä epätyypillisiä lääkkeitä ei määrätä kenellekään ilman kliinistä tutkimusta ja labroja. Ravintolisät saa jokainen ostaa mistä itse haluaa, itse tilaan herppilästä edullisesti. Nämä lääkärit ovat auttaneet yhteensä tuhansia potilaita voimaan paremmin, sadat saaneet työkykynsä takaisin. Yksikään potilas ei ole tehnyt lääkäreistä valitusta. Ne potilaat jotka ovat joutuneet sairaalaan, ovat ihan itse ottaneet suurempaa annosta kuin lääkäri määrännyt, eikä sitten ole uskaltanut kertoa hoidon omiin käsiinsä ottamisesta ja lääkärit saaneet syyt päällensä.
Ei kai hallinto-oikeus puolla puoskarointia tai ympäripyörein perustein määrättyjä lääkkeitä, mutta Valviran vaikea olla väärässä, saati näiden "Välimäkien". Eli lääkäri voitti hallinto-oikeudessa 3-0, mutta Valvira valitti tuosta.
Tätä samaa lääkettä saa ostaa mm. Kreikassa ilman reseptiä kuka vaan, Suomessa erityislupavalmiste.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:44"]
Kunhan trollaat.
[/quote]
En muuten tasan tarkkaan trollaa, olen vain kanssasi eri mieltä.
Tottakai esim. stressaantuneen on "helppo" syyttää tällaista sairautta kaikesta, kun ei oikein ole vielä saatu kiinni siitä, että omassa elämässä olisi jotain korjattavaa.
Minulla on myös oikeasti hypotyreoosista kärsiviä ystäviä.
Jees, minä mietin myös. Siis todella sen 6vtta uskallanko kokeilla. En siis uskonut ihan aiempien alan opintojenkin vuoksi että omassa hypotyreoosissani voisi olla jotain epätyypillistä.
no odottamalla asia ei parantunut. Annosmuutoksilla asia ei parantunut... js voitte uskoa että kyllä yritin hakea apua. Paras oli varmaankin terveyskeskuksessa työskennellyt ulkomaalainen lääkäri joka ei suostunut uusimaan reseptiäni koska "olet niin nuori menee kuulemma ajastaan ohi."
no varmasti jossakin soviet unionissa menikin ajastaan ohi.
tosin ilmeisesti äiti suomellakin on vara menettää nuoriaan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:44"]
Kunhan trollaat.
[/quote]
En muuten tasan tarkkaan trollaa, olen vain kanssasi eri mieltä.
Tottakai esim. stressaantuneen on "helppo" syyttää tällaista sairautta kaikesta, kun ei oikein ole vielä saatu kiinni siitä, että omassa elämässä olisi jotain korjattavaa.
Minulla on myös oikeasti hypotyreoosista kärsiviä ystäviä.
[/quote]
Niin, niin, mutta YLEENSÄ burnout on sangen helppo tunnistaa! Vajaatoimintaa taas ei. Joten hiukan epäilen kertomustasi.
Hetki menikin ennen kuin paikalle tuli ensimmäinen dissaaja. Mitäs jos katsoisitte ensin sen ohjelman, ennen kuin alatte mutulla sanomaan, että eppäilin määkin, vaan se olikii flunssaa!
Lääkärit voivat tietysti vain hoitaa niin, kuten yleinen käytäntö on. Selkeyden vuoksi on myös järkevää, että kilpirauhasen vajaatoiminnalle on myös asetettu tietyt mitattavissa olevat raja-arvot. Tämä sen vuoksi, että tänäkin päivänä Suomessa on paljon ihmisiä, jotka syövät kilpirauhashormonia turhaan.
Kuten joku sanoikin, on olemassa oikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sitten on myös olemassa sitä epämääräistä väsymystä, vetämättömyyttä, kolotusta, hiustenlähtöä ja lihavuutta, jotka eivät johdu vajaatoiminnasta. Thyroxinilla hoidettiin yhteen väliin masennustakin ja tuli tietynlaiseksi tavaksi kokeilla sitä vähän kaikenlaiseen väsymykseen. Kilpirauhashormonin turhalla käytöllä on kuitenkin myös omat haittavaikutuksensa.
On hyvä, että asiasta keskustellaan, mutta tosiaan suurin osa vajaatoiminnasta on hoidettavissa aivan nykyisen hoitokäytännön mukaisesti. Ihmisillä on myös hyvin poikkeavia näkemyksiä siitä, mikä auttaa mihinkin. Olen törmännyt mm. sellaiseenkin, että ihminen kokee mustikoiden auttavan paremmin diabeteksesta johtuvaan väsymykseen kuin insuliini. Sillä tavalla vähän skeptisesti suhtaudun noihin normaaleista hoitokäytännöistä poikkeavien valmisteiden käyttöön. Moni lääke auttaa, kun siihen uskoo tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:54"]
Niin, niin, mutta YLEENSÄ burnout on sangen helppo tunnistaa! Vajaatoimintaa taas ei. Joten hiukan epäilen kertomustasi.
[/quote]
Lääkärin/muun ulkopuolisen ehkä, potilaan ei. Senhän takia siihen burnouttiin sairastutaankin, kun ei tajuta omia rajoja ja sitä mitä työ/opiskelu/mikätahansa tekee esim. kropalle. Aletaan helposti hakea syytä omasta huonoudesta ja muista sairauksista. Burnouttiin liittyy paljon elimellisiä vaivoja (hormonaaliset eli kilppari mukaanlukien) minkä takia ei ihminen välttämättä tajua syy-seuraus-suhdetta.
Missä kaikki AV-lääkärit? Eikö tämä aihe kiinnosta? Melkein joka ketjussahan esiintyy joku lääkärinä.
Olen kuullut, että monikaan lääkäri ei nyt Valviran pelossa uskalla antaa nimeään julkisuuteen tai jatkaa potilaan hoitoa. Onko tämä totta? En ihmettelisi yhtään.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:56"]
Hetki menikin ennen kuin paikalle tuli ensimmäinen dissaaja. Mitäs jos katsoisitte ensin sen ohjelman, ennen kuin alatte mutulla sanomaan, että eppäilin määkin, vaan se olikii flunssaa!
[/quote]
Mä EN dissaa, hypotyreoosi on kamala sairaus. Mutta kun ihan oikeasti monella kyse EI ole siitä. Monella on, mutta monella ei, jolloin se todellinen syy jää turhan pitkään tämän kilppariasian alle ja pahenee.
Minä en trollaa. Ja se joka trollaa, häntä aihe ei reaalielämässä taida koskettaa juuri varsinaisesti mitenkään. Paitsi jos olet juuri se "nuori lääkäri" jonka jumala on pfoffa jonka tietotaito on sieltä kuus...seitkyl luvuilta.
minun piti olöa juuri niissä kandin pöksyissä mutta otinkin kosketuspohjaa aiheeseen toista kautta.
on toki kilpirauhas sairauksia ja "kilpirsuhas sairauksia" mutta on alidiagnosoituja, hoitamattomia sekä epätyypillisiä. Sitten on tosias näitä lisämunuaisen kuoren tyhjäksi pumpanneita stressiyksilöitä, acth- ketjultaan ongelmaisia jne. Tai jopa mielenterveydeltään järkkyneitä.
mutta arvoisa eriävän mielipiteen esittäjä ajattele miltä tuntuu 3vrokautta valvoneena ja jos sinulla olisi tämä olo koko ajan?
Jo se toisi todella epätoivoisen olon varsinkin lääkäri on tässä yhteiskunnassa se jolta apuamennään terveydellisiin ongelmiin apua hakemaan.
Eikö olisi kamalaa jos arvojen ollessa ok, kaikki ei silti olisi kunnossa.
eikö olisi kestämätöntä vaikka lääkityksestä huolimatta kaikki olisi ok muttet olisi olosi puolesta kunnossa.
ja silti kaiken takana olisi vain ja ainoadtasn kilpirauhanen ja juuri se hypotyreoosi tyypillinen, epätyypillinen, hashimoto, wilson jne.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:54"]
[/quote]
Lääkärin/muun ulkopuolisen ehkä, potilaan ei. Senhän takia siihen burnouttiin sairastutaankin, kun ei tajuta omia rajoja ja sitä mitä työ/opiskelu/mikätahansa tekee esim. kropalle. Aletaan helposti hakea syytä omasta huonoudesta ja muista sairauksista. Burnouttiin liittyy paljon elimellisiä vaivoja (hormonaaliset eli kilppari mukaanlukien) minkä takia ei ihminen välttämättä tajua syy-seuraus-suhdetta.
[/quote]
Itse todellakin tajusin. TYÖPAIKKA sairastutti minut. Ei siitä ollut mitään epäilystä. Tosin DIAGNOSOITU vajaatoiminta ei helpottanut tilannetta.
Totta on, että ihmiset epäilevät erilaisia sairauksia, joita heillä ei välttämättä ole. Mutta jos jollakulla on vajaatoiminta ja lääkitys siihen, niin minusta ei ole kovin asiallista tulla ihan maallikkona väittämään, että kommentoija on kuvitellut koko asian - ja ilmeisesti hänen lääkärinsä myös! Vain siksi, että tyroksiini ei poista kaikkia oireita. Haloo. Millä lihaksilla sinä sellaista väität? Minäkin voisin sanoa, että sinun "burnoutisi" on oikeasti epävakaan persoonallisuuden oire.
Tuskin me täällä voidaan toisiamme diagnosoida, varsinkaan kun ei edes olla lääkäreitä.
#49 lääkärit eivät kuitenkaan anna thyroxinia mitenkään leväperäisesti. Tällöin puhutaankin lääkekokeilusta. Jos se kohentaisi oloa jne.
toki myös masennuksen hoidossa on puhuttu kilpirauhaslääkkeen käytöstä erittäin pienin pitoisuuksin ja osalle tämä on saattanut tuoda avun. Saaden pahimman alhon väistymään.
mihin pohjaat väitteesi NIIN monen syövän sitä turhaan?
Lääkityksen voiman voi arvioida annoksen perusteella kun 0,25mikrogrammaa saa elimistössä jo aikaan vasteen. Mitäpä siihen sanot.
sitä ei syödä eikä tule syödä kourakaupalla turhaan koska sillä lähtee henki.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:58"]
Missä kaikki AV-lääkärit? Eikö tämä aihe kiinnosta? Melkein joka ketjussahan esiintyy joku lääkärinä.
Olen kuullut, että monikaan lääkäri ei nyt Valviran pelossa uskalla antaa nimeään julkisuuteen tai jatkaa potilaan hoitoa. Onko tämä totta? En ihmettelisi yhtään.
ap
[/quote]
Av-lääkäri tässä terve.
Aihe kiinnostaa minua. En kuulu epätyypillisiä hoitoja määrääviin, mutta minusta tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kuin mitä endokrinologit väittävät. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä ns. rT3-oireyhtymä on todellinen, MUTTA en kannata sen hoitoa agressiivisella T3-monoterapialla (mistä nämä varoitukset käsittääkseni on jaettu?) vaan ajattelen niin että se rT3:n lisääntyminen on kehon fysiologinen vaste jollekin, ja jos lähdetään vaan hoitamaan, syyllistytään lopultakin vain oireiden hoitoon.
Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta.
Ja jos mä olen ymmärtänyt tämän sopan oikein, niin Valvira "vainoaa" nimenomaan niitä lääkäreitä, jotka käyttävät erityisluvallisia lääkehoitoja puutteellisesti diagnosoitujen tilojen hoitoon. Käsittääkseni on edelleen mahdollista käyttää näitä lääkkeitä, kun tutkimukset ja seuranta on asianmukaiset.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:06"]
#49 lääkärit eivät kuitenkaan anna thyroxinia mitenkään leväperäisesti. Tällöin puhutaankin lääkekokeilusta. Jos se kohentaisi oloa jne. toki myös masennuksen hoidossa on puhuttu kilpirauhaslääkkeen käytöstä erittäin pienin pitoisuuksin ja osalle tämä on saattanut tuoda avun. Saaden pahimman alhon väistymään. mihin pohjaat väitteesi NIIN monen syövän sitä turhaan? Lääkityksen voiman voi arvioida annoksen perusteella kun 0,25mikrogrammaa saa elimistössä jo aikaan vasteen. Mitäpä siihen sanot. sitä ei syödä eikä tule syödä kourakaupalla turhaan koska sillä lähtee henki.
[/quote]
Nimenomaan. Keskiverto tk-lääkäriltä saa helpommin hampaan irti kuin Thyroxinin, elleivät arvot todella ole pielessä. Näillä jotka ovat hakeneet muuta lääkitystä on ollut jo Thyroxin, eikä se ole auttanut. Ymmärrätkö etteivät kaikki lääkkeet auta kaikkia? Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole mikään yksinkertainen sairaus, kaikkea muuta. Siksi lääkäritkin siitä ja sen hoidoista kiistelevät. Kyse ei ole siitä, että lääkäri diagnosoisi burnoutin kilpirauhasen vajaatoiminnaksi ja määräisi siihen tyroksiiniä! Miten tyhminä sinä lääkäreitä pidät?
#46 selkeyden vuoksi, Suomessa käytössä olevat rajaarvot ovat pielessä. Jolloin ihmisiä joilla on oireileva vajaatoiminta jää hoitamatta.
jolloin väitteesi on epätosi.
vielä enemmän ihmisiä on jotka tarvitsisivat lääkityksen ja myös siitä hyötyisivät.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:58"]
ap
[/quote]
Av-lääkäri tässä terve.
Aihe kiinnostaa minua. En kuulu epätyypillisiä hoitoja määrääviin, mutta minusta tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kuin mitä endokrinologit väittävät. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä ns. rT3-oireyhtymä on todellinen, MUTTA en kannata sen hoitoa agressiivisella T3-monoterapialla (mistä nämä varoitukset käsittääkseni on jaettu?) vaan ajattelen niin että se rT3:n lisääntyminen on kehon fysiologinen vaste jollekin, ja jos lähdetään vaan hoitamaan, syyllistytään lopultakin vain oireiden hoitoon.
Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta.
Ja jos mä olen ymmärtänyt tämän sopan oikein, niin Valvira "vainoaa" nimenomaan niitä lääkäreitä, jotka käyttävät erityisluvallisia lääkehoitoja puutteellisesti diagnosoitujen tilojen hoitoon. Käsittääkseni on edelleen mahdollista käyttää näitä lääkkeitä, kun tutkimukset ja seuranta on asianmukaiset.
[/quote]
Hmm. Kiitos kommentista! Minulla ei ole asiasta mielipidettä. Se vain kiinnostaa minua itse kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivänä. Minulla Thyroxin on toistaiseksi ainakin toiminut ok. Mutta tuo on hyvin sanottu, että pitäisi katsoa kokonaisuutta eikä hoitaa vain oireita.
Olisinko valmis ottamaan jotain siasta tehtyä lääkettä? Enpä tiedä.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:03"]
Totta on, että ihmiset epäilevät erilaisia sairauksia, joita heillä ei välttämättä ole. Mutta jos jollakulla on vajaatoiminta ja lääkitys siihen, niin minusta ei ole kovin asiallista tulla ihan maallikkona väittämään, että kommentoija on kuvitellut koko asian - ja ilmeisesti hänen lääkärinsä myös! Vain siksi, että tyroksiini ei poista kaikkia oireita. Haloo. Millä lihaksilla sinä sellaista väität? Minäkin voisin sanoa, että sinun "burnoutisi" on oikeasti epävakaan persoonallisuuden oire.
Tuskin me täällä voidaan toisiamme diagnosoida, varsinkaan kun ei edes olla lääkäreitä.
[/quote]
Huoh, tää menee ihan kierroksille taas. Minä EN ole antanut kenellekään diagnoosia vaan toin vain esiin sen, että jos lääkitys ei auta tms, niin JOSKUS kyse voi olla siitä, että kilpirauhasongelman oikeaa syytä ei ole hoidettu, tai syy ei ole siinä kilpirauhasessa itsessään. Lue viestini uudestaan, niin huomaat etten antanut diagnoosia vaan ehdotin miettimään.
Miten nyt vääntäisin tämän rautalangasta... Eli hypotyreoosi voi johtua primaarisesta vaivasta eli suoraan kilpirauhasesta itsestään (lähes aina autoimmuunitulehdus), mutta koska ihmisen keho on kokonaisuus, hormonitoimintoihin (=tyroksiini, insuliini, estrogeeni, kortisoli jne) vaikuttaa todella monet ns. sekundaarisetkin syyt. En siis väitä, että ne kenellä ei välttämättä ole primaarihypotyreoosia, olisivat jotenkin hulluja ja valehtelisivat oireistaan, labrakokeistaan tai siitä, että esim. peruslääkitys ei toimi. Ei, vaan tarkoitan sitä, että joskus on hyvä pohtia asioita laajemmin ja miettiä, voisiko kilpirauhasen toimiminen väärin johtua jostakin toisesta syystä kuin siitä, että kilpirauhasessa itsessään on ensisijaisesti vikaa. Tällaisia asioita ovat esim. stressi, muut lääkitykset, aineenvaihdunnan muut sairaudet, raskaus jne.
Ihan turha mun on sanoa, että oman kokemuksen lisäksi mulla on myös lääketieteellistä koulutusta, koska kukaan ei kuitenkaan sitä usko, mutta silti halusin tuoda esiin myös tämän puolen asiasta, jotta ihmiset voisivat hankalissa tilanteissa miettiä myös laajemmin, kilpirauhasen ulkopuolelta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:41"]Itse kärsin vajaatoiminnasta. Olen syönyt tyroksiinia pari vuotta, mutta oireet senkun jatkuvat. [/quote]
Jos oireet jatkuvat vaikka "olet valveutunut" ja lääkitykset päällä, niin ehkä sulla on jotain muutakin.
Mäkin olin varma, että mulla on vajaatoiminta, koska kamalat oireet ja arvot viiterajojen reunoilla. Vaahtosin ja järkkäsin itseni lääkäriltä toiselle jotta "joku ottaisi kilpirauhasen vajaatoimintani vakavasti". No, mulla oli burnout ja nyt vuosi työpaikan vaihtamisen jälkeen on kilpirauhasarvot ideaalit, ihan ilman lääkityksiä.
[/quote]
Suuri osa kilpparipotilaista on kyllä saanut burnoutin ja masennuksen vajaatoiminnan oireina, ei niin että burnout jäisi diagnosoimatta. Masennuslääkkeitä saa hyvin helposti, samoin työuupumusdiagnoosin (mutta sitä ei saa laittaa, jos haluaa palkallista saikkua!) Vajaatoimiinta on Suomessa käytetyllä asteikolla hankala todeta, ja monesti arvot jäävät sinne nurkille, vaikka muualla Euroopassa saisi jo lääkityksen.
Sitten on vielä niitä, joita Thyroxin ei auta! Katso tämä ohjelma, niin opit lisää.