IVF/ICSI/PAS tms. vko 36
Moi kaikki,
Löytyisikö sittenkin vkolla 36 toimenpiteeseen menijöitä? Kaipaisin likimain samassa aikataulussa kulkijoita, kun tuo vko 37 - 38 pino tuntuu menevän vähän eri tahtiin. Piinailuun (jos nyt sinne asti selvitään) varsinkin kaipaisin heitä, joilla arvioitu testipäivä on joskus vkolla 38.
Koetamme saada toista lasta IVF:llä, kun ei toivoa luomuplussasta ole, vaikka selitystä ei lapsettomuudelle ole löytynyt - paitsi ehkä ikä. Nyt - vihdoinikin - on menossa lyhyen kaavan IVF. Sumuttelen nyt 7. päivää ja piikittelen 6. päivää.
Eilen oli eka ultra, eikä hurrattavaa kauheasti ollut. Tasan kaksi follikkelia oli kypsymässä, mutta ne sentään olivat kohtuullisen kokoisia. Maanantaina nähdään, jatketaanko tätä vai ei ja jos jatketaan, jatkuuko IVFnä vai inseminaationa. Tulispa maanantai pian!
Mitä kuuluu muille ensi viikolla siirtoon menijöille?
Mupsi
P.S. Voi olla, että tuossa isossa pinossa on muitakin samassa aikataulussa kulkevia, mutta jotenkin en osannut heitä sieltä kaivaa. Sumut visiiin sekoittaneet taas pääs jotenkin :(
Kommentit (113)
Unna, onnittelut! Hienoa, että pääsitte siirtoon. Vuosien varrella on tällä tai plussanneiden palstalla jotkut kertoneet plussanneensa 2-soluisilla alkioilla, joten mahdollista se on. Olihan tuo siiretty kovin sitkeä, kun pakastuksen ja sulatuksenkin kesti.
Saararebekka, lepäile ja ota rauhallisesti. Minulla ei aikanaan ollut punktion jälkeen ollenkaan kipuja, toivottavasti ei tule sinullekaan. Onnea alkioiden kasvatukseen! Koska sinulla olikaan siirto? Onko se jo huomenna?
Sira ja a1b1bc1, onnea punktioon. Sehän oli tänään? Tulkaahan kertomaan kuulumisia.
Tämä on todella hullua hommaa. Joka vaiheessa jännitetään ja toivotaan ja tunteet on pinnalla. Itselläni on nyt aika järjettömiä ajatuksia, pohdin mm-. sitä, onko kantoliina parempi kuin kantoreppu. Täysin älytöntä haihattelua tässä vaiheessa. Huoh. Tietää hurjaa piinaa.
Tänään sitten pistän vihdoin ja viimein irrotuspiikin ja sitten vain jännitän perjantaihin asti.
Mupsi
kotosalla, olo on hyvä, yritän silti malttaa vain lepäillä ja ottaa rennosti, onneksi olen kotona viihtyvää tyyppiä :)
Kuten kirjoitit Mupsi niin tunteet mukavasti myllertelee ja ehtii jo vähän pidemmälle kuin missä mennään eli vauvaan ja sen odottamiseen, vielä pitäisi malttaa odottaa odottamisen onnistumista ;) Mutta saahan sitä haaveilla, minua se ainakin piristää ja antaa toivoa ja voimia myös jaksaa tässä monivaiheisessa hoidossa.
Aamulla saimme hyviä uutisia, 9 normaalisti hedelmöittynyttä, huomenna tiedetään taas enemmän kuinka jakautuminen sujunut ja sitten siirto siitä riippuen huomenna tai ylihuomenna. Tänään alkoi Lugesteronien käyttö.
Kärsivällisyyttä ja iloa jännäykseen!
Saararebekka
Punktio ompi nyt sitten ohi,8 solua löytyi, 6 oli kypsiä ja 5 hedelmöittyi oikein ja huomenna olis sitten siirto, jos kaikki menee putkeen. Olipa vaan karmivaa vastata puhelimeen tänä aamuna, kun soittivat tuloksista. Helpotus suuri, edes jotain....
Punktio teki vaan aika kipeetä varsinkin vas. puolelle. Ja edelleen täytyy napsia panadolia, mut mitäpä sitä ei kestäis...
Ei muuta kuin pitkiä hermoja kaikille ja onnea roppakaupalla.
Hei siskot!
Punktio on nyt sitten takana päin ja kaikki meni tosi hyvin. Toimenpide ei sattunut yhtään ja nytkin on jo lähes normaali olo. Saaliiksi saatiin peräti 20 munasolua!!! Tosin meillä kato on ollut aina suurta, mutta jos noista nyt joku edes kehittyisi hyvin. Olisihan se kiva saada pakastimeenkin jotain. Taitaa tulla pitkät kaksi viikkoa jos siirtoon päästään, kun millään en jaksaisi odottaa edes huomiseen että saadaan lisätietoja soluista ja jakautumisesta. Siirto olis sitten perjantaina. Nyt on kyllä tosi hyvä mieli kun tietää että on edes jotain mahiksia onnistua, ehkä. Huomenna sitten taas uudet kuulumiset.
Onnea punktioon menijöille ja malttia piinailijoille!
Ei tätä odottelua kestä ja siirto oli vasta eilen. Kiitos Mupsi lohdutuksesta, mutta silti minua jäi painamaan se 2-soluisuus. Onkohan sellaisella reppanalla mahdollisuuksia elolle. Ja miten suuret mahdollisuudet tuollaisella on. Ajattelin käydä kysäisemässä lapsettomien odottajien puolelta, jos siellä olisi onnistumisia.
Hienoa Sira ja a1b1c1 punktioista kunnialla selviämisestä. Toivottavsti jatkokin menee hyvin! Saararebekan kanssa siis odottelemme testausta vielä pitkään. Peukut pystyyn Mupsille perjantaiksi.
Unna
Matti myöhänen täällä :) Toivottavasti saan tulla mukaan piinamaan. Tein IVF toisen kerran viime viikolla, tai oikeastaan tehtin siirto maanataina, 7 soluinen. Minulla on nestehukka ja olen voinut pahoin viime perjantaista lähtien kuin munasolut kerättiin (22 kpl, josta 10 hedelmöityi). Teen hoidot Suomessa Hesassa mutta asun ulkomailla ja lentomatka siirron jälkeen oli rasittava. Nyt kotona tuntuu jo paremmalta mutta ongelmana on tuo nesteen juonti. Koko ajan on väsynyt ja heikko olo, eiköhän se tästä ajan mukaan parane.
Tätä ennen ollaan tehty 2 inssiä, minkä jälkeen siirryttiin IVF (matkojen hankaluuksien takia). Tärppäsi heti ja nyt meidän pieni täyttää lokakuussa 2! Pari PAS tehtiin touko-kesäkuussa 2006, missä ekalla kerralla ei tullut mitään hirveän piinailun jälkeen ja toisella kerralla ne eivät selvintyneet edes sulatuksesta.
Niinpä nyt vain piinailemaan pari vikkoa.
T. Astra
Meidän esikoinen on muistaakseni kasvanut 2-solusesta, ja hyvin hän tuolla nukkuu huoneessaan! Lääkärini sanoo aina että en saa miettiä liikaa mistä se lähtee. Hän ei yleensä edes suostu sanomaan mitään! Jotkut voivat olla hitaampi mutta paljon kestävämpiä. Samoin minun PAS kävi. Toukokuussa otettiin ' heikompi' näyte ja siitä ei tullut mitään. Kesäkuussa ' parempi' ei selvintynyt sulatuksesta..... ja tätä pitäisi ymmärtää.
Eilen illalla pistin irrotuspiikin ja nyt sitten " vain" odotellaan huomiseen. Aikamoista vihlontaa ja painon tunnetta on viime päivinä ollut alavatsalla. Mahtaako nuo kaksi vaivaista saada tämän aikaan? Toivottavasti eivät ylikypsy. Kaikkea sitä osaakin pelätä :)
sira: Onnittelut! 5 oikein hedelmöittynyttä on tosi hyvä saalis! Popsi Panadolia vaan, se ei vaikuta mitenkään solujen jakautumiseen :) Toivottavasti kuitenkin et enää lääkkeitä tarvitse.
a1b1c1: Onnittelut! Tosi hieno munismäärä, toivottavasti saatte paljon alkioita, että riittää pakkaseenkin kaiken varalle.
Unna: on sillä 2-soluisella kaikki mahdollisuudet. Mutta hyvä ajatus tuo muualtakin kysyminen. Odottajissa on varmasti enemmän kokemusta tästä asiasta, vaikka tästäkin pinosta jo sellaista löytyi.
astra: tervetuloa mukaan! Hieno saalis sinullakin. Saitte varmaan monta pakkaseen?
Malttia, onnea ja tsemppiä Unnalle ja astralle piinailuun. Onnea Saararebekalle, a1b1c1lle ja siralle siirron odotteluun. Tulkaa taas kertomaan kuulumisia ja jakamaan piina-ajatuksia.
Mupsi
Meillä oli punktio eilen, ja vieläkin olen tosi kipeä. Flunssa tuli tähän samaan aikaan, joten sekin osaltaan hankaloittaa elämää. Mulla oli edellinen punktio tosi kipeä, nyt sain onnekseni puudutuksen, joten itse toimenpide ei sattunut juuri ollenkaan, mutta tämä jälkeen olo, olen tosi kipeä ja vieläkin vuodan vähän verta.
Saimme kaikkiaan 14 munista, mutta lääkäri sanoi jo valmiiksi , että kaikki eivät ole kypsiä. Tänään kahden jälkeen soitan, montako on hedelmöittynyt.
Meillä on tämä viimeinen hoito, koska lokakuussa tulee maaginen 40 täyteen, joten joudun maksamaan kaikki mahdolliset PAS siirrot ensin itse ja sitten vasta saamme ne KELALTA. Sikamaista, pitäisi edes maksaa suoraan tämä hoito, joka on aloitettu ennen 40 vuosissynttäreitä.
Tervetuloa pinoon, Marjaliisa. Onnittelut saaliista. Eiköhän noin isosta määrästä rittävän moni ole kypsäkin.
Tuota, ymmärsinkö nyt oikein. Etkö saanut edellisessä punktiossasi puudutusta? Meitin klinikalla puudutus on vakiojuttu ja siitä olen tosi iloinen. Hyvä kuitenkin, että sait nyt sen. Toivottavasti flunssa laantuu pian.
Minulla on tuo maaginen 40 jo rikki ja koko IVF lääkkeineen on ensin itse maksettava. Aikamoinen summa siitä kertyy eikä ole takuita, että KELA siitä mitään edes korvaa.
Mupsi
P.s. Onhan tämä KELAlta hiukan hassu linjaus, kun maan hallitus patistelee tekemään lisää lapsia... Vaikea uskoa, että kukaan huvikseen näitä hoitoja läpi kävisi. Ja toisaalta hiukan hölmöä on laittaa hoitoihin kaikkia koskeva ikäraja. Hedelmällisyys kun on kovin yksillöllinen juttu. Joku muu kriteeri olisi paempi, mutta kait tässäkin on kyse vain rahasta.
Hei!
Juuri ja juuri uskalsin äsken soittaa klinikalle... Kato on taas käynyt. 20 munasolua saatiin eilen kerättyä ja niistä 5 oli epäkypsää. Viidestätoista kypsästä munasolusta 7 oli hedelmöitynyt normaalisti ja 8 epänormaalisti. Harmittaa, kun aina on näin päin, että enemmän on epänormaaleja kuin normaaleja. Täytyy vaan toivoa, että edes osa näistäkin jakautuu normaalisti ja päästään siirtoon. On se jännää miten vuorokaudessa tunteet voi mennä vuoristorataa. Eilen olin vielä niin positiivisella mielellä ja nyt taas päin vastoin. Täytyy vaan odotella huomiseen.
Onnittelut, a1b1c1! Peräti 7 normaalisti hedelmöittynyttä! Niistä saattaa jäädä jopa pakkaseen jokunen. Peukutuksia sille!
Älä välitä noista epänormaaleista. Minulla oli parhaalla saaliskerralla 8 munista, joista vain 5 hedelmöittyi ja niistäkin vain 3 normaalisti. Eli yhteensä 5 munista 8 oli epäkelpoja.
Onneksi raskauteen riittää yksi alkio ja siihen yksi munasolu :) Minulla kun on vain 2 kypsymässä.
Mupsi
Hei Mupsi!
Kiitos kannustuksesta! Jaksat olla niin ihanan positiivinen, vaikka itselläsikin on hoito menossa. Nyt mullakin on onneksi jo vähän parempi mieli, kun todellakin tajuan että asiat voisi olla vielä paljon, paljon huonomminkin. Onnea huomiseen koitokseen!
Tervetuloa joukkoon mukaan Marjaliisa ja Astra!
Tänään oli aamupäivällä siirto, kaikki olivat jakautuneet hyvin(nelisoluvaiheeseen), joten saatiin 8 myös pakkaseen. Hyvä mieli on vaikka myös malttamaton! Ei jaksaisi odottaa testiin. Mutta piinaillaan yhdessä!
a1b1c1 onneksi kuitenkin useampi oli hyvä, jospa niistä juuri löytyy se valioyksilö!
Saararebekka
Soittelin tänään labraan, kahdeksan on hedelmöittynyt ja alkanut jakautumaan, olen ihan tyytyväinen, aikaisemmissa hoidoissa en muista, että olisimme saaneet niin monta.
Joo ei ole aikaisemmin puuduteltu ja tämä on jo meidän neljäs ja viimeinen kertamme. viimeksi tuntui, että olisin voinut potkaista lääkäriä, tuntui niin pahalta.
Olokin rupeaa olemaan jo kohtalainen. Ja huomenna siirto. Piinisaika alkaa... toivottavasti meistä mahdollisimman moni plussaa...:)
Pidän kaikille meille peukkuja ja tarrasukkia maha-asukeillemme.
Hei - todella pitkästä aikaa.
IVF - 4. kerta, ja koko rundi, ei koskaan mitään pakastettavaa...
Tuntuu hyvältä, että täällä on vielä saman ikäistä väkeä, näiden vuosien kuluessa on ikä alkanut painaa.
Mutta asiaan, nyt siis lyhyt stimulaatio ja punktio on ensi tiistaina.
Minulla maagiset 40 täyteen ihan vuoden lopussa - ja sitä on vaikea uskoa.
MItään fyysistä vikaa ei kummassakaan, alkiot joka kerran hyviä, vaikkakin vähän. Kerran ei päästy siirtoon, muutoin siirretty 1 tai 2 hyvin jakautunutta yksilöä.
Pitkä hoitotauko takana, uudelleenorientoituminen ja tämä on ehdottomasti viimeinen hoito.
Kaikille terveisiä, ikään ja hoitohistoriaan katsomatta.
Långstrump
Meitähän alkaa olla kohta melkoinen joukko. Pitäisi tehdä sellainen lista, johon on koottuna koko pino ja jokaisen tilanne. Nyt alkaa olla autuaan sekaisin siitä, missä kukakin menee. Jos jollakin on luppoaikaa... ;)
Kiitos Astra positiivisesta " 2-soluistarinastasi" . Se lohdutti kummasti, jospa se pikkuinen onkin sitkeämpi tapaus. Uskotaan ja toivotaan.
Toivottavasti kaikki siirtoa jännittävät ja tietysti Mupsi keräystä odottava, pääsette pian piinaamaan meidän jo pp-päivät aloittaneiden kanssa.
Muutama meistä on nelissä kymmenissä. Mites te muut? Minä täytän loppuvuodesta 31 vuotta. Nikki on vauvakuumeajoilta, jolloin olin tuon 28 v. Olisin halunnut perään vuosiluvun, mutta se oli jo käytössä. En arvannut, että roikun täällä vielä näin pitkään. Asianhan piti hoitua tuossa tuokiossa...
:(
Nyt kaikille rauhaisaa odottelua! Jokainen hetki, jonka saa ajateltua jotain muuta kuin tätä projektia, on tervetullutta lepoa ja vaihtelua. Niitä hetkiä on toki kovin vähän.
Unna pp3
Olitkin kerinnyt kirjoittaa sillä aikaa, kun rustasin omaa viestiäni. Lämmin tervehdys myös sinulle!
Heippa!
Nyt on kerrottavana hyviä uutisia. Kaikki seitsemän normaalisti hedelmöitynyttä munasolua jakaantuivat normaalisti. Tänään siis siirrettiin kaksi top-luokan nelisoluista ja loput viisi pakastettiin. Ikinä ennen ei pakastimeen ole saatu mitään, joten nyt tuntuu tosi hyvältä. Tämä pitkä kaava näyttää sopivan meille paremmin. Siirto meni tosi hyvin ja nopeasti. Nyt ei muuta kuin piinailemaan ja odottamaan, että nämä kaksi hurjan pitkää viikkoa kuluisivat nopeasti.
Onnea muillekin piinailijoille ja punktioon menijöille!
Kömmin tuolta peiton alta tänne koneelle ja kiitos ihanat kanssasiskot vastauksista ja omista kuulumisista! 11 tuntui tosiaan hyvälle, toivottavasti niistä suurin osa kelvollisia ja tulevat toimeen siimahäntien kanssa.
Kuten klinikalla sanoivat niin hoito on monivaiheinen ja joka vaihe tarkkaan kontrolloitu, mutta siirron jälkeen vain odotellaan ja se lienee vaikeinta..mutta toivotaan että täällä kaikki plussataan ennen pitkään!
Unna28, hienoa, että siirtoon löytyi yksi sulatettu alkio ja pääsit jännäämään.
a1b1c1, Mupsi ja Sira voimia odotteluun ja onnea punktioon! Tulkaahan sitten kertoilemaan, mikä on vointi punktion jälkeen. Mulla ei ole pahasti vielä kipuja, tosin sain hyvät kipulääkkeet, olo on ollut lähinnä vähän toistaitoinen ja uninen ja kävellessä toki tuntuu, mutta pitkällään levossa on hyvä olla.
Kirjoittelemisiin, Saararebekka