Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko koskaan ajatellut, että kun syöt junassa tai bussissa

Vierailija
22.09.2014 |

Vahvasti aromisia omia eväitä kuten apelsiini, omena, kala tms., voit aiheuttaa allergiselle todella pahan allergiareaktion?

Tulipahan mieleeni

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä en tule suosimaan koskaan julkista liikennettä vaan ajelen omalla autolla. Mielummin menen perille kuin sairaalaan. Ne muutamat kerrat kun teininä jouduin julkisia käyttämään ei päättynyt kovinkaan miellyttävästi. Yksi junamatka oli onnistunut kun vaihtoehtona löytyi allergiakoppi jossa pystyi olemaan.

Muutoin pystyn elämään "normaalia" elämää vaikka henki onkin höllässä. Välillä kyllä ihmetyttää joidenkin reaktio, kuten numero 3. Mikä siinä on että haluat vaarantaa toisen hengen? Ja mitähän apua näihin muka saisi? Ainakaan minun lääkärini ei ole kuullut vielä ihmelääkkeestä tai leikkauksesta joka parantaisi ko allergiat.

Ps. ainakin tällä kylällä kahvila ja ravintola ovat kuunnelleet hyvin jos on allergiaa, jos on pahasti kalalle allerginen tulossa niin ovat jättäneet kalan pois sen päivän myynnistä kun on etukäteen nätisti pyydetty.

Vierailija
22/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asioida voida järjestää pahimman skenaarion kautta. Tuskin olisi mahdollista järjestää joukkoliikennettä lainkaan, jos se pitäisi tehdä niin että kaikkein allergisimmillakaan ei olisi vaaraa saada oireita.

Nythän lemmikkejä saa viedä vain niille varatuille paikoille, eikä julkisissa saa esimerkiksi tupakoida, joten kohtuulliset ja järjestettävissä olevat asiat on jo aika hyvin otettu huomioon.

Aika hankalaa olisi järjestää niin että tupakoivan vaatteisiin tarttunut haju tai hiuksiin laitetut lakat tai muut hajusteet eivät haittaisi viereistä matkustajaa. Junassahan pitäisi olla istuinkostaiset kopit ja sittenkin vielä jää ongelmaksi kopin edellisestä käyttäjästä jääneet hajut tai yhteisillä käytävillä olevat hajut. Lopputulos on se että pitäisi olla erilliset vaunut jokaiselle -> sama asia kuin että allerginen kulkee omalla autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö yleisissä kulkuneuvoissa sitrushedelmiä, enkä voimakkaan hajuista ruokaa (ihan vaan yleisen viihtyvyydenkin vuoksi), mutta toisaalta vaatteissa on taatusti jonkin verran kissankarvaa. Luotan siihen, että jos jollain on niin paha allergia, että saisi siitä reaktion hän ymmärtää myös kantaa lääkettä mukanaan.

Vierailija
24/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, esim. Helsingissä ei saisi busseissa edes syödä. Jotkut noudattaa tätä, toiset ei. Kuskit välillä valvoo, mutta aika satunnaisesti. Itseäni ei muiden syömiset haittaa (ellei ole jotain kuolemalta haisevaa ruokaa), mutta en kyllä mielelläni istuisi lounastaan mussuttavan viereen epävakaassa kulkuneuvossa, kuten bussissa. Vaarana saada majoneesit ja kokikset syliin.

Vierailija
25/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Enkä aio ajatella vastakaan. Jotakin rajaa sentään allergisillekin!

Mä olen itse allerginen ja hajusteyliherkkä mutta en mä nyt sentään äärimmäisyyksiin vie vaatimuksiani toisten ihmisten tekemisten suhteen. Jos joku on niin pahasti allerginen, että voi saada kohtauksen sen takia, että kanssaihminen syö bussissa appelsiinin, niin hänen ei sitten auta muu kuin matkustaa omalla autolla. Sillä voihan sieltä bussista saada sata muutakin allergeenia. Kuten siitepölyt, homeet, lemmikkieläinten karvat ja hilseet, hajusteet, pesuaineet jne.

Vierailija
26/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin paha allergia, niin junissa on kyllä ihan allergiahytit sitä varten. Bussissa ei ikävä kyllä. Mutten minä ala elämään allergiadieetillä (kaikilla mahdollisilla) siltä varalta, että joku voi saada allergiakohhtauksen. Eipä se vieruskaverikaan miettinyt saanko minä allergiakohtauksen hänen kissankarvoissa pyörineestä takistaan. Tai se rouva parin rivin päässä saanko allergiakohtauksen hajusteestaan. Mutta jos päätän matkustaa muualla kun allergiahytissä, joudun kestämään. Enkä ala vaatimaan että ventovieraiden julkisissa liikennevälineissä pitäisi huomioida kaikki mahdolliset allergiat ennen junaan nousua. Toki siinä tapauksessa huomioin, jos matkustaja ilmoittaa etukäteen henkilökunnalle hengenvaarallisesta allergiastaan ja henkilökunta ilmoittaa matkustajille. Silloin voin vaihtaa vaunua eväineni, etten aiheuta allergiakohtausta. Muuten on aika paha varautua kanssamatkustajien eläin-, hajuste- ja ruoka-aineallergioihin. Ja todennäköisesti junassa, jossa tämä on mahdollista, henkilökunta ohjaisi allergisen sinne allergiahyttiin.

Ja en omien allergioiden takia voi syödä yleisimmistä hedelmistä kuin sitruksia, joten jos jonkun hedelmän (ovat helppoa evästä) haluan mukaan, se on sellainen jota voin itse syödä. Syön eväitä paikoissa, joissa se on sallittua, joten siitä on turha loukkaantua. Jos se häiritsee, olen mukana pyyrämässä busseihin eväättömiä linjoja ja juniin vaunuja, joihin ei saa ottaa evästä.

Vierailija
27/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan miettinyt tuollaisia. Näin ollakseni rehellinen

Vierailija
28/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pitää syödä bussissa tai junassa. Pitkällä matkalla bussi pitää pysäytystaukoja, jolloin pääsee kahvilaan, junassa on ravintolavaunu, jossa voi syödä.

Vierailija
29/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan ajattele toisten allergioita julkisessa liikenteessä, miksi ajattelisin, kun vaikeista allergioista kärsivillä on lääkkeet mukana, jos ovat kykeneviä julkisilla liikkumaan. Tässä ap:n kysymyksessä ihmetyttää vain se, että miten allergia ilmenisi vain omien eväiden kohdalla? Junassa tai lentokoneessa voi olla ostettavisssa kalaa sisältäviä ruokia, tai omenaa ja appelsiinia vaikka jälkiruoassa, niistäkö heille ei sitten tulisikaan oireita?

Jos junassa on erikseen allergiapaikat, siellä pitäisi kieltää varmasti kaikkien eväiden syöminen, koska aina joku on allerginen mille tahansa toisten eväissä olevalle aineelle. Ei voida tehdä mitään listaa, että appelsiinia, omenaa ja kalaa ei saa syödä.

Vierailija
30/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana ollessa painajainen kala-piknikkejä harrastaville ihmisille. Joku avasi lohisalaatin vieressäni ja purjosin bussissa yhteiseen jalkatilaan sillä sekuntilla, kun rasia aukesi :D

Vierailija
31/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tänään aamulla junassa kun avasin eväslaatikkoni, appelsiinimehua ja korvapuusteja. Ihmiset poukkoilivat ulos ikkunoista ja ovista ja kiljuivat "SITRUSHEDELMÄÄ!!!!" ja toiset rääkyivät "VEHNÄÄ!!!!".
Seurakseni vaunuun jäi vain yksi omenaa imeskelevä hampaaton vanha nainen.

Vierailija
32/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:48"]

Miksi ylipäätään pitää syödä bussissa tai junassa. Pitkällä matkalla bussi pitää pysäytystaukoja, jolloin pääsee kahvilaan, junassa on ravintolavaunu, jossa voi syödä.

[/quote]

Ravintolavaunua ei ihan aina ole käytössä, edes silloin kun junassa pitäisi sellainen olla. Ja jos onkin, silti sinne ei voi mennä syömään omia eväitä, jos on moniallerginen ei välttämättä löydy mitään mitä voi ravintolavaunusta ostaa, mutta syö sujuvasti omenaa ja appelsiinia muiden allergisten kiusaksi (siellä omalla paikallaan).

Vierailija
33/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ollut ajatellut, eikä vissiin noita kauheasti huomioda esim. lennolla koska lentokoneissa tarjotaan usein lohta aterialla.

Vierailija
34/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa junassa aina se banaanin haju ja leipäpussin tms rapistelu.

Vierailija
35/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut mieleeni. Joskus junassa olen miettinyt, mahtaako vierustoverilla olla nälkä, muttei rahaa eväisiin. 

Vierailija
36/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:10"]

En ole ajatellut. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos jollakulla on erikoisruokavalio niin kaikkien ei sitä "varmuuden vuoksi" tarvitse noudattaa. Junan ja bussin tapaisissa paikoissa on ihan ok syödä eväitä, ja just sitä mitä haluaa. Jos on niin voimakas allergia että saa oireita hajusta, niin voi itse vaihtaa paikkaa tai olla kulkematta julkisilla, olla käymättä ravintoloissa, kahviloissa, taukohuoneissa jne.

[/quote]

Anteeksi, mutta miksi bussissa pitää ylipäätään syödä? Monessa bussissa on kieltomerkki ruoalle, sekä moni kuski myös kieltää syömisen jos näkee matkustajan pupeltavan jotain.

Julkisissa paikoissa olisi muutenkin ihan hyvä unohtaa se minäminä -asenne. Allergikon on tätä vaikea tehdä, koska allergiastaan ei pääse eroon vain päätöksellä. Sinä taas, joka syöt jotain joka selkeästi aiheuttaa kanssamatkustajalle oireita, voit päättää ottaa tuon kanssaihmisen huomioon ja laittaa allergisoivan ruoan pois käsistäsi.

Vierailija
37/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut. Mutta syynä se että tunnen muutaman ihmisen joilla on paha kala-allergia. Itselläni on pahoja hajuste allergioita (minulla on aina allergia lääkkeet mukana).

Harvemmin syön eväitä julkisissa kulkuvälineissä. Koitan yleensä mennä eläin vaunuun junassa sillä minulla on kissoja ja tiedän että toiset on kissoille allergisia. Sitä kissankarvaa ja hilsettä on kuitenkin aina jonkin verran vaatteissani.

Vierailija
38/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulipa muuten mieleen näistä "Minähän syön lohileipäni loppuun, vaikka kanssamatkustaja pyytäisi laittamaan pois ja lopulta olisi tukehtumispisteessä" -tyypeistä.

Matkahuolto sanoo sivuillaan näin:

"Mitä tapahtuu, jos matkustaja häiritsee muita matkustajia, autohenkilökuntaa tai tekee bussissa ilkivaltaa?

Kaikilla bussimatkustajilla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalle on turvattava työrauha.
Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häiriötä aiheuttava matkustaja, joka autohenkilökunnan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, autohenkilökunnalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista.
Matkustajalla on oikeus autohenkilökunnan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinniottamiseksi tarvittavaa apua.
Tarvittaessa autohenkilökunnalla on oikeus saada virka-apua poliisilta.
Matkustajaa ei saa poistaa kulkuneuvosta, jos siitä aiheutuisi hänen terveydelleen vaaraa.
Matkustajien toivotaan informoivan kuljettajalle bussissa tapahtuvasta ilkivaltata"

Sanoisin, että tahallaan allergioivan ruoan syömistä jatkava on kyllä jo ilkivallan aiheuttaja.

Vierailija
39/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Omat eväät tulee paljon halvemmaksi ja terveellisemmäksi, eikä junan ravintola tai kahvila huomioi kaikkia mahdollisia erityisruokavalioita. 

Vierailija
40/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Läheskään kaikissa junissa ei ole ravintolavaunuja tai edes kärryä. Jos lähtee aamulla tosi aikaisin, junassa on kiva syödä eväät aamupalaksi, ihan vaan tällainen esimerkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi