Iso osa ihmisistä on ihan pihalla veroasioista
Olen hämmentyneenä kuunnellut kavereiden ja tuttujen valitusta pienestä palkasta. Lopulta selviää, että veroprosentti on tyyliin 25% ja bruttopalkka esim. 1800e. Sitten kun olen kehoittanut tarkistamaan veroprosentin niin vastaus on tyyliin "no tuo verokortti mulle tuli postissa, mitä mun muka pitäisi tehdä?".
Kaverin palkanlaskijalle oli käynyt moka ja kaverilta oli mennyt veroa vaan 5% ja bruttopalkka n. 3000e. Kaveri ei nyt ymmärrä, miksi hänen pitäisi maksaa reilusti lisää veroja. Olen yrittänyt selittää, että hän on saanut liikaa palkkaa ja loppuvuonna pitää tasata ne puuttuvat verot . "No missä ne mun ylimääräiset rahat nyt on?!?! Miten verottaja muka voi viedä ison osan mun palkasta?!?! Millä mä elän nyt loppuvuoden?!?!".
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Miksi verojärjestelmän täytyy olla niin monimutkainen, että useat eivät sitä ymmärrä? Eikö ole hieman nurinkurista lähteä siitä, että kansalaisten pitäisi opiskella verotusjärjestelmää paremmin ja enemmän, kuin että verojärjestelmästä pitäisi tehdä helpommin ymmärrettävä?
Verojärjestelmän opiskelu vaatii lähtökohtaisesti resursseja, mutta ainakaan minulle ei ole selvää, miksi yksinkertaisempi verotusjärjestelmä olisi välttämättä epäoikeudenmukaisempi tai muuten huonompi.
No ei todellakaan ole monimutkainen. Tulee kyllä ihan yllätyksenä tämä tietämättömyys minulle.
Jos suuri osa ihmisistä ei ymmärrä jotakin asiaa, tarkoittaa se sitä, että kyseinen asia on niin vaikea ymmärtää, ettei tämä joukko ymmärrä sitä.
Jos ei ole totta, että suuri joukko ihmisiä on pihalla verotusasioista, niin ongelmaa ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näitä käytännön elämän asioita pitäisi koulussa opettaa eikä jotain turhia vuosilukuja ulkoa tahi uskontoa....
On VARMASTI opetettu lukemaan ja kirjoittamaan. Tieto löytyy osoitteesta omavero.fi
VARMASTI tietoa löytyy ja osataan lukea mutta on aivan eri asia, että opettaja selittää asiat, vääntää rautalangasta ja lasketaan ite esimerkkejä kuin yrität sisäistää jotain kapulakielistä ohjetekstiä netistä.
Jäökimmäinen on se tehokkaampi tapa oppia. Ethän sinä muutenkaan opettajaa kuunnellut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta omaverokaavakkeet netissä ovat tosi hankalia. Juuri sitä kohtaa, jota itse tarvitsee ei millään tahdo löytyä. Olen tänä vuonna yrittänyt korjata 3 kertaa pidätysprosenttiani, sillä olen eläkeputkessa. Ei vaan onnistu. Nyt menee palkkaprosentin mukaan. Verotoimistoja on vähennetty ja onko niitä edes enää? Muutama vuosi sitten verotoimistoihin oli aivan älyttömät jonot, eikä ollut istuinpaikkoja. Piti päästä ennen vessaan kuin pääsi ikinä virkailijalle.
Todella hankalaa oli myös ymmärtää miten asunnon myyntivoitto pitäisi kaavakkeeseen laittaa, en löytänyt sieltä mistään yhtä puuttuvaa kohtaa mistä olisi mahdollisesti onnistunut. Soitin lopulta verohallintoon ja sain tosi äkäisen palvelun.
Nämä eivät ole ainuita. Sulla menee monta hikistä tuntia pähkäillessä ja sit luovutat, ja vain kuittaat jonkin version menemään...
Ainahan siellä on se "lisätietoja"-ruutu. Sepusta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ovat pihalla verottajan vuoksi, kun koti on mennyt.
Ja höpö höpö.
Alkuvuodesta piti arvioida koko vuoden tulot. Olen ollut lomautettuna mutta sain töitä, määräaikainen 3kk. Sitten sopimusta jatkettiin kvuoden loppuun asti. Otin tuon 3kk palkat ja lisäsin vähän ylimääräistä ja tein uuden verokortin. Ylläripylläri, pitemmissä määräaikaisia suhteissa maksetaan parempaa palkkaa, saan myös henk.koht. lisiä eli eihän se keväällä tehty kortti riittänyt kuin ensi kuuhun asti. Koitin uutta verokorttia ja prosentiksi tuli 35.
Jippii.
Lämmin kiitos teille, jotka jaksoitte neuvoa. Saitte sen kuulostamaan paljon yksinkertasemmalta, oon tähän asti vaan ihmetelly omaveron sarakkeita epätoivosena. Kiitos!
t. uusavuton, joka aikoo nyt selvittää veroasiansa
Vierailija kirjoitti:
Just näitä käytännön elämän asioita pitäisi koulussa opettaa eikä jotain turhia vuosilukuja ulkoa tahi uskontoa....
Normaaliälyinen ehtii kyllä oppia 12 vuodessa sekä vuosiluvut, että henkilöverotuksen perusteet.
Näiden veroasioiden kansssa tuskailevat ovat todennäköisesti niitä samoja jotka tuossa toisessa ketjussa pähkäilevät miten lasketaan 20% alennus 120e tuotteesta.
Ei herran jumala tätä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Näiden veroasioiden kansssa tuskailevat ovat todennäköisesti niitä samoja jotka tuossa toisessa ketjussa pähkäilevät miten lasketaan 20% alennus 120e tuotteesta.
Miten peruskoulun matematiikka ja arkipäivän päässälaskut liittyy suomalaiseen verotukseen? Tuliko hyvä mieli, kun kaikki nyt kilpaa ihailee sun nokkeluuttasi täällä?
Olisi ollut kiva opiskeluaikana tietää että veroprosenttia voi muuttaa eikä opintotuesta tarvitse maksaa veroa. Kun elää erittäin niukasti niin se todella tuntuu. Nythän se opintotuen ennakonpidätys on poistettu, mikähän järki siinäkin oli olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskoulun matematiikka ja arkipäivän päässälaskut liittyy suomalaiseen verotukseen? Tuliko hyvä mieli, kun kaikki nyt kilpaa ihailee sun nokkeluuttasi täällä?
Tällaisilla asioilla on tapana korreloida keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pielessä, kun pitää pilkata kysyvää? Tuottaako jotain sairasta mielihyvää, kun joku ei tiedä aivan kaikkea? En ymmärrä tommosta pikkusieluisuutta.
Itse taas olen yrittänyt vääntää rautalangasta mitä väliä sillä on jos saan erään viruksen ja joudun sairaalaan, käyn useammassa ylimääräisessä perussairauden kontrollissa, tarvitsen vahvempia lääkkeitä, saikkua jne. Verojen maksu ärsyttää mutta ei ymmärretä sitä paljonko tuommoinen saaga maksaa veronmaksajille ja että se mitä minä maksan on aivan murto-osa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaopin tunneillaha käsiteltiin nimenomaan näitä asioita.
Mutta kun se opettajakin oli ihan pihalla veroasioista
Moni ei myöskään tiedä (mikä mielestäni kyllä ihan ymmärettävää), että on kahdenlaisia verovähennyksiä: verotettavasta tulosta tehtävät vähennykset ja suoraan veroista tehtävät vähennykset.
Esim. tulonhankkimisvähennykset tehdään tuloista (-> pienentää verotettavan tulon määrää), ei suoraan veroista, eli jollekin voi tässä tapauksessa tulla yllätyksenä kuinka pieni saatu hyöty on, jos on luullut, että vähennyksen voi tehdä suoraan veroista.
Jos tämä ei ihan auennut, niin alla vielä havainnollistava esimerkkivertailu, jossa oletuksena, että tulot olisi 1000e ja veroprosentti 20 %:
1) 100e vähennys verotettavasta tulosta:
(1000e-100e)*20% = 180e maksettavaa veroa
2) 100e vähennys veroista:
1000*20%-100e = 100e maksettavaa veroa
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä laskea noin helpot laskutoimitukset. Veroprosentin ja tulorajan laskeminen on hankalampaa, jos ei ole säännölliset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että mä ihailen sua kun oot niiiiin fiksu, cool ja sanavalmis näsäviisastelija!!!!
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle riittää se kun osaa laskea vuositulonsa ja pistää ne sinne omaveroon niin saa oikeanlaisen verokortin. Todella helppoa.
Itse lasken kk-palkka * 13, koska kk-palkan lisäksi saan myös lomarahat. Jos saa jotain bonuksia niin nekin täytyy totta kai lisätä siihen sitten vielä päälle.
Esim. Mun palkka on 3000e/kk. Vuositulot verokorttia varten lasken näin: 3000e * 13 = 39 000e. Maksimissaan vuosibonusta voi meillä saada 2 kuukauden palkan verran. Lisään tähän summaan siis vielä 6000e (vaikka tuskin tulen saamaan täysiä bonareita, mutta varmuuden vuoksi kuitenkin). Eli vuosituloni ovat yhteensä 45 000 e.
Tuon luvun syötän Omaveroon sinne missä verokortin tiedot täytetään. Tallennan verokortin pdf:nä tietokoneelleni ja lähetän sen työnantajalle sähköpostilla.
Verovähennykset hoidan aina vasta seuraavana keväänä jälkikäteen, paljon helpompaa niin kun on tarkasti tiedossa edellisvuoden vähennettävät. Ei tarvi arvioida ja säätää. Otetaan vähennyksistä oppitunti vaikka sitten ensi vuonna, kun on aika tehdä veroilmoitus.
Mitä ne verovähennykset ovat? Tietääkö verottaja ne automaattisesti?
Minusta omaverokaavakkeet netissä ovat tosi hankalia. Juuri sitä kohtaa, jota itse tarvitsee ei millään tahdo löytyä. Olen tänä vuonna yrittänyt korjata 3 kertaa pidätysprosenttiani, sillä olen eläkeputkessa. Ei vaan onnistu. Nyt menee palkkaprosentin mukaan. Verotoimistoja on vähennetty ja onko niitä edes enää? Muutama vuosi sitten verotoimistoihin oli aivan älyttömät jonot, eikä ollut istuinpaikkoja. Piti päästä ennen vessaan kuin pääsi ikinä virkailijalle.
Todella hankalaa oli myös ymmärtää miten asunnon myyntivoitto pitäisi kaavakkeeseen laittaa, en löytänyt sieltä mistään yhtä puuttuvaa kohtaa mistä olisi mahdollisesti onnistunut. Soitin lopulta verohallintoon ja sain tosi äkäisen palvelun.
Nämä eivät ole ainuita. Sulla menee monta hikistä tuntia pähkäillessä ja sit luovutat, ja vain kuittaat jonkin version menemään...