Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso osa ihmisistä on ihan pihalla veroasioista

Vierailija
24.08.2021 |

Olen hämmentyneenä kuunnellut kavereiden ja tuttujen valitusta pienestä palkasta. Lopulta selviää, että veroprosentti on tyyliin 25% ja bruttopalkka esim. 1800e. Sitten kun olen kehoittanut tarkistamaan veroprosentin niin vastaus on tyyliin "no tuo verokortti mulle tuli postissa, mitä mun muka pitäisi tehdä?".
Kaverin palkanlaskijalle oli käynyt moka ja kaverilta oli mennyt veroa vaan 5% ja bruttopalkka n. 3000e. Kaveri ei nyt ymmärrä, miksi hänen pitäisi maksaa reilusti lisää veroja. Olen yrittänyt selittää, että hän on saanut liikaa palkkaa ja loppuvuonna pitää tasata ne puuttuvat verot . "No missä ne mun ylimääräiset rahat nyt on?!?! Miten verottaja muka voi viedä ison osan mun palkasta?!?! Millä mä elän nyt loppuvuoden?!?!".

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalle osalle riittää se kun osaa laskea vuositulonsa ja pistää ne sinne omaveroon niin saa oikeanlaisen verokortin. Todella helppoa.

Itse lasken kk-palkka * 13, koska kk-palkan lisäksi saan myös lomarahat. Jos saa jotain bonuksia niin nekin täytyy totta kai lisätä siihen sitten vielä päälle.

Esim. Mun palkka on 3000e/kk. Vuositulot verokorttia varten lasken näin: 3000e * 13 = 39 000e. Maksimissaan vuosibonusta voi meillä saada 2 kuukauden palkan verran. Lisään tähän summaan siis vielä 6000e (vaikka tuskin tulen saamaan täysiä bonareita, mutta varmuuden vuoksi kuitenkin). Eli vuosituloni ovat yhteensä 45 000 e.

Tuon luvun syötän Omaveroon sinne missä verokortin tiedot täytetään. Tallennan verokortin pdf:nä tietokoneelleni ja lähetän sen työnantajalle sähköpostilla.

Verovähennykset hoidan aina vasta seuraavana keväänä jälkikäteen, paljon helpompaa niin kun on tarkasti tiedossa edellisvuoden vähennettävät. Ei tarvi arvioida ja säätää. Otetaan vähennyksistä oppitunti vaikka sitten ensi vuonna, kun on aika tehdä veroilmoitus.

Mitä ne verovähennykset ovat? Tietääkö verottaja ne automaattisesti?

Tulonhankkimisvähennys tulee automaattisesti, muut lisätään itse. Ehkä se tärkein on työmatkavähennys, eli ilmoitat työmatkakulusi ohjeen mukaan ja ohjelma vähentää siitä automaattisesti omavastuuosuuden. Kulut ilmoitetaan edullisimman kulkutavan mukaan, pääsääntöisesti julkisen liikenteen. Oman auton käytöstä saa vähennyksen vain, jos julkisia ei ole käytettävissä. Omalla polkupyörällä kulkemisesta saa vähennettyä muistaakseni 80e. Minulla on ympäri vuoden sama työmatka omalla autolla, joten ilmoitan ne kulut jo verokorttia tehdessä.

Lopullisessa verotuksessa ilmoitetaan myös kotitalousvähennys, eli jos teetät esimerkiksi remonttia tai käytät siivoojan palveluita. Lainoihin liittyvät vähennykset kannattaa myös ilmoittaa vasta takautuvasti.

Mutta kaiken kaikkiaan, jos ei ole vaikkapa sijoituksia, niin veroasiat ovat oikeasti hyvin yksinkertaisia. Toki ymmärrettävää, että se kapulakieli ja lomakkeiden ulkonäkö saattaa pelästyttää, jos on jo valmiiksi sitä mieltä ettei ymmärrä.

eri

Vierailija
62/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kassa kunnossa, ei tarvitse edes murehtia koko ajan että ovatko ennakonpidätykset liian suuret vaiko pienet. Kyllä se verotus pitkällä aikavälillä asettuu kuitenkin oikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tämäkin erikoisuus verotuksessa, vai miksi tätä sanoisi,kun työnantaja maksaa verovapaita korvauksia,niin verottaja sitten kumminkin tulouttaa ne lopullisessa verotuksessa.Eli lisää nämä korvaukset verotettavaan palkkaan.

Vierailija
64/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun opetusvideon voisi Verottaja tehdä, kiitos. Ja rautalankaversio sitten!

Verohallinnon youtube-kanavalla on opetusvideoita.

Vierailija
65/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin palkanlaskennassa ja työkaveri jankutti että eihän hänellä mene tuloraja yli tammikuussa. Ei millään tajunnut että tuloraja nollautuu vuodenvaihteessa. Sama hlö ei osannut laskea tulojaan vaikka kkpalkka ja lomarahalle selkeä kaava. Piti rautalangasta vääntää, että sai tehtyä uuden verokortin.

Vierailija
66/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itseä kyllä ihmetyttää miksei se verosysteemi osaa automaattisesti laskea kaikille sopivaa veroprosenttia. Siis oikeasti. Että pitää kansalaisen perehtyä näihin, verojutut on aika vaikeita. Kysyn tosissaan.

Vierailija
67/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lehtijuttu. Lähes miljoonalle yllätys joulukuussa verottajalta.

Tässä suossa tasavero ei kuulosta mahdottomalta.

Vierailija
68/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt siihen, että eräs hoitaja valitti, että vuorolisistä menee enemmän veroa. No eihän verottaja erottele, että mikä on peruspalkkaa ja mikä lisiä ja määrittele veroastetta sen mukaan. Vuorolisät nostavat kokonaisansiota, ja veroa menee siksi enemmän.

Eli jos peruspalkka on 2500€ ja lisät 500€ =3000€

tai on pelkkä peruspalkka 3000€ niin molemmissa tapauksissa menee veroa yhtä paljon. 

Vierailija
69/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tämäkin erikoisuus verotuksessa, vai miksi tätä sanoisi,kun työnantaja maksaa verovapaita korvauksia,niin verottaja sitten kumminkin tulouttaa ne lopullisessa verotuksessa.Eli lisää nämä korvaukset verotettavaan palkkaan.

Miksi alapeukkuja,tämä on käyty läpi verotarkastuksessa,verovapaina maksetut korvaukset,esim.työkalukorvaukset ovat verotettavaa tuloa.

Vierailija
70/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseä kyllä ihmetyttää miksei se verosysteemi osaa automaattisesti laskea kaikille sopivaa veroprosenttia. Siis oikeasti. Että pitää kansalaisen perehtyä näihin, verojutut on aika vaikeita. Kysyn tosissaan.

Miten se verosysteemi voisi tietää tarkalleen esim. millä kuljet työmatkasi, muuttuvatko tulosi kesken vuoden, saatko vuosibonuksia, teetkö ylitöitä, onko sinulla työsuhde-etuja, onko omistuksia, onko elätettäviä lapsia.... Ei se ohjelma mikään selvänäkijä ole, nämä asiat täytyy kertoa sille. Kyllä se sitten osaa laskea sen prosentin, kun sille annetaan tarvittavat tiedot.

Vierailija
71/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silläkin uhalla, ettet ole oikeasti tosissasi, niin vastaan kuin olisit: Vero.fi -sivustolla on laskuri ja se laskee kyllä oikein näppärästi tarkan arvion ennakonpidätys-prosentistasi.

Mutta millä ilveellä kuvittelet, että kukaan voisi tehdä laskuria, joka laskisi automaattisesti jokaiselle suomalaiselle oikean veroprosentin ilman että ihminen itse antaa lähtötiedot? Mistä minkään valtakunnan algoritmi voi edes etäisesti arvailla, mikä on kenenkin työtilanne tulevana vuonna, millaisia vähennyksiä mahtaa olla tulossa tai millaisia bonuksia kullekin on luvassa.

Kyllä se jokaisen pitää itse pystyä tekemään tulevalle vuodelle jonkinnäköinen arvio tuloista ja mahdollisista vähennyksistä. Jos kuukausittain on paljon heittoa, niin ei ole iso vaiva esim. 2-3 kertaa vuodessa tehdä alkuvuoden toteutumista ja loppuvuoden arvioista uusia vero-% laskelmia.

Vierailija
72/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätkyinä ne maksetaan viimeistään takaisin.

Vierailija
73/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja,tämä on käyty läpi verotarkastuksessa,verovapaina maksetut korvaukset,esim.työkalukorvaukset ovat verotettavaa tuloa.

Jos työnantaja on maksanut verottomia korvauksia perusteettomasti, niin silloin tuloutetaan.

Työkalukorvaus ei ole koskaan ollut verovapaa. Työntekijä saa vähentää tulohankkimiskuluina itse hankkimansa työkalut.

Vierailija
74/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄHES MILJOONAA suomalaista uhkaa ikävä yllätys loppuvuonna, jos verokortin tulorajat ovat jääneet tarkistamatta. Verohallinnon arvion mukaan peräti 970 000 palkansaajalla tuloraja on ylittymässä tämän vuoden aikana, jos he tienaavat vuoden viimeisinä kuukausina yhtä paljon kuin tammi-heinäkuussa.

Verokorttiin kirjatun tulorajan ylittyessä palkkatuloja ryhdytään verottamaan lisäprosentilla joka on perusprosenttia korkeampi. Näin ollen palkka saattaa olla merkittävästi pienempi kuin vuoden aiempina kuukausina.

– Esimerkiksi 37 500 euroa vuodessa tienaavalla kirkkoon kuuluvalla helsinkiläisellä perusveroprosentti on 17 % ja lisäveroprosentti 38,5 %. Jos tuloraja ylittyy marraskuussa ja joulukuussa tienaa 3000 euroa yli tulorajan, jää joulukuun palkasta käteen noin 645 euroa marraskuuta vähemmän, ylitarkastaja Päivi Ylitalo laskee Verohallinnon tiedotteessa.

Vierailija
75/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vähän sivusta, mutta minä heitin parikymmentä vuotta täytettyäni ja aika vastottain omilleni muutettuani verokortin avaamattomine kuorineen paperinkeräykseen, koska tosissani kuoren perusteella luulin, että se oli ”verohallinnon infopaketti nuorille”.

Näitä asioita tosiaankin voitaisiin opettaa koulussa.

Vierailija
76/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vähän sivusta, mutta minä heitin parikymmentä vuotta täytettyäni ja aika vastottain omilleni muutettuani verokortin avaamattomine kuorineen paperinkeräykseen, koska tosissani kuoren perusteella luulin, että se oli ”verohallinnon infopaketti nuorille”.

Näitä asioita tosiaankin voitaisiin opettaa koulussa.

Pitäisikö siitäkin tosiaan pitää koulussa oppitunti, että kansalaisen pitäisi lukea posti, jota viranomainen hänelle lähettää, eikä heittää suoraan roskikseen?

Vierailija
77/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se verosysteemi voisi tietää tarkalleen esim. millä kuljet työmatkasi, muuttuvatko tulosi kesken vuoden, saatko vuosibonuksia, teetkö ylitöitä, onko sinulla työsuhde-etuja, onko omistuksia, onko elätettäviä lapsia.... Ei se ohjelma mikään selvänäkijä ole, nämä asiat täytyy kertoa sille. Kyllä se sitten osaa laskea sen prosentin, kun sille annetaan tarvittavat tiedot.

Onhan se toisaalta omituista, että verottaja ei onnistu arpomaan verokorttiin edes edellisvuoden tulojen mukaista tulorajaa ja prosenttia.

Vierailija
78/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vuorostasi olet "tyyliin ihan pihalla" siitä miten tulisi kirjoittaa vähänkään järkevämpää tekstiä.

Vierailija
79/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää se, että ihmiset ovat yllättyneitä esim. isoista jäännösveroista. Sitten haukutaan verottajaa kun riistää köyhältä viimeisetkin roposet. Ilmeisesti nämä kuvittelevat, että verottaja arpoo jokaisen kohdalla, antaako palautusta vai maksua. Itsekään en mikään nero ole, mutta osaan kyllä suunnilleen ennustaa, onko tulossa palautuksia vai jäännösveroa.

Tämä ! Varsinkin kun netissä on nykyään laskurit ja kaikki

Vierailija
80/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetyttää, miten jotkut eivät pysty käsittämään sitä yhtälöä, että tammikuussa käytetään edellisen vuoden verokorttia MUTTA tuloraja on nollautunut.