Iso osa ihmisistä on ihan pihalla veroasioista
Olen hämmentyneenä kuunnellut kavereiden ja tuttujen valitusta pienestä palkasta. Lopulta selviää, että veroprosentti on tyyliin 25% ja bruttopalkka esim. 1800e. Sitten kun olen kehoittanut tarkistamaan veroprosentin niin vastaus on tyyliin "no tuo verokortti mulle tuli postissa, mitä mun muka pitäisi tehdä?".
Kaverin palkanlaskijalle oli käynyt moka ja kaverilta oli mennyt veroa vaan 5% ja bruttopalkka n. 3000e. Kaveri ei nyt ymmärrä, miksi hänen pitäisi maksaa reilusti lisää veroja. Olen yrittänyt selittää, että hän on saanut liikaa palkkaa ja loppuvuonna pitää tasata ne puuttuvat verot . "No missä ne mun ylimääräiset rahat nyt on?!?! Miten verottaja muka voi viedä ison osan mun palkasta?!?! Millä mä elän nyt loppuvuoden?!?!".
Kommentit (86)
Onpas täällä taas älykästä porukkaa 🤣
Verottajan touhusta ei kukaan ymmärrä mitään.
En ymmärrä minäkään, olen siis tyhmä. Olen ensimmäistä kertaa aloittamassa sellaisen työn, jossa on kuukausipalkka, tähän asti tuntipalkka nollasopimuksella. En ymmärrä, miten lasken veroprosenttini. Ensimmäinen palkka tulee ensi kuun lopussa, brutto ilman lisiä on 2086,86€, mikä lie sitten veroprosenttini. Selvinnee vasta saadessani mätkyjä.
Ei näitä ole opetettu missään. Sen sijaan olen omalla alallani hyvä ja tiedän paljon siitä. Pitäisi ilmeisesti opiskella verotustakin sitten. Kansalaistaidon tunneilla olisi tämmösiä voitu käsitellä, ehkä ammattikorkeassakin. Veroasioista ymmärtävien harrastama nälvintä ei auta mua yhtään, eikä vero.fi jargoneineen.
t. uusavuton
Kiitos ap, kun tiivistit ne veroasiat tollee pähkinänkuoreen. Susta oli iso apu.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään, olen siis tyhmä. Olen ensimmäistä kertaa aloittamassa sellaisen työn, jossa on kuukausipalkka, tähän asti tuntipalkka nollasopimuksella. En ymmärrä, miten lasken veroprosenttini. Ensimmäinen palkka tulee ensi kuun lopussa, brutto ilman lisiä on 2086,86€, mikä lie sitten veroprosenttini. Selvinnee vasta saadessani mätkyjä.
Ei näitä ole opetettu missään. Sen sijaan olen omalla alallani hyvä ja tiedän paljon siitä. Pitäisi ilmeisesti opiskella verotustakin sitten. Kansalaistaidon tunneilla olisi tämmösiä voitu käsitellä, ehkä ammattikorkeassakin. Veroasioista ymmärtävien harrastama nälvintä ei auta mua yhtään, eikä vero.fi jargoneineen.
t. uusavuton
Otat viimeisestä saamastasi tilinauhasta kumulatiivisen summan (=mitä olet tähän mennessä ansainnut tänä vuonna). Arvioidut ansiosi (tänä vuonna) eli 4 x 2086,86eur. Laitat nämä omavero.fi tietoihin. Laitat mukaan mahdolliset vähennykset, esim. lainojen korot, matkavähennykset, jos niitä on. Siinäpä se!
Mistä sitä jäännösveroa edes voi tulla, jos ei ole tienannut enemmän kuin verokortissa lukee tulorajana?
Myydyistä osakkeista ehkä joo jos myi voitolla eikä ole maksanut veroja niistä voitoista ennakkoon, mutta mistä muusta muka?
Vierailija kirjoitti:
t. uusavuton
Ei sun sitä prosenttia tarvitse itse laskea. Riittää, kun lasket arvion vuosituloistasi. Mieluiten vähän yläkanttiin. Sisällytä mahdolliset lisät, bonukset ja lomarahat arvioosi.
Omaverossa siis täytetään verokorttitiedot. Jokaisen kentän kohdalla lukee ohje, miten se kenttä täytetään. Rohkeasti vain ohjeita lukemaan ja kenttiä täyttämään. Kenttiä on paljon eivätkä kaikki kosketa sinua, niihin jätetään vain arvo nolla tai vastataan "ei". Sitten lopuksi kun olet täyttänyt ne kaikki kentät ohjeiden mukaan, niin se Omavero laskee sinulle veroprosentin, joka näkyy verokortilla.
Verokortti toimitetaan työnantajalle, meillä ainakin sen voi lähettää HR:ään sähköpostilla pdf:nä. Voit kysyä omalta työnantajaltasi, mihin verokortti teillä pitää toimittaa.
Sitten sinun ei tarvitse tehdä mitään, verot vähennetään automaattisesti palkastasi.
Vuoden lopuksi verottaja tarkistaa paljon tienasit ja paljon sinun olisi pitänyt maksaa veroja. Jos veroprosenttisi oli liian korkea ja olet maksanut ylimääräistä, saat veronpalautusta. Jos arvioit vuositulosi alakanttiin ja veroprosenttisi oli liian pieni, saat mätkyjä. Siksi kannattaa arvioida tulot yläkanttiin.
Ahdistaa koko veroprosentin ja tulorajan laskeminen. Mistään ei ikinä saa apua sen tekemiseen :( viimeksi nostin veroprosenttia, mutta en tajunnu tulorajaa nostaa. Tuli sitten vajaa palkka joulukuussa.
N27
Miksi verojärjestelmän täytyy olla niin monimutkainen, että useat eivät sitä ymmärrä? Eikö ole hieman nurinkurista lähteä siitä, että kansalaisten pitäisi opiskella verotusjärjestelmää paremmin ja enemmän, kuin että verojärjestelmästä pitäisi tehdä helpommin ymmärrettävä?
Verojärjestelmän opiskelu vaatii lähtökohtaisesti resursseja, mutta ainakaan minulle ei ole selvää, miksi yksinkertaisempi verotusjärjestelmä olisi välttämättä epäoikeudenmukaisempi tai muuten huonompi.
....joo mitä vähemmän tienaa niin sen vähemmän tuntuu ymmärtävän verotuksesta ja oikeuksistaan vähennyksiin. Varsinkin nyt korona aikana, saa työtuolin ja pöydän vähennyksiin. Sitä tuolia voi käyttää myös muualla samoin kuin pöytää esim. keittiössä syömiseen.
Missään ei ole määritelty, millainen "etätyöpöydän" tulee olla.
S.B. kirjoitti:
Miksi verojärjestelmän täytyy olla niin monimutkainen, että useat eivät sitä ymmärrä? Eikö ole hieman nurinkurista lähteä siitä, että kansalaisten pitäisi opiskella verotusjärjestelmää paremmin ja enemmän, kuin että verojärjestelmästä pitäisi tehdä helpommin ymmärrettävä?
Verojärjestelmän opiskelu vaatii lähtökohtaisesti resursseja, mutta ainakaan minulle ei ole selvää, miksi yksinkertaisempi verotusjärjestelmä olisi välttämättä epäoikeudenmukaisempi tai muuten huonompi.
Tämä. Ja jos sen on pakko olla monimutkainen, niin saisi edes apua tarvittaessa..
Jonkun opetusvideon voisi Verottaja tehdä, kiitos. Ja rautalankaversio sitten!
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa koko veroprosentin ja tulorajan laskeminen. Mistään ei ikinä saa apua sen tekemiseen :( viimeksi nostin veroprosenttia, mutta en tajunnu tulorajaa nostaa. Tuli sitten vajaa palkka joulukuussa.
N27
omavero.fi teet muutosverokortit. Siellä on valmiit kentät, mihin ilmoitat arvion joko koko vuoden bruttotoloista tai loppuvuoden bruttotuloista. Alkuvuoden palkka- ja verotiedot tulevat automaattisesti tulorekisteristä. Sitten lisäät oikeisiin kenttiin mahdolliset vähennykset. Kun verokortti on valmis, saat valita haluatko sen pdf-muodossa, paperina joko kotiin tai työnantajalle postitettuna tai molempina. Veroasioiden hoitaminen ei ole varmaan koskaan ennen ollut niin helppoa kuin nyt.
Itse taas luulin, että jokainen tajuaa verotuksen. Eihän tulovero ole monimutkainen asia. Ihmettelen, että joku korkeakouluopiskelija olisi ulalla veroista.
S.B. kirjoitti:
No ei todellakaan ole monimutkainen. Tulee kyllä ihan yllätyksenä tämä tietämättömyys minulle.
Ei niistä veroista tarvitse kauhean tarkasti ymmärtääkään, jos on tavallinen palkansaaja.
Verokortti tehdään omaverossa netissä. Joka kentän kohdalla on ohje että mitä siihen pitää laittaa, esimerkkien kera. Sitten se verokortti vaan annetaan työnantajalle, joka hoitaa loput.
No toki mätkyt pitää muistaa maksaa jos arvioi tulonsa liian pieniksi siellä Omaverossa, siksi kannattaa vähän liioitella niin saa palautuksia jotka maksetaan automaattisesti eikä itse tarvitse tehdä mitään.
Sitten jos on omistuksia, esim. osakkeita tms niin kannattaa vähän enemmän opiskellakin aihetta.
Mä vaan ihmettelen, että miksi näitä asioita ei opeteta kouluissa yhteisopin tunnilla?
Jos vanhemmat ovat ihan pihalla veroasioista niin lapsihan kärsii siinä samalla, kun varttuu aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaopin tunneillaha käsiteltiin nimenomaan näitä asioita.
Minun luokallani ei opetettu.
Suurimmalle osalle riittää se kun osaa laskea vuositulonsa ja pistää ne sinne omaveroon niin saa oikeanlaisen verokortin. Todella helppoa.
Itse lasken kk-palkka * 13, koska kk-palkan lisäksi saan myös lomarahat. Jos saa jotain bonuksia niin nekin täytyy totta kai lisätä siihen sitten vielä päälle.
Esim. Mun palkka on 3000e/kk. Vuositulot verokorttia varten lasken näin: 3000e * 13 = 39 000e. Maksimissaan vuosibonusta voi meillä saada 2 kuukauden palkan verran. Lisään tähän summaan siis vielä 6000e (vaikka tuskin tulen saamaan täysiä bonareita, mutta varmuuden vuoksi kuitenkin). Eli vuosituloni ovat yhteensä 45 000 e.
Tuon luvun syötän Omaveroon sinne missä verokortin tiedot täytetään. Tallennan verokortin pdf:nä tietokoneelleni ja lähetän sen työnantajalle sähköpostilla.
Verovähennykset hoidan aina vasta seuraavana keväänä jälkikäteen, paljon helpompaa niin kun on tarkasti tiedossa edellisvuoden vähennettävät. Ei tarvi arvioida ja säätää. Otetaan vähennyksistä oppitunti vaikka sitten ensi vuonna, kun on aika tehdä veroilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan ihmettelen, että miksi näitä asioita ei opeteta kouluissa yhteisopin tunnilla?
Jos vanhemmat ovat ihan pihalla veroasioista niin lapsihan kärsii siinä samalla, kun varttuu aikuiseksi.
Vaikka ne käytäisiinkin läpi, ne ehtisivät suurimmalla osalla unohtua ennen kuin asia on aidosti ajankohtainen.
Yhteiskuntaopin tunneillaha käsiteltiin nimenomaan näitä asioita.