Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso osa ihmisistä on ihan pihalla veroasioista

Vierailija
24.08.2021 |

Olen hämmentyneenä kuunnellut kavereiden ja tuttujen valitusta pienestä palkasta. Lopulta selviää, että veroprosentti on tyyliin 25% ja bruttopalkka esim. 1800e. Sitten kun olen kehoittanut tarkistamaan veroprosentin niin vastaus on tyyliin "no tuo verokortti mulle tuli postissa, mitä mun muka pitäisi tehdä?".
Kaverin palkanlaskijalle oli käynyt moka ja kaverilta oli mennyt veroa vaan 5% ja bruttopalkka n. 3000e. Kaveri ei nyt ymmärrä, miksi hänen pitäisi maksaa reilusti lisää veroja. Olen yrittänyt selittää, että hän on saanut liikaa palkkaa ja loppuvuonna pitää tasata ne puuttuvat verot . "No missä ne mun ylimääräiset rahat nyt on?!?! Miten verottaja muka voi viedä ison osan mun palkasta?!?! Millä mä elän nyt loppuvuoden?!?!".

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen törmännyt siihen, että eräs hoitaja valitti, että vuorolisistä menee enemmän veroa. No eihän verottaja erottele, että mikä on peruspalkkaa ja mikä lisiä ja määrittele veroastetta sen mukaan. Vuorolisät nostavat kokonaisansiota, ja veroa menee siksi enemmän.

Eli jos peruspalkka on 2500€ ja lisät 500€ =3000€

tai on pelkkä peruspalkka 3000€ niin molemmissa tapauksissa menee veroa yhtä paljon. 

Tuo valitus perustuu varmaan siihen aikaan, kun oli kumulatiivinen verokortti käytössä ja lisät maksettiin muuna kuin normaalina palkanmaksupäivänä. Useimmiten kävi niin, että ennakonpidätystä meni lisäprosentilla. Onneksi tuota kumulatiivista verokorttia ei enää ole. 

Vierailija
82/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ihmetyttää, miten jotkut eivät pysty käsittämään sitä yhtälöä, että tammikuussa käytetään edellisen vuoden verokorttia MUTTA tuloraja on nollautunut.

Kaikennäköstä joutuukin ihmiselle vääntämään rautalangasta. Olen 21-vuotias opiskelija, ja olen aina vain kiikuttanut verokorttini työnantajalle. En tiedä siitä mitään sen tarkempaa, mutta osa-aikaisena tuskin tulorajat paukkuu. Usko tai älä, en tiennyt tuollaisesta tammikuun käytännöstä, koska se ei ole koskaan minuun vaikuttanut. Eli en tiennyt, ehkä käsitän, kun nyt kerroit. Tuskin siis näiden joidenkin kyseessä on se, ettei käsitä. Suomessa on paljon sääntöjä, joita on hankala käsittää, ne vaan on ja sen kummemmitta miettimättä niitä noudatetaan. Riittääkö selitykseksi?

Kenenkäs olemista seuraavaksi haluat päivitellä ja pohtia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä sitten? Minä opin kirjanpitoa jo ennen kuin täytin 18 vuotta. Mitäs luulet, onko yksityishenkilön verotus "vaikeampaa" kuin kokonaisen yrityksen kirjanpito?

Terveisin,

sihteeri joka tietää verotuksesta enemmän kuin firman pääjohtaja

Vierailija
84/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

törppöfirma on tehnyt pahan pahan mokan ja se törppöfirman talouskirjanpidon vastaava on firman ohella se joka maksaa viulut, ei se jolle on lämästy väärä hinta tehdystä jobista.

kaikki eivät ole pihalla siitä miten esim. joku oikeistopuolue yrittää vetää jatkuvasti muilta omaan taskuun kun juomia ei ole mukamas tarpeeksi.

Vierailija
85/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esimerkkisi perusteella iso osa??

osaatko matikkaa?

Vierailija
86/86 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä tapahtuu? Tässä ketjussa taitaa joidenkin ote herpaantua hetkittäin.

Kiitos ystävällisistä, selkeistä ohjeista, joita moni jaksoi antaa. Niistä on apua, veroasiat on tosiaan pakollinen paha, jota tekee aina vähän semmosella ajatuksella, että en kuitenkaan osaa ja pieleen menee joka tapauksessa. Josko tämä tästä.