Iso osa ihmisistä on ihan pihalla veroasioista
Olen hämmentyneenä kuunnellut kavereiden ja tuttujen valitusta pienestä palkasta. Lopulta selviää, että veroprosentti on tyyliin 25% ja bruttopalkka esim. 1800e. Sitten kun olen kehoittanut tarkistamaan veroprosentin niin vastaus on tyyliin "no tuo verokortti mulle tuli postissa, mitä mun muka pitäisi tehdä?".
Kaverin palkanlaskijalle oli käynyt moka ja kaverilta oli mennyt veroa vaan 5% ja bruttopalkka n. 3000e. Kaveri ei nyt ymmärrä, miksi hänen pitäisi maksaa reilusti lisää veroja. Olen yrittänyt selittää, että hän on saanut liikaa palkkaa ja loppuvuonna pitää tasata ne puuttuvat verot . "No missä ne mun ylimääräiset rahat nyt on?!?! Miten verottaja muka voi viedä ison osan mun palkasta?!?! Millä mä elän nyt loppuvuoden?!?!".
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Miten mä saan nostettua sekä veroprosenttia ja tulorajaa? Help
T. Ap
Ymmärrän tuon ensimmäisen, mutta tuo toka tapaus on outo.
Just näitä käytännön elämän asioita pitäisi koulussa opettaa eikä jotain turhia vuosilukuja ulkoa tahi uskontoa....
Vierailija kirjoitti:
Just näitä käytännön elämän asioita pitäisi koulussa opettaa eikä jotain turhia vuosilukuja ulkoa tahi uskontoa....
On VARMASTI opetettu lukemaan ja kirjoittamaan. Tieto löytyy osoitteesta omavero.fi
Kärsiköön tollikat. Hanki sinä fiksummat ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokeilisit vero.fi voit nostaa molempia.
Itseäni ihmetyttää se, että ihmiset ovat yllättyneitä esim. isoista jäännösveroista. Sitten haukutaan verottajaa kun riistää köyhältä viimeisetkin roposet. Ilmeisesti nämä kuvittelevat, että verottaja arpoo jokaisen kohdalla, antaako palautusta vai maksua. Itsekään en mikään nero ole, mutta osaan kyllä suunnilleen ennustaa, onko tulossa palautuksia vai jäännösveroa.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ja vähän liikennehommia kun menee noiden potkulautojenkin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää se, että ihmiset ovat yllättyneitä esim. isoista jäännösveroista. Sitten haukutaan verottajaa kun riistää köyhältä viimeisetkin roposet. Ilmeisesti nämä kuvittelevat, että verottaja arpoo jokaisen kohdalla, antaako palautusta vai maksua. Itsekään en mikään nero ole, mutta osaan kyllä suunnilleen ennustaa, onko tulossa palautuksia vai jäännösveroa.
Ovat varmaansamoja ihmisiä, joiden mielestä palautus on lahja verottajalta ja mitä suuremman summan saa, sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on uskomatonta että ei tajuta että on maksettu vuosi väärällä prosentilla ja sitten joutuu maksamaan jälkiveroja. Minäkin joudun maksamaan jäännösveroa ~13000 viime vuodelta, mutta ymmärrän sen kyllä kun prosentti oli liian alhainen.
Mutta tätä sairasta progressiota verotuksessa en tajua vieläkään. Veroprosentti on yli 40, ei siinä ole mitään järkeä.
On myös ihmeellistä, miten joka ikinen vuosi on ihan yhtä vaikeaa ihmisten tajuta, että uusi, automaattisesti tullut verokortti tulee voimaan vasta helmikuussa. Samoin niitä, kun ihmetellään, että miksi minulta on mennyt veroja näin paljon? No tarkistapa tulorajasi, taisi ylittyä.
Myös ihmettelen, miten ihmiset ei osaa lukea. Verottajalta saattaa juu tulla useampikin lappu, mutta se, joka palkanlaskentaan lähetetään, on otsikoitu: VEROKORTTI. Ei mikään laskelma tai päätös verotuksesta. Monet myös vaan ilmoittaa, että mun veroprosentti on sitten x%. Okei, missä verokortti´? No se on kotona. Jaahas.
Tuntuu, että ihan kaikki ohjeistukset verokortteihin ja veroihin liittyen menee ihmisiltä ihan ohi. Ei tietysti kaikilta, mutta todella monet on todella ulapalla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset seuraa tosi huonosti tulorajojaan. Jotenkin luulaan, että verottaja on ennustaja, eli että se automaattisesti postilaatikkoon kolahtanut verokortti on se, jolla pystyy menemään läpi vuoden - vaikka palkalle tapahtuisi mitä. Eihän se läheskään aina pidä paikkaansa edes silloin, vaikka tulot pysyisi jotakuinkin samana kuin edellisvuonna.
Ja verovähennyksestä puhumattakaan. siinä vasta onkin ihmeellinen asia. varsinkin ay maksuja maksavat eivät tunnu ymmärtävän ollenkaan.
Hämmentävän moni muuten jotain verotuksesta ymmärtävä ei tajua sitäkään, että kiinteät työmatkavähennykset voi huomioida jo verokorttia tehdessä, jolloin esitäytettyyn veroilmoitukseen ei tarvitse enää tehdä mitään muutoksia jos ei tule muita vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja verovähennyksestä puhumattakaan. siinä vasta onkin ihmeellinen asia. varsinkin ay maksuja maksavat eivät tunnu ymmärtävän ollenkaan.
Harva ymmärtää, että työmatkakulutkin voi laittaa etukäteen verokorttiin.
Verokortissa on vuosituloraja ja sen ylimenevästä osasta menee sitten sillä isommalla % . Yksinkertaista eikös vaan? Itselläni menee joka vuosi viiimeiset pari kk isolla prosentilla. Omassa tapauksessa jotain 42%. Tämä on itselläni tiedossa, koska palkkakuitissa lukee aina vuoden alusta saakka tienatut rahat.
Vierailija kirjoitti:
Verokortissa on vuosituloraja ja sen ylimenevästä osasta menee sitten sillä isommalla % . Yksinkertaista eikös vaan? Itselläni menee joka vuosi viiimeiset pari kk isolla prosentilla. Omassa tapauksessa jotain 42%. Tämä on itselläni tiedossa, koska palkkakuitissa lukee aina vuoden alusta saakka tienatut rahat.
Mjaa, minä taas maksan hiukan ylisuurta veroa tammikuusta lokakuuhun, ja marras- ja joulukuulle lasken uuden verokortin. Viime vuonna jäi alkuvuoden pääomatulot oletettua alhaisemmiksi, niin loppuvuoden veroprosentiksi jäi 5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On VARMASTI opetettu lukemaan ja kirjoittamaan. Tieto löytyy osoitteesta omavero.fi
VARMASTI tietoa löytyy ja osataan lukea mutta on aivan eri asia, että opettaja selittää asiat, vääntää rautalangasta ja lasketaan ite esimerkkejä kuin yrität sisäistää jotain kapulakielistä ohjetekstiä netistä.
Kannattaa opetella myös käsitteet ennakonpidätys ja ennakonpidätysprosentti. Verokortissa on ennakonpidätysprosentti, veroprosentti määräytyy vasta kun koko vuoden tulot ovat tiedossa.