Mitä mieltä olette ei-monogamisesta suhteesta?
Olin itse jo pitkään halunnut kokea ei-monogamisen suhteen kun moni julkisuuden nainen oli siitä puhunut eli suhteen joka ei ole yksiaviollinen vaan voi olla muidenkin kun yhden miehen kanssa ja nyt on tullut oltua tässä kaksi kuukautta ja täytyy sanoa että tämä tuntuu täydellisestä, että voi mennä sänkyyn muidenkin kuin oman miehen kanssa.
Miesystävä oli aluksi vastaan paljon, mutta sain hänet ylipuhuttua, kun ilmoitin että tämä on minulle niin tärkeää etten pysty suhdetta muuten jatkamaan. Hän tosin ei ole muiden kuin minun kanssasi, mutta minulle tämä järjestely käy.
Varsinkin ne miespuoliset ystävät joidenka kanssa olen alkanut viettämään pitkiä öitä ovat innolla lähteneet mukaan ja tuntuu että se vaan syventää ystävyyttä, kun on toisen kanssa intiimistikkin.
Saa jatkuvasti sitä suhteen alussa olevaa alkuhuumaa kokea kun tapailee mahdollisimman monia miehiä. Yökerhostakin olen monesti lähtenyt toisen miehen kanssa.
Mitä mieltä te olette ei-monogamisesta suhdemuodosta ja haluatteko kysyä jotain?
N24Hki
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa tähän oman kokemukseni avoimesta suhteesta. Mulla oli joitain vuosia sitten miesystävä, joka oli poikkeuksellisen hyvännäköinen, treenattu, lihaksikas, älykäs, hyvin koulutettu, hyvä työpaikka, sosiaalisesti taitava, karismaattinen. Hän ihastui minuun ja koko ajan mulla oli tunne, että emme paini samassa liigassa. Olen keskivertokroppainen ja näköinen, koulutus hyvä ja työpaikka ok mutta silti koin miehen olevan ihan eri tasolla. Tuntui kuin hän oli tyyliin 5% miehistä, joista suurin osa naisista haaveilee. Alkuun jopa ajattelin, etten edes halua alkaa suhdetta noin itseäni "tasokkaamman" miehen kanssa koska pelkäsin suhteen päättyvän myöhemmin eroon pettämisen tai jättämisen (miehen taholta) takia. Mies oli kyllä aidosti kiinnostunut, jopa hullaantunut minuun. Olin hänelle erilainen kuin muut, joska olen jalat maassa-tyyppi ja semi-introvertti verrattuna naisiin mitä hänellä oli ollut aiemmin.
Noin puolen vuoden seurustelun jälkeen kuitenkin mies ehdotti, että olisiko mahdollista jos ollaan avoimessa suhteessa. Syitä; ei usko monogaamiseen "ahtaaseen" parisuhdemalliin, rakastaa minua mutta kokee monogamian tukahduttavana, ei kuitenkaan halua luopua minusta. Suostuin, koska minulla oli siinä kohtaa huono itsetunto ja alemmuudentunne, pelkäsin miehen menettämistä. Oli ahdistavaa mutta koitin kääntää asiaa päässäni siihen, että tällä järjestelyllä en ainakaan menetä miestä. Ainakin yhden kerran tiesin, että mies oli touhunnut ilmeisesti kimppajuttuja joidenkin parikymppisten (olimme vähän alle 40 v) nuorten naisten kanssa. Tuo jollain tavalla turrutti mieleni ja vei uskon, rakkauden ja kunnioituksen miestä kohtaan. Aiemmin en ollut ajatellut, että voisin hyödyntää mahdollisuutta syrjähyppyihin muiden miesten kanssa mutta siinä kohtaa ajatus muuttui. Samoin miehellä oli ollut olettamsu, että minä olen varmaankin uskollinen hänelle, sillä hänelle oli hirveä shokki kun kävi ilmi että olin lähtenyt kesälomareissulle ja viettänyt reissun lomaromanssini kanssa paneskellen kuin kani. Muistan yhä miehen järkyttyneen ilmeen kun kerroin hänelle miten lomani oli mennyt. Hän joutui kyllä myöntämään, että en ollut tehnyt mitään kiellettyä kun olimme sopineet avoimesta suhteesta, mutta hän sanoi että tuntuu pahalta ja järkyttävältä. Sitten hän ehdotti avoimen suhteen purkamista tavalliseksi suhteeksi. Aiemmin olisin ollut riemuissani tuosta ehdotuksesta, mutta siinä kohtaa oli liian myöhäistä ja päätin lopettaa suhteen. Oli lopulta helppo päätös ja tuon kokeilun jälkeen en aio enää ikinä leikitellä avoimilla suhteilla. Kerrottakoon vielä, että tuo kyseenomainen mies on eromme jälkeen ottanut minuun eri kautta yhteyttä useamman kerran ja ehdottanut oikeaa suhdetta kanssani mutta en enää koe häntä vetoavana.
Näinhän se usein menee. Toinen osapuoli saa "heikomman" osapuolen hyväksymään sallitun pettämisen, olettaen ettei se toinen kuitenkaan samaa tekisi kun on niin kiltti. Sitten kun se heikompi päättääkin itse kokeilla sitä "vapautta" tuleekin shokki ja järkytys! Toinen olisi vaan ite halunnut säästää kakun ja syödä toisen yhtä aikaa. Klassikko. Samaa sarjaa myös ns. heikomman osapuolen rajojen venytys ja jatkuva rikkominen vedoten toisen tiukkapipoisuuteen/mustasukkaisuuteen jne. Näennäisesti sallitaan samat oikeudet toiselle mutta tosi paikan tullen vaan se heikompi tekikin väärin.
Aika sama havainto on itselläni. Olen muutamia poly suhteita vierestä katsonut, ja niissä on toistunut juurikin tuo dynamiikka missä se osapuoli jolla on yliote parisuhteessa (eli kumppani tarvitsee häntä enemmän kuin hän kumppaniaan) vääntää läpi tuon polygamia järjestelyn toteamalla "tämä on minulle tärkeää, en usko että voin jatkaa suhdetta jos tämä ei sinulle käy".
Ja noissa mun todistamissa tapauksissa pääsääntöisesti se aloitteen tehnyt osapuoli harrastaa seksiä monien kanssa, kun taas se "heikompi" osapuoli kykkii kotona.
Vierailija kirjoitti:
"Ja hollywoodissakin lukemattomat naiset haluavat deittailla ja maata enemmän kuin yhden ihmisen kanssa kerralla:
https://www.cheatsheet.com/entertainment/kristen-bell-hollywood-stars-d…
Here's a list of celebrities who don't believe in monogamy and their reasoning behind it.
Kristen Bell
Shailene Woodley
Cameron Diaz
Scarlett Johansson
Tilda Swinton
Angelina Jolie
"
Ei liene sattumaa, eikä siten edes sinällään yllättävää, että noista listatuista julkkiksista moni on (ehkä jopa kaikki) biseksuaali. Tutkimusten mukaan juuri biseksuaalit ovat polyamorian kannattajista suhteellisesti suurin ryhmä. Ei-monogamisten suhteiden luomiseen mainittu suuntaus antaa selkeitä etuja.
Elin elän polygaamisessa suhteessa juuri tästä syystä, että haluan sekä miestä että naista. Uskon että olet oikeassa tuossa että bi-seksuaaleja se viehättää enemmän, koska muuten jää puuttumaan se toinen puoli elämässä mitä haluaa, jos sitoutuu vain mieheen tai naiseen.
N35
Likasta ja keskenkasvusta touhua.
Nämä joka sängyssä luuhaavat peter pan-sydroomasta kärsivät olivat ennen vain miehiä mutta nykyään naisissa samaa psyykkistä teineyttä jota vaan arvostetaan ”voimaantuneena vapautena” kun kyseessä on nainen.
Itse olen biseksuaalisena naisena huomannut, että naisten keskuudessa Ruotsissa on varsin yleistä, että harrastetaan suhteita useamman kanssa samaan aikaan. Alkuun minustakin oli tosi outoa, kun olin Suomessa tottunut ihan muuhun malliin, mutta kun uskaltui mukaan niin en ole katunut sen jälkeen. Tällä hetkellä olen polygaamisessa suhteessa kahden muun naisen kanssa ja on upeaa. Täällä ei myöskään asiaa paheksuta. Uskoisin että Suomessa paheksuttaisiin, jos selviäisi että "nuo on kolmestana suhteessa". Suomi tulee Ruotsia aina jonkun parikyt vuotta perässä modernisaation tasossa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä joka sängyssä luuhaavat peter pan-sydroomasta kärsivät olivat ennen vain miehiä mutta nykyään naisissa samaa psyykkistä teineyttä jota vaan arvostetaan ”voimaantuneena vapautena” kun kyseessä on nainen.
Voimaantumisessa ei ole mitään väärää tai hävettävää.
Terveisin ylpeä feministi
Itse olin tälläisessä suhteessa nuorempana, 19 vuotiaana. Tapasin pariskunnan, jotka olivat minua 15-20 vuotta vanhempia. Harrastimme käytännössä kolmenkimppaa. Silloin se tuntu ihanalta ja koin että olin erittäin haluttu ja sain huomiota. Se kesti pari vuotta. Nyt jälkikäteen mietin, että olinkohan tarpeeksi kypsä henkisesti. Pariskunnan miestä ja naista tilanne ei haitannut. Ei olla enää tekemisissä.
Oikeaa monogamiaa noudattaa Suomessa vain aniharva, monisuhteilua sekin on että seurustelkaan peräjälkeen usean ihmisen kanssa tai ollaan peräti aviossa monta kertaa. Varsinainen monogamiaa olisi sitä, että on ensimmäisen partnerin kanssa loppuelämän.
Minä olen ensimmäisen poikaystäväni kanssa ja halveksin kaikkia teitä parisuhdetta vaihtavia. Sairasta, yök!
N53
Nainen31v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ole kirjoittanutp mikään ”N24Hki” vaan joku kilttis-Repe 46 v Sorvankylältä, kai te nyt sen tajuatte jopa naisvihakiimassanne.
Naurettava väite. Itse olen nainen ja uskon täysin että kirjoittaja on nainen. Moni muukin nainen ajattelee tälläistä suhdetta ja moni uskaltaa elääkkin jo sellaisessa. Olen jo itsekkin miettinyt että on aika poikaystävälle tätä ehdottaa sillä tätä minäkin haluan, sitä kipinää mikä tulee alkuihastuksesta, kerta toisensa perään. Enää ei eletä missään 1600-luvulla.
Tässä esimerkki julkkis naisesta, sometähti Miisa Nuorgamista, joka on tälläisessä ei-monogamisessa suhteessa:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Miisa Nuorgam sai vauvan Eetun kanssa, mutta ei halua perinteistä parisuhdetta – Eetu meinasi lähteä suhteesta ennen lapsen syntymää: ”Prosessoin tätä ei-monogamista suhdemuotoa edelleen”
Miisa Nuorgam sulkee makuuhuoneen oven saadakseen etäisyyttä toisessa huoneessa laukkujaan pakkaavaan kumppaniinsa. Eetu Typpö paiskoo tavaroita kassiin ja kertoo kiivaasti puhelimeen, kuinka Miisa on hetki sitten käskenyt hänen häipyä asunnosta. Lopullisesti, yön selkään, mielellään takaisin Suomen puolelle.
Miisa vetäytyy itkuisena sängylle ja purkaa tuntojaan kameralle.
– Mä en ole monogaminen ihminen, ja se on ollut alusta asti tiedossa. Me ollaan nyt pari kuukautta eletty tässä monosuhteessa, ja tänään mä sanoin, että mä en ole kovin tyytyväinen. Mulla on ikävä ihmisiin tutustumista, sitä että kävisi vaikka alkoholittomalla kaljalla jonkun kanssa.
– Ja se sanoi, että jos tuo on sitä, mitä mä haluan, se ei aio olla meidän lapsen elämässä millään tavalla mukana. Mä sanoin, että sitten hän lähtee, mä en halua häntä tänne.
Mahtuuko suhteeseen muita?
– En ole koskaan kokenut olevani monogaminen ihminen, Miisa sanoo nyt.Hän ja Eetu istuvat vieretysten yhteisen kodin sohvalla Tampereella. Sylistä toiseen siirtyy myös huhtikuussa syntynyt vauva, joka on äidin ja isän silmäterä ja hyväntuulinen pienokainen.
– Muistan jo lukiossa ajatelleeni, että ei minua kiinnosta vakiintua vain yhteen ihmiseen, Miisa jatkaa.
– Kaipaan sitä kihelmöivää tunnetta, jonka uusiin ihmisiin tutustuminen aiheuttaa. Tarvitsen sitä. Toisaalta kuitenkin kaipaan myös pitkän suhteen tuomaa turvallisuutta.
Eetu on lähtökohtaisesti suhtautunut parisuhteisiin paljon perinteisemmin.
Ja hollywoodissakin lukemattomat naiset haluavat deittailla ja maata enemmän kuin yhden ihmisen kanssa kerralla:
https://www.cheatsheet.com/entertainment/kristen-bell-hollywood-stars-d…
Here's a list of celebrities who don't believe in monogamy and their reasoning behind it.
Kristen Bell
Shailene Woodley
Cameron Diaz
Scarlett Johansson
Tilda Swinton
Angelina Jolie
Tää on nyt viimeisintä huutoa feministien agendassa. Täytyyhän niillä toki myös mannekiininsa olla.
Jokainen toki uskonsa mukaan. Nykyään kun kaikki täytyy purkaa ja tuoda tilalle jokin uusi ehompi konsepti, tämä on vain yksi muiden joukossa.
Sitten on kuitenkin aina ne ihmiset (nykyään aika hissukseen oleva porukka) jotka uskovat edelleen pitkiin ja uskollisiin parisuhteisiin ja kykenevätkin sellaisiin. Noita mätkitään nyt kuin vierasta sikaa, väittäen että teeskentelevät kumminkin ja kärsivät varmaan ihan hirveästi mutteivät voi sitä myöntää.
Milloinkahan koittaisi taas aikuisten aika?
Tuleekohan sellaista vielä?
Näkemys "normaalista", kunnollisesta suhteessa on jatkuvassa muutoksessa. Esim 1950-luvulla avoimeksi suhteeksi kutsuttiin sitä, että pari, joka ei ollut naimisissa harrasti seksiä. Aika moni nykyihminen on siis tuon näkemyksen mukaan avoimessa suhteessa.
Kannatan ehdottomasti. Tuplasti hupia jos on bi ;)
Vaikea biseksuaalisena naisena ymmärtää miksi kukaan biseksuaali nainen ei haluaisi ei-monogaamista suhdetta? Tälläisessä saa sekä miestä että naista.
Itse otan eron ennemmin kuin parisuhteen jossa ei ole uskollisuutta ja luottamusta
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ole kirjoittanut mikään ”N24Hki” vaan joku kilttis-Repe 46 v Sorvankylältä, kai te nyt sen tajuatte jopa naisvihakiimassanne.
Tyyli on toki provoava, mutta itsellä eksä ehdotti avointa suhdetta. Olimme kumpikin kokemattomia yhteenmennessä, joten ymmärrän toiveen. Keskustelimme, harkitsin ja totesin ettei ole minun juttu.
Mikäli pariskunta yhdessä jotain sopii, niin se on tärkeintä. Toisen pakottaminen tai salaatoimiminen on minusta väärin. Viime kädessä jokainen kuitenkin vastaa itsestään ja toimistaan.
Miksi niin moni alapeukutti aloitusta? Onpa tosiaan ahdasmielisiä ihmisiä paljon, kun eivät voi hyväksyä toisten suhteita. Mitä se teille kuuluu millainen suhde toisilla on? Jokaisen onni on omansa ja voi pitää omista asioistaan huolta. Naisen kertomuksen perusteella jäi kuva, että hän oli suhteesta oikein onnellinen.
N19
Mielenterveysongelmaisten juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Koraani sallii neljä vaimoa.
Voipi sallia mutta mummollani olisi varmaa sopiva sana ihan ilman Koraania saati Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap.n sukunimi Nuorgam?
Luuletko että Nuorgam on ainoa joka elää ei-monogamisessa suhteessa?
Nuorgam on esikuva nuorille jota pitäisi arvostaa enemmän, hän ansaitsee sen. Hän on ajanut meidän naisten asemaa paljon eteenpäin.
Onhan tuommoisia naisia ollut aina, joka kyläyhteisössäkin oli aina tuommoinen ei-monogaminen nainen. Sille oli oikein oma nimityskin....
Hyväksyn jos kaikille osapuolille ok. Jokainen tehkööt mitä haluaa.