Miksi suomalainen mies ei ole perheen pää? Minäpä kerron.
Usein kuulee valitusta, että suomalainen mies ei saa olla perheen pää ja tämä johtuu suomalaisten naisten veemäisyydestä ja miesmäisyydestä. Onkohan kuitenkaan näin?
Miettikää vaikka työelämää, olette valitsemassa tärkeään projektiin päällikköä tai vetäjää. Valitsetteko siihen henkilön, joka on aina myöhässä tai ei tule paikalle ollenkaan? Henkilön, joka pyrkii aina siirtämään hommia muille ja vetoaa "sä teet tän paremmin"? Henkilön, joka selkeästi on kaikkein vähiten kiinnostunut projektista ja melkein mikä tahansa ajaa sen edelle? Niin, ette varmaan.
Näin on usein myös suomalaisessa perheessä. Kuinka monesti suomalainen perheenisä varaa neuvolan, muistaa vanhempainvartin, ostaa kaverisynttäreille lahjan ja muistaa ajan ja paikan, hoitaa myytävää seuran myyjäisiin, tietää lasten parhaan kaverin äidin ja isän nimen ja puhelinnumeron? Ostaa ulkoiluvaatteet kun vanhat jääneet pieniksi, tarkistaa läksyt, jää kotiin kun toinen sairastaa? Niinpä taas.
Ainoa asia, missä ollaan intohimoisen tasa-arvoisin on raha. Kulut jaetaan puoliksi ettei vaimo pääse "siipeilemään" ja tämä on ihan fine, itsekin kannatan omia rahoja. Mutta kai te miehet ymmärrätte että jos vaimolle jää vetovastuu arjesta ja te teette asioita ainostaan vaimon käskystä tai muistutuksesta, ja aina ei silloinkaan, niin ei siinä jää energiaa mihinkään roolileikkiin, että oi perheenpää, mitä olet tästä mieltä? Kun selkeästi teot ja toiminta ilmaisee sitä että mies menee mistä aita on matalin, ja oma napa ja harrastukset on tärkeintä.
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:22"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"]
Oma isäni on kuin komediahahmo. Omistaa kyllä pienen firman, muttei aina viitsi lähteä töihin. Äiti (jolla siis on omakin työ) hoitaa vapaa-ajallaan kirjanpidon jne. kun ukko ei osaa. En muista koskaan nähneeni isää tekemässä mitään kotiaskareita. Sen sijaan istuu stereotypisesti sohvalla katsoen formulaa ja pyytää vaimoaan tuomaan lisää kaljaa jääkaapista (etäisyys 2m). Äiti teki aina kaiken. Välit isään ovat viileät syystäkin, sillä ainoat kerrat kun on meitä lapsia kasvattanut niin kyse on ollut "kurinpidollisesta toimenpiteestä" eli lätty lätisi - joskus "syystä" mutta usein ihan vaan sen takia että oli ollut töissä huono päivä... Sitten vielä kehtasi meille huutaa "MINÄ olen perheenpää!!", kun joku ei ole hänen kanssaan samaamieltä. En ymmärrä miten äiti jaksaa. Ukko uhkailee ettei tämä pärjää ilman häntä, mutta kyllä se vaan menee toistepäin. Ps. Otan riskin että joku tunnistaa tästä, mutta: Ne muutamat kerrat kun isä joutui(!) olemaan meidän lasten kanssa "yksin" kotona, oli ihan hanurista. Ei osannut edes kokata, joten teki joko kalapuikkoja tai pakastepizzaa uunissa. Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN! Onko tässä uusi avokadopasta? Arvatkaa vaan otinko isäni kaltaisen pojanklopin vai miehen.
[/quote]
Niin kovin tutun kuulosta. Eikö se ole aika sääli, että Suomeen muuttaa vuosittain tuhat uutta "meidän isän" tyyppistä kaveria joilla on nuo samat asenteet?
[/quote]
Miten niin muuttaa? Eiköhän noita löydy ihan omasta takaa. Kun peräkammarin poikia lykästää ja löytyy äidin korvike.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:22"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"]
Oma isäni on kuin komediahahmo. Omistaa kyllä pienen firman, muttei aina viitsi lähteä töihin. Äiti (jolla siis on omakin työ) hoitaa vapaa-ajallaan kirjanpidon jne. kun ukko ei osaa. En muista koskaan nähneeni isää tekemässä mitään kotiaskareita. Sen sijaan istuu stereotypisesti sohvalla katsoen formulaa ja pyytää vaimoaan tuomaan lisää kaljaa jääkaapista (etäisyys 2m). Äiti teki aina kaiken. Välit isään ovat viileät syystäkin, sillä ainoat kerrat kun on meitä lapsia kasvattanut niin kyse on ollut "kurinpidollisesta toimenpiteestä" eli lätty lätisi - joskus "syystä" mutta usein ihan vaan sen takia että oli ollut töissä huono päivä... Sitten vielä kehtasi meille huutaa "MINÄ olen perheenpää!!", kun joku ei ole hänen kanssaan samaamieltä. En ymmärrä miten äiti jaksaa. Ukko uhkailee ettei tämä pärjää ilman häntä, mutta kyllä se vaan menee toistepäin. Ps. Otan riskin että joku tunnistaa tästä, mutta: Ne muutamat kerrat kun isä joutui(!) olemaan meidän lasten kanssa "yksin" kotona, oli ihan hanurista. Ei osannut edes kokata, joten teki joko kalapuikkoja tai pakastepizzaa uunissa. Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN! Onko tässä uusi avokadopasta? Arvatkaa vaan otinko isäni kaltaisen pojanklopin vai miehen.
[/quote]
Niin kovin tutun kuulosta. Eikö se ole aika sääli, että Suomeen muuttaa vuosittain tuhat uutta "meidän isän" tyyppistä kaveria joilla on nuo samat asenteet?
[/quote]
Muuttaa? Otin muuten ulkomaalaisen, kunnollisen miehen. ;) -109
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:28"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:22"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"] Oma isäni on kuin komediahahmo. Omistaa kyllä pienen firman, muttei aina viitsi lähteä töihin. Äiti (jolla siis on omakin työ) hoitaa vapaa-ajallaan kirjanpidon jne. kun ukko ei osaa. En muista koskaan nähneeni isää tekemässä mitään kotiaskareita. Sen sijaan istuu stereotypisesti sohvalla katsoen formulaa ja pyytää vaimoaan tuomaan lisää kaljaa jääkaapista (etäisyys 2m). Äiti teki aina kaiken. Välit isään ovat viileät syystäkin, sillä ainoat kerrat kun on meitä lapsia kasvattanut niin kyse on ollut "kurinpidollisesta toimenpiteestä" eli lätty lätisi - joskus "syystä" mutta usein ihan vaan sen takia että oli ollut töissä huono päivä... Sitten vielä kehtasi meille huutaa "MINÄ olen perheenpää!!", kun joku ei ole hänen kanssaan samaamieltä. En ymmärrä miten äiti jaksaa. Ukko uhkailee ettei tämä pärjää ilman häntä, mutta kyllä se vaan menee toistepäin. Ps. Otan riskin että joku tunnistaa tästä, mutta: Ne muutamat kerrat kun isä joutui(!) olemaan meidän lasten kanssa "yksin" kotona, oli ihan hanurista. Ei osannut edes kokata, joten teki joko kalapuikkoja tai pakastepizzaa uunissa. Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN! Onko tässä uusi avokadopasta? Arvatkaa vaan otinko isäni kaltaisen pojanklopin vai miehen. [/quote] Niin kovin tutun kuulosta. Eikö se ole aika sääli, että Suomeen muuttaa vuosittain tuhat uutta "meidän isän" tyyppistä kaveria joilla on nuo samat asenteet? [/quote] Miten niin muuttaa? Eiköhän noita löydy ihan omasta takaa. Kun peräkammarin poikia lykästää ja löytyy äidin korvike.
[/quote]
Eiköhän tuossa kirjoittaja tarkoittanut, että noista suomalaisista "peräkamarin-perteistä" saadaan vielä kouluttamalla ihan kelvollisia yksilöitä. Sen sijaan islamilaisista maista muuttavien miesten arvomaailmaa ei sitten muuteta millään vaan ne on sitten pysyvästi "meidän isiä". Tätä kai siinä haettiin.
[/quote]
No ei todellakaan saa. Huono mies on huono mies, ei siitä suomalaisuudestakaan jaeta mitään keksipisteitä. Ainoa tapa kouluttaa peräkammarin pojasta mies on pistää se omilleen, eikä yleensä sekään auta. Se mieluummin kuolee nälkään kuin tekee "akkojen hommia".
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:52"]
Rahassako nää sovinistit mittaa kaiken?
[/quote]
Raha on se millä eletään. Sitten kun nainen maksaa saman verran perheen menoista niin sitten ruvetaan puhumaan kotitöistä
[/quote]
Entä jos nainen on se hyvätuloisempi? Tuleeko miehen tällöin tehdä ne kotityöt ja vaimo vetoaa siihen, että hän tekee kun miehen palkka nousee.
[/quote]
Miehen tulee tehdä kotityöt jos hän elää vaimon rahoilla. Jos hän maksaa asioista puolet niin ei.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 03:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:19"]lattialla author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:14"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:07"] Suomalaiset miehet on laiskoja, ei kai sitä voi muuta todeta. -Ap [/quote] Ja miksi ne ovat laiskoja? A. Koska äidit ei vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä ja B. Koska vaimot ei myöskään vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä. Sitä saa mitä tilaa. [/quote] Ja jos vaimo vaatii tekemään osuutensa, on hän kauhea nalkuttaja ja miesrukalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin etsiä "oikea nainen" Aasiasta. Jälleen kerran: miksi vaimon pitää vaatia (jälleen kerran olla se joka organisoi työt) miestä tekemään kotitöitä? Miksei mies tajua sitä itse? [/quote] Mitä hemmetin kotityötä? AP valitti ihan muista asioista. Se siivoaa jota häiritseekin. Minä olen kotona vaan nukkuessa ja pari tuntia sen lisäksi viikossa. Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekkaan? [/quote] Okei. Sinulla on vain yksi vaatekerta joka aina ylläsi. Syöt ja ulostat muualla. Suihkussa käyt töissä, nukut lattialls. . Kotityöt on muutakin kuin pölyjen pyyhkimistä
[/quote]
Kuka tuollaista on väittänyt?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 04:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:58"] Usein kuulee valitusta, että suomalainen mies ei saa olla perheen pää ja tämä johtuu suomalaisten naisten veemäisyydestä ja miesmäisyydestä. Onkohan kuitenkaan näin? Miettikää vaikka työelämää, olette valitsemassa tärkeään projektiin päällikköä tai vetäjää. Valitsetteko siihen henkilön, joka on aina myöhässä tai ei tule paikalle ollenkaan? Henkilön, joka pyrkii aina siirtämään hommia muille ja vetoaa "sä teet tän paremmin"? Henkilön, joka selkeästi on kaikkein vähiten kiinnostunut projektista ja melkein mikä tahansa ajaa sen edelle? Niin, ette varmaan. Näin on usein myös suomalaisessa perheessä. Kuinka monesti suomalainen perheenisä varaa neuvolan, muistaa vanhempainvartin, ostaa kaverisynttäreille lahjan ja muistaa ajan ja paikan, hoitaa myytävää seuran myyjäisiin, tietää lasten parhaan kaverin äidin ja isän nimen ja puhelinnumeron? Ostaa ulkoiluvaatteet kun vanhat jääneet pieniksi, tarkistaa läksyt, jää kotiin kun toinen sairastaa? Niinpä taas. Ainoa asia, missä ollaan intohimoisen tasa-arvoisin on raha. Kulut jaetaan puoliksi ettei vaimo pääse "siipeilemään" ja tämä on ihan fine, itsekin kannatan omia rahoja. Mutta kai te miehet ymmärrätte että jos vaimolle jää vetovastuu arjesta ja te teette asioita ainostaan vaimon käskystä tai muistutuksesta, ja aina ei silloinkaan, niin ei siinä jää energiaa mihinkään roolileikkiin, että oi perheenpää, mitä olet tästä mieltä? Kun selkeästi teot ja toiminta ilmaisee sitä että mies menee mistä aita on matalin, ja oma napa ja harrastukset on tärkeintä. [/quote] Miehen ei tarvitse tehdä mitään mitä nainen sanoo. 99% kaikesta mistä naiset inisee on hänen itse keksimää roskaa. Lapsen pitää itse osataa lahjat synttäreille tai sitten jättää menemättä. Se kaveri on kutsunut kaverinsa synttäreille ei hänen isänsä tai äitinsä. Sama asia on menemisissä. Ei ole vanhempien asia muistaa lapsensa kaverien synttäreitä. Jos ei kykene muistamaan edes aikaa ja päivää niin silloin ei sinne tarvitse mennäkkään. Miksi pitäisi myydä jotain jossain seuran myyjäisissä? Maksaa kuukausimaksu ja sillä selvä. Koskaan ei ole tarvinnut tehdä mitään yhdellekkään lasten harrastusseuralle. Vanhempien tehtävä EI ole tarkistaa läksyjä. Opettaja tarkistaa ne. Läksyjen idea on että lapset tekevät ne niin hyvin kuin pystyy ja sitten ne tarkastetaan koulussa. Jos vanhemmat tarkastavat ne niin koko läksyn idea menee puihin. Kyllä sinä kuulostat lapselliselta akalta joka on suuttunut siitä että mies ei hypi sinun mukaasi [/quote] Et oo tosissas?
[/quote]
Teksti on aika karua mutta tottahan tuo on
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"]
[/quote]
Mikä vika kalapuikoissa on? Pakaste pizza on parempaa kuin suurin osa ihmisten itse tekemistö mömmöistä.
Mutta tuo viimeinen oli kyllä hervoton: Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"]
[/quote]
Mikä vika kalapuikoissa on? Pakaste pizza on parempaa kuin suurin osa ihmisten itse tekemistö mömmöistä.
Mutta tuo viimeinen oli kyllä hervoton: Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN!
[/quote]
Jos aikuisen miehen, vieläpä isän, kokkaustaidot rajoittuu siihen että osaa pistää uunin päälle ja pakasteet sisään, niin onhan se vähän surullista. Ei kuulosta kauhean terveelliseltä ruokavaliolta, varsinkaan kasvavalle lapselle. Salaatin valmistaminenkaan ei ole mitään ydinfysiikkaa, mutta silti joillekin mahdoton tehtävä.
Ulkomailla miehillä on parempi mahdollisuus olla ainakin rahallisesti perheen pää. Yhteiskunnat on muualla sellaisia, että miesten palkat on niin hyviä, että vaimojen on mahdollista olla kotona. Tai toisaalta myös pakko olla kotona, jos toisen palkka menisi lähes kokonaan vaikka 3 lapsen päivähoitomaksuihin. Joka tapauksessa yhteiskunnat pyörivät niin, että mies tienaa ja vaimo kotona, suurimmaksi osaksi. Todennäköisesti näissäkin perheissä vaimo on se, joka pyörittää noita arjen rutiineita ja neuvoloita ym., mutta koska mies tienaa ja yhteiskunnan asenne on eri, niin mies on pää.
Suomessa vaimojen on pakko mennä töihin, halusi tai ei. Miesten palkat ei oikein millään alalla ole niin hyviä, että puolisi voisi olla aina ja ikuisesti kotivaimo. Esim. jenkkilässä on ihan tyypillistä, että puoliso jää kotiin kun mennään naimisiin, vaikkei edes lapsia vielä olisi. Tai Keski-Euroopassa on ihan tavallista, että vaimo tekee vaikkapa 30% työviikkoa, se on tosi monille työnantajille ihan ok, vaikka olisi esim. akateeminen ja ns. vastuullisessakin työssä (itsellä 3 kaveria tekee näin tällä hetkellä). Suomessa on hetken aikaa mahdollista tehdä 80% työaikaa, en tiedä ketään, joka tekisi pienempää, ja kun lapset kasvaa, on pakko palata 100% työaikaan. Miesten palkat ei ole niin hyviä, että voisi olla kotirouva koko ikansä.
Jäisin heti kotiin, jos mies tienaisi enemmän. Koen tosi raskaaksi kodin ja vastuullisen työn yhdistämisen. Lapset nyt 4 ja 6v. Tuntuu, että kaikki kärsii, muttei ole rahaa olla kotona. Mies saisi ihan vapaasti olla perheen pää ja minä pyörittäisin arkirumbaa...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 07:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"] Oma isäni on kuin komediahahmo. Omistaa kyllä pienen firman, muttei aina viitsi lähteä töihin. Äiti (jolla siis on omakin työ) hoitaa vapaa-ajallaan kirjanpidon jne. kun ukko ei osaa. En muista koskaan nähneeni isää tekemässä mitään kotiaskareita. Sen sijaan istuu stereotypisesti sohvalla katsoen formulaa ja pyytää vaimoaan tuomaan lisää kaljaa jääkaapista (etäisyys 2m). Äiti teki aina kaiken. Välit isään ovat viileät syystäkin, sillä ainoat kerrat kun on meitä lapsia kasvattanut niin kyse on ollut "kurinpidollisesta toimenpiteestä" eli lätty lätisi - joskus "syystä" mutta usein ihan vaan sen takia että oli ollut töissä huono päivä... Sitten vielä kehtasi meille huutaa "MINÄ olen perheenpää!!", kun joku ei ole hänen kanssaan samaamieltä. En ymmärrä miten äiti jaksaa. Ukko uhkailee ettei tämä pärjää ilman häntä, mutta kyllä se vaan menee toistepäin. Ps. Otan riskin että joku tunnistaa tästä, mutta: Ne muutamat kerrat kun isä joutui(!) olemaan meidän lasten kanssa "yksin" kotona, oli ihan hanurista. Ei osannut edes kokata, joten teki joko kalapuikkoja tai pakastepizzaa uunissa. Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN! Onko tässä uusi avokadopasta? Arvatkaa vaan otinko isäni kaltaisen pojanklopin vai miehen. [/quote] Mikä vika kalapuikoissa on? Pakaste pizza on parempaa kuin suurin osa ihmisten itse tekemistö mömmöistä. Mutta tuo viimeinen oli kyllä hervoton: Viidentoista vuoden jälkeen otti ensimmäisen kehitysaskeleen ja keksi (tat-ta-da-daa!) KALAPUIKKOPIZZAN! [/quote] Jos aikuisen miehen, vieläpä isän, kokkaustaidot rajoittuu siihen että osaa pistää uunin päälle ja pakasteet sisään, niin onhan se vähän surullista. Ei kuulosta kauhean terveelliseltä ruokavaliolta, varsinkaan kasvavalle lapselle. Salaatin valmistaminenkaan ei ole mitään ydinfysiikkaa, mutta silti joillekin mahdoton tehtävä.
[/quote]
Kuinka moni syö salaattia? Suurimmassa osassa perheistä minkä kanssa minä olen ollut tekemisissä ei syödä salaattia juurikaan.
Koulussa juuri kukaan ei ota salaattia. Joten ei sitä syödä paljon muutenkaan.
Meillä siitä huolimatta, että mies näin hoitovapaalla ollessani tienaa lähes 3x sen mitä minä hän kuitenkin kokee kotona ollessaan asiakseen myös siivota ja osallistua lastenhoitoon siinä missä minäkin :) arjen hoidan luonnollisesti minä kun mies käy kotona vain nukkumassa, mutta viikonloput me ollaan perheenä yhdessä ja kaikki tekee oman osansa. Onneksi ollaan näissä asioissa samoilla linjoilla. Rahaa ei sotketa kotitöihin ym vaan se tekee jolla on Aikaa tehdä. Olisi vaikea kuvitella tilannetta jossa mies röhnöttäisi sohvalla koko viikonlopun tekemättä mitään samalla kun minä häärään vieressä lasten- ja kodinhoidon vain koska hän tienaa enemmän... En osaa kuvitella että mieheni nauttisi tuollaisesta tilanteesta yhtään.. tottakai Meistä Kumpikin saa levätä jos erityisesti väsyttää tai esim sairastaa, mutta normaalitilassa mies voi kyllä vapaa-aikanaan hyvin osallistua niihin kotiasioihin siinä missä minäkin. Ei sitä rahassa mitata :D voi hyvänen aika.... Meillä on yhteisestä päätöksestä se tilanne, että minä olen yhteisten lasten kanssa kotona ja siksi tienaan vähemmän. Pian lähden taas töihin ja vaikka tulenkin luultavasti aina tienaamaan vähemmän kuin mieheni niin ei me edes puhuta mistään "kun sinä tienaat 70% minun tuloistani niin sinulle kuuluu imurointi ja moppaus" meillä on yhteinen elintaso KOSKA OLLAAN PERHE, ei sitä tarvitse erikseen vielä ansaita jotenkin :D ette oikeasti ole tosissanne... Rahalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuka hoitaa kotityöt ja neuvolakäynnit. Ajalla sen sijaan on paljon tekemistä sen kanssa ;)
"Kuinka moni syö salaattia? Suurimmassa osassa perheistä minkä kanssa minä olen ollut tekemisissä ei syödä salaattia juurikaan.
Koulussa juuri kukaan ei ota salaattia. Joten ei sitä syödä paljon muutenkaan."
Aika moni syö salaattia. Mutta tottahan se on ettei ne lapsetkaan sitä syö jos ei vanhemmat kotona valmista ja näytä esimerkkiä. Jos lautaselta ei löydy mitään vihreää, on kyse silkasta laiskuudesta.
MiestenKIN olisi ihan hyvä ottaa vastuuta ruoanlaitosta ja lasten asianmukaisesta ruokkimisesta. Kokkaaminen on ihan hyödyllinen perustaito - silloinkin jos asuu yksin.
122/ pakko vielä lisätä että koska olemme perhe emme ole enää tapailuasteella vaan mies tosiaan viettää meidänkin kanssa kotonakin sitä aikaa eikä huitele vain omilla menoillaan ja näe meitä vain silloin kun tehdään jotain spesiaalia kodin ulkopuolella..
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 08:31"]
Meillä siitä huolimatta, että mies näin hoitovapaalla ollessani tienaa lähes 3x sen mitä minä hän kuitenkin kokee kotona ollessaan asiakseen myös siivota ja osallistua lastenhoitoon siinä missä minäkin :) arjen hoidan luonnollisesti minä kun mies käy kotona vain nukkumassa, mutta viikonloput me ollaan perheenä yhdessä ja kaikki tekee oman osansa. Onneksi ollaan näissä asioissa samoilla linjoilla. Rahaa ei sotketa kotitöihin ym vaan se tekee jolla on Aikaa tehdä. Olisi vaikea kuvitella tilannetta jossa mies röhnöttäisi sohvalla koko viikonlopun tekemättä mitään samalla kun minä häärään vieressä lasten- ja kodinhoidon vain koska hän tienaa enemmän... En osaa kuvitella että mieheni nauttisi tuollaisesta tilanteesta yhtään.. tottakai Meistä Kumpikin saa levätä jos erityisesti väsyttää tai esim sairastaa, mutta normaalitilassa mies voi kyllä vapaa-aikanaan hyvin osallistua niihin kotiasioihin siinä missä minäkin. Ei sitä rahassa mitata :D voi hyvänen aika.... Meillä on yhteisestä päätöksestä se tilanne, että minä olen yhteisten lasten kanssa kotona ja siksi tienaan vähemmän. Pian lähden taas töihin ja vaikka tulenkin luultavasti aina tienaamaan vähemmän kuin mieheni niin ei me edes puhuta mistään "kun sinä tienaat 70% minun tuloistani niin sinulle kuuluu imurointi ja moppaus" meillä on yhteinen elintaso KOSKA OLLAAN PERHE, ei sitä tarvitse erikseen vielä ansaita jotenkin :D ette oikeasti ole tosissanne... Rahalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuka hoitaa kotityöt ja neuvolakäynnit. Ajalla sen sijaan on paljon tekemistä sen kanssa ;)
[/quote]
Eli mies tekee 1000 kertaa vaativampaa työtä samaan aikaan kun sinä makoilet himassa? Sitten kun mies tulee töistä niin hänen pitäisi ruveta siivoamaan? Täysin järjetöntä. Kyllä tuollainen mies on alistuva nössö.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 08:31"]
[/quote]
Eli mies tekee 1000 kertaa vaativampaa työtä samaan aikaan kun sinä makoilet himassa? Sitten kun mies tulee töistä niin hänen pitäisi ruveta siivoamaan? Täysin järjetöntä. Kyllä tuollainen mies on alistuva nössö.
[/quote]
En ole tuo edellinen kommentoija mutta oma mies on ollut kaksi kertaa hoitovapaalla ja on sitä mieltä että kotona olo on moninkertaisesta rankempaa kuin työssäkäynti, huolimatta siitä että minä tein ansiotyön lisäksi kaikki kotityöt ja hän sai käyttää illat ja viikonloput lepäämiseen ja omiin juttuihin (minulle ei kotiäitinä tarjottu tätä mahdollisuutta). Tätä voi olla lapsettomien vaikea ymmärtää mutta jos on useampi lapsi niin kyllä se kotona olokin työstä käy ja voi uuvuttaa. Ja itsekin pidin lastenhoitoa makoiluna aina siihen asti kun omat lapset syntyi, varsinkin toinen ja kolmas :)
Toisaalta lapset ovat erilaisia ja toisille sopii se yksitoikkoisuus, rutiinien toistaminen ja jatkuva saatavilla olo mitä lasten hoito pitää sisällään. Itse kaipaan älyllistäkin haastetta ja voin paremmin ollessani töissä, huolimatta siitä että aikaa kaikkeen on vähemmän.
Niin ja miksi on sitten näin? Että miehet ei kykene olemaan missään ajallaan tai muistamaan mitään? Siksi että näiden miesten äidit on paaponut näitä miehiä pienestä pitäen ja niiden ei ole koskaan tarvinnut ottaa kunnolla vastuuta asioista. Siirrytään vaan äidin siipien suojasta vaimon siipien suojaan.
Onneksi mun mies ei ole suomalainen
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:24"]
Tämä on asia mikä peräkammarin pojille ei mene jakeluun. Johtaja, varsinkaan hyvä johtaja ei ole se joka makaa sohvalla ja huutelee että mä haluun että te teette niinkun mä sanon! Hyvä johtaja auttaa myös heikoimman vaikeiden aikojen yli ja toimii itse esimerkkinä ja jämäkkänä vastuunottajana. Miksi lähikapakassa istuvaan kaljasieppoon pitäisi suhtautua johtajana, kun hän on lähinnä yksi huollettava lisää?
[/quote]
Hyvä johtaja heittää heikot hemmettiin. Hyvä johtaja myös siivoaa KAIKKI turhat asiat pois.
Lähes kaikki AP:n valituksista oli turhia. Jos lapsi haluaa synttäreille niin hän menee sinne itse. Jos ei osaa niin ei mene. Jos lapsi harrastaa jotain nin ei siellä mitään tarvitse myydä. Maksaa vaan osuutensa rahalla.
Suurin osa naisten valituksista on turhia. Minunkin vaimo ennen valitti siivouksesta. Mutta tein sille selväksi: suurin siivouksen tarve asunnossa on tavarat. Minä en tarvitse edes 5% tavaroista. Jos sinä haluat kaiken maailman maljakoita, rihkamia ja muuta roskaa niin sinä siivoat. Jos et niin heitä ne menemään.
Ei ole valittanut enää. Pitää elää niin että siivouksen tarve on vähäinen. Suurin osa suomalaisista hankkii liikaa tavaraa kotiinsa. Siitä tulee se työ. On vaikea siivota pölyjä, tavaroiden järjestelyssä menee aikaa jne.
Jos viikossa joutuu useaan kertaan tekemään kotityötä niin silloin on elämäntavoissa vikaa ei siinä että tekee liian vähän kotitöitä
[/quote]
Sovinisti!
[/quote]
En ole sovinisti vaan realisti. Jos minä en sotke ja ne eivät ole minun tavaroitani niin miksi minun pitää siivota?
Jos joku haluaa tavaroita kämpän täyteen niin eikö se silloin kuulu hänelle hoitaa niiden siivouksen?
[/quote]
Miksi vastailet itsellesi?
suomessa miehet on henkisesti kastroituja sillä että miesvastaista paskaa tulee mediasta ja joka tuutista pojan lapsuudesta lähtien.
poika saa kuulla että miehet ovat paskoja, sikoja, kusipäitä, sortajia siitä lähtien kun ymmärtää lukea ja oppii käsitteet.
jonkun sukupuolen yletön mollaus saa varomaan luontaista normaalia käyttäytymistään.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 04:17"][quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 03:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:19"]lattialla author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:14"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:07"] Suomalaiset miehet on laiskoja, ei kai sitä voi muuta todeta. -Ap [/quote] Ja miksi ne ovat laiskoja? A. Koska äidit ei vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä ja B. Koska vaimot ei myöskään vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä. Sitä saa mitä tilaa. [/quote] Ja jos vaimo vaatii tekemään osuutensa, on hän kauhea nalkuttaja ja miesrukalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin etsiä "oikea nainen" Aasiasta. Jälleen kerran: miksi vaimon pitää vaatia (jälleen kerran olla se joka organisoi työt) miestä tekemään kotitöitä? Miksei mies tajua sitä itse? [/quote] Mitä hemmetin kotityötä? AP valitti ihan muista asioista. Se siivoaa jota häiritseekin. Minä olen kotona vaan nukkuessa ja pari tuntia sen lisäksi viikossa. Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekkaan? [/quote] Okei. Sinulla on vain yksi vaatekerta joka aina ylläsi. Syöt ja ulostat muualla. Suihkussa käyt töissä, nukut lattialls. . Kotityöt on muutakin kuin pölyjen pyyhkimistä
[/quote]
Järki nyt käteen, kone pesee pyykin, mikro lämmittää ruuan ja automaatti imuri liikku ilman valvontaa. Älä nyt paisuttele omaa duuniasi kun sitä ei vaan ole niin ei ole. Kotityöt ei ole mitään duunia.
[/quote]
Yleensä tällä tavalla ajattelevat eivät osaa laittaa niitä pyykkejä koneeseen eivätkä tiedä missä ne kuivataan. Vessan pesee joku tonttu öisin ja saunaa ja suihkutiloja ei pestä koskaan koska"siinähän ne peseytyy käytössä". Esim oma mies on täysin tietämätön kodin perussiivouksesta eikä sellaista tapahdu meillä ilmeisesti koskaan. Uunia, mikroa ja jääkaappia ei pestä jne.. Oikeasti en haluaisi nähdä tuollaista kotia jossa ei koskaan siivota mitään vaan käydään paskalla ja lähdetään töihin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 06:19"]
[/quote]