Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemme vakitöissä oleva DI-pariskunta emmekä saa tarpeeksi lainaa asuntoon…

Vierailija
23.08.2021 |

Siis uskomatonta! Asutaan kyllä pk-seudulla, missä hinnat on noussut pilviin jo aikoja sitten, mutta silti:

Olemme kuitenkin yli 5 vuotta työelämässä ja vakitöissä oleva DI-pariskunta. Molemmat tienataan yli 4000€/kk josta iso osa menee vuokraan ja autolainaan. Opintolainat saatiin maksettua pari vuotta sitten ja säästöjä on kertynyt hiljalleen. Ainoa virhe mikä tehtiin, on se ettei avattu ajoissa asp-tiliä ja nyt emme saa riittävää lainaa millään. Ja ei, tulemme niin köyhistä perheistä ettei siellä ole lainalle takaajia ja siksi opiskeluaikakin mentiin miinuksella…

Pankit myöntävät yhteensä max. 200 000 € säästöjen vähyydestä johtuen. Sillä saa jonku hikisen yksiön Itä-Helsingistä. Toinen vaihtoehto on jatkaa vuokralla asumista niin ettei säästöjä varmastikaan kerry nopeasti. Ainiin ja niitä lapsiakin varmaan pitäisi alkaa tekemään. Saakeli. Tekis mieli muuttaa jonnekin Lappiin.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avatkaa nyt se ASP. Säästätte 8 vuosineljännestä, 1 v 9 kk ja saatte valtiontakauksen 15 prosentille, asunto on sen 70 % ja säästöjä 15 %. Ei mikään ihan mahdoton aika odottaa.

Katja

Aspin voi saada kerättyä jo 1,5 vuodessa. Jos sen avaa vuosineljänneksen lopulla ja laittaa heti minimissään 150€ sinne ja viimeisen oman vuosineljänneksen alussa saman minimi 150€. Hankalasti selitetty, mutta tosiaan mahdollista. Näin tulee kaikki 8 vuosineljännestä täyteen. Nyt siis kaikki ennen syyskuun loppua aspia avaamaan.

Vierailija
102/118 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASP vaatii 10 %, mutta jos säästää 15 %, riittää asunto ja valtiontakaus vakuuksiksi.

Ei, valtiontakaus tehdään poikkeuksellisesti 20 % ASP:ssa, toki alueelliset maksimit huomioituna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on autolainat, ei suinkaan säästöt, asp tms. Itse sain 4500 e tuloilla yksin yli 200k lainaa pk-seudulla. Säästöjä se minimi ensiasunnon 5 % ja ostin pankin vakuuden. Mulla velaton auto, luottokortteja 4, eikä muita lainoja.

Veikkaan myös isoa autolainaa ongelmaksi. Myykää auto ja kuitatkaa autolaina. Ostakaa joku halpa menopeli, jos välttämättä autoa tarvitsette. Me ostettiin juuri käteisellä 1400 e auto, hyvin kulkee. 

Vierailija
104/118 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa käytetystä Skodasta 700€/kk??

Miksi kukaan ostaisi käytetyn auton?

Miksi kukaan ostaisi uuden auton kun kahden ekan vuoden aikana arvosta häviää 40% vaikka autolla ei ajaisi metriäkään.

Vierailija
105/118 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on autolainat, ei suinkaan säästöt, asp tms. Itse sain 4500 e tuloilla yksin yli 200k lainaa pk-seudulla. Säästöjä se minimi ensiasunnon 5 % ja ostin pankin vakuuden. Mulla velaton auto, luottokortteja 4, eikä muita lainoja.

Veikkaan myös isoa autolainaa ongelmaksi. Myykää auto ja kuitatkaa autolaina. Ostakaa joku halpa menopeli, jos välttämättä autoa tarvitsette. Me ostettiin juuri käteisellä 1400 e auto, hyvin kulkee. 

Tämä!

Vierailija
106/118 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi avata ASP-tiliä? Me säästettiin 2 vuodessa tarvittava summa. Lisäksi piti ottaa pari muuta lainaa. Meillä toki 4 hengen perhe, niin kaksio ei ihan riitä. 

Vierailija
107/118 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:llä epärealistiset haaveet. Ei kaikkien tarvitse asua kivitalossa Etelä-Helsingissä.

200.000 eurolla Helsingistä saa jo muutakin kuin yksiön, mutta noista autolainoista päätellen ulkoinen status on tälle pariskunnalle hyvin tärkeä.

Vierailija
108/118 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä karkea esimerkki: palkasta nettona jää käteen 2 x n. 2800€/kk = 5600€/kk.

Vuokra ja asumisen kulut: -1300€

Autovelka: -700€/kk

Muu eläminen: 1000€/kk

-> säästöön teoriassa 2600€/kk ja vuodessa 31 200€ ilman yllättäviä menoja.

Pankki vaatii omaa pääomaa / vakuuksia n.30% asunnon arvosta, eli vuoden säästöillä saat esimerkillä 104 000€ lainaa. Nyt säästettyämme näin, kahden vuoden jälkeen lainaa saamme 200 000 €/kk.

Huom! Alkuun tienasimme hyvin paljon vähemmän ja opintolainan takaisinmaksun takia elettiin kädestä suuhun.

-ap (jonka sivuaine oli kyllä tuta :)

Miten lapsettomalla pariskunnalla voi mennä ruokaan ja muuhun elämiseen 1000e/kk? Molemmat tupakoitte askin päivässä?

Vierailija
109/118 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000€/kk paperilla on n 2500€ käteen

Eli 5000€ yhteensä. Kyllä tuosta pitäisi ainakin 500-1000€ jäädä kk säästöön.

Vierailija
110/118 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia tilanteessanne kyllä kuulostaa erikoiselta ja joku kulu tai muu on epäselvä pankin päässä. Minulla on ASP ja olen myös insinööri (en dippi), ja tienaan 4200€/kk bruttoa. Saan yksin yli 200kiloeuroa, jos käteistä on 10%. Minulla tosin on se ASP, joten suosittelen avaamista, jos toinen mahis on säästää 30% 😅 Minullakin on lähinnä talousasiansa kusseita sukulaisia, joten ei takauksia. Naisystäväni ei edes osallistuisi lainaan.

Pankkien tarjoukset tosin vaihtelivat. Oma tarjouksena tuli Danskesta, jossa on muutkin asiani ja olen ne hoitanut aina asianmukaisesti, joten ehkä siksi luottamus on.

Vierailija
111/118 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:llä epärealistiset haaveet. Ei kaikkien tarvitse asua kivitalossa Etelä-Helsingissä.

200.000 eurolla Helsingistä saa jo muutakin kuin yksiön, mutta noista autolainoista päätellen ulkoinen status on tälle pariskunnalle hyvin tärkeä.

Ai Skoda octavialla? Salli mun nauraa. Tietäisit tuon jos olisit lukenut aiemmista viesteistä. Mutta Skoda ei ole mikään kummoinen ulkoinen status, eiköhän nyt pysytä siinä totuudessa.

Vierailija
112/118 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki vaatii omaa pääomaa / vakuuksia n.30% asunnon arvosta, eli vuoden säästöillä saat esimerkillä 104 000€ lainaa. Nyt säästettyämme näin, kahden vuoden jälkeen lainaa saamme 200 000 €/kk.

Huom! Alkuun tienasimme hyvin paljon vähemmän ja opintolainan takaisinmaksun takia elettiin kädestä suuhun.

Miten lapsettomalla pariskunnalla voi mennä ruokaan ja muuhun elämiseen 1000e/kk? Molemmat tupakoitte askin päivässä?

Viiniharrastus, kokkailuharrastus, ratsastus, slalom, tennis, purjehdus....

Vierailija
113/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on ja ok palkat (ja varmaan ajan kanssa nousevatkin kivasti), mutta kun on köyhistä kodeista niin minkäänlaista rahantajua ei tunnu olevan. Ei ole tajua siitä, että Helsingissä ei ole järkeä ostaa autoa ennen kuin on ostanut asunnon. Ei ole tajua siitä, että varallisuuden kartuttaminen on pitkäjänteinen prosessi, kun tyhjästä aloitetaan. Se vaatii kurinalaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Se vaatii sitä, että tingitään tässä hetkessä, jotta voidaan tulevaisuudessa saada enemmän. Ostetaan ensin se vaatimaton asunto ja siitä se lähtee. Ehkä kolmas asunto on sitten se unelma-asunto, johon päästään kiinni 40-45-vuotiaana. 

Opintolaina on edullista lainaa. Jos ap ja puoliso ovat olleet työelämässä viisi vuotta, niin opintolainan takaisinmaksussa on kyllä hätäilty. Parempi olisi ollut maksaa sitä niin hitaasti kuin mahdollista ja kartuttaa samalla säästöjä asuntoa varten. Auto on järjettömän kallis turhake tässä kohtaa elämää. DI ei joudu tekemään vuorotöitä, joten hankalilla työajoillakaan ei auton hankintaa voi puolustella. Helsingissä on hyvät julkiset yhteydet ja mahdollisuus käyttää yhteiskäyttöautoja tilapäiseen tarpeeseen. Viikonloppureissuja varten voi auton vuokrata varsin edullisesti. 

1300€/kk asumismenoihin on myös yläkanttiin. Tuo olisi ihan ok, jos se tarkottaisi 300€/kk yhtiövastikkeeseen ja 1000€/kk asuntolainaan. Mutta kun tavoitteena on omistusasuminen, niin sitä tavoitetta edistäisi asumiskulujen pudottaminen tässä kohtaa. 

Vierailija
114/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Olemme ihan tismalleen samoilla taustoilla, mutta juuri tehneet asuntokaupat! Meillä lisäksi kaksi lasta. Alkuun meillä oli muutamia kymmeniä tuhansia säästössä ja heti tavattuamme aloimme säästämään vinhasti yhdessä. Ensimmäiset vuodet minä olin vielä opiskelija, jolloin säästöjä kertyi vähemmän. Muutamissa vuosissa saimme kuitenkin säästöjä kerrytettyä yli 100 t, josta nyt asuntoon käytämme semmoisen 80 t. Tällä saimme n. 350 t lainaa. Meillä oli molemmilla asp-tilit, mutta tätä hyötyä emme itse asiassa edes käytä.

Tsemppiä hurjasti säästämiseen! Jos meille olisi ollut mahdollista työpaikkojen sijainnin ja pysyvyyden kannalta, olisimme ostaneet pienen kaksion ja nyt meillä olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet perhekodin hankintaan. Ymmärrän todella tuskanne!

Vierailija
115/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Olemme ihan tismalleen samoilla taustoilla, mutta juuri tehneet asuntokaupat! Meillä lisäksi kaksi lasta. Alkuun meillä oli muutamia kymmeniä tuhansia säästössä ja heti tavattuamme aloimme säästämään vinhasti yhdessä. Ensimmäiset vuodet minä olin vielä opiskelija, jolloin säästöjä kertyi vähemmän. Muutamissa vuosissa saimme kuitenkin säästöjä kerrytettyä yli 100 t, josta nyt asuntoon käytämme semmoisen 80 t. Tällä saimme n. 350 t lainaa. Meillä oli molemmilla asp-tilit, mutta tätä hyötyä emme itse asiassa edes käytä.

Tsemppiä hurjasti säästämiseen! Jos meille olisi ollut mahdollista työpaikkojen sijainnin ja pysyvyyden kannalta, olisimme ostaneet pienen kaksion ja nyt meillä olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet perhekodin hankintaan. Ymmärrän todella tuskanne!

Täytyy vielä tähän tarkentaa erotuksena ilmeisesti osittain elämäntyyli. Me ostimme halvan auton ilman lainaa (toki vaati sen, että rahaa tuohon autoon oli), mutta toisaalta olisimme pärjänneet sitä ilmankin ennen lapsia. Teillä lainaan vaikuttaa myös se, että lainaa on nyt autostakin! Kahden lapsen kanssa meillä menee ruokaan n. 700€/kk. Lisäksi päiväkotimaksu toisesta lapsesta ja kaikki muut lapsiin liittyvät hankinnat. Yhteisistä viidestä vuodesta meistä vähintään toinen on ollut kaksi vuotta kotona lasten kanssa ja toisen kanssa tullaan olemaan vielä vuosi kotona. Tulomme näinä aikoina on siis huomattavasti pienemmät, kuin teillä. Tehokkaita säästämisvuosia meillä on siis ollut vain kaksi, sillä ensimmäisen vuoden tosiaan opiskelin. Tsemppaisin siis teitä tarkastelemaan vähän elintapojanne ja miettimään, olisiko esim mahdollista luopua autosta? En tarkoita osoittaa, että olisimme olleet parempia säästäjiä, sillä todella tiedän, että varsinkin täällä pk-seudulla elämä on hirvittävän kallista!

Vierailija
116/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

700 on hirveä autovelka 😬 pakkoko stadissa niin hienolla autolla on ajaa? Mulla lähes uusi Clio, hyvä kaupunkiauto eikä mikään minikokoinen, alle 200 e /kk ja ihan köyhä sh olen, käteen jää päivätyöstä alle 2000 e/kk. Tällä palkalla ei kotikaupungistani asuntoja ostella, joten muutto pois pk -seudulta on edessä.

Vierailija
117/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on DI, tienaa noin 5000 e kuukaudessa ja minä sairaanhoitajana noin 57 000 e vuodessa. Helposti saimme laina 330 000 e. Ei ollut meilläkään takaaja.

Vierailija
118/118 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiniharrastus, kokkailuharrastus, ratsastus, slalom, tennis, purjehdus....

Vakuutukset, puhelin, netti, harrastus, ruoka, bensa jne ??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän