Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation
Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.
T. nainen
Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta.
N40
Miksi toisen terveystiedot kuuluvat sinulle, erityisesti kun niillä ei ole mitään vaikutusta sinuun?
Jonkun "toisen" tiedot eivät varmasti kuulukaan, mutta en halua elää suhteessa missä noin merkittäviä asioita ei jaeta. Ja kyllähän se vaikuttaisi merkittävästi minun terveyteeni kun voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Otapa se pää takapuolestasi ulos ja mieti ennen kuin möläyttelet.
Sinä voit lopettaa ehkäisyn aivan milloin haluat. Ja toisen terveysasiat eivät sinulle kuulu jos hän haluaa pitää ne yksityisinä, vaikka olisi puoliso. Olisi hirveää elää ihmisen kanssa joka vaatii että hänelle pitää kertoa kaikki, eikä ole mitään yksityisasioita, ei edes terveyteen liittyen.
No mutta, sehän olisi varmaan kiva yllätys lopettaa ehkäisy kertomatta, lapsi tulossa jota mies ei halua. Mutta hei mitäs se sille miehelle kuuluu. Sinusta olisi hirveämpää jakaa asioita kuin saada lapsi jota et halua? :D Uskon, että et ole oikeasti ollut koskaan parisuhteessa.
Mies on vastuussa omasta ehkäisystä, eikö se ole tällä palstalla opetettu.
Ja ehkäisyn voi hoitaa steriloinnilla, joten mikä on ongelma?
Ymmärrän hyvin, että joku mies kyllästyy vaimon vauvakuumeisiin ja kotona lorvimiseen lasten varjolla ja tekee itselleen sterilisaation. Lapsi ei ole mikään lemmikkieläin, joka elää 5 - 10 vuotta vaan lapsi, josta pitää pitää huolta 20 vuotta ja nykyaikana pidempäänkin. Mielestäni vastuullinen ihminen pitää omat rajansa, kyseessä on kuitenkin aika iso sitoumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Mitä tämä sekusaalisuus tässä on?
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
😅😂😅 Osaatko sä lukea? Jos, niin lue mitä sanoin.
Sterilisaatiossa ei ole mitään väkivaltaista, sen tekeminen salaa/kertomatta sen sijaan todellakin on.
Miten? Mikä siitä tekee väkivaltaa missään muodossa? Väkivaltaa olisi rajoittaa henkilön itsemääräämisoikeutta kieltämällä tältä mahdollisuus tehdä päätös omasta kehostaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen keho, eli miehen päätös.
Niinpä. Tässä huomaa, miten naisilla edelleen erittäin vanhanaikaiset ja itsekeskeiset ajatukset.
Ymmärrän hyvin, jos mies ei asiasta keskustellut. Siitä saa ikuisuus aiheen, paljon painostusta, ehkä jopa vaimon "ehkäisy pettää vahingossa" kun tulee kiire raskaudelle ennen kuin se on mahdotonta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen keho, eli miehen päätös.
Niinpä. Tässä huomaa, miten naisilla edelleen erittäin vanhanaikaiset ja itsekeskeiset ajatukset.
Ymmärrän hyvin, jos mies ei asiasta keskustellut. Siitä saa ikuisuus aiheen, paljon painostusta, ehkä jopa vaimon "ehkäisy pettää vahingossa" kun tulee kiire raskaudelle ennen kuin se on mahdotonta jne.
Taas päästään siihen, että kondomin käyttö tuntuu miehille olevan mahdottoman vaikeaa. Sen kun sanoo varanneensa ajan vasektomiaan ja ostaneensa kondomeja, niin hyvin on hoidettu.
Joku muusikko sai lapsen steriloinnin jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa toki sairauksia jolle tehdään toimenpiteitä jotka johtaa steriiliksi. Esim miehillä eturauhasen liikakasvun höylääminen. Se johtaa siihen että siemenneste menee virtsaputkessa toiseen suuntaan eli virtsarakkoon. Sellainen mies ei omia lapsia enää saa. Tai naisille kohdunpoisto tms toimenpide.
Nöiden toimenpiteiden kohdalla ei puolisolta kysytä lupaa.
Kohdunpoistosta itse asiassa kysytään, jos kyse ei ole sairauden hoitoon liittyvästä operaatiosta. Muut ovat selvästi toimenpiteitä, jotka suoritetaan sairauden hoidon vuoksi, mitä sitä silloin keltään kyselemään.
Kohtua ei poisteta ilman lääketieteellistä syytä. Ehkäisyn vuoksi sitä ei tehdä.
Kylläpä muuten tehdään, kolmannen synnytyksen yhteydessä hyvin usein kysytään, että mites toi kohdunpoisto. Multakin kysyttiin, sai mennä.
No nyt puhut kyllä aivan puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa toki sairauksia jolle tehdään toimenpiteitä jotka johtaa steriiliksi. Esim miehillä eturauhasen liikakasvun höylääminen. Se johtaa siihen että siemenneste menee virtsaputkessa toiseen suuntaan eli virtsarakkoon. Sellainen mies ei omia lapsia enää saa. Tai naisille kohdunpoisto tms toimenpide.
Kohdunpoistosta itse asiassa kysytään, jos kyse ei ole sairauden hoitoon liittyvästä operaatiosta. Muut ovat selvästi toimenpiteitä, jotka suoritetaan sairauden hoidon vuoksi, mitä sitä silloin keltään kyselemään.
Kohtua ei poisteta ilman lääketieteellistä syytä. Ehkäisyn vuoksi sitä ei tehdä.
Kylläpä muuten tehdään, kolmannen synnytyksen yhteydessä hyvin usein kysytään, että mites toi kohdunpoisto. Multakin kysyttiin, sai mennä.
Höpö höpö, älä viitsi puhua pskaa. Terveitä sisäelimiä ei poisteta ilman lääketieteellistä syytä. Kohdunpoisto on iso operaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
Sterilisaatiossa ei ole mitään väkivaltaista, sen tekeminen salaa/kertomatta sen sijaan todellakin on.
Olen eri, mutta eihän tuo mitään väkivaltaa ole. Henkistä tai seksuaalista. Eihän se mikään hyvä asia ole parisuhteessa tehdä tuollaista salaa. Mutta ei se myöskään ole väkivaltaa. Oletko samaa mieltä, että jos lestaäiti tekee mieheltään salaa sterilisaation, kun ei jaksa synnyttää enää kymmeniä lapsia, niin onko sekin sitä miestä kohtaan henkistä/seksuaalista väkivaltaa?
Eiköhän miehilläkin ole oikeus itse päättää omasta ruumiistaan, aivan kuten naiset perustelevat aborttia.
En jaksa lukea koko ketjua. Monrako lasta aplla on ja minkä ikäinen on tämä steriloitu mies? Jos vaikka 3 ja miehellä ikää jo 40 vuotta, niin ihan hyvät perustelut. Minä laitoin oman mieheni miettimään ennen sterilisaatiota, että jos jostakin syystä eroamme niin onko varma ettei halua Varmasti ovat maininneet miehelle mahdollisen uuden kumppanin kanssa lapsia. Ei halunnut kun oli jo kaksi lasta ja ikää oli 42 vuotta. Taisivat saman asian varmistaa vielä lääkärissäkin aikaa varatessa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehilläkin ole oikeus itse päättää omasta ruumiistaan, aivan kuten naiset perustelevat aborttia.
Ei ole kyse siitä, onko miehellä oikeus päättää omasta kehostaan, vaan siitä, onko oikein tehdä vasektomia salaa puolisoltaan. Vähän sama asia kun suhteen alussa ei kerro sterilisaatiostaan, vaikka toinen ilmaisee haluavansa lapsia. Omasta mielestäni kummassakin tapauksessa on itsekästä jättää kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Mikä siitä tekee väkivaltaa missään muodossa? Väkivaltaa olisi rajoittaa henkilön itsemääräämisoikeutta kieltämällä tältä mahdollisuus tehdä päätös omasta kehostaan.
Mutta kertomatta jättäminen poistaa naisen mahdollisuuden päättää omasta kehostaan, eli mahdollisuudesta tulla raskaaksi. Ettekö te oikeasti ymmärrä, että kertomatta jättäminen vaikuttaa myös sen puolison elämään? Ei parisuhteessa eletä umpiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv*! Ei todellakaan kysytä! Minulta ei kysytty edes viidennen jälkeen. Minkä ihmeen takia näin toimittaisiin?!
Ja sitten kun on imettänyt kahdeksan lasta, niin kysyttäisiin, että otetaanko noi rinnat pois, ei tulis sitten sitä rintasyöpääkään. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Moro ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tainnut mennä ajatuksissa kohdunpoisto ja sterilointi sekaisin.
Mies saa teetättää vasektomian itselleen aivan kuten nainen saa tehdä abortin.
Kys eon heidän omista kehoistaan.
Ymmärrän kyllä, että päätös voi loukata jonkun tunteita.
Mutta kenenkään oikeuksia ei olla loukattu, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, onko miehellä oikeus päättää omasta kehostaan, vaan siitä, onko oikein tehdä vasektomia salaa puolisoltaan. Vähän sama asia kun suhteen alussa ei kerro sterilisaatiostaan, vaikka toinen ilmaisee haluavansa lapsia. Omasta mielestäni kummassakin tapauksessa on itsekästä jättää kertomatta.
No eikö tässäkin mies ollut kertonut ettei halua enää lapsia? Eihän sillä silloin ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertomatta jättäminen poistaa naisen mahdollisuuden päättää omasta kehostaan, eli mahdollisuudesta tulla raskaaksi. Ettekö te oikeasti ymmärrä, että kertomatta jättäminen vaikuttaa myös sen puolison elämään? Ei parisuhteessa eletä umpiossa.
Nainenhan jo tiesi ettei tämän miehen kanssa voi tulla raskaaksi kun mies ei halunnut lapsia?
1994 Hyvinkäällä steriloitiin minut, olin juuri täyttänyt 30 ja lääkäri sanoi, ettei tarvitse kysyä miehen mielipidettä.