Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation
Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:tä, koska puolisoa haastatellaan myös. Jonoa on myös yli vuosi, koska monelle tehdään nyt vasektomia.
Ei pidä paikkansa .
Kysytään mitä mieltä puoliso on ja thats it. Ei tietenkään toinen ihminen voi määrätä toisen kehosta.Oma mies sai palvelusetelin ja vasektomia tehtiin yksityisellä palvelusetelillä. En tiedä olisiko ollut vuoden jono jos olisi väkisin julkiseen sairaalaan pääsyä odottanut mutta ainakin omassa kunnassa annetaan palveluseteli kouraan ja siitä vaan valitsemaan.
Ajanvaraus tk-lääkärille - vasektomia tehty - tähän meni 5vkoa vuonna 2019.
Just näin. Mies meni yksityiselle steriloitavaksi ja kukaan ei missään vaiheessa kysynyt minulta yhtään mitään. Mieslääkäri oli kysynyt mieheltä, että onko puoliso tietoinen tästä toimenpiteestä. Tähän mies olisi helposti voinut valehdella. En olisi edes tiennyt koko asiasta, ellei mies olisi itse kertonut ennen ajanvarausta. Enpä usko siis, että miehelläkään olisi mitään sanomista tai häneltä olisi edes kysytty mitään, jos minä olisin halunnut sterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jankkausta sterilisaation ympärillä. Sen saa ihan ilman puolison mielipidettä, itse sain välittömästi lähetteen erään vanhan miesgynen vastaanotolla, vaikka hänen olisi ikänsä puolesta pitänyt kuulua siihen koulukuntaan, jonka mielestä miehelle pitää ainakin kertoa, jos ei suorastaan lupaa pyytää.
Loppujen lopuksi minut steriloitiin (pyynnöstäni) hätäleikkauksen ohessa, ei tarvinnut kuin oma allekirjoitus paperiin.
Ehkä kuitenkin miehesi oli tietoinen tästä ratkaisusta?
Oli toki, ja voi olla että siitä kysyttiin, mutta vain minulta. Puolisoon ei otettu yhteyttä eikä häntä tarvittu missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monella jäänyt ihmisoikeuskasvatus selvästi puutteelliseksi.
Jokaisella ihmisellä on ihmisoikeuksiin perustuva oikeus päättää omasta kehostaan ja siksi myös mm. käyttämästään ehkäisystä. Jokainen ihminen on itse omien ihmisoikeuksiensa oikeudenhaltija. Avioliitto ei muuta tätä. Avioliitto ei vähäisimmässäkään määrin tee kenestäkään aviopuolisonsa ihmisoikeuksien oikeudenhaltijaa. Vaikka ehkäisystä ja lapsien hankkimisesta avioliitossa yleensä keskustellaan yhdessä ja yleisesti ajatellaan avioliittoon liittyvän seksuaalisuuden toteuttamisen ja lasten hankkimisen rajautumisen vain aviopuolison kanssa tapahtuvaksi, nämä ovat sosiaalisia normeja joista ei voida johtaa laillisesti sitovia rikkomatta ihmisoikeuksia. Koska avioliittoon liittyvät sosiaaliset normit eivät tee kenestäkään oikeudenhaltijaa suhteessa puolisonsa oikeuteen päättää omasta kehostaan, puoliso voi käyttää oikeuttaan päättää ehkäisystään myös kertomatta tästä aviopuolisolleen.
Huom. Se, että Suomen laki tai lain tulkinta tai noudattaminen virallisten tai epävirallisten tahojen toimesta ei ole linjassa kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kanssa, on mahdollista. Ihmisoikeuksien rikkominen ei ole uhrin syytä.
Edelleenkin, tottakai on oikeus olla kertomatta. Mutta mikäli asia tulee myöhemmin esille, puolisolla on tietenkin oikeus myös tehdä omat ratkaisunsa. Eli siinä mielessä kannattaa myös miettiä mikä on moraalisesti oikein ja parisuhteen jatkon kannalta järkevää.
Ketjussa on oppinut taas uuden naisten koodisanan
Luottamus = naisen pitää tietää kaikki miehen asiat, miehellä ei ole mitään yksityisasioita. Jos mies ei kerro kaikkea, hän on sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa toki sairauksia jolle tehdään toimenpiteitä jotka johtaa steriiliksi. Esim miehillä eturauhasen liikakasvun höylääminen. Se johtaa siihen että siemenneste menee virtsaputkessa toiseen suuntaan eli virtsarakkoon. Sellainen mies ei omia lapsia enää saa. Tai naisille kohdunpoisto tms toimenpide.
Nöiden toimenpiteiden kohdalla ei puolisolta kysytä lupaa.
Kohdunpoistosta itse asiassa kysytään, jos kyse ei ole sairauden hoitoon liittyvästä operaatiosta. Muut ovat selvästi toimenpiteitä, jotka suoritetaan sairauden hoidon vuoksi, mitä sitä silloin keltään kyselemään.
Kohtua ei poisteta ilman lääketieteellistä syytä. Ehkäisyn vuoksi sitä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on ihmisoikeuksiin perustuva oikeus päättää omasta kehostaan ja siksi myös mm. käyttämästään ehkäisystä. Jokainen ihminen on itse omien ihmisoikeuksiensa oikeudenhaltija. Avioliitto ei muuta tätä. Avioliitto ei vähäisimmässäkään määrin tee kenestäkään aviopuolisonsa ihmisoikeuksien oikeudenhaltijaa. Vaikka ehkäisystä ja lapsien hankkimisesta avioliitossa yleensä keskustellaan yhdessä ja yleisesti ajatellaan avioliittoon liittyvän seksuaalisuuden toteuttamisen ja lasten hankkimisen rajautumisen vain aviopuolison kanssa tapahtuvaksi, nämä ovat sosiaalisia normeja joista ei voida johtaa laillisesti sitovia rikkomatta ihmisoikeuksia. Koska avioliittoon liittyvät sosiaaliset normit eivät tee kenestäkään oikeudenhaltijaa suhteessa puolisonsa oikeuteen päättää omasta kehostaan, puoliso voi käyttää oikeuttaan päättää ehkäisystään myös kertomatta tästä aviopuolisolleen.
Huom. Se, että Suomen laki tai lain tulkinta tai noudattaminen virallisten tai epävirallisten tahojen toimesta ei ole linjassa kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kanssa, on mahdollista. Ihmisoikeuksien rikkominen ei ole uhrin syytä.
Aivan, niin on ja tässä kohtaa se oikeus koskee molempia. Salaamalla toimenpide/ehkäisy/seksiin ja lisääntymiseen liittyvä asia, se oikeus viedään toiselta, jolloin se on ihmisoikeusrikkomus. Miten sä voit edes ajatella tän yksipuolisena ja olla niin olevinaan?
Juuri tätä asiaa yritetään estää tuolla puolisolta kysymisellä, Suomessa se vaan ikävä kyllä toimii epätasa-arvoisesti (mieheltä kysytään naisen operaatiosta, toisinpäin ei)
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on oppinut taas uuden naisten koodisanan
Luottamus = naisen pitää tietää kaikki miehen asiat, miehellä ei ole mitään yksityisasioita. Jos mies ei kerro kaikkea, hän on sika.
Joo, onhan se ihan kauheaa odottaa, että yhteiselämään vaikuttavista asioista kerrottaisiin etukäteen ja niistä voitaisiin keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä puhut oikeuksista lakikäsitteinä ja muut puhuvat parisuhteesta, luottamuksesta ja kommunikoinnista. Kukaan ei ole viemässä pois miehen oikeutta päättää omasta kehostaan ja siitä vasektomiasta.
Aloitus on trolli, mutta onnistui saamaan ihan kiitettävästi keskustelua :) ei kukaan mies oikeasti tee salaa vasektomiaa ja jää sitten naureskellen katsomaan, kun vaimo yrittää raskautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.
T. nainen
Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta.
N40
Miksi toisen terveystiedot kuuluvat sinulle, erityisesti kun niillä ei ole mitään vaikutusta sinuun?
Jonkun "toisen" tiedot eivät varmasti kuulukaan, mutta en halua elää suhteessa missä noin merkittäviä asioita ei jaeta. Ja kyllähän se vaikuttaisi merkittävästi minun terveyteeni kun voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Otapa se pää takapuolestasi ulos ja mieti ennen kuin möläyttelet.
Miten hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa terveyteesi?
Haittavaikutukset, joita on raportoitu NuvaRingilla tehtyjen kliinisten tutkimusten tai havainnoivien tutkimusten yhteydessä tai markkinoille tulon jälkeen, on lueteltu alla esitettävässä taulukossa. Taulukkoon on listattu sopivin MedDRA-termi kuvaamaan tiettyä haittavaikutusta.
Haittavaikutukset on lueteltu elinjärjestelmän ja esiintymistiheyden mukaan luokiteltuina: yleiset (≥ 1/100, < 1/10), melko harvinaiset (<1/100, ≥ 1/1000), harvinaiset (≥ 1/10 000, <1/1 000), tuntematon (ei voida arvioida olemassa olevan tietojen perusteella)
ElinjärjestelmäYleinenMelko harvinainenHarvinainenTuntematon1)
Infektiotemätintulehduskohdunkaulan tulehdus, kystiitti, virtsatietulehdus
Immuunijärjestelmä yliherkkyysreaktiot, mukaan lukien angioedeema ja anafylaksia
Aineenvaihdunta ja ravitsemus lisääntynyt ruokahalu
Psyykkiset häiriötmasennus, libidon heikkeneminenaffektilabiliteetti, mielialan vaihtelut, mielialan ailahtelut
Hermostopäänsärky, migreenihuimaus, hypoestesia
Silmät näköhäiriöt
Verisuonisto kuumat aallotlaskimotrom-boembolia,
valtimotromboembolia
Ruoansulatuselimistövatsakivut, pahoinvointivatsanalueen laajeneminen, ripuli, oksentelu, ummetus
Iho ja ihonalainen kudosaknealopesia, ekseema, kutina, ihottuma maksaläiskät, nokkosihottuma
Luusto, lihakset ja sidekudokset selkäkipu, lihasspasmit, kipu raajoissa
Munuaiset ja virtsatiet dysuria, virtsaamispakko, tiheävirtsaisuus
Sukupuolielimet ja rinnatrintojen arkuus, sukupuolielinten kutina naisella, kuukautiskivut, lantion kipu, valkovuotokuukautisten poisjääminen, epämukava tunne rinnoissa, rintojen koon suureneminen, rintojen tiheys, kohdunkaulan polyyppi, yhdynnän aikainen verenvuoto, yhdyntäkipu, kohdunsuun ektopia, fibrokystinen rintarauhasen sairaus, runsaat kuukautiset, epäsäännölliset kuukautiset, lantion epämukavuus, premenstruaalioireet, kohdun spasmit, kirvelevä tunne emättimessä, haju emättimessä, kipu emättimessä, hävyn ja emättimen epämukavuus, hävyn ja emättimen kuivuusgalaktorreapeniksen häiriöt
Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat uupumus, ärtyneisyys, huonovointisuus, turvotus, vierasesinetuntemus emätinkudoksen kasvaminen renkaan päälle
Tutkimuksetpainon nousuverenpaineen kohoaminen
Vammat, myrkytykset ja käyttöön liittyvät komplikaatiotemätinrenkaan aiheuttama epämukavuus, emätinrenkaan ekspulsioemätinrenkaan aiheuttama komplikaatio renkaan rikkoutumiseen liittyvä emättimen vaurio
1) Haittavaikutukset on listattu spontaanien raporttien mukaan.
Yhdistelmäehkäisyvalmisteiden käytön yhteydessä on raportoitu hormoniriippuvaisia kasvaimia (esim. maksakasvaimet, rintasyöpä). Näitä käsitellään tarkemmin kohdassa Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa toki sairauksia jolle tehdään toimenpiteitä jotka johtaa steriiliksi. Esim miehillä eturauhasen liikakasvun höylääminen. Se johtaa siihen että siemenneste menee virtsaputkessa toiseen suuntaan eli virtsarakkoon. Sellainen mies ei omia lapsia enää saa. Tai naisille kohdunpoisto tms toimenpide.
Nöiden toimenpiteiden kohdalla ei puolisolta kysytä lupaa.
Kohdunpoistosta itse asiassa kysytään, jos kyse ei ole sairauden hoitoon liittyvästä operaatiosta. Muut ovat selvästi toimenpiteitä, jotka suoritetaan sairauden hoidon vuoksi, mitä sitä silloin keltään kyselemään.
Kohtua ei poisteta ilman lääketieteellistä syytä. Ehkäisyn vuoksi sitä ei tehdä.
Kylläpä muuten tehdään, kolmannen synnytyksen yhteydessä hyvin usein kysytään, että mites toi kohdunpoisto. Multakin kysyttiin, sai mennä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on trolli, mutta onnistui saamaan ihan kiitettävästi keskustelua :) ei kukaan mies oikeasti tee salaa vasektomiaa ja jää sitten naureskellen katsomaan, kun vaimo yrittää raskautua.
Hyvin mahdollista, että on trolli, mutta tätä tapahtuu kuule.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein ekan lapsen jälkeen, enkä ole koskaan kertonut vaimolleni.
Erittäin hyvä konsti sen selvittämiseen yrittääkö rouva kenties saada ulkopuolista apua ahdinkoonsa.
Älä kerro, käytä vasta sitten kun rva ilmoittaa tulevasta iloisesta perhetapahtumasta.
Tai vasta sitten jos vauveli on punatukkainen ja kumpikaan teistä ei ole.
Ajankohtaisia esimerkkejä on.
Ja sä hyödyt tästä miten? Niin joo saat sulan hartuusi ja miestenkerholla myhäilyä ja selkään taputtelua.
Annoin vain neuvoja niitä kysyttäessä. En hyödy mitenkään. Mistä moinen pälkähti pikku pääkköseesi?
Vai tekevätkö siskot virkkauspiireissään näin? Vertailevat miten ovat kusettaneen miehiään tällä viikolla.
Ei minulla ole hartuusia, enkä käy miestenkerhoissa. Mitä ne muuten voisivat olla?
Muuten ihan yleisellä tasolla: Miten on mahdollista että juuri Suomeen on valikoitunut maailman parhaimmat naiset ja maailman huonoimmat miehet?
Minunkin mieheni hommasi yksityisellä sterilisaation ilman että minulta kysyi kukaan mitään. Mies ei tokikaan tehnyt asiaa salaa, vaan olimme keskustelleet asiasta vuoden verran. Meillä tilanne ajautui tähän pisteeseen, kun mikään ehkäisy ei minulle enää tuntunut sopivan. Meillä oli tuossa vaiheessa lapsiluku täynnä ja ikää päälle 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katalat naiset kirjoitti:
Onneksi et voi pakottaa miestäsi enää isäksi. Meillä työkaveri nainen teki väkisin miehelle 4 lasta väitti vahingoksi milloin petti kierukukka milloin muu muka. Kertoi että teki sen takia että miehen on vaikeampi jättää häntä kun pitää maksaa 4 elatusmaksut on halvempaa asua hänen kanssa ....näin nainen voi toimia omistushalussa. Tai että tekee lapsen rahasta mitä siitä hyötyy. Thainaiset laskee miehen maksavan asumiskulut elatusmaksut siksi heillä on eri miehille lapsia. Saavat monesta ja sitten lapset perii miesten omaisuutta myös naiselle jää vähintään puolet kun mies kuolee. Siksi ikäero 40-60 vuotta on in.
Kyllä tuossa on kehitysvammaista miestä käytetty hyväksi, muuten ei ole mahdollista että joku menee 4 kertaa samaan lankaan...
Nainen valehtelee, mutta mies on syyllinen.
Miten voit sanoa että syy on kehitysvammaisen miehen, kun häntähän tuossa hyväksi käytetty on.
Ystäväni unohti vuonna 2003 ilmoittaa vaimolleen että kävi hammaslääkärissä. Vaimo on mököttänyt siitä päivästä asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Mitä tämä sekusaalisuus tässä on?
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein ekan lapsen jälkeen, enkä ole koskaan kertonut vaimolleni.
Erittäin hyvä konsti sen selvittämiseen yrittääkö rouva kenties saada ulkopuolista apua ahdinkoonsa.
Älä kerro, käytä vasta sitten kun rva ilmoittaa tulevasta iloisesta perhetapahtumasta.
Tai vasta sitten jos vauveli on punatukkainen ja kumpikaan teistä ei ole.
Ajankohtaisia esimerkkejä on.
Ja sä hyödyt tästä miten? Niin joo saat sulan hartuusi ja miestenkerholla myhäilyä ja selkään taputtelua.
Annoin vain neuvoja niitä kysyttäessä. En hyödy mitenkään. Mistä moinen pälkähti pikku pääkköseesi?
Vai tekevätkö siskot virkkauspiireissään näin? Vertailevat miten ovat kusettaneen miehiään tällä viikolla.
Ei minulla ole hartuusia, enkä käy miestenkerhoissa. Mitä ne muuten voisivat olla?
Muuten ihan yleisellä tasolla: Miten on mahdollista että juuri Suomeen on valikoitunut maailman parhaimmat naiset ja maailman huonoimmat miehet?
Sen lisäksi, että jakelet typeriä (sun mielestä nasevia ja hauskoja) neuvojasi, olet vieläpä alentuva. Kuvittelet olevasi yläpuolella ja hallitsevasi tilanteen. Stereotyyppi ihmisestä, jonka kannattaisi olla hiljaa.
Mä en ole väittänyt miehistä ja naisista mitään tollaista, ne on ihan sun sanojasi. Täällä sen sijaan tuo sovinismi kukoistaa, johtunee miesten tarpeesta seurata mitä naiset keskustelee. Ja sit on niin kovin vaikea olla puuttumatta.
Suomenkielessä on sellainen kuin sinä-passiivi. Oletko kuullut? Mites noi typot, onko tuttuja? Ymmärrän, jos sun (tässä kohtaa ei passiivissa) on pakko tarkistaa jokainen sanasi ettet ahdistu. Mun ei. Hartuusi=hattuusi, jos ei auennut vieläkään.
Niin, että mites toi sun neuvosi? Oliko hyvä sellainen? Ja ennen kuin alat isotella, tiedän sen olleen yritys sanoa jotakin hauskaa/sarkastista/naista salakavalasti halveeraavaa. Se oli huono yritys, siksi kysyin alunperinkin, että mitä hyötyä sun neuvosta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Mitä tämä sekusaalisuus tässä on?
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
😅😂😅 Osaatko sä lukea? Jos, niin lue mitä sanoin.
Sterilisaatiossa ei ole mitään väkivaltaista, sen tekeminen salaa/kertomatta sen sijaan todellakin on.