Miten todistaa syyttömyys työnantajalle?
Olen pienehkössä firmassa töissä, jonne rekrytoitiin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, minut ja eräs toinen.
Yhteensä työntkeijöitä on siis 4 joista 2 ollut jo pidemmän aikaa siellä töissä.
Tänään toinen työkavereistani soitti ja kysyi häviääkö minulta rahaa työpäivän aikana. Minulta ei ole hävinnyt, mutta tältä soittajalta on. Hän oli ollut esimieheemme yhteydessä ja tähän toiseen uuten työntekijään jolta myöskään ei ole rahaa hävinnyt. Esimies haluaa keskustella maanantaina meidän kaikkien 3 kanssa.
Miten minä pystyn todistamaan, että en ole tehnyt mitään noin idioottimaista?
Sillä työkaverini (soittajan) mukaan esimies ei kuullostanut kovin iloiselta puhelimessa.
Mitä jos meidät molemmat uudet työntekijät lempaat pihalle?
En minä pysty pienillä tuilla elättämään lastani, siksihän minä töitä hain pitkään ja nyt vihdoin sellaisen sain.
Mä en kestä tätä stressinmäärää, koko viikonloppu meni pilalle.
-mimmi
Kommentit (143)
Taukotilassa yksi vanhemmista työntekijöistä vaihtaa aina vaatteensa ja oon muutenkin enempi komerotyyppinen. Kameran asentaminen ei toki mahdotonta ole. Taukotilaa & takatilaa ei kuvaa & vartio mikään.
Vain myymälää valvoo valvontakamera.
-mimmi
Tää varkaudenkohteeksi joutunut on todella mukava ja huumorintajuinen, meillä synkkasi heti tosi hyvin jo ekana päivänä.
Kaikki 4 työntekijää ollaan naisia.
-mimmi
Hei haloo! 1 yhteinen kaappi?oli aikakin että tällaista sattuu! Firman annettava ymmärtääkseni kaikille privaattikaappioikeus, eihän tuo olisi mukavaa todellakaan miettiä onko yhteisestä kaapista hävinnyt jotakin kun työpvän jälkeen sinne katsoo...?
Eiköhän työntekijä, jolta rahaa katoaa, on ensimmäisenä velvollinen todistamaan, että näin tosiaan tapahtuu? Kuka tahansa tarpeeksi sairas voi ensinnäkin "keksiä" tuollaisen täysin katteettoman tarinan. Minusta juttu haiskahtaa siksi, että vain yhdeltä henkilöltä katoaa rahaa. Loogista olisi, että jos kaikki kerran jättävät johonkin taukotilaan omaisuutensa valvomatta, rahaa menisi enemmän ja useammalta henkilöltä.
Sitten näen työnantajan velvollisuutena järjestää työntekijöilleen paikan, missä omat tavarat voivat olla "turvassa" työpäivän ajan. Ja mikäli sellaista ei ole, en ymmärrä, miksi joku työntekijä jättää omaisuuttaan valvomatta tilaan, minne kuitenkin muilla on pääsy?
No niinpä!
Mä en vaan millään jaksa epäillä, että se olisi tuo ketä toisena tuli mun kanssa uutena, enkä kyllä että kohteeksi joutunutkaan huijaisi, sillä hän on todella mukava tai sitten osaa vain esittää hyvin.
Lisäksi mulla samassa rakennuksessa työskentelee useampi tuttu, siinä oliskin kiva selittää miksi on saanut monoa "sieltä pöllittiin rahaa, mut en sä mää ollut"..
-mimmi
Jompi kumpi vanhoista työntekijöistä vetää uusia nyt vipukelkassa, ja tuossa jutussa ette te uudet voi enää voittaa. Tosi tylsä tilanne.
Tuota minäkin pahimmin pelkään.. :(
25euron takia joudun näillänäkymin menettämään työpaikkani.
Herääpi vain kysymys, että mitenköhän he aikovat sitten tiistaista eteenpäin pärjätä kahdestaan?
Jos molemmat uudet pistävät pihalle.
Sillä vaihtoehtona ei ole sitä että vain minä lähden, sillä minä en ole mitään tehnytkään.
-mimmi
Syyllinen on se joka soitti sinulle. Nyt pitäisi vain keksiä mikä olisi motiivi hänelle lavastaa sinut rikolliseksi? Onko teillä työpaikalla joku sellainen kuvio että vain toinen uusista rekryistä saisi jatkaa koeajan jälkeen?
No nyt ensinnäkin rauhoitut ja koitat stressistä huolimatta pitää tunteet kurissa maanantaina. Jossittelu ja murehtiminen ei asiaa auta. Kannattaa myös muistaa, että sulla on tilanteesta (stressaantuneena) muodostettu mielipide, joka pohjautuu vain yhden ihmisen kertomaan ja toisen käden tietoon/tulkintaan esimiehen suhtautumisesta. Eli menet palaveriin, kuuntelet asian ja toimit tilanteen mukaan. Jos sinulta kysytään, sanot ettet ole rahoja ottanut.
Kuulostaa tosi harmilliselta tuo sinun tilanteesi.
Tuli itselleni mieleen kun mua työpaikalla toinen työntekijä kanssa tavallaan epäili varkaaksi. Olin silloin tehdastyössä kesätyöntekijänä. Tämä vanha konkari tuli sanomaan mulle, että hänellä oli työtakkinsa taskussa 20 e ja oli päivän aikana vahingossa pudottanut sen lattialle ja sanoi mulle, että oletko sinä löytänyt sen ja ottanut hänen setelinsä. Sanoin, että en ole nähnyt mitään kaksikymppisiä pyörivän lattioilla. Niin tää vanha nainen tuijotti mua suoraan silmiin tosi tiukasti ja sanoi vakavana: "Oletko nyt ihan varma? Olen etsinyt nämä kaikki lattiat tosi tarkasti eikä seteliä näy missään. Kyllä löytäisin sen ellei sitä joku olisi ottanut.". Sanoin vaan, että sori en ole löytänyt seteliä. Ei tää muija sitten enää mitään siihen sanonut kunhan vaan mulkoili mua pitkän aikaa sen jälkeen. Kyllä naamasta näki, että piti täysin selvänä, että mä olin setelin löytänyt ja pitänyt itselläni.
Asia olisi huvittanut ellei olisi vituttanut niin raskaasti.
Hengitän nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
Me molemmat saadaan jatkaa koeajan jälkeen. Työpaikalta lähti 2 työntekijää toiseen firmaan töihin.
Molemmat meni samaan firmaan vielä, siksi siis rekrytointiin 2 uutta työntekijää samaa aikaa samaan paikkaan töihin.
-mimmi
Onpas kurja tilanne. Onkos niillä siivoajilla mahdollisuus varastaa? Vai käsitinkö väärin että myös siivoojat käyvät tiloissa.
Juu siivoojat käyvät joka aamu tiloissa sen jälkeen kun ensimmäinen työntekijä on saapunut paikalle.
Mutta aamuvuorolainen joutuu aamusta poistumaan tilasta hetkeksi, jolloin ei voi vahtia omaa omaisuuttaan.
Olen koittanut miettiä työnantajan kantilta tätä hommaa ja sitä että miten koko pulju tulisi toimeen jos nyt 2 työntekijää passitetaan pois ja jäljellä jäisi yksi täysipäiväinen ja yksi osapäiväinen.
Tilanne tulisi olemaan lähestulkoon mahdoton myös työpaikalla mikäli me joutuisimme lähtemään.
-mimmi
Meidän palsta-Sherlockien pitäisi kyllä pystyä päättelemään syyllinen. Ei olisi eka kerta. Nyt tarvittais ehkä vielä jotain lisätietoja ap:ltä. Mutta mitä?
palsta-Sherlockit :D apu o todellakin tervetullutta!!! :)
-mimmi
Siivooja on aina se jota ensimmäisenä syytetään, koska hän on vähän ulkopuolinen ei niin läheinen kuin muut työtoverit ja moni kokee heidät alapuolelleen.
Mä en usko että varas on siivooja, koska ne tietää että niitä syytetään aina ensimmäisenä ja heitä myös vahditaan enemmänkuin muita ja heille laitetaan säännöllisesti ansoja rehellisyydestä ja siivouksen laadusta.
Hankala....tai sanotaan mahdoton tilanne.