Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! 2 ABORTTIA 2KK SISÄÄN!

Vierailija
19.09.2014 |

Nyt on todella, todella huonosti asiat.

Olen 20 vuotias, ja jouduin tekemään abortin viime heinäkuussa, kun huomasin että olen raskaana. Olen seurustellut avokkini kanssa melkein kolme vuotta, ja meillä hajosi kerran kumi (olin tauolla pillereistä, kun mietin sopivaa ehkäisyä, ja käytimme sen aikaa kondomia). Se hajosi kerran, ja huomasimme sen vasta sitten, kun oli jo myöhäistä. No, en hakenut jälkiehkäisyä, koska ajattelin, ettei kerta elämässäni haittaa ja jotenkin sivuutin koko asian täysin omaa tyhmyyttäni - no, karma is a bitch, koska raskaaksihan tulin saman tien. JA todellakin opin läksyni.

Soitin heiti lääkäriin, sain ajan, tein abortin ja elämä jatkui. Tosin, ei niin mukavissa merkeissä, sillä ensinnäkin koko raskauden keskeytys oli ihan hirveää, ja sen jälkeinen 3-viikkoinen jälkivuoto & lääkäreissä jälkitarkastuksissa ravaaminen ei ollut yhtään sen kivempaa, varsinkin kun käyn töissä ja se on aina siitä pois...

Vannoin, etten enää IKINÄ halua joutua samaan tilanteeseen. Siksi aloitinkin heti abortin teon jälkeisenä päivänä ehkäisypillereiden syönnin, ja käytettiin niiden lisäksi 2vkoa kondomia kuten ohjeistettiin tekemään raskauden keskeytyksen jälkeen. Olen syönyt joka päivä pillereitä tunnollisesti ja kun kerran mökkireissulla otin yhden pillerin hieman myöhässä, enkä ollut varma että se on parhaassa tehossaan, käytimme kondomia taas viikon. Mitään vahinkoa ei ole meille enää sattunut.

Paitsi että. Olen jälleen raskaana. Aloin ihmettelemään, kun kaikki tutut oireet ovat tehneet paluun: ensin jatkuva ilta-lämpöily (yli asteen enemmän kuin normaali ruumiinlämpöni), järkyttävä väsymys, kuvotus ruokaa kohtaan, pieni surumielisyys ja esim. ällötys tupakkaa kohtaan. Eilen suihkussa sitten katsoin, että ei hitto, mun rintani ovat aivan turvonneet. Ja ne todella ovat. Paniikki iski, ja ostin heti tänään aamulla raskaustestin. Se näytti plussaa.

Nyt olenkin ollut aivan rikki ja itkenyt vaan. En oikeasti enää halua kokea sitä aborttia uudelleen, ja hävettää niin jumalattomasti soittaa uudestaan lääkäriin samoissa merkeissä, koska ne taatusti pitävät mua totaalisena idioottina, joka ei osaa huolehtia ehkäisystään. Oikeasti asia ei ole niin, ja ihan oikeasti olen tehnyt kaiken niin kuin on pitänytkin. MITEN tämä voi olla mahdollista? Eikö siinä ole ihan naurettavan pieni todennäköisyys, että pillerit pettävät?

Mä en oikeasti voi mennä enää lääkäriin tästä ja uudelleen siihen operaatioon. Osaako kukaan sanoa, paljonko yksityisellä tämä kaikki maksaa? Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole välttämättä uudelleen raskaana, vanhat raskaushormoonit kummittelee vielä. Siksi oireilet ja saat testissä plussan. Voi myös olla että kohtusi ei ole tyhjentynyt kunnolla, siellä on esim istukkaa jäljellä. nyt mars lääkäriin ja ultraan, voi olla kaavinta paikallaan.

Vierailija
2/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä tehdään vain perinteisiä keskeytyksiä, ainakin Diacorissa ja Mehiläisessä. Lääkkeellisiä eivät kuulema tee. Mutta lähetteen noistakin saa julkiselle puolelle, jos et halua omaan terv.keskukseen mennä. 

Kaavintoja siis nuokin tekevät, en kyllä huomannut kysyä hintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:10"]

Et ole välttämättä uudelleen raskaana, vanhat raskaushormoonit kummittelee vielä. Siksi oireilet ja saat testissä plussan. Voi myös olla että kohtusi ei ole tyhjentynyt kunnolla, siellä on esim istukkaa jäljellä. nyt mars lääkäriin ja ultraan, voi olla kaavinta paikallaan.

[/quote]

Tein lääkäristä saamani raskaustestin vielä jälkitarkastuksen jälkeen (minulta ei otettu siis verta, mutta sanottiin, että teen kotona vielä varmuudeksi testin). Se näytti silloin ihan miinusta ja olo oli täysin normaali. Voiko nuo hormonit jotenkin palautua?

Ainakin olen ihan sekaisin päästäni, kun itken tässä vaan kuin hullu. Kädet tärisee ja tekisi mieli vaan itse repiä koko kohtu irti...

Vierailija
4/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävisin varmistamassa sen raskauden yksityisellä gynellä ultrassa. Maksaa varmaan noin satasen. Sen jälkeen miettisin, että mitä teen.

Vierailija
5/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:13"]

[/quote]

Tein lääkäristä saamani raskaustestin vielä jälkitarkastuksen jälkeen (minulta ei otettu siis verta, mutta sanottiin, että teen kotona vielä varmuudeksi testin). Se näytti silloin ihan miinusta ja olo oli täysin normaali. Voiko nuo hormonit jotenkin palautua?

Ainakin olen ihan sekaisin päästäni, kun itken tässä vaan kuin hullu. Kädet tärisee ja tekisi mieli vaan itse repiä koko kohtu irti...

[/quote]

Kuinka kauan keskeytyksestä on aikaa? Kuinka pian keskeytyksen jälkeen teit testin?

Vierailija
6/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tietysti kenellekään kuulu, mutta onko sinulla joku erityinen syy siihen, että ajatus raskaudesta tuntuu noin pahalta? Ymmärrän kyllä, että tuo tilanne on kurja, mutta kyllä se varmaan tavalla tai toisella kääntyy parhain päin. Tsemppiä!

Vierailija
7/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan nyt rauhallisesti. Etkö tosiaan haluaisi pitää lapsen? Ajattelee asiaa pitemmällä tähtäimellä. Oma lapsi. Ei oo itsestäänselvyys.

Vierailija
8/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:16"]

Eihän se tietysti kenellekään kuulu, mutta onko sinulla joku erityinen syy siihen, että ajatus raskaudesta tuntuu noin pahalta? Ymmärrän kyllä, että tuo tilanne on kurja, mutta kyllä se varmaan tavalla tai toisella kääntyy parhain päin. Tsemppiä!

[/quote]

Koska rehellisesti: en todellakaan halua lasta. En nyt, enkä tiedä haluanko ikinä. En voisi kuvitellakaan sitä vaihtoehtoa, että pitäisin lapsen. En vain halua. Ei kai siihen mitään sen erityisempää syytä ole.

ap

Vierailija
9/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

Kuinka kauan keskeytyksestä on aikaa? Kuinka pian keskeytyksen jälkeen teit testin?

[/quote]

Anteeksi, tämän skippasin vahingossa. Tein keskeytyksen muistaakseni 18.7, ja raskaustestin tein ehkä heinäkuun lopulla. Eli parisen viikkoa raskauden keskeytyksen jälkeen.

ap

Vierailija
10/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että tiedät ainakin, mitä et halua. Kaikki eivät halua lasta ja se on todellakin aivan yhtä OK kuin se, että haluaa. Ikävää, että olet tässä tilanteessa, on varmasti kurjaa. Voi olla, että kyseessä tosiaan ei ole "oikea" raskaus, joten suosittelen tsekkaamaan asian pian. Tsemppiä. <3

Vierailija
11/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teepä nyt näin: Soita terveyskeskukseen/lähimmälle yksityiselle lääkäriasemalle ja sano, että haluat mahdollisimman pian ultra-ajan, koska raskaustesti näyttää plussaa ja olo on outo vaikka sinulle on tehty juuri raskaudenkeskeytys. Sitten menet sinne lääkäriin ja selvität sen asian laidan. Näillä tiedoilla kuulostaa ihan mahdolliselta, että hormoonit temppuilevat. Mutta selvitä se mahdollisimman pian, jotta raskaus (mikäli uusi sellainen on alkanut) ei ehdi edetä yhtään pidemmälle.

Tämän jälkeen keskustele lääkärin kanssa siitä, millainen ehkäisy-yhdistelmä on tarpeen tilanteessa, jossa raskaanolo tuntuu aivan katastrofaaliselta. Yleensä kai suositellaan tuplaehkäisyn käyttöä (eli hormonaalinen ehkäisy/kuparikierukka + kumi), jos halutaan varmistua siitä, että vahinkoja ei tapahdu.

Vierailija
12/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin äkkiä, että saat selvitettyä ton tilanteen. Nyt ei auta lamaantua ja panna päätä pensaaseen. Voit siellä keskustella myös jatkoehkäisystä. Tarttet ehkä jotain tehokkaampaa kuin jotkut matalahormoniset pillerit.

Älä mieti sekuntiakaan mitä ne susta ajattelee, tässä on nyt sun loppuelämä kyseessä. Pidä pintas.

Vierailija
13/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee vain se, että harrastitte seksiä jälkivuodon aikaa? (3viikkoa jälkivuotoa ja 2 viikko kumin käyttöä keskeyttksen jälkeen). Ei kait jälkivuodon aikaan pitäisi seksiä harrrastaa? Ja ei siellä jälkitarkastuksissa tarvitse ravata. Korkeintaan kerran pääsee jos ei ole ongelmaa ollut. Kaavinnan jälkeen ein päässyt edes yhtä kertaa kun siinä voidaan todeta kohdun varmasti olevan tyhjä.

Vierailija
14/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:30"]

Minua häiritsee vain se, että harrastitte seksiä jälkivuodon aikaa? (3viikkoa jälkivuotoa ja 2 viikko kumin käyttöä keskeyttksen jälkeen). Ei kait jälkivuodon aikaan pitäisi seksiä harrrastaa? Ja ei siellä jälkitarkastuksissa tarvitse ravata. Korkeintaan kerran pääsee jos ei ole ongelmaa ollut. Kaavinnan jälkeen ein päässyt edes yhtä kertaa kun siinä voidaan todeta kohdun varmasti olevan tyhjä.

[/quote]

Sori, jos olin epäselvä viestissäni, koska tätä en tarkoittanut: en todellakaan edes miettinyt seksiä jälkivuodon aikaan! Tarkoitin, että ohjeissa sanottiin, että raskauden keskeytyksen jälkeen pitää käyttää kumia kaksi viikkoa. Minä laskin tämän lähinnä niin, että käytettiin kumia kaksi viikkoa siitä, kun alettiin taas harrastamaan seksiä. Sanoin ehkä asian hieman väärin. Mutta siis, todellakin ehkäisy on ollut koko ajan kunnossa ja välillä tuplanakin. Tuntuu niin epäreilulta.

Toivon, että tässä on vain jotkut hormoonitasapainot pielessä tai jotain. 

Kiitos teille kivoista vastauksista. En halua lamaantua, mutta nyt vaan en jaksaisi yhtään. Maanantaina otan härkää sarvista kiinni ja soitan elämäni noloimman puhelun. Hitto että ärsyttää, koska en haluaisi selitellä mitään hoitohenkilökunnalle, mutta samalla tuntuu etten voi olla selittelemättä. 

ap

Vierailija
15/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä harrastetaan silloin kun on myös ok että siitä voi seurata lapsi. Seksi on sitä varten.

Vierailija
16/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, onko sinulla mahdollisuutta mennä päivystykseen? Voisit sanoa, että on kipuja, tarkistavat varmasti tilanteen siellä paikan päällä heti ja tekevät kaavinnan, jos kyseessä oikea raskaus.

Tsemppiä täältäkin. 

Vierailija
17/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:40"]

Seksiä harrastetaan silloin kun on myös ok että siitä voi seurata lapsi. Seksi on sitä varten.

[/quote]

Haista nyt ihan oikeasti paska. Olet hieno ihminen, kun haluat tulla tänne lyttäämään lyötyä.

Vierailija
18/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:44"]

Hei ap, onko sinulla mahdollisuutta mennä päivystykseen? Voisit sanoa, että on kipuja, tarkistavat varmasti tilanteen siellä paikan päällä heti ja tekevät kaavinnan, jos kyseessä oikea raskaus.

Tsemppiä täältäkin. 

[/quote]

En kehtaisi mennä, kun mulla ei oikeasti ole kipuja. Tuntuu, ettei ne ota mua vakavasti ja nolaan itseni. Hävettää vaan niin paljon tämä koko tilanne. Ajattelin tänään itkeä, syödä purkillisen jäätelöä ja toimia sitten maanantaina... Kiitos sulle kivasta viestistä.

ap

Vierailija
19/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:40"]

[/quote]

Voi jeesus mikä urpo. Ei oo todellisia nämä tämmöset ihmiset.

Vierailija
20/67 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olet heti toistamiseen raskaana niin mun mielestä se tarkoittaa sitä, että sun on nyt vaan ryhdyttävä äidiksi halusit tai et. Sullahan on vakituinen parisuhde ja olet nuori terve nainen. Mielestäni abortin voi tehdä yhden kerran jos on ihan todellinen pakko mutta ei sitten sen enempää. Itse tarkotan todellisella pakolla tilanteita, jossa on äidin henki kyseessä tms. tosi vakavaa. Elämä ei aina mene niin kuin itse meinaa ja joskus on vaan annettava periksi. Tämä on minusta nyt niitä tilanteita. Pitäisin lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan