APUA! 2 ABORTTIA 2KK SISÄÄN!
Nyt on todella, todella huonosti asiat.
Olen 20 vuotias, ja jouduin tekemään abortin viime heinäkuussa, kun huomasin että olen raskaana. Olen seurustellut avokkini kanssa melkein kolme vuotta, ja meillä hajosi kerran kumi (olin tauolla pillereistä, kun mietin sopivaa ehkäisyä, ja käytimme sen aikaa kondomia). Se hajosi kerran, ja huomasimme sen vasta sitten, kun oli jo myöhäistä. No, en hakenut jälkiehkäisyä, koska ajattelin, ettei kerta elämässäni haittaa ja jotenkin sivuutin koko asian täysin omaa tyhmyyttäni - no, karma is a bitch, koska raskaaksihan tulin saman tien. JA todellakin opin läksyni.
Soitin heiti lääkäriin, sain ajan, tein abortin ja elämä jatkui. Tosin, ei niin mukavissa merkeissä, sillä ensinnäkin koko raskauden keskeytys oli ihan hirveää, ja sen jälkeinen 3-viikkoinen jälkivuoto & lääkäreissä jälkitarkastuksissa ravaaminen ei ollut yhtään sen kivempaa, varsinkin kun käyn töissä ja se on aina siitä pois...
Vannoin, etten enää IKINÄ halua joutua samaan tilanteeseen. Siksi aloitinkin heti abortin teon jälkeisenä päivänä ehkäisypillereiden syönnin, ja käytettiin niiden lisäksi 2vkoa kondomia kuten ohjeistettiin tekemään raskauden keskeytyksen jälkeen. Olen syönyt joka päivä pillereitä tunnollisesti ja kun kerran mökkireissulla otin yhden pillerin hieman myöhässä, enkä ollut varma että se on parhaassa tehossaan, käytimme kondomia taas viikon. Mitään vahinkoa ei ole meille enää sattunut.
Paitsi että. Olen jälleen raskaana. Aloin ihmettelemään, kun kaikki tutut oireet ovat tehneet paluun: ensin jatkuva ilta-lämpöily (yli asteen enemmän kuin normaali ruumiinlämpöni), järkyttävä väsymys, kuvotus ruokaa kohtaan, pieni surumielisyys ja esim. ällötys tupakkaa kohtaan. Eilen suihkussa sitten katsoin, että ei hitto, mun rintani ovat aivan turvonneet. Ja ne todella ovat. Paniikki iski, ja ostin heti tänään aamulla raskaustestin. Se näytti plussaa.
Nyt olenkin ollut aivan rikki ja itkenyt vaan. En oikeasti enää halua kokea sitä aborttia uudelleen, ja hävettää niin jumalattomasti soittaa uudestaan lääkäriin samoissa merkeissä, koska ne taatusti pitävät mua totaalisena idioottina, joka ei osaa huolehtia ehkäisystään. Oikeasti asia ei ole niin, ja ihan oikeasti olen tehnyt kaiken niin kuin on pitänytkin. MITEN tämä voi olla mahdollista? Eikö siinä ole ihan naurettavan pieni todennäköisyys, että pillerit pettävät?
Mä en oikeasti voi mennä enää lääkäriin tästä ja uudelleen siihen operaatioon. Osaako kukaan sanoa, paljonko yksityisellä tämä kaikki maksaa? Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (67)
Tosi huonoa tuuria sulla kyllä ollut. Tunnut olevan hyvin herkästi raskautuvaa laatua, ja tuossa iässähän moni on hedelmällisimmillään muutenkin. Tässä tilanteessa ei tietenkään auta muu kuin varmistaa raskaus ja tehdä abortti. Tuplaehkäisy ja lisäksi vielä yhdyntöjen välttäminen ovulaation aikaan voisi tuoda mielenrauhan jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 17:56"]
Kiitos kaikista vastauksista. Jessus, mitä jotkut ovat tänne kommentoineet - anteeksi vain, mutta skippaan ihan täysin nuo kaikki äitiyteen liittyvät mielipiteet ja ohjeet pitää lapsi. En kirjoittanut tänne kysyäkseni mielipidettä teiltä tuntemattomilta nettipalstalle kirjoittelijoilta, että "hei mitäs mieltä ootte, pitäskö tää nyt pitää kun joku universumin voima nyt niin selkeesti haluu?! Se kumpi vaihtoehto saa enemmän peukkuja niin se voittaa!!"
Anteeksi tyly teksti, mutta haluan nämä puheet kerrasta poikki. En edes ymmärrä, miksi mun pitää tätä jauhaa enempää, kun kerran vastasin jo: en halua lapsia. Haluan elämääni jotain muuta sisältöä. Olen naisellinen nainen ja perinteinenkin joissain asioissa, mutta lapset eivät vain tunnu omalta jutulta, eivät ole koskaan tuntuneet. Eikä siitä tarvitse yrittää syyllistää mua tai yleistää, että melkein kaikki naiset haluavat kuitenkin lapsia. Ehkä niin - mutta en kai mä ole onnellinen silloin, kun teen niin kuin "kaikki" muut, jos en sitä itse oikeasti halua. Tämä on mun oma elämä, mun ja poikaystäväni yhteinen päätös ja se on kummallakin 100% selkeää. Vai pitäisikö pitää ei-toivottu lapsi ja olla luultavasti henkisesti etäinen, kylmä äiti, joka muuttuu vanhetessaan katkeraksi ja marttyyriksi, uhriksi? Trust me: mulla on siitä kokemusta, eikä kiitos enää koskaan samaa.
Tulipas romaani. Otti vain tunteisiin tuo... Mutta, olo on parempi, näin yhden suklaalevyllisen jälkeen. Te, jotka olette vastailleet kivasti, olette ihania. Oikeasti helpottaa, että saa kuulla vinkkejä, kokemuksia ja ohjeita. Tuo säikäytti, että en välttämättä "saa" tehdä aborttia näin pian uudestaan - sitten olen todella pulassa. Mutta se oli hyvä idea, että väitän tätä "jatkumoksi" edellisestä raskaudesta, joka ehkä sitä onkin, niin ei kai se lääkäri voi olla tekemättä aborttia jos kuitenkin mahdollisuus on että kaikki ei ole ok ja ensimmäinen abortti on mennyt pieleen... En tiedä. Toivon sormet ristissä, että selviän tästä hieman helpommalla kuin viimeksi tai että koko plussa olisi hormonien sekoilua.
Ja yksi juttu vielä: kumi ei hajonnut kahdesti, vain kerran. Ja olen pitänyt pillereiden syönnistä huolta aina - olen kuitenkin 15v asti niitä syönyt (välillä tauotellen), eikä tätä ole koskaan tapahtunut aiemmin. Kai olen sitten jotenkin megahedelmällinen yhtäkkiä, kuten joku sanoi...
ap
[/quote]
Jos kaikki ok sun mielestä, niin mitäs täällä sitten keuhkoat? Perusta vaikka blogi paremman tekemisen puutteessa...
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 17:56"]
Kiitos kaikista vastauksista. Jessus, mitä jotkut ovat tänne kommentoineet - anteeksi vain, mutta skippaan ihan täysin nuo kaikki äitiyteen liittyvät mielipiteet ja ohjeet pitää lapsi. En kirjoittanut tänne kysyäkseni mielipidettä teiltä tuntemattomilta nettipalstalle kirjoittelijoilta, että "hei mitäs mieltä ootte, pitäskö tää nyt pitää kun joku universumin voima nyt niin selkeesti haluu?! Se kumpi vaihtoehto saa enemmän peukkuja niin se voittaa!!"
Anteeksi tyly teksti, mutta haluan nämä puheet kerrasta poikki. En edes ymmärrä, miksi mun pitää tätä jauhaa enempää, kun kerran vastasin jo: en halua lapsia. Haluan elämääni jotain muuta sisältöä. Olen naisellinen nainen ja perinteinenkin joissain asioissa, mutta lapset eivät vain tunnu omalta jutulta, eivät ole koskaan tuntuneet. Eikä siitä tarvitse yrittää syyllistää mua tai yleistää, että melkein kaikki naiset haluavat kuitenkin lapsia. Ehkä niin - mutta en kai mä ole onnellinen silloin, kun teen niin kuin "kaikki" muut, jos en sitä itse oikeasti halua. Tämä on mun oma elämä, mun ja poikaystäväni yhteinen päätös ja se on kummallakin 100% selkeää. Vai pitäisikö pitää ei-toivottu lapsi ja olla luultavasti henkisesti etäinen, kylmä äiti, joka muuttuu vanhetessaan katkeraksi ja marttyyriksi, uhriksi? Trust me: mulla on siitä kokemusta, eikä kiitos enää koskaan samaa.
Tulipas romaani. Otti vain tunteisiin tuo... Mutta, olo on parempi, näin yhden suklaalevyllisen jälkeen. Te, jotka olette vastailleet kivasti, olette ihania. Oikeasti helpottaa, että saa kuulla vinkkejä, kokemuksia ja ohjeita. Tuo säikäytti, että en välttämättä "saa" tehdä aborttia näin pian uudestaan - sitten olen todella pulassa. Mutta se oli hyvä idea, että väitän tätä "jatkumoksi" edellisestä raskaudesta, joka ehkä sitä onkin, niin ei kai se lääkäri voi olla tekemättä aborttia jos kuitenkin mahdollisuus on että kaikki ei ole ok ja ensimmäinen abortti on mennyt pieleen... En tiedä. Toivon sormet ristissä, että selviän tästä hieman helpommalla kuin viimeksi tai että koko plussa olisi hormonien sekoilua.
Ja yksi juttu vielä: kumi ei hajonnut kahdesti, vain kerran. Ja olen pitänyt pillereiden syönnistä huolta aina - olen kuitenkin 15v asti niitä syönyt (välillä tauotellen), eikä tätä ole koskaan tapahtunut aiemmin. Kai olen sitten jotenkin megahedelmällinen yhtäkkiä, kuten joku sanoi...
ap
[/quote]
Jos kaikki ok sun mielestä, niin mitäs täällä sitten keuhkoat? Perusta vaikka blogi paremman tekemisen puutteessa...
[/quote]
en ole ap, mutta mitä helvettiä nyt taas? täällä on mahdoton miellyttää ketään, kun aina joku menee pieleen. eihän ap edes sanonut tossa, että kaikki on ok. sori ap:lle, että toimin nyt sun sijaisärsyyntyjänä, mutta vittu että menee hermot tähän koko sivustoon, kun toinen tulee hädissään kyseleen neuvoa, ja saakin hetken kuluttua selitellä ihmiselle valintojaan ja varoa sanomisiaan. kaikkea epäillään aina ja aina joku menee väärin. huoh.
t. kyllästynyt av:lainen
Abortinvastustajat suksikaa kuuseen.
En ole abortinvastustaja, mutta ap tuntuu kyllä olevan aikamoisen vastuuton ihminen. Miten voi olla taas tuossa tilanteessa uudelleen? Jos kerran ehkäisy ei millään onnistu eikä niitä lapsia halua, niin sitten tosiaan olisi parasta olla harrastamatta seksiä, kunnes lasten aika on.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:22"]
En ole abortinvastustaja, mutta ap tuntuu kyllä olevan aikamoisen vastuuton ihminen. Miten voi olla taas tuossa tilanteessa uudelleen? Jos kerran ehkäisy ei millään onnistu eikä niitä lapsia halua, niin sitten tosiaan olisi parasta olla harrastamatta seksiä, kunnes lasten aika on.
[/quote]
ja hän VARMASTI tiesikin että uudet pillerit pettävät heti abortin teon jälkeen ja hän on tässä tilanteessa jälleen? sehän on aina sen käyttäjän syytä, poikkeuksetta, jos ehkäisy pettää? ap on kyllä melkoisen vastuuton, kun noudatti ohjeita, alkoi käyttämään pillereitä heti yhden vahingon satuttua ja käytti vielä välissä tuplaehkäisyäkin. varmasti hänen syytään on sekin jos ensimmäinen abortti ei onnistunut?
ja sunlaiset ihmiset on oikeustoimikelpoisia. ei vittu.
Nyt on kyse sun loppuelämästäsi, ap. Todella kurja juttu, mutta ei ne lääkärit ja hoitajat mitään ajattele - he ovat varmasti nähneet kaiken. Et voi antaa tämän yhden huonon hetken ja tuurin määritellä koko loppuelämääsi. Tulet pärjäämään, aivan varmasti. Tämän jälkeen katsot itsellesi toimivan ehkäisyn. Jokainen (normaali) ihminen ymmärtää, että näin voi käydä, tai abortti on voinut epäonnistua, etkä taatusti ole ainoa. Nyt maanantaina soitat itsellesi ajan.
Halaus ja mukavaa viikonloppua <3
Hei, ap täällä. Kiitos kommenteistanne tähän kirjoitukseen!
Nyt onkin taas tilanne mielenkiintoinen. Soitin terveyskeskukseen maanantaina, ja sain ihan OK vastaanoton ainakin puhelimessa, kun kerroin tilanteeni. Tosin tämä hoitaja otti vain varauksia vastaan, eli hieman jännitän vielä sitä oikeaa käyntiä...
No, tänään mulla alkoi sitten menkat. Voitte kuvitella järkytykseni, kun kävin vessassa. En todellakaan tiedä, että mitä kropassani nyt tapahtuu. Raskaustestit näyttivät viime viikolla kuitenkin ihan kunnon plussaa kummatkin, joten nämä menkat tulivat todella puskista. Toivon todella, että se tarkoittaa sitä, etten ole oikeasti raskaana. Uutta testiä en ole tehnyt.
Huh, kyllä naiskroppa voi olla ihmeellinen...
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:46"]
Keskenmeno...
[/quote]
Jos näin on, niin olisi hienoa! Koska en usko että kyseessä oli ikinä "kunnon raskaus", kun se tuntuu niin mahdottomalta. Tosin verta ei tule paljoa enkä ole mitenkään kivuissa, niin voiko se silti olla keskenmeno?
ap
Varmaan kuullaan susta taas piakkoin. Ei paljon järki päätä paina.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:11"]
Varmaan kuullaan susta taas piakkoin. Ei paljon järki päätä paina.
[/quote]
Perustelisitko tämän olettamuksesi?
ap
AP tule sitten kertomaan mikä on homman nimi. Toivon tuhannesti että kyseessä vain väärä hälytys ja viallinen raskaustesti. Voimia sulle, on varmasti henkisesti enemmän kuin raastavaa<3 :(
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:19"]
AP tule sitten kertomaan mikä on homman nimi. Toivon tuhannesti että kyseessä vain väärä hälytys ja viallinen raskaustesti. Voimia sulle, on varmasti henkisesti enemmän kuin raastavaa<3 :(
[/quote]
Tulen kertomaan :) Kiitos kovasti tsempistä, ihana kommentti. <3
ap
Mä luulisin, että tossa tilanteessa ei vielä sittenkään ollu ehkäisypillereiden teho normaali, olihan kierto varmaan sekaisin abortin jäljiltä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:44"]
Hei ap, onko sinulla mahdollisuutta mennä päivystykseen? Voisit sanoa, että on kipuja, tarkistavat varmasti tilanteen siellä paikan päällä heti ja tekevät kaavinnan, jos kyseessä oikea raskaus.
Tsemppiä täältäkin.
[/quote]
Eikös päivystys ole äkillisiä ja kiireellisiä tapauksia varten. Tämä voinee odottaa virka-aikaan asti?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:10"]
No nyt ainakin fakta on se, että sinä nainen olet todella hedelmällisessä tilassa nonstop. Eli hoida se ehkäisy kerralla kuntoon tai koita pidättäytyä edes joskus seksistä. Eikä tämä sisällä mitään moralisointia vaan pelkkää faktaa. Kaikille ei päde samat jutut. Sinun kohdallasi on nyt näin ja sen mukaan sinun on sopeuduttava. Muuten olet jatkuvasti pulassa.
[/quote]Ja aivan mätä jo ihmisenä.
[/quote]
Täällä te heittelette näitä kommentteja, mutta mitään perusteluita vahvoille väittämille ei kuulu, vaikka ap:kin niitä pyysi?
ap