Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini 75 vuotta jäi leskeksi. Tarvitsee isoon kotiinsa siivousapua. Pyydetäänkö kunnalta kodinhoitajia vai miten toimitaan?

Vierailija
22.08.2021 |

Kyseessä hyvin pieni kunta. Minäkin olen käynyt siivoamassa siellä, mutta ei ole paljon aikaa mulla.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo nyt. Ne "kodinhoitajat" eivät ole kodiNhoitajia eli siivoajia, vaan kotihoidosta käydään hoitamassa sairaita ja toimintakyvyttömiä: autetaan peseytymisessä ja ruokailussa, jaetaan lääkkeitä, tehdään hoitotoimenpiteitä.

Ei siivota.

Js tuokaan ei ole ilmaista, vaan itse asiassa hyvinkin kallista. Kun yli yhdeksänkymppisellä isälläni kävi kotihoito aamuin ja illoin, se maksoi kuussa toista tonnia ja hoitokulut itse asiassa pieneni, kun hän siirtyi asumaan hoitolaitokseen!

Eli ap, nyt vaan selvität äitisi rahatilanteen ja toiveet. Haluaako hän pysyä kodissaan kamojensa keskellä ja maksaa siivouksesta vai karsitteko kamoja niin, että siivon ylläpito helpottuu ja hän selviää siitä sinun avullasi. Jos lattiapinnat saa puhtaaksi romusta ja johdoista, robottimurikin on hyvä väline.

Ja yksi ihminen ei nyt kotia niin paljon edes sotke, että sitä pitäisi joka viikko puunata. Kerran pari kuussa riittää.

Vierailija
22/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempään asuntoon ja kerran kuukaudessa parin tunnin siivouspalvelu. Päivittäisistä tiskeistä ja ylläpitosiivouksesta äitisi varmaan selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lesken takia hyppiä. Kaverini äiti teki hyvin kun pakkasi tavaransa ja laittoi talon myyntiin. Muutti lähelle lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Hän se on kenellä ei ollut enää mitään muuta kuin aikaa ja rahaa. Omat vanhempani aloitti kuolinsiivouksen teon muutama vuosi sitten. Kukaan ei ole sinnepäin muuttamassa eikä he sitä kuvittele.

Vierailija
24/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto pienempään kotiin. Tekee kuolinsiivouksen samalla.

Just leskeksi jäänyt mummo onkin varmaan ehdotuksesta mielissään. Luulee, että häntäkin ollaan jo hautaan kärräämässä.

Vierailija
25/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja siis kuten ketjussa on jo todettu, siivousta ostetaan siivousfirmoilta ihan itse.

21

Vierailija
26/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä oman kunnan alueen palveluihin ja pyytää hoito- ja palvelusuunnitelma. Usein palvelut perustuvat arvioon toimintakyvystä.

Palveluseteleitä on myös mahdollisuus saada ja käyttää erilaisiin tarkoituksiin.

Oma äitini on täysin toimintakykyinen ja pirteä, mutta saa palveluseteleitä, joita käyttää mm. ikkunanpesuun, siivoukseen, ruokapalveluihin silloin tällöin jne.

Vierailija
27/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei yhteiskunnan rahalla siivota vanhusten 200-neliöisiä taloja. Minä en ainakaan haluaisi omia verovarojani tuhlattavan siihen, että joku muori siivouttaa valtavaa huusholliansa, kun on kerännyt sen täyteen krääsää eikä itse jaksa enää siivota. Jokainen pitäköön sellaisen asunnon, jonka jaksaa pitää kunnossa, ja kun ei enää jaksa, ostaa siivouspalvelun. 

Vierailija
28/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on 90-vuotias, eikä hänkään saa mitään apua ilmaiseksi. Kerran vuodessa raaskii ostaa omakotitalon ikkunoiden pesun. Me lapset juostaan siellä hoitamassa pihaa ja taloa, välimatkaa satoja kilometrejä. Mutta ehdottomasti haluaa asua siellä.

Varaudu tähän, ap. Joko te lapset autatte tai rahalla ostatte.

Eikö paikkakunnalta löydy mökkitalkkaria? Vähentäkää omia apujanne, kyllä äiti varmasti taipuu ostettuihin apuihin kun sanotte että ette enää jaksa ja ehdi niin paljon tekemään hänelle.

Ikävä kyllä monet vanhukset ovat itsekkäitä eivätkä millään suostuisi maksamaan avusta!

Vierailija
29/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi palkata myös seuraa. Erilaisia ystäväpalveluja on olemassa. Ystävä saa kympin tunti. Tämä ei siis ole mitään "ystävä"seksipalvelua, vaan ihan juttelua ja kahvittelua.

Vierailija
30/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnissa ei ole ollut vanhanaikaisia kodinhoitajia enää vuosikymmeniin. Vanhuksille on jotain apua, mutta ei siivoukseen.

Voi saada kyllä jotain apua, mutta ei leskeksi jääminen ole syy siihen. Eri asia, jos toimintakyky on heikentynyt ja siksi tarvitsee apua. Huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen.

Vierailija
31/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto pienempään kotiin. Tekee kuolinsiivouksen samalla.

Just leskeksi jäänyt mummo onkin varmaan ehdotuksesta mielissään. Luulee, että häntäkin ollaan jo hautaan kärräämässä.

Kuolinsiivousta tehdään koko elämä. Minä teen sen kerran vuodessa vaikka olen vasta hieman päälle 40. Tässä iässä on useampikin ikätoveri jo poistunut äkillisesti ja odottamatta joten ei ole turhaa puuhaa.

Vierailija
32/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kartoita yksityiset kotipalvelufirmat, kunnallinen kotihoito ei tosiaankaan enää siivoa asiakkailla.

Älä opeta äitiäsi siihen että sinä siivoat, hänen on jatkossa vaikea hyväksyä maksettua apua.

Keskity sinä vain siihen mitä ehdit/jaksat/haluat äidilläsi tehdä.

Yksityisen firman kanssa voi sopia mitä tekevät- kaupassakäymiset, ruuanlaittoapu, suihkutusapu jos

sellaisia tarvitsee.

Ehdota myös talon myymistä ja muuttoa helpompaan asumismuotoon kunhan suurin suru leskeytymisestä

on laantunut ja tulevaisuutta voi ajatella.

Kyllähän vaikeavammaisten ja muiden heikkokuntoisten kodit siivotaan, sen tekee esim puolipäiväinen avustaja tai palvelusetelillä kunnasta riippuen. Sairaanhoidon tehtävät hoitaa sitten terveysalan ihmiset erikseen.

Vierailija
33/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan ilolla itse, 73v, mutta kyselin yksityiseltä siivousfirmalta hintoja. Tuli uusi tieto, että yli 70- vuotiaiden ei tarvitse maksaa alvia (= - 24%) .Sitten saa vielä kotitalousvähennyksen.

Mutta kysele kunnasta, saa varmasti tiedon, mitä maksaa, jos on esim määrättyjä sairauksia, mihin vedoten saa esim kerran viikossa siivouksen, ikkunoiden pesut jne. Täytyy ottaa selvää MITKÄ ON NE KRITEERIT ja VAATIA. Älä usko ihan kerralla.

Vierailija
34/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vanhuksilla on myös vääristynyt ymmärrys lähiympäristönsä auttamiskyvystä ja kuormittamisesta. Usen kysyttäessä, että pärjäätkö itseksesi, vanhuksen kommentti on, että hyvin pärjään ja lapsi vähän auttelee. Todellisuudessa läheinen on täysin kuormittunut jatkuvasta soittelusta yötä päivää ja lisäksi vielä naapurusto vahtii ja auttaa.

Vierailija
35/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.

Miten äitisi ylipäätään kuvittelee pärjäävänsä omakotitalossa? Miten hoituu lämmitys ja pihatyöt? Jos talvella on paljon lunta, pihatie täytyy pitää puhtaana, eihän muuten ambulanssikaan pääse pihaan. Toivottavasti äidilläsi on enemmän järkeä päässä kuin omallani, ei suostu edes puhumaan helpommasta asumisesta. Äidille helpompi asuminen on sitä, että lapset hyppää heti kun hän sanoo.

Miksi ei äidit pärjäisi omakotitaloissa? Sähköllä saa lämpöä, pihatöitä ei ole pakko tehdä - niitty on nyt muotia ja lumenluontiin saa maksullisen auraajan. Jostain syystä monet haluavat omat vanhempansa kerrostaloon hakkaamaan seiniin ja kyttäämään naapureita.

Vierailija
36/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää kunnan sosiaalitoimesta tarpeen arviointi. Kotihoidon asiakkaat voivat saada siivouspalvelut ilman alvia. Toki varsinainen työ täytyy maksaa itse.

Vierailija
37/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa perehtyä oman kunnan alueen palveluihin ja pyytää hoito- ja palvelusuunnitelma. Usein palvelut perustuvat arvioon toimintakyvystä.

Palveluseteleitä on myös mahdollisuus saada ja käyttää erilaisiin tarkoituksiin.

Oma äitini on täysin toimintakykyinen ja pirteä, mutta saa palveluseteleitä, joita käyttää mm. ikkunanpesuun, siivoukseen, ruokapalveluihin silloin tällöin jne.

Kerrotko, miten äitisi kohdalla palveluseteleiden saaminen eteni? Oma äitini on 84-vuotias, kunto alkaa olla huono, mutta ei suostu edes keskustelemaan, että yrittäisiin saada vaikka taksiseteleitä. Alkaa huutaa, että ei hänelle niitä kuitenkaan anneta. Kiukuttelee minulle, kun ei jaksaisi pestä ikkunoita, mutta ei suostu tilamaan palvelua siivousfirmasta. Aina löytyy joku tuttu, joka on kertonut, miten ihan kaikki on hirveän kallista ja kaikki vie rahat.

Vierailija
38/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kartoita yksityiset kotipalvelufirmat, kunnallinen kotihoito ei tosiaankaan enää siivoa asiakkailla.

Älä opeta äitiäsi siihen että sinä siivoat, hänen on jatkossa vaikea hyväksyä maksettua apua.

Keskity sinä vain siihen mitä ehdit/jaksat/haluat äidilläsi tehdä.

Yksityisen firman kanssa voi sopia mitä tekevät- kaupassakäymiset, ruuanlaittoapu, suihkutusapu jos

sellaisia tarvitsee.

Ehdota myös talon myymistä ja muuttoa helpompaan asumismuotoon kunhan suurin suru leskeytymisestä

on laantunut ja tulevaisuutta voi ajatella.

Kyllähän vaikeavammaisten ja muiden heikkokuntoisten kodit siivotaan, sen tekee esim puolipäiväinen avustaja tai palvelusetelillä kunnasta riippuen. Sairaanhoidon tehtävät hoitaa sitten terveysalan ihmiset erikseen.

Juu, niitä palveluita voi ostaa, ei ne tule ilmaiseksi missään.

Vierailija
39/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo nyt. Ne "kodinhoitajat" eivät ole kodiNhoitajia eli siivoajia, vaan kotihoidosta käydään hoitamassa sairaita ja toimintakyvyttömiä: autetaan peseytymisessä ja ruokailussa, jaetaan lääkkeitä, tehdään hoitotoimenpiteitä.

Ei siivota.

Js tuokaan ei ole ilmaista, vaan itse asiassa hyvinkin kallista. Kun yli yhdeksänkymppisellä isälläni kävi kotihoito aamuin ja illoin, se maksoi kuussa toista tonnia ja hoitokulut itse asiassa pieneni, kun hän siirtyi asumaan hoitolaitokseen!

Eli ap, nyt vaan selvität äitisi rahatilanteen ja toiveet. Haluaako hän pysyä kodissaan kamojensa keskellä ja maksaa siivouksesta vai karsitteko kamoja niin, että siivon ylläpito helpottuu ja hän selviää siitä sinun avullasi. Jos lattiapinnat saa puhtaaksi romusta ja johdoista, robottimurikin on hyvä väline.

Ja yksi ihminen ei nyt kotia niin paljon edes sotke, että sitä pitäisi joka viikko puunata. Kerran pari kuussa riittää.

Ei varmasti pidä paikkaansa tuo toista tonnia, kaksi käyntiä päivässä. Jos oli kunnan kotihoito.

Vierailija
40/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää kunnan sosiaalitoimesta tarpeen arviointi. Kotihoidon asiakkaat voivat saada siivouspalvelut ilman alvia. Toki varsinainen työ täytyy maksaa itse.

Mutta siihenkin saa kotitalousvähennyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi