Äitini 75 vuotta jäi leskeksi. Tarvitsee isoon kotiinsa siivousapua. Pyydetäänkö kunnalta kodinhoitajia vai miten toimitaan?
Kyseessä hyvin pieni kunta. Minäkin olen käynyt siivoamassa siellä, mutta ei ole paljon aikaa mulla.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä oman kunnan alueen palveluihin ja pyytää hoito- ja palvelusuunnitelma. Usein palvelut perustuvat arvioon toimintakyvystä.
Palveluseteleitä on myös mahdollisuus saada ja käyttää erilaisiin tarkoituksiin.Oma äitini on täysin toimintakykyinen ja pirteä, mutta saa palveluseteleitä, joita käyttää mm. ikkunanpesuun, siivoukseen, ruokapalveluihin silloin tällöin jne.
Kerrotko, miten äitisi kohdalla palveluseteleiden saaminen eteni? Oma äitini on 84-vuotias, kunto alkaa olla huono, mutta ei suostu edes keskustelemaan, että yrittäisiin saada vaikka taksiseteleitä. Alkaa huutaa, että ei hänelle niitä kuitenkaan anneta. Kiukuttelee minulle, kun ei jaksaisi pestä ikkunoita, mutta ei suostu tilamaan palvelua siivousfirmasta. Aina löytyy joku tuttu, joka on kertonut, miten ihan kaikki on hirveän kallista ja kaikki vie rahat.
Ihan kun mun äitini. Leski, asuu isossa syrjäisessä talossa joka kaipaa kipeästi remonttia. Suuttui kun kerran kysyin suunnitelmiaan että missä haluaa asua jos kunto menee sellaiseksi että ei pärjää kotonaan. ”Nytkö minua ollaan pois ajamassa” oli vastaus. Nyt veljeni käy hoitamassa pihat ja taloa. Kiukuttelee myös.
Kannattaa patistaa vanhempiaan hyvissä ajoin karsimaan turhia tavaroita ennenkuin kodin siivoamisesta tulee helvettiä vanhalle ja dementia aiheuttaa niin paljon riitatilanteita että mitään ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kuuskymppisiä ja viimeiset kaksi vuotta olen seulonut tavaroita. Ettei jää kenenkään riesaksi niiden setviminen.
Toimit viisaasti. Pahimmassa tapauksessa jotkut ikääntyvät vanhemmat odottavat vieläpä lasten tulevan lapsuudenkotiin asumaan ihan tuosta vaan ”ettei talo jää tyhjilleen”. Aika itsekästä suorastaan, kun aikuiset lapset ovat rakentaneet elämänsä muualle / toisin kuin he itse.
En käyttäisi sanaa "itsekäs" vaan kysehän lienee jostain naiivista, romanttisesta haaveesta ja kuvitelmasta, että lapset voivat tätä tarvita. Rakkaudesta ne sen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.
Miten äitisi ylipäätään kuvittelee pärjäävänsä omakotitalossa? Miten hoituu lämmitys ja pihatyöt? Jos talvella on paljon lunta, pihatie täytyy pitää puhtaana, eihän muuten ambulanssikaan pääse pihaan. Toivottavasti äidilläsi on enemmän järkeä päässä kuin omallani, ei suostu edes puhumaan helpommasta asumisesta. Äidille helpompi asuminen on sitä, että lapset hyppää heti kun hän sanoo.
Ei me kaikki 75- vuotiaat hömelöitä olla. On minullakin sairauksia, mutta käyn lenkillä ja teen lihaskuntojumppia youtubista tyttösten ohjeiden mukaan. Kuntoilusta se käy ruuan huushollin siistinä pitäminen, ruuan laitto, ja talon lämpimänä pitäminen jos on esim öljy-tai sähkölämmitys ( ei siihen munia tarvita ,että se hoituu) ilmanstointijutut handlaan. Lunta voi hiljakseen lykätä ja on ne aina ennenkin auraautolla lumet pitänyt pukata , jos on matkaa pajon. Pyykit ja astiat pesee kone. Katolle ei vahoja ihmisiä saa muutenkaan, jos tulee remppaa.
Kyllä ipadista nevot löytyy, jos jotain ei osaa tehdä het paikalla.
Sit voi yht’äkkiä mennä kanttuvei, niin on pakko talo myydä ja jos ei ole itsellä älyä, viekööt muut muiden hoivattavaksi vaikka väkisin.
Möllikkä kirjoitti:
Monilla vanhuksilla on myös vääristynyt ymmärrys lähiympäristönsä auttamiskyvystä ja kuormittamisesta. Usen kysyttäessä, että pärjäätkö itseksesi, vanhuksen kommentti on, että hyvin pärjään ja lapsi vähän auttelee. Todellisuudessa läheinen on täysin kuormittunut jatkuvasta soittelusta yötä päivää ja lisäksi vielä naapurusto vahtii ja auttaa.
Ja monella lapsella on outo käsitys 75v ikäisten elämästä. Vanhempani reissaavat, harrastavat ja harjoittavat pientä yritystoimintaa ihan ilman minkäänlaista apua. Samaan aikaan naapurissa asuva 32v kahden lapsen äiti ei millään pärjää ilman 8 hengen turvaverkkoa, kun lapset saa päivähoitoon vain viikolla ja viikonloppuna pitää pärjätä yhdessä lasten isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartoita yksityiset kotipalvelufirmat, kunnallinen kotihoito ei tosiaankaan enää siivoa asiakkailla.
Älä opeta äitiäsi siihen että sinä siivoat, hänen on jatkossa vaikea hyväksyä maksettua apua.
Keskity sinä vain siihen mitä ehdit/jaksat/haluat äidilläsi tehdä.
Yksityisen firman kanssa voi sopia mitä tekevät- kaupassakäymiset, ruuanlaittoapu, suihkutusapu jos
sellaisia tarvitsee.
Ehdota myös talon myymistä ja muuttoa helpompaan asumismuotoon kunhan suurin suru leskeytymisestä
on laantunut ja tulevaisuutta voi ajatella.
Kyllähän vaikeavammaisten ja muiden heikkokuntoisten kodit siivotaan, sen tekee esim puolipäiväinen avustaja tai palvelusetelillä kunnasta riippuen. Sairaanhoidon tehtävät hoitaa sitten terveysalan ihmiset erikseen.
Olet oikeassa, mutta ei toimintakykyisen 200-neliöistä taloa. Tuossa kohtaa sossu ehdottaa pienempää ja helpompaa asuntoa. Talon myyntihinnalla saa siivoukset loppuiäksi. Sossuhan ei avusta varakkaita muutenkaan, vaan omaisuus on realisoitava.
Tulee puolison perintökin jaetuksi siinä kohtaa kun talon myy.
Ainakin täälläpäin on yksityisiä kodinhoitopalveluita, joita vanhukset voivat käyttää kunnallisen kotihoidon vaihtoehtona. Meillä äiti 79 v. on ottanut tällaisen yksityisen joka on vanhoille ihmisille halvempi ja kuvittelen että ikä riittää kriteeriksi. Nämä yksityiset ovat sellaisia että tekevät oikeastaan mitä vaan: siivousta, käyvät apteekissa/kaupassa, vievät mummon kampaajalle/lääkäriin jne. Lisäksi he ovat lähihoitajia koulutukseltaan ja tarkkailevat siinä sivussa terveydentilaa.
Aivan superhyvää palvelua on äitini saanut. He käyvät kerran viikossa muutaman tunnin ja sopivat äidin kanssa yhdessä mitä milloinkin on tarve tehdä. Siistin mummon koko asuntoa ei todellakaan tarvitse joka viikko siivota, kesällä leikkaavat nurmikkoa ja istuttavat äidin kanssa kukkia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä oman kunnan alueen palveluihin ja pyytää hoito- ja palvelusuunnitelma. Usein palvelut perustuvat arvioon toimintakyvystä.
Palveluseteleitä on myös mahdollisuus saada ja käyttää erilaisiin tarkoituksiin.Oma äitini on täysin toimintakykyinen ja pirteä, mutta saa palveluseteleitä, joita käyttää mm. ikkunanpesuun, siivoukseen, ruokapalveluihin silloin tällöin jne.
Kerrotko, miten äitisi kohdalla palveluseteleiden saaminen eteni? Oma äitini on 84-vuotias, kunto alkaa olla huono, mutta ei suostu edes keskustelemaan, että yrittäisiin saada vaikka taksiseteleitä. Alkaa huutaa, että ei hänelle niitä kuitenkaan anneta. Kiukuttelee minulle, kun ei jaksaisi pestä ikkunoita, mutta ei suostu tilamaan palvelua siivousfirmasta. Aina löytyy joku tuttu, joka on kertonut, miten ihan kaikki on hirveän kallista ja kaikki vie rahat.
Ihan kun mun äitini. Leski, asuu isossa syrjäisessä talossa joka kaipaa kipeästi remonttia. Suuttui kun kerran kysyin suunnitelmiaan että missä haluaa asua jos kunto menee sellaiseksi että ei pärjää kotonaan. ”Nytkö minua ollaan pois ajamassa” oli vastaus. Nyt veljeni käy hoitamassa pihat ja taloa. Kiukuttelee myös.
Ei hyvänen aika :D
Minulla taitaa olla sivupersoona, joka kirjoittaa monun omasta tilanteesta. Se on ihan identtinen sinun tilanteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso koti ja paljon tavaraa, niin nyt äkkiä muuttamaan pienempään ja lajittelemaan tavaroita kiertoon.
Sulla ap on helvetilliset paikat, jos äitisi kuolee muutaman v päästä ja jos on 200m2 talo täynnä tavaraa. Varsinkin, jos asut kaukana, silloin monen kk urakka onkin vuoden parin urakka. Vielä pahempi on tilanne, jos on orastavaa muistisairautta: silloin varsinkin hamstrataan, eikä mitään pystytä laittamaan pois.
Muistisairaus ei tarkoita hamstraamista kaikille.
Turhaa tavaraa kannattaa karsia. Kotoaan ei ketään saa painostaa muuttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika :D
Minulla taitaa olla sivupersoona, joka kirjoittaa monun omasta tilanteesta. Se on ihan identtinen sinun tilanteen kanssa.
Otan osaa. Aivan suunnattoman stressaava tämä kuvio, varmaan kaikille. Äiti ei itsepäisyyttään tajua/halua edes ajatella poismuuttoa. Puhelut hänen kanssaan tuntuvat ikävältä velvollisuudelta, kun ne samat valitukset aina. Aika syvään saa välillä huokaista ja ohimoita hieroa niiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.
Miten äitisi ylipäätään kuvittelee pärjäävänsä omakotitalossa? Miten hoituu lämmitys ja pihatyöt? Jos talvella on paljon lunta, pihatie täytyy pitää puhtaana, eihän muuten ambulanssikaan pääse pihaan. Toivottavasti äidilläsi on enemmän järkeä päässä kuin omallani, ei suostu edes puhumaan helpommasta asumisesta. Äidille helpompi asuminen on sitä, että lapset hyppää heti kun hän sanoo.
Palveluita pitää tottakai ostaa.
Kuinkas sillä nyt niin paskaista siellä on?
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaa et enää mistään ilmaiseksi saa, kun kerran osaat nettiä käyttää niin sieltä vaan etsimään sopivaa. Kotitalousvähennys kannattaa sitten huomioida. Nuo kodinhoitajat tai kotihoito vastaavat vaan hoidolliseen tarpeeseen eli hoitavat ihmistä, eivät jotain talon rähjää, yhteiskunnan rahat eivät mokomaan riitä.
Tietenkään kunta ei siivoa, mutta mistä tiedät talon kunnon, että rähjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso koti ja paljon tavaraa, niin nyt äkkiä muuttamaan pienempään ja lajittelemaan tavaroita kiertoon.
Sulla ap on helvetilliset paikat, jos äitisi kuolee muutaman v päästä ja jos on 200m2 talo täynnä tavaraa. Varsinkin, jos asut kaukana, silloin monen kk urakka onkin vuoden parin urakka. Vielä pahempi on tilanne, jos on orastavaa muistisairautta: silloin varsinkin hamstrataan, eikä mitään pystytä laittamaan pois.
Muistisairaus ei tarkoita hamstraamista kaikille.
Turhaa tavaraa kannattaa karsia. Kotoaan ei ketään saa painostaa muuttamaan!
Ei saa myöskään painostaa ja syyllistää auttamaan, kun ei itse pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kartoita yksityiset kotipalvelufirmat, kunnallinen kotihoito ei tosiaankaan enää siivoa asiakkailla.
Älä opeta äitiäsi siihen että sinä siivoat, hänen on jatkossa vaikea hyväksyä maksettua apua.
Keskity sinä vain siihen mitä ehdit/jaksat/haluat äidilläsi tehdä.
Yksityisen firman kanssa voi sopia mitä tekevät- kaupassakäymiset, ruuanlaittoapu, suihkutusapu jos
sellaisia tarvitsee.
Ehdota myös talon myymistä ja muuttoa helpompaan asumismuotoon kunhan suurin suru leskeytymisestä
on laantunut ja tulevaisuutta voi ajatella.
Kunhan suurin suru on laantunut...fiksusti sanottu. Meillä eräät sukulaiset alkoivat painostaa vanhusta muuttamaan kotoaan muutaman päivää leskeksi jäämisen jälkeen!!
Vierailija kirjoitti:
Möllikkä kirjoitti:
Monilla vanhuksilla on myös vääristynyt ymmärrys lähiympäristönsä auttamiskyvystä ja kuormittamisesta. Usen kysyttäessä, että pärjäätkö itseksesi, vanhuksen kommentti on, että hyvin pärjään ja lapsi vähän auttelee. Todellisuudessa läheinen on täysin kuormittunut jatkuvasta soittelusta yötä päivää ja lisäksi vielä naapurusto vahtii ja auttaa.
Ja monella lapsella on outo käsitys 75v ikäisten elämästä. Vanhempani reissaavat, harrastavat ja harjoittavat pientä yritystoimintaa ihan ilman minkäänlaista apua. Samaan aikaan naapurissa asuva 32v kahden lapsen äiti ei millään pärjää ilman 8 hengen turvaverkkoa, kun lapset saa päivähoitoon vain viikolla ja viikonloppuna pitää pärjätä yhdessä lasten isän kanssa.
Åitini on 72v monisairas ja siivoaa itse, laittaa ruuat, pesee ikkunat ja pitää puutarhaa yllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus on heikkokuntoinen, niin saattaa saada henkilökohtaisen avustajan, joka myös siivoaa tai sitten palvelusetelin sitä varten (maksu tulojen mukaan). Mutta jos vanhus on hyvässä kunnossa, niin siivous ei kuulu kunnalle lainkaan. Pitää olla aika paljon toiminnan rajoitteita, että kotiapua saa ja lääkärin lausunnot niistä.
Ei vanhuuden takia saa henkilökohtaista avustajaa, vaikka olisit kuinka huonokuntoinen. Huonokuntoinen vanhus kuuluu palvelutaloon, jos sattuu sellaiseen pääsemään.
henkilökohtaiset avustajat on sairaita varten, esim pahasti vammaisen/alsia/falsia/aivovammaa/näkövammaa ym neurologista tai muuta vakavaa pitkäaikaista saurautta sairastavia.
Miten kuvittelet, että jokaiselle huonokuntoiselle vanhukselle olisi vara palkata kotiin henkilökohtainen avustaja? Ja kunta maksaa?
Imuritkin menee nykyään ominpäin.
Arvatenkin leski haluaa pitää kiinni asumisoikeudestaan.
Minäkin siivosin hullun lailla 2 vanhukselle palkatta vuosia.Pyykäsin ja juoksin kaupalla.Minkä kerkisin omasta elämästä,Kuin heillä ei rahaa siivoojaan. Toinen heistä mies ja mutkan takaa sukua minulle. Molemat olivaat alzmer potilaita. varmasti ymärtte siihen uupuu väistämättä.Kun tylysti sanoin en jaksa. Johan kotihoitdolta otetiin palvelu,laitaa pyykit koneeseen ja vanhuksille terapiaa ,konesta riipustaa pois.Kai ne lopussa laitoi pyykit kuivuukin?Tuli tappelulla kauppa-kassi palvelu,jota toinen kerkisi nauttia 1 kk.kun lähti sille viimeselle kierokselle palativinen hoito.Siinä oli jo keritty myös ottaa ostopalveluna siivous.Jonka saa 1 kerta kuukausi.Mutta toinen vanhus kuoleena jo yli 3v ja toinen,jestas jo aikaa5-6v.Kaikesta saa tiedot sosiaalipuoli siellä kotihoidon vai vanhuspuolen.Kaikki lisä palvelumaksaa.Jos henkilö varaton,anotaan toimeentulotukena.Kenenkään ei tarvii asuu siivomattomassa kodissa tai olla ilman ravinto jos eivät kykenen itse kaupaan.Jos lähtee vapaaehtoisena autaa ja palkatta,on loputon kaivo.Kiitosta ei tule muilta.Joku muu voi sitten omia työn jota teet itselle.Kun et kirkossa kuuluta se kenelekään.Ota palvelut vaikka maksaa.Ole silti läsnä.Läsnä olo livenä on kultaa vanhukselle.Pidä kädestä kiinni ja puhu,kuntele häntä.(ps.luki häiriöni anteeksi texti virheeni)