Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini 75 vuotta jäi leskeksi. Tarvitsee isoon kotiinsa siivousapua. Pyydetäänkö kunnalta kodinhoitajia vai miten toimitaan?

Vierailija
22.08.2021 |

Kyseessä hyvin pieni kunta. Minäkin olen käynyt siivoamassa siellä, mutta ei ole paljon aikaa mulla.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus on heikkokuntoinen, niin saattaa saada henkilökohtaisen avustajan, joka myös siivoaa tai sitten palvelusetelin sitä varten (maksu tulojen mukaan). Mutta jos vanhus on hyvässä kunnossa, niin siivous ei kuulu kunnalle lainkaan. Pitää olla aika paljon toiminnan rajoitteita, että kotiapua saa ja lääkärin lausunnot niistä. 

Henkilökohtaista apua ei myönnetä heikkokuntoisillekaan vanhuksille siivoukseen. Vammaispalvelulaissa henkilökohtaisen avun piiristä on suljettu pois  ne henkilöt, joilla toimintakyvyn rajoitteet johtuvat normaaliin ikääntymiseen kuuluvista sairauksista. Lähes kaikista ihmisistä tulee ikääntyessään enemmän tai vähemmän toimintarajoitteisia, toisista enemmän ja toisista vähemmän, toisista aikaisemmin ja toisista myöhemmin. 

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu vaikeavammaisille, ei ikääntyneille. 

Vierailija
62/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijäkö se aiemmin siivoili

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on iso koti ja paljon tavaraa, niin nyt äkkiä muuttamaan pienempään ja lajittelemaan tavaroita kiertoon.

Sulla ap on helvetilliset paikat, jos äitisi kuolee muutaman v päästä ja jos on 200m2 talo täynnä tavaraa. Varsinkin, jos asut kaukana, silloin monen kk urakka onkin vuoden parin urakka. Vielä pahempi on tilanne, jos on orastavaa muistisairautta: silloin varsinkin hamstrataan, eikä mitään pystytä laittamaan pois.

Muistisairaus ei tarkoita hamstraamista kaikille.

Turhaa tavaraa kannattaa karsia. Kotoaan ei ketään saa painostaa muuttamaan!

Eri mieltä. Kun terveys ei riitä, niin on heitteillejättö antaa asua kotona yksin.

Vierailija
64/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuritkin menee nykyään ominpäin.

Itse imuroivat imurit pitää tyhjentää. Jos on likaiset lattiat, niin imuri ei toimi pitkään. Eli robotti-imuri ei ole ratkaisu, jos kukaan ei huolla sitä tai jos asuntoa ei siivota muutoin.

Vierailija
65/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeydyttyään alkoi tarvita siivousapua vasta? Mieskö aiemmin siivosi? Onko kyse siitä, että ei saa enää mitään aikaiseksi? Laiskottaa, kun ei paappa enää ole "aktivoimassa" ?

Olen ollut kolmella +70v rouvalla avustajana. Kullakin oli pitkä diagnoosilista; yhden oli DB2 sokeuttanut, yksi ei juuri pystynyt istumaan, kolmas ei juuri muuta tehnytkään kuin istui. Olennaista oli, ettei ollut kyse pelkästään iän tuomista ongelmista vaan sairauden tuomista vammoista.

Paapan tavarat kierrätykseen ja tulee paremmin tilaa mummon vaatetavaroille ja kengille yms. Täällä on jotain "kyläpiika"yrityksiä, joilta tällaisissa tapauksissa ostetaan palvelu joko palvelusetelillä tai omalla rahalla.

66/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeydyttyään alkoi tarvita siivousapua vasta? Mieskö aiemmin siivosi? Onko kyse siitä, että ei saa enää mitään aikaiseksi? Laiskottaa, kun ei paappa enää ole "aktivoimassa" ?

Tai sit kaks vanhusta on säkällä työnsä jakaen pitäneet talon pystyssä..?

Vierailija
67/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen siivousfirma, jos äiti tai sinä voit maksaa sen. Silloin voi sopia ajan joka ei stressaa äitiä. Kunnissa voi olla kodinhoitajia tai joku systeemi, mutta se saattaa olla niille joilla ei ole mahdollisuus itse maksaa siivouksesta.

Eläkeläiset maksavat siivouksen itse, kunta voi myöntää palveluseteleitä, joilla saa alennusta siivouspalveluista, mutta siinä on raja muistaakseni eläke saa olla korkeintaan 1237.

Vierailija
68/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni saattaa olla siinä luulossa, että vanhukselle tarjotaan kotiin siivousapua kunnan puolesta. Ei se tosiaan niin ole vaan palveluista tulee maksaa. Onneksi on kotitalousvähennys.

Täytyy olla tarpeeksi suuri eläke, että saa kotitalousvähennyksen esim. 1258 eläkkeellä et saa palveluseteleitä, koska eläke liian suuri, mutta ei saa kotitalousvähennystä, koska eläke liian pieni.

Vierailija
69/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.

Miten äitisi ylipäätään kuvittelee pärjäävänsä omakotitalossa? Miten hoituu lämmitys ja pihatyöt? Jos talvella on paljon lunta, pihatie täytyy pitää puhtaana, eihän muuten ambulanssikaan pääse pihaan. Toivottavasti äidilläsi on enemmän järkeä päässä kuin omallani, ei suostu edes puhumaan helpommasta asumisesta. Äidille helpompi asuminen on sitä, että lapset hyppää heti kun hän sanoo.

Osa katukäytävistä kuuluu myös omakotitalon omistajan vastuulle esim. jos katua ei ole talvella liukkaalla hiekoitettu ja joku kaatuu niin kiinteistönomistaja joutuu maksamaan sairaalalaskun.

Vierailija
70/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Möllikkä kirjoitti:

Monilla vanhuksilla on myös vääristynyt ymmärrys lähiympäristönsä auttamiskyvystä ja kuormittamisesta. Usen kysyttäessä, että pärjäätkö itseksesi, vanhuksen kommentti on, että hyvin pärjään ja lapsi vähän auttelee. Todellisuudessa läheinen on täysin kuormittunut jatkuvasta soittelusta yötä päivää ja lisäksi vielä naapurusto vahtii ja auttaa.

Ja monella lapsella on outo käsitys 75v ikäisten elämästä. Vanhempani reissaavat, harrastavat ja harjoittavat pientä yritystoimintaa ihan ilman minkäänlaista apua. Samaan aikaan naapurissa asuva 32v kahden lapsen äiti ei millään pärjää ilman 8 hengen turvaverkkoa, kun lapset saa päivähoitoon vain viikolla ja viikonloppuna pitää pärjätä yhdessä lasten isän kanssa.

Eiköhän ne aikuiset lapset osaa arvioia, missä kunnossa omat iäkkäät vanhemmat ovat. Sinä taas et tiedä naapuri elämää niin tarkkaan, että voisit alkaa arvostella heidän toimiaan.

Vierailija
71/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möllikkä kirjoitti:

Monilla vanhuksilla on myös vääristynyt ymmärrys lähiympäristönsä auttamiskyvystä ja kuormittamisesta. Usen kysyttäessä, että pärjäätkö itseksesi, vanhuksen kommentti on, että hyvin pärjään ja lapsi vähän auttelee. Todellisuudessa läheinen on täysin kuormittunut jatkuvasta soittelusta yötä päivää ja lisäksi vielä naapurusto vahtii ja auttaa.

Ja monella lapsella on outo käsitys 75v ikäisten elämästä. Vanhempani reissaavat, harrastavat ja harjoittavat pientä yritystoimintaa ihan ilman minkäänlaista apua. Samaan aikaan naapurissa asuva 32v kahden lapsen äiti ei millään pärjää ilman 8 hengen turvaverkkoa, kun lapset saa päivähoitoon vain viikolla ja viikonloppuna pitää pärjätä yhdessä lasten isän kanssa.

Eiköhän ne aikuiset lapset osaa arvioia, missä kunnossa omat iäkkäät vanhemmat ovat. Sinä taas et tiedä naapuri elämää niin tarkkaan, että voisit alkaa arvostella heidän toimiaan.

Itse asiassa ei osaa.

Minä jankutin 10 vuotta että appi ei ole kunnossa ennen kuin viimein tuli alzheimer-diagnoosi.

Vierailija
72/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möllikkä kirjoitti:

Itse asiassa ei osaa.

Minä jankutin 10 vuotta että appi ei ole kunnossa ennen kuin viimein tuli alzheimer-diagnoosi.

Läheiset mukautuu kaikkeen outoon käytökseen vuosia ja tulevat sille sokeaksi

Vierailija
73/73 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin huonokuntoinen, ettei pysty enää siivoamaan itse? Kaikki tuntemani 75-vuotiaat painaa autolla ympäriinsä, matkustelee tai mökkeilee, eivät todellakaan ole mitään avustettavia. Herranen aika, nuohan on kuin entisaikojen kuusikymppiset. Ei mitään vikaa.

Siivouspalvelun voi ostaa. Siinä se. Tai siivoa sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän