Äitini 75 vuotta jäi leskeksi. Tarvitsee isoon kotiinsa siivousapua. Pyydetäänkö kunnalta kodinhoitajia vai miten toimitaan?
Kyseessä hyvin pieni kunta. Minäkin olen käynyt siivoamassa siellä, mutta ei ole paljon aikaa mulla.
Kommentit (73)
Kannattaa tutustua oman kunnan nettisivuihin. Siellä voi olla yhteen paikkaan kasattuna ikäihmisten palvelut. Kotisiivousta voi saada siivousyritysten lisäksi järjestöiltä. Joskus luin, että eläkeläiset voivat saada palveluja kotiin arvonlisäverottomina.
Jos rahat ei riitä, pitää koti järjestää sellaiseksi, että se on helppo siivota. Myös kunnon siivousvälineisiin kannattaa satsata ja muokata asenteita, jos on pitänyt vain konttaussiivousta ainoana oikeana tapana.
Ostatte mummelille robotti-imurin.
Vaihtaa pienempään kotiin ja seuloo tavarat niin että koti on helppo siivota.
Kannattaa myös miettiä pienempään asuntoon muuttoa.
Siivoojaa et enää mistään ilmaiseksi saa, kun kerran osaat nettiä käyttää niin sieltä vaan etsimään sopivaa. Kotitalousvähennys kannattaa sitten huomioida. Nuo kodinhoitajat tai kotihoito vastaavat vaan hoidolliseen tarpeeseen eli hoitavat ihmistä, eivät jotain talon rähjää, yhteiskunnan rahat eivät mokomaan riitä.
Vieläkö kodinhoitajia on jossakin kunnassa? Nämähän on useimmista kaupungeista säästetty pois jo ajat sitten. Omalla rahalla siivoukset ostetaan, verovähennykset kannattaa toki käyttää. Muutto pienempään, tavaran karsiminen, robotti-imuri ja siivooja firmasta 1-2 kertaa kuukaudessa.
Me ollaan kuuskymppisiä ja viimeiset kaksi vuotta olen seulonut tavaroita. Ettei jää kenenkään riesaksi niiden setviminen.
Yksityinen siivousfirma, jos äiti tai sinä voit maksaa sen. Silloin voi sopia ajan joka ei stressaa äitiä. Kunnissa voi olla kodinhoitajia tai joku systeemi, mutta se saattaa olla niille joilla ei ole mahdollisuus itse maksaa siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kuuskymppisiä ja viimeiset kaksi vuotta olen seulonut tavaroita. Ettei jää kenenkään riesaksi niiden setviminen.
Toimit viisaasti. Pahimmassa tapauksessa jotkut ikääntyvät vanhemmat odottavat vieläpä lasten tulevan lapsuudenkotiin asumaan ihan tuosta vaan ”ettei talo jää tyhjilleen”. Aika itsekästä suorastaan, kun aikuiset lapset ovat rakentaneet elämänsä muualle / toisin kuin he itse.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö kodinhoitajia on jossakin kunnassa? Nämähän on useimmista kaupungeista säästetty pois jo ajat sitten. Omalla rahalla siivoukset ostetaan, verovähennykset kannattaa toki käyttää. Muutto pienempään, tavaran karsiminen, robotti-imuri ja siivooja firmasta 1-2 kertaa kuukaudessa.
Esimerkiksi nyt sellaisessa pikkukylässä kuin Helsingissä, tai varmaan missä tahansa muussakin kunnassa. Eri asia toki mitä palveluita kunnan kautta voi saada tai paljonko joutuu maksamaan.
Jos on iso koti ja paljon tavaraa, niin nyt äkkiä muuttamaan pienempään ja lajittelemaan tavaroita kiertoon.
Sulla ap on helvetilliset paikat, jos äitisi kuolee muutaman v päästä ja jos on 200m2 talo täynnä tavaraa. Varsinkin, jos asut kaukana, silloin monen kk urakka onkin vuoden parin urakka. Vielä pahempi on tilanne, jos on orastavaa muistisairautta: silloin varsinkin hamstrataan, eikä mitään pystytä laittamaan pois.
Aika moni saattaa olla siinä luulossa, että vanhukselle tarjotaan kotiin siivousapua kunnan puolesta. Ei se tosiaan niin ole vaan palveluista tulee maksaa. Onneksi on kotitalousvähennys.
Muutto pienempään kotiin. Tekee kuolinsiivouksen samalla.
Jos vanhus on heikkokuntoinen, niin saattaa saada henkilökohtaisen avustajan, joka myös siivoaa tai sitten palvelusetelin sitä varten (maksu tulojen mukaan). Mutta jos vanhus on hyvässä kunnossa, niin siivous ei kuulu kunnalle lainkaan. Pitää olla aika paljon toiminnan rajoitteita, että kotiapua saa ja lääkärin lausunnot niistä.
Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.
Äitini on 90-vuotias, eikä hänkään saa mitään apua ilmaiseksi. Kerran vuodessa raaskii ostaa omakotitalon ikkunoiden pesun. Me lapset juostaan siellä hoitamassa pihaa ja taloa, välimatkaa satoja kilometrejä. Mutta ehdottomasti haluaa asua siellä.
Varaudu tähän, ap. Joko te lapset autatte tai rahalla ostatte.
Siivouksesta saat itse kotitalousvähennyksen, ostat sen äidillesi. Ota siis selvää siivousfirmoista ja taksoista. Jos on vielä jotenkin oikeustoimikelpoinen ja pääsee vessaan itse, tuskin asunto sotkeutuu edes paljon.
Kartoita yksityiset kotipalvelufirmat, kunnallinen kotihoito ei tosiaankaan enää siivoa asiakkailla.
Älä opeta äitiäsi siihen että sinä siivoat, hänen on jatkossa vaikea hyväksyä maksettua apua.
Keskity sinä vain siihen mitä ehdit/jaksat/haluat äidilläsi tehdä.
Yksityisen firman kanssa voi sopia mitä tekevät- kaupassakäymiset, ruuanlaittoapu, suihkutusapu jos
sellaisia tarvitsee.
Ehdota myös talon myymistä ja muuttoa helpompaan asumismuotoon kunhan suurin suru leskeytymisestä
on laantunut ja tulevaisuutta voi ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja olen ihan uuden tilanteen edessä. En voi muuttaa äitini luo asumaan vaikka hän sitä toivoisi.
Miten äitisi ylipäätään kuvittelee pärjäävänsä omakotitalossa? Miten hoituu lämmitys ja pihatyöt? Jos talvella on paljon lunta, pihatie täytyy pitää puhtaana, eihän muuten ambulanssikaan pääse pihaan. Toivottavasti äidilläsi on enemmän järkeä päässä kuin omallani, ei suostu edes puhumaan helpommasta asumisesta. Äidille helpompi asuminen on sitä, että lapset hyppää heti kun hän sanoo.
Itse pitää siivous ostaa.