Mitä tavaraa ET ostaisi käytettynä kirpparilta?
Eli otsikossa kysymys, tietysti näitä on vaikka mitä, mutta itse en ostaisi jalkakylpylaitetta. Oksettaa ajatuskin tarttuvasta kynsisienestä tai silsasta.
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Alusvaatteita en osta kirpparilta enkä avattuja meikkejä tai pesuaineita. Kenkien kanssa käytän harkintaa, tosi harvoin kenkiä kirppikseltä ostan. Sohvan, nojatuolit ym. oon kyllä ostanut käytettynä yksityiseltä, siinähän näkee noutovaiheessa, millaisesta kodista kyse ja siisteystason. Kyllä sen netti-ilmoituksestakin voi jo vähän päätellä. Jalkakylpylaitteen hankinta ei ole käynyt mielessä, mutta kyllä mielestäni senkin voi ihan normaalisti kloriitilla desinfioida
Kenkiä en ostaisi koska kaverini sai kirppiskengistä sienen. Alusvaatteita. Uima-asuista tulee mieleen kämppis, joka osti. Olimme uimahallissa, ja uinnin jälkeen kloriittivesi oli puvusta värit liuottanut. Mistä lie ollut se uikkari! Huvitti silloin se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään ostaisi jalkakylpylaitetta, en myöskään puoliksi käytettyjä kosmetiikkapulloja, alusvaatteita tai uima-asuja.
Enää en ostaisi kirpparilta sohvaa. Ostin kerran uuteen ihan tyhjään asuntooni tikkurilasta Patinasta vuodesohvan ja oletin tehneeni oikein hyvän kaupan, sain vielä kivalta sinitukkaiselta myyjältä puhuttua kuljetuksen maksutta parin kilsan päähän.
Pian sohvasta paljastui ötököitä ja kuoriaisia, joiden takia koko asunto meni puhdistukseen ja sohva kaatopaikalle. Paikalla käynyt tuholaistorjuja kertoi kirpparilta levinneen ötököitä muuallekin huonekaluissa ja sisustustekstiileissä.
Minulla on keinonahkasohva, jonka toinen oli ostanut kirppikseltä, tosin sitä ei puhuttu ihan tarkkaan. Sain sen kumminkin ns turvallista tietä. Muutin kesäksi hänen asuntoonsa, asuin siellä kesän sen sohvan kanssa, ja kesän lopussa he alkoivatkin myydä kämppää ja kysyivät haluanko sohvan. Otin sen, mutta olin tosiaan elänyt siinä kodissa 4kk ilman toukkahavaintoja. Se on sittemmin päällystetty kankaalla. En varmaan ostaisi kangassohvaa kirpparilta. Olen kyllä ostanut patjattomia sänkyjä ja pöytiä ja vain pyyhkinyt ne laimennetulla kloriitilla, ei ole tullut toukkia/ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekovaginaa.
Olen myynyt tekopilluja käytettynä kaksi kappaletta huutonetissä.
Ostajat halusivat ne pesemättöminä.
Hauska selitellä sitten poliisille, miksi DNA:tasi löytyy paikasta, jossa et ole koskaan käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetyt ja vanhat sohvat ja sängyt ovat oikeasti vain ongelmajätettä, josta on vaikea hankkiutua eroon. Niitä ei kuitenkaan koskaan pitäisi myydä käytettynä eteenpäin, vaan tuhota polttamalla sekajätteenä. Vaikka noissa ei nyt tuholaisia olisikaan, on niissä kuitenkin aina käyttäjästään irronneita erilaisia kehon eritteitä ja hajuja, joten tässäkin mielessä hygieeniakysymys nämä aina ovat. Jos suinkin mahdollista mielummin sitten vaikka halvin uusi sohva Ikeasta. Ihan turvallisuuskysymys tämä on. Nyt on jo pitkään ollut käynnissä sitkeä kulkutauti, josta ei tunnuta päästä koskaan eroin. Luulisi tämän nyt saaneen ihmiset miettimään entistä paremmin hygieeniakysymyksiä ihan yleisestikin, mutta ilmeisesti sitten näin ei kuitenkaan ole.
Toki Ikeassakin on käsittämättömän kalliita sohvia. Ilmeisen suosittu Klippan-sohva maksaa kuitenkin uutena 199 euroa. Tietysti tämä on köyhälle paljon rahaa ja vaatii säästämistä, mutta varmasti silti sen arvoista. En sitten tiedä, kuinka paljon köyhä on sohvasta valmis maksamaan. Toisaalta eihän sohva edes ole mikään välttämättömyys. Oikeastihan se on vain tilaa vievä pöpöpesä, jota on vaikea kuljettaa ja josta on vaimea hankkiutua eroon.
Asun sukulaisen luona, mutta jos joskus muutan omaan kotiin ei sinne todellakaan tule sekä sohvaa, että sänkyä. Kyse on tietysti rahan puutteesta kun kummankin ostamiseen tuskin riittää rahaa, mutta myös siitä, että en halua molempia riesakseni. En siis ehkä kannata tavaran kierrättämistä hygieeniasyistä ja tuholaisriskin takia, vaan omasta mielestäni parasta ekologisuutta on ostaa vain se, mitä oikeasti tarvitsee. Tuskin ostaisin paljoa enempää tavaraa, vaikka olisin rikkaampi. Ehkä suurin hankintani nykyistä rikkaampana olisi hyvä kannettava tietokone, jota en nyt voi ostaa sekä terveellisempi ja myös kalliimpi ruoka.
Kävin ihan uteliaisuuttani katsomassa Tori.fistä käytettyjen kalusteiden hintoja. Tavaraa oli ihan hirveästi myynnissä ja hinnat suurimmassa osassa aivan järkyttävän korkeita. Noihin ja mukana tuleviin riskeihin verrattuna esim. tuo Klippan-sohva vaikuttaa entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta myös köyhälle. Edelleenkin muistutan, että eihän sohva edes mikään välttämättömyys ole.
Oletko istunut "klippanissa"? Se ei ole täysimittainen, se on matala ja aika kova.
Itse en huolisi. Jos noin paljon pelkää "pöpöjä" osta rautasohvan runko torista ja siihen uusi patja! Teet itse tyynyt ja on mukava ja toimii vierasvuoteena.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi kenkiä koska kynsisieni
Tästä jalkahoitaja varoitti. Hyvässä lykyssä saa kynsisienen, jonka hoito vaatii kuukausia.
Mä en osta enää mitään kirppareilta tms. Ihmiset ovat niin syöpäläisiä nykyään täynnä on kynsisientä, silsaa, salsaa, täitä, satiaista, punkkia, syyhyä ja ludetta. En vaan pysty.
Ompa täällä "nirppanokkia" vastailemassa. Teistäkin moni pakon edessä ajattelisi toisin.
Kaikki tekstiilit pitää pestä tietty. Kenkiä pitää tutkia ja pestä! Eikä ihan linttanoita tietty.
Likaiset tavarat saa jäädä ja rikkinäiset. jne
Kuitenkin esim astioita ja muuta "kovatavaraa" kannattaa katsoa/ostaa jos löytää jotain kivaa ja persoonallista jne.
Köyhäkin voi olla ja useimmat on puhtautta rakastavia, siistejä ja asiallisia.
Pyyheet ja petivaatteet voi pestä vaikka miten hygienisiksi.
No ei ole sen enempää syöäläisiä muissa ihmisissä kuin itsessäsikään
Mitähän sieltä liukkariyuubista luulet siniin hyökkäävän?
Vierailija kirjoitti:
Ompa täällä "nirppanokkia" vastailemassa. Teistäkin moni pakon edessä ajattelisi toisin.
Kaikki tekstiilit pitää pestä tietty. Kenkiä pitää tutkia ja pestä! Eikä ihan linttanoita tietty.
Likaiset tavarat saa jäädä ja rikkinäiset. jne
Kuitenkin esim astioita ja muuta "kovatavaraa" kannattaa katsoa/ostaa jos löytää jotain kivaa ja persoonallista jne.
Köyhäkin voi olla ja useimmat on puhtautta rakastavia, siistejä ja asiallisia.
Pakon edessä, no en kirpparille mene. Olen nyt jo työtön ja pienen asumistuen saan. En varmasti suostu ostamaan kenenkään vanhoja rytkyjä, mieluummin marketeista alesta. Saa jopa halvemmalla monesti.
Kyllähän kirpparilla on vastuu ostajalla, ei myyjällä!
No en oikein uskalla ostaa enää mitään mikä ei ole joko lasista tai metallista valmistettua tai mitä ei voi pestä 90 asteessa. Homehelvetin jälkeen olen herkistynyt ihan kaikelle.
En yleensä uskalla ostaa vaatteita tai tekstiilejä kun en tiedä millaisesta kodista ne tulevat.
Ennen herkistymistä en ostanut kenkiä, koska pelkäsin kynsisientä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kirpparilla on vastuu ostajalla, ei myyjällä!
Vastuu on kyllä myyjällä, ei ostaja tiedä onko asunnossasi luteita tai muita ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään ostaisi jalkakylpylaitetta, en myöskään puoliksi käytettyjä kosmetiikkapulloja, alusvaatteita tai uima-asuja.
Enää en ostaisi kirpparilta sohvaa. Ostin kerran uuteen ihan tyhjään asuntooni tikkurilasta Patinasta vuodesohvan ja oletin tehneeni oikein hyvän kaupan, sain vielä kivalta sinitukkaiselta myyjältä puhuttua kuljetuksen maksutta parin kilsan päähän.
Pian sohvasta paljastui ötököitä ja kuoriaisia, joiden takia koko asunto meni puhdistukseen ja sohva kaatopaikalle. Paikalla käynyt tuholaistorjuja kertoi kirpparilta levinneen ötököitä muuallekin huonekaluissa ja sisustustekstiileissä.
Kerrostalossa ei auta, jos et itse osta, mutta naapuri ostaa, sosiaaliturvaa ollaan taas leikkaamassa, itse ostan kirpputorilta.
Taloyhtiö maksaa myrkytyksen, työttömän tilillä ei ole rahaa eikä kirpputori ostoksia ole kielletty laissa.
Tuholaisista on kuitenkin hyvin vaikea päästä eroon. Myöskään käytettävää yritystä ei saa itse päättää, vaan isännöitsijä päättää sen. Oikeaoppisesti tuholaishavainnoista pitää ilmoittaa isännöitsijälle, joka hankkii alan yrityksen hoitamaan hommaa. Jos yrittää hoitaa homman salassa kertomatta isännöitsijälle ja tilaa tuholaistorjujan itse on suuri riski, että joutuu itse maksamaan laskun. Kaikkein kamalinta on, että yrittää salata koko asian ja itse hoitaa torjunnan. Torjuntaa ei saa yrittää itse. Alan yritykset ovat kuitenkin erilaisia ja toimivatkin eri tavoin. Todennäköisesti isännöitsijä kuitenkin tekee yhteistyötä jonkun alan yrityksen kanssa ja on hoitanut näitä asioita ennenkin. Tuskin isännöitsijä siis alkaa kaikkiin alan yrityksiin kriisin sattuessa soittamaan sopivaa etsien,vaan siihen, jonka palveluita on ennenkin käyttänyt. Suomessa on muuten kaksi suurta alan toimijaa ja useita pienempiä.
Juuri näin. Itse tuon Lähetyskirppis Patinan sohvan ostaneena ilmoitin heti vuokranantajalle ja isännöitsijälle ja kyllä siinä varotoimenpiteenä muutkin saman talon asunnot käsiteltiin. Muuten kai olisi ollut vaara, että osa jää henkiin ja leviää sitten kohta asuntoihin.
kosmetiikkaa, kuukautiskuppia tai alushousuja
vaatteita on kiva ostaa, koska ne voi heti pestä. Nettikirpparin vaatteet laitan heti koneeseen ja varulta laitan paketin ulos, ihan vaan varulta jos tulisikin jotakin ötököitä.
Ehkä ET voisi ostaa käytetyn polkupyörän.