Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna hyviä vinkkejä uniongelmiin 44 v. naiselle

Vierailija
21.08.2021 |

Olen kärsinyt uniongelmista kohta vuoden. Koko ikäni on ollut välillä huonoja öitä. Esim. kun lapset olivat pieniä ja imetin yöllä, välillä en ehtinyt saada unen päästä kiinni uudestaan kun vauva taas heräsi. Käytännössä elin kaikkien kolmen lapsen kanssa 3-6 tunnin yöunilla ensimmäisen vuoden. En kuitenkaan kärsinyt päänsärystä eivätkä aivot pätkineet väsymyksen takia, kuten nyt.

Nyt on siis erilaista. Saatan mennä sänkyyn klo 22-22.30 ja joskus saan unta heti, joskus valvon n. tunnin. Aamuyöllä alan heräillä. Esim. viime yönä heräsin ja ajattelin, etten katso kelloa (lääkärin neuvo) vaan odotan rauhallisena unen tuloa. Jonkin ajan päästä tuli pissahätä ja näin kellon matkalla vessaan. Se oli vasta 04.15. Masensi. Vessareissun jälkeen menin sänkyyn ja ajattelin vain rauhallisia ajatuksia, yritin hengittää sisään ja pitkään ulos, syvään ja hitaasti. Ei tullut uni. Nousin ylös (sekin lääkärin neuvo, jos uni ei kohtuullisessa ajassa tule). Luin kirjaa tunnin ja kun olo tuntui raukealta, menin nukkumaan, ehkä noin klo 5.45. Heräsin tunnin päästä kolahduksiin, kun mies nousi keittämään itselleen kahvia. Olen ollut koko päivän niin väsynyt, että aivotkaan ei toimi kunnolla. Nyt illalla kävin pitkällä lenkillä. Tiedän, etten saisi miettiä nyt uniasioita, mutta istun tässä yöpuvussa ja mietin silti, miten yö menee. Otan vinkkejä vastaan! Olen kokeillut monia ”temppuja”, mm. saunaa, ulkoilua, s*ksiä, myöhäistä iltapalaa, lämmintä maitoa, yrttiteetä, melatoniinia. Mikään ei ole auttanut. Uniapneaa tutkittiin pintapuolisesti, ei ollut viitteitä siitä, joten ei lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Saan hyvät yöunet ehkä kerran, pari viikossa ja alan olla väsynyt.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain vinkin, että voi vaihtaa tyynyn paikkaa jalkopäähän ja se auttaisi jotenkin rauhoittumaan uudelleen. Toinen vinkki oli, eträ pitää heti herätessa alkaa toistamaan jotain merkityksetöntä epäsanaa kuten mutta mielessään ettei ala ajattelemaan mitään, mikä estää unensaantia.

Vierailija
22/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään aamuyön tunteina, kun olen stressaantunut. Elämässäni on ollut viime vuosina ylimääräistä painolastia, johon ei välttämättä tarvita edes työn tuomaa stressiä lisäksi, että heräilen.

Nyt suurin painolasti helpotti eilen... Raha, raha, raha. Nyt ei enää tarvitse elää epävarmuudessa.

Usein käyn herätessäni vessassa, vaikkei niinkään olisi hätä. Se auttaa katkaisemaan pahan unen tai päässä kiertävän ajatuksen. Pahimmillaan turvaudun kirjan lukemiseen ja alkaessa väsyttää jatkan uniani.

Päivittäin pyrin liikkumaan jollain itselleni mieleisellä tavalla... Nollaa päätä ja lisää fyysistä väsymystä.

En käytä lainkaan alkoholia.

Jos olen iltapäivällä kovin väsynyt töistä tullessani, saatan nukkua päiväunet. Tämä ei häiritse itselläni yöunille nukahtamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi😉

mies53v

Vierailija
24/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nussittuna nukkuisit sikeästi.

t. Toimi

Ei vaan päinvastoin illalla seksin harrastaminen virkistää ja nukahdan vasta aamuyöllä.

Vierailija
25/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suositellaan nyt lääkkeitä nukahtamiseen. Ei saisi koskaan määrätä, jos pääasiallinen ongelma on aamuyön heräily. Aamuyöllä niitä ei saa ottaa, koska ne vaikuttavat useamman tunnin. Sitten on rytmit vielä pahemmin sekaisin ja aivot aamulla tokkurassa. Lääkäri on ollut oikeassa. Nukahtamislääkkeitå voidaan tilapäisesti määrätä, jos uni ei tule illalla (useamman tunnin pyöriminen sängyssä tmv.)

Terv. psyk. Sh

Vierailija
26/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Toimi

Totta tämäkin. Paitsi Toimin toimesta, kiitos.

Vierailija
27/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä suositellaan nyt lääkkeitä nukahtamiseen. Ei saisi koskaan määrätä, jos pääasiallinen ongelma on aamuyön heräily. Aamuyöllä niitä ei saa ottaa, koska ne vaikuttavat useamman tunnin. Sitten on rytmit vielä pahemmin sekaisin ja aivot aamulla tokkurassa. Lääkäri on ollut oikeassa. Nukahtamislääkkeitå voidaan tilapäisesti määrätä, jos uni ei tule illalla (useamman tunnin pyöriminen sängyssä tmv.)

Terv. psyk. Sh

Entä kun unettomuus on laatua ”en saa unta illalla/yöllä”. Tähän olen saanut lääkäriltä nukahtamislääkkeitä ja niin pitäisi saada muidenkin. Eihän se olekaan mikään ongelma jos nukahtaa klo 22 ja herää klo 4. Sillä määrällä unta pärjää jokainen aikuinen.

Vierailija
28/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Toimi

Aloittaja kertoi jo aloituksessa, ettei ole ollut vaikutusta, joten pakkoko on jankata. Suurin osa meistä nelikymppisistä harrastaa vielä sängyssä muutakin kuin nukkumista ja jos sillä ei ole vaikutusta uneen, niin sitten ei ole.

Minä heräilen myös aamuyöstä ja joskus en saa uudestaan unta. Seksillä ei ole mitään merkitystä, onko sitä ollut illalla vai ei. Monta kertaa viikossa on ollut ja ei se mitään aamuyön heräilyyn vaikuta.

Vierailija
29/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää päivärytmin sännöllisenä 7 päivää viikossa. Herää joka aamu esim. klo 6, kerää askeleita 15 000 ja menee nukkumaan klo 22. Syö monipuolisesti kunnon ruokaa päivällä, vain vähän sokeria ja rasvaa. Ei alkoholia tai kahvia ollenkaan.

Näin toimin  itse ja ikää yli 40 reilusti ja erittäin hyvin nukuttaa. Päiväunetkin täytyy ottaa useamman kerran viikossa.

Vierailija
30/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Toimi

Aloittaja kertoi jo aloituksessa, ettei ole ollut vaikutusta, joten pakkoko on jankata. Suurin osa meistä nelikymppisistä harrastaa vielä sängyssä muutakin kuin nukkumista ja jos sillä ei ole vaikutusta uneen, niin sitten ei ole.

Minä heräilen myös aamuyöstä ja joskus en saa uudestaan unta. Seksillä ei ole mitään merkitystä, onko sitä ollut illalla vai ei. Monta kertaa viikossa on ollut ja ei se mitään aamuyön heräilyyn vaikuta.

Aloittaja kertoi ettei s*ksi auta.

Nussittavana olo on ihan muuta.

Vierailija
31/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonitasapaino kuntoon. Itse nukuin kuin prinsessa ruusunen, kunnes lopetin hormonikorvaushoidon (riskien vuoksi, sen käyttö uudelleen ei ole ratkaisu). Nyt valvon, joskus aamuneljään asti. Ihan hirveän rasittavaa. Onneksi en ole työelämässä. Silti ihan epäinhimillistä.

Vierailija
32/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni unettomuus aiheutuu yleensä lähinnä siitä että stressaan jotain asiaa, jolloin paras unilääke on jonkinlainen harhautus. Yleensä käytän TV:tä niin että se menee uniajastuksella hetken päästä kiinni tai podcastia/äänikirjaa, joita kuuntelen silmät kiinni kunnes nukahdan. Jännä huomio oli myös se kun minulla oli eräänlaisia hyvinvointimittareita käytössä valvomassa unen laatua, niin mieheni kainalossa nukuin moninkertaisesti paremmin kuin yksin. Tosin voisin väittää täysin päinvastaista kuorsaavan eksän kohdalla, joten kannattaa miettiä pystyisikö erilaisilla nukkumisjärjestelyillä tekemään mitään. Hyvä uni on sen arvoista. Toki riippuu täysin siitä mitä on unettomuuden taustalla, yleensä joku syy on olemassa vaikka ei ehkä niin helposti nähtävissä.

Vierailija
33/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. psyk. Sh

Entä kun unettomuus on laatua ”en saa unta illalla/yöllä”. Tähän olen saanut lääkäriltä nukahtamislääkkeitä ja niin pitäisi saada muidenkin. Eihän se olekaan mikään ongelma jos nukahtaa klo 22 ja herää klo 4. Sillä määrällä unta pärjää jokainen aikuinen.

Ensinnäkin 6 tunnin yöuni ei ole riittävä, jos päivällä on väsynyt ja aivot tuntuvat takkuilevan. Uni on ollut riittävää silloin, kun suoriutuu päivän toiminnoista hyvin ja vireystila pysyy hyvänä. Ap:n unet eivät ole edes kuutta tuntia.

Nukahtamisongelmiin voidaan tilapäisenä apuna käyttää lääkkeitä. Niiden teho heikkenee nopeasti ja elimistö alkaa kaivata isompaa määrää. Monesti luonnollinen unen päästä kiinni saaminen vaikeutuu, jos käyttää säännöllisesti ja aivot tottuvat asettamaan itsensä horrostilaan vain lääkkeiden avulla. Niitä ei saa nykyisin määrätä jatkuvaan käyttöön lainkaan.

Terv. psyk. Sh

Vierailija
34/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää päivärytmin sännöllisenä 7 päivää viikossa. Herää joka aamu esim. klo 6, kerää askeleita 15 000 ja menee nukkumaan klo 22. Syö monipuolisesti kunnon ruokaa päivällä, vain vähän sokeria ja rasvaa. Ei alkoholia tai kahvia ollenkaan.

Näin toimin  itse ja ikää yli 40 reilusti ja erittäin hyvin nukuttaa. Päiväunetkin täytyy ottaa useamman kerran viikossa.

Voitkin muistaa tämän sitten kun alat kohdata uniongelmia. Suurin osa niitä kohtaa viimeistään vanhuudessa. Minun äitini kehui aina, että nukkuu kuin tukki ja naureskeli muiden väsymysvalituksille. Vaan kas kummaa nyt eläkkeellä ollessa ei saakaan unta.

Vierailija
35/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orgasmi. Hyvä sellainen.

Toimii.

Vierailija
36/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii äänikirjojen kuuntelu. Ei mene kuin vartti kun jo olen unessa.

Vierailija
37/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi lonkkaleikkaus. En kokenut kipua itse, mutta häiritsi lonkan kulumat yöunta.

Vierailija
38/65 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. psyk. Sh

Ensinnäkin 6 tunnin yöuni ei ole riittävä, jos päivällä on väsynyt ja aivot tuntuvat takkuilevan. Uni on ollut riittävää silloin, kun suoriutuu päivän toiminnoista hyvin ja vireystila pysyy hyvänä. Ap:n unet eivät ole edes kuutta tuntia.

Nukahtamisongelmiin voidaan tilapäisenä apuna käyttää lääkkeitä. Niiden teho heikkenee nopeasti ja elimistö alkaa kaivata isompaa määrää. Monesti luonnollinen unen päästä kiinni saaminen vaikeutuu, jos käyttää säännöllisesti ja aivot tottuvat asettamaan itsensä horrostilaan vain lääkkeiden avulla. Niitä ei saa nykyisin määrätä jatkuvaan käyttöön lainkaan.

Terv. psyk. Sh

Onneksi minulla ja lääkärillä on hyvä ja toimiva yhteisymmärys lääkityksestäni unettomuuteen.

Vierailija
39/65 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin viime yönä hyvin ja nyt on virkeä olo. En tiedä, mikä siinä on logiikkana, että joskus tulee todella hyvä yö ja hyvin usein taas niitä huonoja öitä. Väsyykö keho lopulta niin, että aivot antaa periksi ja pitävät ihmisen unessa. Tuo oli ihan tällainen oma pohdinta, ei tiedepohjaa. Kiitos vinkeistä kaikille! Lisääkin lueskelen, kun ehdin. Lähden kokeilemaan, vieläkö tarkenee uida.

-ap

Vierailija
40/65 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terv. psyk. Sh

Miksi ei lääkettä? esim. pala mirtatsapiinia hyvä monille. Tarkoitat varmana niitä ns kunnon lääkkeitä, tenox yms.  Joita en minäkään kannata.

Stressi kai se pitää hereillä,ja hankala olla stressaamatta tai ajattelematta niitä juttuja. Ei siihen auta tyynyn siirtelyt ja hengittelyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän