Anna hyviä vinkkejä uniongelmiin 44 v. naiselle
Olen kärsinyt uniongelmista kohta vuoden. Koko ikäni on ollut välillä huonoja öitä. Esim. kun lapset olivat pieniä ja imetin yöllä, välillä en ehtinyt saada unen päästä kiinni uudestaan kun vauva taas heräsi. Käytännössä elin kaikkien kolmen lapsen kanssa 3-6 tunnin yöunilla ensimmäisen vuoden. En kuitenkaan kärsinyt päänsärystä eivätkä aivot pätkineet väsymyksen takia, kuten nyt.
Nyt on siis erilaista. Saatan mennä sänkyyn klo 22-22.30 ja joskus saan unta heti, joskus valvon n. tunnin. Aamuyöllä alan heräillä. Esim. viime yönä heräsin ja ajattelin, etten katso kelloa (lääkärin neuvo) vaan odotan rauhallisena unen tuloa. Jonkin ajan päästä tuli pissahätä ja näin kellon matkalla vessaan. Se oli vasta 04.15. Masensi. Vessareissun jälkeen menin sänkyyn ja ajattelin vain rauhallisia ajatuksia, yritin hengittää sisään ja pitkään ulos, syvään ja hitaasti. Ei tullut uni. Nousin ylös (sekin lääkärin neuvo, jos uni ei kohtuullisessa ajassa tule). Luin kirjaa tunnin ja kun olo tuntui raukealta, menin nukkumaan, ehkä noin klo 5.45. Heräsin tunnin päästä kolahduksiin, kun mies nousi keittämään itselleen kahvia. Olen ollut koko päivän niin väsynyt, että aivotkaan ei toimi kunnolla. Nyt illalla kävin pitkällä lenkillä. Tiedän, etten saisi miettiä nyt uniasioita, mutta istun tässä yöpuvussa ja mietin silti, miten yö menee. Otan vinkkejä vastaan! Olen kokeillut monia ”temppuja”, mm. saunaa, ulkoilua, s*ksiä, myöhäistä iltapalaa, lämmintä maitoa, yrttiteetä, melatoniinia. Mikään ei ole auttanut. Uniapneaa tutkittiin pintapuolisesti, ei ollut viitteitä siitä, joten ei lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Saan hyvät yöunet ehkä kerran, pari viikossa ja alan olla väsynyt.
Kommentit (65)
Mies eri huoneeseen. Yksin nukkuu parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Täällä suositellaan nyt lääkkeitä nukahtamiseen. Ei saisi koskaan määrätä, jos pääasiallinen ongelma on aamuyön heräily. Aamuyöllä niitä ei saa ottaa, koska ne vaikuttavat useamman tunnin. Sitten on rytmit vielä pahemmin sekaisin ja aivot aamulla tokkurassa. Lääkäri on ollut oikeassa. Nukahtamislääkkeitå voidaan tilapäisesti määrätä, jos uni ei tule illalla (useamman tunnin pyöriminen sängyssä tmv.)
Terv. psyk. Sh
Sairaanhoitaja ei istu semmoisella pallilla, että olisi pätevyyttä ottaa kantaa kenenkään lääkitykseen. Jos haluat päteä lääkeasioilla, lue lääkäriksi. Muuten keskity hoitotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä suositellaan nyt lääkkeitä nukahtamiseen. Ei saisi koskaan määrätä, jos pääasiallinen ongelma on aamuyön heräily. Aamuyöllä niitä ei saa ottaa, koska ne vaikuttavat useamman tunnin. Sitten on rytmit vielä pahemmin sekaisin ja aivot aamulla tokkurassa. Lääkäri on ollut oikeassa. Nukahtamislääkkeitå voidaan tilapäisesti määrätä, jos uni ei tule illalla (useamman tunnin pyöriminen sängyssä tmv.)
Terv. psyk. Sh
Entä kun unettomuus on laatua ”en saa unta illalla/yöllä”. Tähän olen saanut lääkäriltä nukahtamislääkkeitä ja niin pitäisi saada muidenkin. Eihän se olekaan mikään ongelma jos nukahtaa klo 22 ja herää klo 4. Sillä määrällä unta pärjää jokainen aikuinen.
Ensinnäkin 6 tunnin yöuni ei ole riittävä, jos päivällä on väsynyt ja aivot tuntuvat takkuilevan. Uni on ollut riittävää silloin, kun suoriutuu päivän toiminnoista hyvin ja vireystila pysyy hyvänä. Ap:n unet eivät ole edes kuutta tuntia.
Nukahtamisongelmiin voidaan tilapäisenä apuna käyttää lääkkeitä. Niiden teho heikkenee nopeasti ja elimistö alkaa kaivata isompaa määrää. Monesti luonnollinen unen päästä kiinni saaminen vaikeutuu, jos käyttää säännöllisesti ja aivot tottuvat asettamaan itsensä horrostilaan vain lääkkeiden avulla. Niitä ei saa nykyisin määrätä jatkuvaan käyttöön lainkaan.
Terv. psyk. Sh
Toistan, älä puutu kenenkään lääkitykseen, koska koulutus sinulla ei siihen riitä (puhut puppua). Unilääkkeitä on erilaisia ja kaikkien teho ei todellakaan heikkene vuosienkaan käytössä.
Joo tuo sairaanhoitaja ei tiedä asiaansa. Hän toistelee mantraa, että nukahtamislääkkeet menettäisivät tehonsa ajanmittaan ja pitäisi käyttää isompia annoksia. Se ei pidä paikkaansa. Joillain yksilöillä ehkä käy niin, mutta joillain muilla yksilöillä taas ei käy. Esimerkiksi minä olen käyttänyt nukahtamislääkettä erittäin pienellä annoksella jo yli 10 vuotta, erikoislääkärin kirjoittamana ja seurannassa. Lääke ei ole menettänyt tehoaan, eikä annosta ole tarvinnut nostaa lainkaan. Se kuitenkin on parantanut pahan ja pitkäkestoisen unettomuuteni ja auttanut elämään normaalia elämää. Nämä ovat siis hyvin yksilöllisiä asioita. Mitkään mirtatsapinit taas, joita yleislääkärit tuputtavat, eivät ole auttaneet. Yhdessä elämänvaiheessa ne auttoivat jatkamaan unta öisin, kun vauva heräili koko ajan, mutta ne eivät ole koskaan auttaneet minua nukahtamaan illalla, ainoastaan saaneet olon pöppöröiseksi pitkän iltapäivään asti ja lihottivat. Niitä en voi suositella kenellekään, mutta silti joku jossain varmaan kokee, että niistä on hänelle hyötyä. Nämä ovat yksilöllisiä asioita, mikä sopii kenellekin.
Estrogeenikorvaushoito on kuitenkin aika varma nakki, että se auttaa vaihdevuosiunettomuudesta kärsiviä nukkumaan paremmin.
N47
Mirtatsapiinista sen verran, että monilla nousee paino sen myötä, itse lihoin 15 kg. Lenkkeilystä ja salitreeneistä huolimatta.