Anna hyviä vinkkejä uniongelmiin 44 v. naiselle
Olen kärsinyt uniongelmista kohta vuoden. Koko ikäni on ollut välillä huonoja öitä. Esim. kun lapset olivat pieniä ja imetin yöllä, välillä en ehtinyt saada unen päästä kiinni uudestaan kun vauva taas heräsi. Käytännössä elin kaikkien kolmen lapsen kanssa 3-6 tunnin yöunilla ensimmäisen vuoden. En kuitenkaan kärsinyt päänsärystä eivätkä aivot pätkineet väsymyksen takia, kuten nyt.
Nyt on siis erilaista. Saatan mennä sänkyyn klo 22-22.30 ja joskus saan unta heti, joskus valvon n. tunnin. Aamuyöllä alan heräillä. Esim. viime yönä heräsin ja ajattelin, etten katso kelloa (lääkärin neuvo) vaan odotan rauhallisena unen tuloa. Jonkin ajan päästä tuli pissahätä ja näin kellon matkalla vessaan. Se oli vasta 04.15. Masensi. Vessareissun jälkeen menin sänkyyn ja ajattelin vain rauhallisia ajatuksia, yritin hengittää sisään ja pitkään ulos, syvään ja hitaasti. Ei tullut uni. Nousin ylös (sekin lääkärin neuvo, jos uni ei kohtuullisessa ajassa tule). Luin kirjaa tunnin ja kun olo tuntui raukealta, menin nukkumaan, ehkä noin klo 5.45. Heräsin tunnin päästä kolahduksiin, kun mies nousi keittämään itselleen kahvia. Olen ollut koko päivän niin väsynyt, että aivotkaan ei toimi kunnolla. Nyt illalla kävin pitkällä lenkillä. Tiedän, etten saisi miettiä nyt uniasioita, mutta istun tässä yöpuvussa ja mietin silti, miten yö menee. Otan vinkkejä vastaan! Olen kokeillut monia ”temppuja”, mm. saunaa, ulkoilua, s*ksiä, myöhäistä iltapalaa, lämmintä maitoa, yrttiteetä, melatoniinia. Mikään ei ole auttanut. Uniapneaa tutkittiin pintapuolisesti, ei ollut viitteitä siitä, joten ei lähetettä tarkempiin tutkimuksiin. Saan hyvät yöunet ehkä kerran, pari viikossa ja alan olla väsynyt.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle pitäis määrätä jo jotain lääkettä esim. mirtazapin. Kuulostaa samalta kuin minulla, esivaihdevuosiin liittyvää oiretta. Sain lääkäriltä nukahtamislääkettä avuksi mutta sitä ei voi ottaa kovin usein. Muuten pärjään melatoniinilla.
Mirtazapin 15mg puolitetaan, jolloin on nimenomaan nukahtamiseen. Ei siinä enää erikseen unilääkkeitä oteta, edes melatoniinia.
Kyllähän uniongelmat alkaa juurikin aamuyö heräämisillä. Psyk. sh voi rauhassa päteä siinä omassa työssään. Minäkin olen hoitaja ja tiedän lääkkeistä siinä missä psyk. sh. En lähtisi pätemään tällä palstalla varsinkaan, kun LÄÄKÄRI on päätöksiä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten lääkkeiden nimiä laittako, ettei ketjua poistettaisi, kiitos.
Ei ole annettu lääkettä, lääkäri ei pidä tarpeellisena ja hormonitoiminnan muutoksiin siis tod.näk. liittyy. En etsi syytä vaan vinkkejä, mikä muilla on auttanut.
-ap
Vaihda lääkäriä.
Minullakin on toisinaan uniongelmia. Tänäänkin heräsin klo 4 aamulla. Aikani valvoin ja olin sitten nukahtanut uudelleen. Nukun aina vain kyljelläni. Minulla on käytössä tyyny, joka tukee vapaana olevaa kättä. Se jotenkin rauhoittaa, kun ei tarvitse miettiä, missä asennossa käden olisi hyvä olla. Ja tyyny muovautuu pään lämmön mukaan. Kärsin jo sinun iässäsi näistä ongelmista. Nyt vuosien saatossa olen löytänyt näistä avun. Nyt olen 50v.
Kun nukahdan, nukun tosi levollisesti. Toivottavasti löydät lääkkeettömän vaihtoehdon.
Minulla oli kauhean vaikeaa, kun olin n. 45 v. Pikkuhiljaa unet parantuneet. Nyt on kuumat aallot haittana, mutta mieluummin kärsin kuin suostun hormonikorvaukseen, koska se lisää rintasyövän riskiä ja oma äiti ja sisko menehtyneet aggressiiviseen rintasyöpään. Kuumat aallot tulee ja menee, olipa päivä tai yö. Nukun yleensä n. 6-7 tuntia ja herään. Jos käy hyvä tuuri, saatan vielä torkahtaa uudestaan. Jos en torkahda, luen kirjaa. Jotkut nousee ylös sängystä jo neljän, viiden aikaan, mutta minä en viitsi totuttaa itseäni siihen.
Käy läpi päivällä mieltäsi askarruttavat asiat (esim seuraavaan työpäivään liittyvät), ettei niitä tarvitse miettiä alitajuisesti yöllä. Anna itsellesi lupa, ihan oikeasti nukkua rauhassa ja nauttia unesta (tiedän että kuulostaa hörhöilyltä, mutta mulla toimi) ja korvatulpat!
ja vielä, tarpeeksi rentoutumista jo päivällä. Yöllä jos et saa unta lue kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle pitäis määrätä jo jotain lääkettä esim. mirtazapin. Kuulostaa samalta kuin minulla, esivaihdevuosiin liittyvää oiretta. Sain lääkäriltä nukahtamislääkettä avuksi mutta sitä ei voi ottaa kovin usein. Muuten pärjään melatoniinilla.
Mirtazapin 15mg puolitetaan, jolloin on nimenomaan nukahtamiseen. Ei siinä enää erikseen unilääkkeitä oteta, edes melatoniinia.
Lue viesti tarkkaan, siinä ehdotsn hänelle Mirtazapinia sekä kerron omasta tilanteestani, että pärjään yleensä .melatoniinilla mutta varalla on myös nukahtamisläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Hormonitasapaino kuntoon. Itse nukuin kuin prinsessa ruusunen, kunnes lopetin hormonikorvaushoidon (riskien vuoksi, sen käyttö uudelleen ei ole ratkaisu). Nyt valvon, joskus aamuneljään asti. Ihan hirveän rasittavaa. Onneksi en ole työelämässä. Silti ihan epäinhimillistä.
Minä taas aloin nukkumaan yöt läpi sikeästi, kun aloin käyttämään hormonikorvaushoitoa kahdesti viikossa. Kuumat aallot vähenivät ja elämä rauhoittui täysin, kun sain hoidon käyntiin vuosi sitten. Nukun siis yleensä heräämättä 7-8 tuntia ja elämä on oikein hyvää kaikin puolin muutenkin. Olen 47 vuotias.
No muhun verrattuna sä nukut ruhtinaalliset unet 😞
Kokeilisin ensimmäisenä melatoniinidepottia, saa ilman reseptiä.
Tutustu Lunixen nimiseen tuotteeseen. Sitä saa ostettua apteekista eikä ole reseptilääke vaan valeriaanaa. Se rauhoitti minun yöuneni. Sitä pitää käyttää viikon verran ennen kuin alkaa tehoamaan.
Olen kokenut sen hyväksi ja minulla oli aikaisemmin todellisia vaikeuksia nukkua 4-5 tuntia pitempään. Aamuyön tunnit pyörin sängyssä vuosikaudet.
Oma vinkkini on monen mielestä erikoinen, mutta toimi minulla.
Jos en saa unta en myöskään yritä saada unta. Valvon, enkä yritä mitään nukuttamiskikkoja.
Minulla ihan paras keino väsähtää on kuunnella äänikirjaa ja järjestää paperit/vanhat valokuvat/lusikkalaatikko (se pitää puhdistaa topsitikulla joka rakosesta)/vaatelaatikoita/tehdä käsitöitä eli sellaista, minkä voi mahdollisesti tehdä muita herättämättä ja liikaa metelöitämättä. Mitä tylsempi homma sen varmemmin nukuttaa. PAljon sain kotona aikaiseksi pahimpina unettomuusjaksoina. Käsillä tekeminen vei ajatukset muualle.
Välillä kirjoittelin ihan mihin tahansa keskustelupalstalle anonyymina ja kerroin kaikenlaista elämästäni, jolloin sain ajatukseni vanhojen asioiden suhteen järjestettyä. VÄlillä käsin kirjoittaen päiväkirjaan tajunnanvirtaa, joka oli yllättävän antoisaa sekin. Tai sähköposti hyvälle ystävällä "moi taas, jälleen kerran valvon yötäni"-aloituksella. Ystävät tajuaa! Myös nettikamerat maasga, jossa on jo päivä saattavat joskus lohduttaa miten en ole yksin maapallolla ja jossakin on jo täys touhu päällä.
Kesäaikaan voi vaikka käydä ulkona vähän hengittämässä happea oman talon edustalla ja seurata miltä lähiseutu näyttää siihen aikaan. Voi ehkä saada hiippailijan leiman, mutta kaikki keinot sallin kun en saanut unta ja ahdisti sängyssä pyöriminen. Siinä sai mielenkiintoisen perspektin kotikulmilla.
Ihan viimeinen keino, jonka uniterapeutti neuvoi oli vain maata ja olla. Ei ajattele yhtään mitään, vaan hyväksyy sen ettei nyt nukuta ja tietää kuitenkin miten keho saa joka tapauksessa levättyä. Voi ehkä muistella kivoja juttuja tai keksiä jonkun mukavan paikan, jonne voi mielikutusmatkustaa.
Koeta pärjätä!
Terveisin entinen uneton
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelen äänikirjaa. Se estää muiden asioiden ajattelun, niin ei pääse syntymään sellaista ahdistavien ajatusten kehää. Yöllä jos herään niin laitan vain kirjan uudelleen päälle
.
Minä myös. Estää nimenomaan sen että alan ajattelemaan ahdistavia ja stressaavia asioita. Olen kärsinyt unettomuudesta jo 20v, välillä on parempia jaksoja ollut ja välillä rankempia.
Itselläni unettomuus johtuu todennäköisesti ainakin osittain vaihdevuosista. Minulla ei missään nimessä toimi mikään aivoja aktivoiva juttu, kuten lukeminen. Se takaa vain sen, että taatusti valvon koko yön. Äänikirjoja voisi vielä harkita, mutta millaisilla kuulokkeilla ihmiset näitä kuuntelevat? Yritin joskus kuunnella jotain rauhoittavaa musiikkia, mutta nappikuulokkeet painavat korvaa, kun yritti kääntyä kyljelleen.
Miten te muut olette toimineet vaihdevuosiin liittyvässä unettomuudessa, oletteko varanneet ajan ihan TK lääkärille vai?
Hormonikorvaushoito vaihdevuosiin.
Minulla oli jopa kaksi unilääkettä päällekkäin, Stillnoct ja mirtatsapin, enkä nukkunut yhtään. Vasta kun aloitin estrogeenin korvaushoidon, unettomuus katosi itsestään.
N47
Vierailija kirjoitti:
Itselläni unettomuus johtuu todennäköisesti ainakin osittain vaihdevuosista. Minulla ei missään nimessä toimi mikään aivoja aktivoiva juttu, kuten lukeminen. Se takaa vain sen, että taatusti valvon koko yön. Äänikirjoja voisi vielä harkita, mutta millaisilla kuulokkeilla ihmiset näitä kuuntelevat? Yritin joskus kuunnella jotain rauhoittavaa musiikkia, mutta nappikuulokkeet painavat korvaa, kun yritti kääntyä kyljelleen.
Miten te muut olette toimineet vaihdevuosiin liittyvässä unettomuudessa, oletteko varanneet ajan ihan TK lääkärille vai?
Menin vaihdevuosiin erikoistuneelle gynekologille yksityiselle.
N47
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen nappikuulokkeilla siten että nappi on vain toisessa korvassa ettei paina toista korvaa kun on kyljellään. Kuuntelen podcasteja ja nukahdan uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nukut paremmin
Typerät äijävitsit monta kertaa toistettuna on aika luokatonta läppää. Luuleejo äijät että nämä tekevät vaikutuksen naisiin? Tavallaan, mutta kielteisen.
Oletko Ap kokeillut akupunktiota?
Itse sain apua unettomuuteen siitä. 😴