spr:n keräys koulussa, wtf?
Koulusta tuli vilmaviesti, että to-pe luokissa kiertää spr:n keräyslippaat.
Ihan tosi?
En todella ollut ajatellut, että ekaluokkalaiselle jo pitää ruveta selvittämään mihin joku spr:nkin kaltainen järjestö rakentelee lasipalatseja ja maksaa johtajille miljoonia ja ovat silti käsi ojossa tavallisen ihmisen lompakolla?
Miten tuon nyt pystyy parhaiten ohittamaan, ilman että koulu aivopesee osallistumaan ja pitämään keräyksiä hyvänä tai että omaa ajatusmaailmaa pitää alkaa selvittää keskenkasvuiselle, jonka ei vielä 5-7 vuoteen tarvitsisi tällaisia asioita ajatella?
Mitäs muita vastaavia sieltä on tulossa, että osaa varautua?
Mitä muut olette mieltä siitä, että rahaa kerätään lapsilta?
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:10"]
Itse asiassa UNICEF antoi rahaa sodan jälkeiseen jälleenrakennukseen täällä suomessa useita kymmeniä miljoonia euroja nykyrahassa. Turha aina tullan huutelemaan, että suomalaiset itse aivan yksin nousi jaloilleen sodan jälkeen. Nyt oikeasti ihmiset, ottakaa asioista selvää ennen kuin huutelette mielipiteitänne kaikkien kuuluville.
[/quote]
Hieman jos tarkentaisit tuota. Suomi sai apua ns. Marshall avun turvin maan jälleenrakentamiseen ja jokainen penni markka tai nykyään sentti euro on maksettu jo aikoinaan. Siitä kun rakenttiin rintamamiestaloja ja sairaalarakennuksia tai mitä hyvänsä... Jokainen naulakin kirjattiin ja montako raudoitusharkkoa käytettiin. Kaikki laskettiin. Miksi nykyään ei voida laskea?
[/quote]
Hieman jos tarkennetaan, niin Suomi ei saanut lainkaan Marshall-apua.
Muistan aikoinaan kun olin ala-asteella. Silloin oli joku kävele rahaa jonnekkin taisi olla Afrikka, jotta siellä ihmiset saisi ruokaa.
Silloin koulun vieressä oli pururata pituus vajaat 2 km , jota jokainen kun käveli tai juoksi kierroksen jokin taho tilitti jonkun summan siihen avustustyöhön.
OK! Mitä minä? No olin ala-asteen neljännellä luokalla ja kärsin vatsaväännöistä muttei lupaa tullut opettajalta jäädä pois tästä kivasta auttamisesta herunut.
Minä siellä sitten paskansin housuuni ja kävelin 3 kierrosta ympäri pururataa paskat housuissa Afrikkalaisten lasten tähden... Eli Länsimaalainen paskoo housuun Afrikkalainen syö.
Kiitos mielipiteistä.
Taidan sanoa lapselle, että äiti hoitaa nämä asiat, että hänen ei tarvitse asiasta huolehtia ja äidin mielestä koulu on hassu paikka tällaisille jutuille.
Kiitos myös muutamista kommenteista, käytän niitä suoraan vastausviestissäni rehtorille.
Nälkäpäiväpä hyvinkin. Omasta lapsuudesta muistan taksvärkkipäivät, varsinainen painajainen, varmaan vastenmielisyys koko hommaan kumpuaa sieltä. Vuosikymmenet on rahaa kerätty ja mikään ei ole maailmassa paremmin?
-ap-
Itse asiassa UNICEF antoi rahaa sodan jälkeiseen jälleenrakennukseen täällä suomessa useita kymmeniä miljoonia euroja nykyrahassa. Turha aina tullan huutelemaan, että suomalaiset itse aivan yksin nousi jaloilleen sodan jälkeen. Nyt oikeasti ihmiset, ottakaa asioista selvää ennen kuin huutelette mielipiteitänne kaikkien kuuluville.
Annan lapselle kourallisen kortonkeja matkaan lippaaseen laitettavaksi jos joku keräys koulussa järjestetään. Niillä ratkeaisi Afrikan ongelmat kaikkein parhaiten.
Annan lapselle kourallisen kortonkeja matkaan lippaaseen laitettavaksi jos joku keräys koulussa järjestetään. Niillä ratkeaisi Afrikan ongelmat kaikkein parhaiten.
[/quote]
Itse voisin tuon tehdäkin, mutta lasta en tällekään asialle laita.
-ap-
Niin, pelkästään Suomen SPR:n toimitusjohtajakin kiittelee reilusti yli 100 000 euron vuosipalkastaan.
Ihan asiallista kerätä rahaa, että puljun palkat saadaan maksettua.
[/quote]
Hieman jos tarkentaisit tuota. Suomi sai apua ns. Marshall avun turvin maan jälleenrakentamiseen ja jokainen penni markka tai nykyään sentti euro on maksettu jo aikoinaan. Siitä kun rakenttiin rintamamiestaloja ja sairaalarakennuksia tai mitä hyvänsä... Jokainen naulakin kirjattiin ja montako raudoitusharkkoa käytettiin. Kaikki laskettiin. Miksi nykyään ei voida laskea?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:10"]
[/quote]
Itse voisin tuon tehdäkin, mutta lasta en tällekään asialle laita.
-ap-
[/quote]
No en minäkään oikeasti lasta laittaisi asialle, kunhan kärjistin hiukan. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, se on jo nähty.
No älkää vaan auttako ja antakaa esim. ebolan sitten levitä sinne lintukotoonkin ;)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:36"]
Jos hoidettais se ihan aikuisten kesken eikä kerättäis sitä rahaa lapsilta.
[/quote]
Eikö mielestäsi ole tarpeellista opettaa lapsille sellaisia asioita kuin vähäosaisempien auttaminen...?
Jos lapset kasvatetaan MINÄMINÄ-kuplassa, luuletko, että niistä yhtäkkiä 18-vuotiaina tulee kuin taikaiskusta empaattisia ja auttavaisia?
[/quote]
Se, että lapsi saa vanhemmalta 2€ja lykkää sen koulussa lippaaseen, ei kenellekään opeta yhtikäs mitään vähäosaisten auttamisesta. Eikä mitkään juoksut ja kävelyt Unicefin hyväksi. Lasten pitäisi tehdä konkreettisesti jotain, luopua itse jostain muiden hyväksi, sitten se vasta johtaisi johonkin, muuhunkin, kuin kansainvälisten isojen järjestöjen pomojen lompsaan.
[/quote]
Lapsen osuus Unicef-keräyksessä on kerätä ne lahjoittajat. Meidän lapsilla on molemmilla ollut aina 7-10. Jokainen näistä maksaa sen tietyn summan/kierros. Enimmillään koululaiset juoksevat reilut 20 kierrosta. Jotkut enemmän, toiset vähemmän. Rahaa tulee sen mukaan, mitä lapsi kävelee/juoksee. Mikään ei estä lasta itse maksamasta itselleen vaikka 0,1e/kierros.
Ainakin meidän koulussa lapsille on ihan selvää, mihin raha menee. Tänä vuonna aasialaisten lasten koulunkäyntiin. Ei meidän lapsille ainakaan ole tehty eroa sen välillä, pitääkö auttaa naapurin pappaa, antaa jotain omastaan tai antaa yhteisistä rahoista. Lapset eivät tunne tuollaista "väärin autettu" -logiikkaa. Kyllä he myös sen tajuavat, että tuttu yksinhuoltajaäidin poika saa ehkä kasaan vähemmän, eikä se ole mikään arvotuksen mitta. Me yleisesti opetetaan, että ihmisen mitta on se, miten hän kohtelee muita.
Hyväntekeväisyysjärjestöjen rahojen käyttö, kritiikki ja arviointi on ihan hyvä asia. Liian usein kritiikki ja epäkohtien esille tuominen kuitenkin usein tarkoittavat sitä, että mitään ei tehdä.
Ihan suoraan sanottuna säälittää lapset, joille päivä on anottu vapaaksi - "selittäkööt opet" - ihmistyyppi on kyllä tuttu. Olen ollut katsomassa pari kertaa, lapset nauttivat päivästä ja siitä, että myös vanhempia on paikalla.
Harvoin voin pahoin ihmisten itsekkyyden vuoksi, mutta nyt voin.
Maailmalla on monessa paikassa hätä. Siihen ovat muut syyt kuin se, että he tekevät liikaa lapsia, vähän moninaisemmat syyt. Afrikan köyhyyden ja hitaan köyhyydestä nousemisen syyt ovat liian monimutkaiset täällä ruodittavaksi. Kuitenkin esimerkiksi kolonialismin jäänteet, rotusorto ja ilmastosta johtuva tautien leviäminen ovat näiden syiden joukossa.
Me länsimaiset olemme lisäksi monin eri tavoin syyllisiä ja edesauttajia siihen, kehitysmaiden hätä ja eriarvoisuus jatkuu. Meidän jätteitämme kärrätään saastuttamaan kehitysmaita, me kulutamme kuin viimeistä päivää. Tästä aiheutuu saastumista niissä maissa, jossa meille tuotava krääsä tuotetaan. Tämä saastuttaminen saa ilmaston muuttumaan - ja siitä kärsivät eniten ne alueet, joissa on jo nyt kuivinta, kurjinta jne. Tähän ilmiöön on syyllinen meistä IHAN jokainen.
Tätä kaikkeako ei saa lapsille kertoa? Eikä missään nimessä saa opettaa lapsille, että täytyy etsiä keinoja auttaa, sekä lähellä että kaukana. Se on meidän jokaisen velvollisuus. Joskus vasta pitkäjänteinen työ auttaa. Joskus menee vikaan, mutta se ei ole syy olla auttamatta.
On ennustettu, että meidän lapsemme tulevat syyttämään meitä siitä, että olemme tuhonneet tämän maapallon. Eivät sitä kehitysmaiden lapset ole tuhonneet, he ovat tuhon ensimmäisiä, viattomia uhreja. Mitä te "ei kerrota mun lapsille ja vaivata heitä näillä ikävillä asioilla" -tyypit meinaatte tehdä, kun teitä viisaammat lapsenne tulevat kysymään tästä teiltä?
Kysykääpä sotaveteraaneilta ja vaikka evakoilta, mitä mieltä he ovat auttamisesta. Joku kaunis päivä, kun te tai läheisenne olette hädässä - siis TODELLISESSA hädässä - miettikää itseänne. Ja muistakaa, yksikään meistä ei ole tehnyt MITÄÄN ansaitakseen syntyä tänne. Ihan samalla logiikalla kukaan ansaitsee syntyä Sierra Leoneen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:28"]
[/quote]
[/quote]
Hieman jos tarkennetaan, niin Suomi ei saanut lainkaan Marshall-apua.
[/quote]
Ja jos tarkennetaan lisää, niin olisi saanut, mutta ei ottanut sitä vastaan.
Talvisotahiihto on paljon paremi. Se sentään on meidän suomalaiste omaa asiaa.
Ymmärrän, että hyväntekeväisyysjärjestöjen rahankäyttö on monipiippuinen asia, ja läpinäkyvyys näissä asioissa on aina suotavaa, mutta on pakko sanoa, että vapaaehtoisvoimin pyörivä pikkuruinen Punainen Pallero Ry jonka päätoimisto olisi kerrostalokaksio Keravalla ja jonka lahjoituksena saama jokainen penni ja villasukka menisi lyhentämättömänä avustettaville, ei kyllä saisi maailmanlaajuisesti mitään aikaiseksi.
Suuriin kriiseihin tarvitaan suuri avustusjärjestö jolla on suuri vaikutusvalta. Valitettavasti mukana kulkee sitten se, että menot ovat suuret, ja järjestön maailmanlaajuisen läsnäolon pitää olla näyttävää ja uskottavaa. Johtoportaan palkatkin ovat väistämättä suuret, kun kerran suurta järjestöä pyöritetään. Punainen Pallero Ry:n täysin vapaaehtoinen puheenjohtaja, eläkeläinen Sirpa Polkkamäki, olisi aika hukassa sellaisessa pestissä.
En siis sinänsä puolustele hyväntekeväisyysjärjestöjen tuhlausta, koska olen sitä mieltä että rahankäyttöä pitää aina tutkia ja sen pitää olla läpinäkyvää, mutta ihmisillä on silti vähän omituinen käsitys siitä, miten tuollaisten järjestöjen pitäisi toimia. Valitettavasti tämä maailma pyörii niin, että ollakseen mahdollisimman tehokas tuollaisen järjestön pitää olla RIKAS. Sillä pitää olla omanlaistansa valtaa ja rahallista uskottavuutta, jotta sitä kuunnellaan, ja jotta se ylipäätään pystyy auttamaan mahdollisimman monia ihmisiä.
Kapitalismi ja globalisaatio ei korjaannu sillä, että tavalliset ihmiset laittavat muutaman euron keräykseen. Ja kuka meistä tavallisista suomalaisista halusi että meidän työpaikat menee aasiaan, en ainakaan minä? Kyllä se tarinan ahne rosvo on ollut muualla. Itse olin Perloksen palkkalistoilla kun suomesta 5 vuoden aikana hävitettiin 12000 vakipaikkaa ja kiinaan palkattiin 50000 tilalle.
Hyvä on maailmassa jakaantunut epätasaisesti, mutta ei se ylimäärä tai liika ole todellakaan keskituloisen eurooppalaisen taskussa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:59"]
Niin, pelkästään Suomen SPR:n toimitusjohtajakin kiittelee reilusti yli 100 000 euron vuosipalkastaan.
Ihan asiallista kerätä rahaa, että puljun palkat saadaan maksettua.
[/quote]
Niin, kun tässä nyt halutaan auttaa vähäosaisia, miksei hän tyydy on esim 2500€ kuukausipalkkaa? Ja loput Span toimintaan tuosta 100 000 €sta.
Hyväntekeväisyyskeräykset kouluissa lienee perua ajalta, jolloin ei ollut vielä isoja kauppakeskuksia ja muita paikkoja, joissa olisi voinut keräyksiä helposti organisoida. Ihmiset tavoitettiin parhaiten heidän lastensa kautta ja koulussa tapahtunut keräys oli helppo järjestää. Jotain keräyksiä muistan olleen jo 60-luvulla kansakoulussa, mutta muuta rahankeräystä ei juuri näkynyt kuin joulun alla Pelastusarmeijan joulupatojen muodossa.
Minustakin tuon lapsien kautta keräämisen voisi jo lopettaa, koska meillä on monta muutakin tapaa kerätä rahaa.