ULOSOTOSTA selvinneet....
Kuinka paljon teillä oli ulosotossa? Kauan maksoitte pois? Tehtiinkö esim asuntoonne turvaava ulosmittaus? Kuinka paljon velkaa lyhensitte kuussa?
itse olen ollut ulosotossa lähes neljä vuotta. Kaksi vuotta sitten tehtiin asunnon puolikkaaseeni turvaava ulosmittaus. Asunnosta velkaa vielä noin 100000e josta osuuteni puolet. Silloin kaksi sitten oli ulosotossa noin 22000e. Nyt kaksi v myöhemmin noin 13000e.
olen vakituisessa työssä käyvä, tähän asti lyh velkaa noin 500-700e kk. Nyt äitiyslomalla ja noin 300e kk.
haluan asiallisia kommentteja....
Kommentit (33)
Myin taloni ja kustansin sillä verovelat. Sen jälkeen hitaasti ylös suosta tarkkuudella ja pihiydellä.
joo asunto voidaan ottaa ulosmittaukseen, vaikka lainaa olisikin maksettu. JOs vain liikaa kertyy ulosottoon tai eri firmoille, niin ehdottavat asunnon myyntiä. Tällöin kantsii tietty myydä itse, jottaa saa paremman hinnan kuin huutokaupalla, ehdottomasti.
Heippa! Jos taalla viela joku on linjoilla, kaipaisin myos mielidepidetta asiaan hieman fiksummalta.
Itsellani on nyt monta eri laskua perinnassa ja joka kuukausi tasapainottelen, etta saan niita lyhennettya. Mulla on palkka n.1100e/kk (asun Espanjassa) ja lainan lyhennyksia on noin 700e kuussa. Yleensa joku naista lyhennyksista jaa maksamatta, etta saisin varmasti syotya ja maksettua kiinteat kulut.
Olen yrittanyt neuvotella jokaisen perintatoimiston kanssa lyhyemmasta kuukausierasta (edes hetkellisesti) ja/tai pidemmasta maksuajasta, vedoten palkkani olevan todella pieni ja lyhennykset aivan kohtuuttoman suuria siihen nahden. Se ei valitettavasti ole auttanut, vaikka minulla oli todistaa 1500e/kk -palkan lasku (tyopaikka vaihtui viime vuonna). Enka myoskaan saa Takuusaatiolta apua, koska osoitteeni ei talla hetkella ole Suomessa. Olen Takuusaatiolle kertonut, etta tavoitteeni on nimenomaan saada nama erat pienemmiksi, etta voin irtisanoa tyoni ja tulla takaisin Suomeen aloittamaan opiskelut. Mutta ymmarran heidan saantoja tietenkin. Yhdistelmalainaa en myoskaan saa, joka olisi myos auttanut paljon.
Joten vaihtoehtoni taitavat olla ulosotto tai laskujen maksaminen miten tahankin mennessa? Olen vain yrittanyt niin kauan selvita ilman ulosottoa, mutta pitaisiko luovuttaa?
Korot ovat vain niin helvetin suuria, etta se mita lyhennan, on melkeinpa vain korkoa. Olen ottanut siis lainan, ennen kuin korkolaki muuttui syyskuussa. Pelkaan vain, etta minulla menee mielenterveys.. Mun elamanhalu on ollut todella hukassa pari vuotta ja pelkaan, etta se pahenee. Ymmarratte varmaan fiiliksen, kun pitaa paattaa lyhentaako lainaa (maksaako korkoa) vai paasisiko vihdoin hammaslaakariin tai ostamaan ne uudet tennarit lenkkeilyyn. Voisiko tassa kuussa syoda muutakin kuin nuudelia. Minka syyn keksin talla kertaa laheisillen, miksen voi osallistua, kun ei ole varaa. Mita sanon kummitytolle, kun han saa vain kortteja lahjaksi.
Joten netti-kaverini, ne joilta loytyy enemman paansisalta toimintaa kuin itsella, miten hoitaisitte tilanteen itse? Mika olisi jarkevinta? Kiitos ja tsempit kaikille. V-maiset hetket menossa varmasti muillakin.
Aluksi maksoin vuosia ulosottoon. Kun lainaa oli n 28000, pääsin velkajärjestelyyn kun hankin 2 työtä. Maksoin koko velan pois 3 vuodessa. Oli kova urakka! Nyt kiitän jumalaa että ei oo tätä isoa velkaa tässä koronan aikana enää taakkana, koska kyllä työt on nyt vähentynyt, mutta velkaj aikainen säästelijäisyys on opettanut tulemaan vähällä toimeen. En omista autoa, asun vuokralla. Tsemppia kaikille
Muistakaa tarkistaa myös kuntanne mahdollisesti tarjoama sosiaalinen luotto. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 22000e nyt n.8000 jäljellä mutta olen hoitovapaalla eikä lyhene :/
Odotan vaan sitä päivää että velat on pois maksettu ja saan aloittaa puhtaalta pöydältä.
Ei ikinä osamaksuja eikä luottokortteja minulle kiitos.
Olen 6v opetellut elämään säästellen jotta saisin vaikka esim.6kk säästämisen jälkeen uuden puhelimen jne.
En ole ollut enää muutamaan vuoteen ulosotossa. Kaikki n. 10 000 euroa ulosotossa olleet velkani sain maksettua. Luottotietoni puhdistuvat kuitenkin vasta vajaan vuoden kuluttua. Itse kyllä aion hankkia luottokortin heti kun se on mahdollista. En siksi, että voisin kuluttaa ja tehdä heräteostoksia, vaan ihan puskuriksi, jos vaikka auto hajoaa. On stressaavaa elää selkä seinää vasten juurikin tuon kaltaisen ajatuksen, kanssa että esim. auto hajoaa ja töihin pitäisi päästä ja hakea lasta viikonloppu tapaamisiin. Nämä vuodet ovat oikeasti opettaneet.
Tuhansia velkaa, muistelen että meni joku noin 400 e kuussa palkasta. Meni vuosia, mutta oli ihana tunne kun kaikki oli ohi.
Liikaa velkaa kirjoitti:
Minä olen myös vaikeassa tilanteessa ja en tiedä mitä tehdä ja mistä neuvoa kysyä. Tai tiedän, että Takuusäätiöstä voi kysyä neuvoja ja,sen aioinkin tehdä. Ulosotossa ei ole vielä mitään, eikö perinnässäkään, mutta tilanne on ollut jo pitkään tosi vaikea ja rahat ei vain enää riitä. Pelkona on, että talomme ulosmitataan, jos joudun päästämään laskut perintään ja ulosottoon. Asuntolainan lyhennykset ovat kyllä ajantasalla
Ole yhteydessä velkaneuvojaan. Kunnan tai kaupungin sivulta löydät yhteystiedot. Ne eivät syyllistä, vaan ottavat tilanteesi sellaisenaan ja ehdottavat sinulle parhaan ratkaisun, on se sitten Takuusäätiön takaama laina, velkajärjestely tai vaan ulosoton jatkaminen. Helpottaa kummasti, kun saa asiansa järjestykseen, vaikka velka ei mihinkään hetkessä katoakaan. Et ole yksin, vaan velkaneuvoja on apuna asiantuntevine neuvoineen.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa velkaa kirjoitti:
Minä olen myös vaikeassa tilanteessa ja en tiedä mitä tehdä ja mistä neuvoa kysyä. Tai tiedän, että Takuusäätiöstä voi kysyä neuvoja ja,sen aioinkin tehdä. Ulosotossa ei ole vielä mitään, eikö perinnässäkään, mutta tilanne on ollut jo pitkään tosi vaikea ja rahat ei vain enää riitä. Pelkona on, että talomme ulosmitataan, jos joudun päästämään laskut perintään ja ulosottoon. Asuntolainan lyhennykset ovat kyllä ajantasalla
Ole yhteydessä velkaneuvojaan. Kunnan tai kaupungin sivulta löydät yhteystiedot. Ne eivät syyllistä, vaan ottavat tilanteesi sellaisenaan ja ehdottavat sinulle parhaan ratkaisun, on se sitten Takuusäätiön takaama laina, velkajärjestely tai vaan ulosoton jatkaminen. Helpottaa kummasti, kun saa asiansa järjestykseen, vaikka velka ei mihinkään hetkessä katoakaan. Et ole yksin, vaan velkaneuvoja on apuna asiantuntevine neuvoineen.
Joskus velat kannattaakin päästää ulosottoon, jos on useita lyhennettäviä velkoja. Monen velan lyhentäminen saattaa viedä enemmän rahaa kuukaudessa, kuin se mitä menee ulosoton kautta. Näistä kannattaa toki olla ensin yhteydessä velkaneuvontaan.
Joo olen ihan selvinnyt, vaikka en ehkä tarkoittamallasi tavalla.
Velkaa lähes 300 000€. En päässyt velkajärjestelyyn, joten ainoa vaihtoehto oli jättää kaikki maksamatta.
Laskin, etten kuitenkaan ehdi maksaa kaikkea koskaa, niin hyviä palkkoja ei ollut tarjolla, joten teen työtä vain sen verran, että tienaan suojaosuuden.
Tässä odottelen velkojen vanhentumista ja nautin lyhyistä työviikoista. Muutama vuosi vielä näin. sitten alan tienaamaan ja säästämään.
NS.ulosotot Harvoin Aiheellisia ja ne Pitää mennä aina korkeimman oikeuden kautta eikä nää laitosten porukat pyörii hän sillä Byrokratia Vain sairaanLoiseT touhuja. Historiassa on Nytkin NE HAKKAA IHMISIA Kun käsketään RIKOLLISET
Nyt pamahti 40k ulosottoon. Palkasta menee n. 720€/kk.
Onneksi vain yksi velkoja.
Olisiko joku 5-6vuotta kun maksettu? Jos joku tietäisi paremmin
Maksoin n. 18 000e ulosottoja. Aikaa tuohon meni suunnilleen 3,5 vuotta. Sinä aikana maksuvapaita kuukausia oli kaksi vuodessa.
Luojalle kiitos tuo on nyt ohi. Mulla meni pitkään päästä siitä ahdistuksesta, jota koin noina vuosina. Pitkään tuon jälkeenkin ahdisti, ei jotenkin voinut kai käsittää, että tuo on vihdoinkin ohi. Maksoin omasta hölmöydestäni, mutta toisen ihmisen tekemisien takia.
Kaikille teille tilanteen kanssa kamppaileville tsemppiä! Tuntuu ikuisuudelle maksaa velkoja, mutta yksi kaunis päivä se sitten on hoidettu ja se tunne on, kuin syntyisi uudestaan!