Puhutko lapsuudenkodista "kotina"? Silloin, asuin vielä kotona...
Juttelin lapselleni tänään, että "silloin, kun asuin vielä kotona". Olen siis 20 vuotta asunut muualla kuin lapsuudenkodissa.
Onko lapsuudenkoti aina SE koti?
Kommentit (22)
En enää. Ehkä ensimmäiset 5 vuotta puhuin, kun olin muuttanut omilleni. Nyt sanon "silloin kun asuin vielä paikkakunnalla x".
Aika usein tulee sanottua, että sillon, kun vielä asuin porukoilla tmv. Kyllä mulle koti on mun ihan oma koti. Sanotaan, että koti on siellä missä sydän. Kyllä mun sydän on täällä missä on mun rakkaat lapset, mies ja lemmikit. Lapsuuden koti ei ole mun koti enää.
Lapsuudenkoti on koti, tässä talossa olen asunut kohta 25 vuotta ja tästä käytän nimeä Mäkelä.
Lapsuudenkotini on oikea kotini, missä kaunis luonto ympärillä. Asunut vuokralla 10 km päässä siitä, rumassa pikkukaupungin keskustassa.
Joo. Minulle koti on sellainen paikka, missä saa naulata, maalata tai vaikka tapetoida jos tuntuu. Viimeksi sain vapaat kädet laittaa seinät mieleisiksi lapsuuskodissa 20 vuotta sitten.
Puhun lapsuudsenkodistani lapsuudenkotina, ja pelkällä kodilla tarkoitan tätä taloa, jossa mieheni ja lapsemme kanssa asumme.
Enpä. Mä puhun jopa veljen kanssa että mennään "Rymättylään". Ei ole Rymättylässä, mutta käytetään siis paikkakunnan nimeä siitä lähes kaikkien kanssa puhuessa.
Sanoin joskus nuorena kun olin muuttanut omilleni. Nyt kun on itsellä lapsia ja oma koti, niin tuntuisi oudolta sanoa lapsuudenkotia kodiksi. Siis itselleni oudolta, ymmärrän kyllä että joillekin ei välttämättä tunnu.
Puhun vanhempien luo/porukoiden luo/mummolaan menosta, kun menemme vanhempieni luo.
Kyllä, käyn usein kotona kylässä.
Joo, puhun lapsuudenkodista kotina. Mulle koti on aina ollut vanhempien luona, en jotenkin osaa ajatella missään muualla olevani kotona :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käyn usein kotona kylässä.
"Talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan."
En. Lapsuudenkodissani asuu ihan eri ihmiset nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Joo, puhun lapsuudenkodista kotina. Mulle koti on aina ollut vanhempien luona, en jotenkin osaa ajatella missään muualla olevani kotona :(
Entä jos vanhempasi muuttavat uuteen asuntoon, jossa et ole koskaan itse asunut?
Amerikassa yli 40 v asunut siskoni sanoo aina menevänsä kotiin, kun lähtee Suomeen.
Jotkut ovat kysyneetkin onko sinulla koti Suomessakin ?
Minä sanon vain sen kaupungin nimen mistä olen kotoisin eli lähden K: lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vanhempasi muuttavat uuteen asuntoon, jossa et ole koskaan itse asunut?
En osaa sanoa kun näin ei ole toistaiseksi käynyt. Pitäisin kai sitä entistä asuntoa edelleen sinä oikeana "kotina", mutta edesmenneenä. Ehkä sitten mulla ei olisi "kotia", pelkästään asunto.
Kun sanon viettäväni rauhallista koti-iltaa, se tarkoittaa omaa nykyistä asuntoani, jonka olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman viihtyisäksi asuinpaikaksi. Kavereille voin sanoa lähteväni kämpille, mikä tarkoittaa samaa kuin lähteä kotiiin.
Sanon että vanhempien luona.
Molemmat vanhempani muuttivat jo lapsuudessani useamman kerran, joten mitään sellaista yhtä ja ainoaa lapsuudenkotia minulla ei ole, kuten joillain ketkä on koko ikänsä asuneet samassa talossa ennen muuttoa omaan kotiin. Siellä missä äitini nykyään asuu, en itse ole asunut ikinä. Siellä missä isäni nykyään asuu, olen asunut siellä teininä muutamia vuosia. Hän muutti sinne kun olin jotain 9v., äiti muutti nykyiseen kotiinsa kun olin parikymppinen.
Puhun näistä lapsuudenkodeista tien nimillä tai kaupunginosien nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Puhun vanhempien luo/porukoiden luo/mummolaan menosta, kun menemme vanhempieni luo.
Näin mäkin. Mummon luo mennään tai jos vaikka vieraammalle puhun jostain heidän kotiin liittyvästä niin porukoiden luona remontti/joku muu. Mut kuitenkin jos vaikka omille lapsille muistelen jotain lapsuusjuttua niin kyllä luontevalta kuulostaa myös "asuin silloin vielä kotona" tai "olin just muuttanut kotoa" mikä on kyl hassua enkä ole ajatellut koko asiaa. Oudommalta kuulostaa "Olin just muuttanut pois mummon luota."
Puhun joo tien nimillä kodeista. Kaikista missä olen elämäni aikana asunut. Esim. Niittylammentien kodissa , Vilhontien kodissa jne ( ja nuo nyt siis vaan keksin, mutta ovat lähellä niitä missä mm. olen asunut)