ULOSOTOSTA selvinneet....
Kuinka paljon teillä oli ulosotossa? Kauan maksoitte pois? Tehtiinkö esim asuntoonne turvaava ulosmittaus? Kuinka paljon velkaa lyhensitte kuussa?
itse olen ollut ulosotossa lähes neljä vuotta. Kaksi vuotta sitten tehtiin asunnon puolikkaaseeni turvaava ulosmittaus. Asunnosta velkaa vielä noin 100000e josta osuuteni puolet. Silloin kaksi sitten oli ulosotossa noin 22000e. Nyt kaksi v myöhemmin noin 13000e.
olen vakituisessa työssä käyvä, tähän asti lyh velkaa noin 500-700e kk. Nyt äitiyslomalla ja noin 300e kk.
haluan asiallisia kommentteja....
Kommentit (33)
Ulosottovelat on monilla suuremmatkin. Nykyään ne vanhenee 15 vuodessa ja kaikki pääsee viimeistään silloin aloittamaan puhtaalta pöydältä oli vaikka miljoona perinnässä.
n. 5000e. joka kuukausi menee n. 600e palkasta, tuntuu, että velka ei silti lyhene lainkaan kun makselee korkoa koron perään. Toinen ongelma on, että veroihin menee todella suuri summa samoin ulosottoon olen siinä pisteessä, että en pysty kohta maksamaan uusia laskuja ja aina tulee uusi summa ulosottoon. Loputon kierre enkä tajua miten tästä oi selvitä vaikka itsellänikin suht pieni velka joka olisi ihan hoidettavissa, jos lyhennys summa voisi olla esim. pienempi, mutta ilmeisesti ei neuvotteluvaraa ja veroprosenttia en voi pienentää, koska silloin se kostautuisi vuoden päästä joulukuussa.
yli 200.000e aikanaan.
vittumainen maksettava mutta kaikki on mahdollista jos jaksaa vaan takoa.
nykyään on hyvät systeemit hoitaa asiat kuntoon ja PITÄÄ KIINNI SOVITUSTA.
maksoin toimistokerrallaan. koitin hakea valtion apua mutta sillon ei juurikaan ollut
mitään tehtävissä heidän taholtaan. Silti, tässä sitä vaan kirjotellaan!
Avopuolisollani on n. 13 000€ jäljellä. Maksanut on vähän yli vuoden. Tunaroi pahasti asiansa kun täytti 18v. Nyt maksaa kipeästi pois :/
Turvaava ulosmittaus noin suunnilleen toivottavasti oikein selitettynä on Se että asunnon puolikkaani on panttina kunnes olen uo velkani maksanut. En pääse esim myymään tai emme pääse myymään asuntoamme ilman uo miestä että hän ottaisi osansa, siis velkani verran.
asunto voidaan ulosmitata jos en maksa sovitusti velkaani.
korjatkoon joku jos oniani kirjoitin
Heti ei asuntooni tehty turvaavaa ulosmittausta kun ulosotto alkoi 2010 vaan vasta 2012 kun kaikki oli ulosotossa...
Minulla oli ulosotossa "vain" 4700 euroa. Maksoin ne vuodessa, mutta nyt siitä 10 kk myöhemmin olen edelleen velkakierteessä, koska tuona aikana jouduin aina siirtämään laskuja. Kokoajan pelkään, että taas jotain en pystykään maksamaan, ja menee uusia ulosottoon. Kokoajan olen ollut töissä, palkasta meni se vajaa neljännes kuukausittain.
Minulla oli ulosotossa 24000€ heti kun täysi-ikäistyn, kiitos vanhempieni.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:46"]
Ulosottovelat on monilla suuremmatkin. Nykyään ne vanhenee 15 vuodessa ja kaikki pääsee viimeistään silloin aloittamaan puhtaalta pöydältä oli vaikka miljoona perinnässä.
[/quote]
Elatusmaksuvelat eivät vanhene ollenkaan eikä osa korvauksista. Jälkimmäisellä tarkoitan esim. oikeuden määräämiä korvauksia vahingonteoista.
[/quote]
Miten tuokin edes sai noin paljon velkaa? Kai lainantakauksissakin jotkut säännöt on.
Minulla oli 22000e nyt n.8000 jäljellä mutta olen hoitovapaalla eikä lyhene :/
Odotan vaan sitä päivää että velat on pois maksettu ja saan aloittaa puhtaalta pöydältä.
Ei ikinä osamaksuja eikä luottokortteja minulle kiitos.
Olen 6v opetellut elämään säästellen jotta saisin vaikka esim.6kk säästämisen jälkeen uuden puhelimen jne.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:55"]
Minulla oli 22000e nyt n.8000 jäljellä mutta olen hoitovapaalla eikä lyhene :/ Odotan vaan sitä päivää että velat on pois maksettu ja saan aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei ikinä osamaksuja eikä luottokortteja minulle kiitos. Olen 6v opetellut elämään säästellen jotta saisin vaikka esim.6kk säästämisen jälkeen uuden puhelimen jne.
Niin tuttu tunne täälläkin... :( oletko kauan ollut ulosotossa? Miten asut? Onko uo-mies uhkaillut että talo ulosmitataan?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:50"]
[/quote]
Miten tuokin edes sai noin paljon velkaa? Kai lainantakauksissakin jotkut säännöt on.
[/quote]
Ai niin, mutta tokihan 80- ja 90-luvulla oli eri meininki, kun lainantapaukset oli arkipäivää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:48"]Minulla oli ulosotossa 24000€ heti kun täysi-ikäistyn, kiitos vanhempieni.
[/quote]
miten?
Toukokuussa 2013 meni reilut 12 tuhannen euron velat ulosottoon(kulutusluottoja, vippi, osamaksuja), kesäkuussa lähti hakemus TakuuSäätiölle 14000€ valtion takauksesta, kävin kaupungin velkaneuvojalla. Marraskuussa tuli myönteinen päätös lainan myöntämisestä, siihen saakka palkasta lähti 850€/kk. Tammikuussa maksettiin rästit pois ja helmikuusta lähtien olen maksanut 565€/kk lyhennystä tästä pankkilainasta. Bisnodelle ja Suomen asiakastieto oy:lle ulosotto laittoi pyynnön heti tammikuussa kun saivat maksukuitin, että merkitsevät rästit maksetuiksi. Säilyvät kuulemma 2v. siellä rekisterissä kuitenkin. Omaa huolimattomuuttani tammikuun lainan noston ulkopuolelle jäi opintolainaa n.400e joka laittoi taas aika tiukille..summa meni ulosottoon ja tein heidän kanssaan sopimuksen, että ulosotto jaetaan kolmelle kuukaudelle. Sitten tein ylitöitä kevään ja kesän, että on varaa tehdä vähän kesäreissuja..kesätöitä varten äijäkaverilta lainatun auton bensaan meni yllättävän paljon rahaa(koska siippa ajeli omia turhanpäiväsiä ajojaan samalla autolla, eikä tankannu takas..tästäkös sitten riita nous kun menin jäkättämään äijälle asiasta) ennenku ehti saamaan palkkaa, joten meni sitten oman kämpän vuokra vesimaksun loppulaskun kanssa perintään..tai itseasiassa kakskin vuokraa kerkes mennä sitten kesällä perintään. Sitten tuli perintäfirmalta uhkaus häädöstä, mutta olin jo hommannu halvemman kämpän ja sovin taas maksusuunnitelman neljälle kuukaudelle. Oman köppäilyn takia tässä nyt ollaan vielä suht tiukilla loppuvuosi, kunnes vuokrarästit on maksettu. Sitten normalisoituu taas siihen 565€/kk. Puhelinlaskun ja netin suhteen oon kiristäny, ylitöitä teen silloin tällöin. Velkaa on tämän kuun jälkeen jäljellä 7225€. Mikä on jo miun silmään melko vähän. Kyllä tästä selviää kun malttaa olla kärsivällinen ja hoitaa maksut, vakituinen työpaikka ja ylityöt muualla jelppaa asiassa paljon.
Mulle paljastu vuosi sitten, että avopuolisoni oli ajautunut vippikierteeseen ennen kuin muutimme yhteen. Kun asia minulle selvisi oli velkaa noin 20 000 euroa, autoa oltiin hakemassa pois ja ulosotto lähetti lappujaan. Luojan kiitos vältyttiin ulosmittaukselta. Pahimmillaan maksoimme velkoja 800 e/kk, eipä siinä paljoa rahaa elämiseen jäänyt kun minäkin olin työttömänä. Ja toki veronpalautuksista ja miehen tulospalkasta maksettiin velkaa. Nyt vuosi myöhemmin velkaa on 10 000 e ja lyhennyksiin menee enää vain noin 500 e/kk.
Näistä kymppitonnien veloista kyllä selviää. Hyvin paljon on sovittaessa velkojien ja ulosoton kanssa. Ja itse kun pitää sovitusta kiinni, niin kyllä se joskus vielä palkitaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:48"]
Minulla oli ulosotossa 24000€ heti kun täysi-ikäistyn, kiitos vanhempieni.
[/quote]
Tsemppiä, niin minullakin löytyi. Velkoja tuli vastaan joka puolelta vielä kunnes olin 25 vuotias. No, maksettava se oli ja hetken oli ulosotossa. Sitten sain aikaiseksi soittaa Takuusäätiöön ja sain ajan. Riitautettiin aika monta velkaa (lääkärinlaskuja jne joka oli tullut kuin olin ala-ikäinen). Sen jälkeen velkaa jäi kuitenkin semmoisen 18 000 €. Sain pankkilainan ja maksoin joka kuukausi 357 €. Nyt olen vihdoin vapaa veloista ja on omistusasunto (tosin velkaa siihen). Soita jo nyt takuusäätiöön ja pyydä apua jos tiedät että sinulle on tulossa vaikeuksia. He auttaa sinua ja riitauttaa ne mitä he pystyy. Saat summan pienemmäksi. Aloita nyt koska vanhemmat voivat jatkaa väärinkäyttöä.
Minä olen myös vaikeassa tilanteessa ja en tiedä mitä tehdä ja mistä neuvoa kysyä. Tai tiedän, että Takuusäätiöstä voi kysyä neuvoja ja,sen aioinkin tehdä. Ulosotossa ei ole vielä mitään, eikö perinnässäkään, mutta tilanne on ollut jo pitkään tosi vaikea ja rahat ei vain enää riitä. Pelkona on, että talomme ulosmitataan, jos joudun päästämään laskut perintään ja ulosottoon. Asuntolainan lyhennykset ovat kyllä ajantasalla
Ilmeisesti martina paskalehto on hyvin selvinnyt kun osti uuden 70000 euron mersun äsken. Ihme että myydään luottotiedottamalle ja täysin persaukisille. Ei kuulosta oikein uskottavalta.
Mitä tarkoittaa turvaava ulosmittaus? Itselläni velkaa ulosotossa mutta en maksa vielä mitään koska töitä on satunnaisesti.