Miksi ottaa itselleen suuri lainataakka elämän parhaimpina vuosina?
Sellaista ihmettelen, kun mm. nuoret perheet ovat kauhean suurten asuntolainataakkojen alla todella heikossa taloudellisessa tilanteessa. Miksi semmoinen laina on pakko ottaa kun on aikomus perustaa perhe? Jos haluaa hoitaakkin lapsia kotona pidempään ja se ei asuntolainan, sähkölaskun ja vastikkeen tai kiinteistöveron takia onnistu niin mitä järkeä? Ajatteleeko ihmiset, että nyt kun seuraavat 30 vuotta kituutan niin sitten on asuntolaina maksettuna ja omaisuutta. Mitä jos kuolo korjaa 55-veenä ja siihen asti olet vain elänyt sitä varten, että joskus on rahaa ja laina maksettuna? Itse tykkään asua vuokralla, on huoletonta ja kaikkine kuluineen halvempaakin kuin oman maksaminen pois. Rahaa jää lasten kanssa kotona olemiseen, matkusteleen ja elämästä ehtii nauttia tässä ja nyt :)
Kommentit (308)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:39"]
Todetaan jälleen, että itselläni on uusi talo, enkä todellakaan aio asua tässä niin kauaa, että joku putkiremppa olisi ajankohtainen. En todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:30"]
Minulla ei ole takaajia, niin siksi en saa asuntolainaa. Tulotkaan ei ole hyvät. Lainaa ottaisin ihan niin paljon kuin sitä annetaan. Olen ottanutkin. Se on minulle vain rahaa. Yli varojensa ei pidä elää mutta muuten ei mitään väliä minulle kenen rahoja on mitkä.
Se ihmetyttää kun omistusasujat toitottaa kuinka asunto on sitten kerralla maksettu eikä sitten enää tarvitse maksaa. Mites putkiremppa tai vastaava? ja todellakin kaikki pikku nippelit ja nappelit maksat omasta pussista. Minulla meni vuokrakämpästä uuni rikki ja samaan aikaan myös postiluukku. Tuo luukku ei tietenkään ollut kovin arvokas, mutta eipä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa vuokraisännälle. Ja muutenkin se haluaa pitää tän kämpän aina mahdollisimman hyvässä kunnossa. Jos tämä olisi oma, niin en pystyisi kaikkea tätä kustantamaan. ymmärrän kyllä että niillä minun vuokrarahoillahan se tätä kunnostaa mutta silti. Omistajana minulla olisi huonompi asunto.
[/quote]
[/quote]
Ok. Minä kun olen ajatellut että omistusasujat etsivät enemmänkin kotia "josta ei joudu lähtemään".Siltikin jankutan sitä että ei se oma kämppä ole maksettu vain sillä että sen kerran ostaa. Kuluja on ja tulee. Vai sittenkö aina muutat pois? Ja se kannattaa? Epäilen. Itselleni tuo taloudellinen kannattavuus on yksi lysti, mutta kun siihen niin kovasti vedotaan.
Ne kenet minä tunnen, ovat maksaneet sen asuntonsa mutta nälkä on kasvanut syödessä ja velkaa on aina vaan. Pitää sitten saada mökki ja vene ja sitten onkin jo pintaremontin aika jne. Aina jotain ja itse maksat. Minä en halaja minkään omistamista. Kukaan ei OIKEASTI omista mitään. Paperilla ehkä mutta mitä se muka on?
[/quote]
No tää talo on maksettu 5 vuoden kuluttua. Todennäköisesti asutaan tässä sen jälkeen kymmenisen vuotta kunnes lapset on muuttaneet pois ja ehkä halutaan pienempään asuntoon. Siis ehkä. Eli edessä on 10 vuotta lainatonta/vuokratonta asumista jonka jälkeen pienempään ja halvempaan omistusasuntoon ilman lainaa ja säästöön jää melkoisesti. Tai noin suunnilleen.
[/quote]
Tuskinpa te mihinkään pienempään ja halvempaan muutatte. Ne lapset tuo lapsenlapsia ja sit pitää olla mummolassa tilaa telmiä. Että ei muuta kun mummolaa remppaamaan. Lapsetkin valittaa, että ettehän te meidän lapsuudenkotia voi myydä pois..
Kukaan ei täällä uskalla puhua paikoista, mutta minäpä uskallan. Asuin Helsingin Toukolassa tai Arabianrannaksi sitä nykyään kutsutaan. Kaupungin vuokrakämppä, uusi. Rantaan oli korkeintaan 100 m, meiltä oli vieläpä merinäköala kun korkealla asuttiin. Ja vuokra oli 700e. Jos joku ei tiedä pk-seudun hintatasoa, niin en ala avaamaan. Ne ketkä tietää, niin ymmärtää että vastaavan omistusasunnon kulut olisivat olleet huomattavasti kalliimmat.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:39"]
Todetaan jälleen, että itselläni on uusi talo, enkä todellakaan aio asua tässä niin kauaa, että joku putkiremppa olisi ajankohtainen. En todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:30"]
Minulla ei ole takaajia, niin siksi en saa asuntolainaa. Tulotkaan ei ole hyvät. Lainaa ottaisin ihan niin paljon kuin sitä annetaan. Olen ottanutkin. Se on minulle vain rahaa. Yli varojensa ei pidä elää mutta muuten ei mitään väliä minulle kenen rahoja on mitkä.
Se ihmetyttää kun omistusasujat toitottaa kuinka asunto on sitten kerralla maksettu eikä sitten enää tarvitse maksaa. Mites putkiremppa tai vastaava? ja todellakin kaikki pikku nippelit ja nappelit maksat omasta pussista. Minulla meni vuokrakämpästä uuni rikki ja samaan aikaan myös postiluukku. Tuo luukku ei tietenkään ollut kovin arvokas, mutta eipä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa vuokraisännälle. Ja muutenkin se haluaa pitää tän kämpän aina mahdollisimman hyvässä kunnossa. Jos tämä olisi oma, niin en pystyisi kaikkea tätä kustantamaan. ymmärrän kyllä että niillä minun vuokrarahoillahan se tätä kunnostaa mutta silti. Omistajana minulla olisi huonompi asunto.
[/quote]
[/quote]
Ok. Minä kun olen ajatellut että omistusasujat etsivät enemmänkin kotia "josta ei joudu lähtemään".Siltikin jankutan sitä että ei se oma kämppä ole maksettu vain sillä että sen kerran ostaa. Kuluja on ja tulee. Vai sittenkö aina muutat pois? Ja se kannattaa? Epäilen. Itselleni tuo taloudellinen kannattavuus on yksi lysti, mutta kun siihen niin kovasti vedotaan.
Ne kenet minä tunnen, ovat maksaneet sen asuntonsa mutta nälkä on kasvanut syödessä ja velkaa on aina vaan. Pitää sitten saada mökki ja vene ja sitten onkin jo pintaremontin aika jne. Aina jotain ja itse maksat. Minä en halaja minkään omistamista. Kukaan ei OIKEASTI omista mitään. Paperilla ehkä mutta mitä se muka on?
[/quote]
No tää talo on maksettu 5 vuoden kuluttua. Todennäköisesti asutaan tässä sen jälkeen kymmenisen vuotta kunnes lapset on muuttaneet pois ja ehkä halutaan pienempään asuntoon. Siis ehkä. Eli edessä on 10 vuotta lainatonta/vuokratonta asumista jonka jälkeen pienempään ja halvempaan omistusasuntoon ilman lainaa ja säästöön jää melkoisesti. Tai noin suunnilleen.
[/quote]
Tuskinpa te mihinkään pienempään ja halvempaan muutatte. Ne lapset tuo lapsenlapsia ja sit pitää olla mummolassa tilaa telmiä. Että ei muuta kun mummolaa remppaamaan. Lapsetkin valittaa, että ettehän te meidän lapsuudenkotia voi myydä pois..
[/quote]
No sinähän et meidän perhettä tunne niin ei lähdetä tuolle linjalle. Ps. Tämä ei todellakaan ole mikään lapsuuden koti.
No okei kai mäkin voin sanoa sen sijainnin sitten. Kuopio ja asuinalue on Maljalahti.
T. Se kaupungin vuokra-asunnossa asuja.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:39"] Todetaan jälleen, että itselläni on uusi talo, enkä todellakaan aio asua tässä niin kauaa, että joku putkiremppa olisi ajankohtainen. En todellakaan. [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:30"] Minulla ei ole takaajia, niin siksi en saa asuntolainaa. Tulotkaan ei ole hyvät. Lainaa ottaisin ihan niin paljon kuin sitä annetaan. Olen ottanutkin. Se on minulle vain rahaa. Yli varojensa ei pidä elää mutta muuten ei mitään väliä minulle kenen rahoja on mitkä. Se ihmetyttää kun omistusasujat toitottaa kuinka asunto on sitten kerralla maksettu eikä sitten enää tarvitse maksaa. Mites putkiremppa tai vastaava? ja todellakin kaikki pikku nippelit ja nappelit maksat omasta pussista. Minulla meni vuokrakämpästä uuni rikki ja samaan aikaan myös postiluukku. Tuo luukku ei tietenkään ollut kovin arvokas, mutta eipä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa vuokraisännälle. Ja muutenkin se haluaa pitää tän kämpän aina mahdollisimman hyvässä kunnossa. Jos tämä olisi oma, niin en pystyisi kaikkea tätä kustantamaan. ymmärrän kyllä että niillä minun vuokrarahoillahan se tätä kunnostaa mutta silti. Omistajana minulla olisi huonompi asunto. [/quote] [/quote] Ok. Minä kun olen ajatellut että omistusasujat etsivät enemmänkin kotia "josta ei joudu lähtemään".Siltikin jankutan sitä että ei se oma kämppä ole maksettu vain sillä että sen kerran ostaa. Kuluja on ja tulee. Vai sittenkö aina muutat pois? Ja se kannattaa? Epäilen. Itselleni tuo taloudellinen kannattavuus on yksi lysti, mutta kun siihen niin kovasti vedotaan. Ne kenet minä tunnen, ovat maksaneet sen asuntonsa mutta nälkä on kasvanut syödessä ja velkaa on aina vaan. Pitää sitten saada mökki ja vene ja sitten onkin jo pintaremontin aika jne. Aina jotain ja itse maksat. Minä en halaja minkään omistamista. Kukaan ei OIKEASTI omista mitään. Paperilla ehkä mutta mitä se muka on? [/quote] No tää talo on maksettu 5 vuoden kuluttua. Todennäköisesti asutaan tässä sen jälkeen kymmenisen vuotta kunnes lapset on muuttaneet pois ja ehkä halutaan pienempään asuntoon. Siis ehkä. Eli edessä on 10 vuotta lainatonta/vuokratonta asumista jonka jälkeen pienempään ja halvempaan omistusasuntoon ilman lainaa ja säästöön jää melkoisesti. Tai noin suunnilleen.
[/quote]
Säästöön jää melkoisesti? Kukaan teistä ei sairastu ikinä? Ette halua mitään muuta kuin sen asunnon missä nyt olette? Ei tule avioeroa? Se on kallis nimittäin. Ai mut sori, eihän kukaan ikinä eroa tai sairastu tai mitään.
Miettikää ihmiset montako sellaista tunnette joilla on kämpät maksettu eikä muita huolia? Minä tunnen ensin mainittuja.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:16"]Kukaan ei täällä uskalla puhua paikoista, mutta minäpä uskallan. Asuin Helsingin Toukolassa tai Arabianrannaksi sitä nykyään kutsutaan. Kaupungin vuokrakämppä, uusi. Rantaan oli korkeintaan 100 m, meiltä oli vieläpä merinäköala kun korkealla asuttiin. Ja vuokra oli 700e. Jos joku ei tiedä pk-seudun hintatasoa, niin en ala avaamaan. Ne ketkä tietää, niin ymmärtää että vastaavan omistusasunnon kulut olisivat olleet huomattavasti kalliimmat.
[/quote]
Oulun naapurikunta kiskoi vanhasta rivarikolmiosta saman verran jo vuosia sitten. Näillä lakeuksilla ei vuokralla asumisessa ole mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:39"] Todetaan jälleen, että itselläni on uusi talo, enkä todellakaan aio asua tässä niin kauaa, että joku putkiremppa olisi ajankohtainen. En todellakaan. [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:30"] Minulla ei ole takaajia, niin siksi en saa asuntolainaa. Tulotkaan ei ole hyvät. Lainaa ottaisin ihan niin paljon kuin sitä annetaan. Olen ottanutkin. Se on minulle vain rahaa. Yli varojensa ei pidä elää mutta muuten ei mitään väliä minulle kenen rahoja on mitkä. Se ihmetyttää kun omistusasujat toitottaa kuinka asunto on sitten kerralla maksettu eikä sitten enää tarvitse maksaa. Mites putkiremppa tai vastaava? ja todellakin kaikki pikku nippelit ja nappelit maksat omasta pussista. Minulla meni vuokrakämpästä uuni rikki ja samaan aikaan myös postiluukku. Tuo luukku ei tietenkään ollut kovin arvokas, mutta eipä tarvinnut muuta tehdä kuin soittaa vuokraisännälle. Ja muutenkin se haluaa pitää tän kämpän aina mahdollisimman hyvässä kunnossa. Jos tämä olisi oma, niin en pystyisi kaikkea tätä kustantamaan. ymmärrän kyllä että niillä minun vuokrarahoillahan se tätä kunnostaa mutta silti. Omistajana minulla olisi huonompi asunto. [/quote] [/quote] Ok. Minä kun olen ajatellut että omistusasujat etsivät enemmänkin kotia "josta ei joudu lähtemään".Siltikin jankutan sitä että ei se oma kämppä ole maksettu vain sillä että sen kerran ostaa. Kuluja on ja tulee. Vai sittenkö aina muutat pois? Ja se kannattaa? Epäilen. Itselleni tuo taloudellinen kannattavuus on yksi lysti, mutta kun siihen niin kovasti vedotaan. Ne kenet minä tunnen, ovat maksaneet sen asuntonsa mutta nälkä on kasvanut syödessä ja velkaa on aina vaan. Pitää sitten saada mökki ja vene ja sitten onkin jo pintaremontin aika jne. Aina jotain ja itse maksat. Minä en halaja minkään omistamista. Kukaan ei OIKEASTI omista mitään. Paperilla ehkä mutta mitä se muka on? [/quote] No tää talo on maksettu 5 vuoden kuluttua. Todennäköisesti asutaan tässä sen jälkeen kymmenisen vuotta kunnes lapset on muuttaneet pois ja ehkä halutaan pienempään asuntoon. Siis ehkä. Eli edessä on 10 vuotta lainatonta/vuokratonta asumista jonka jälkeen pienempään ja halvempaan omistusasuntoon ilman lainaa ja säästöön jää melkoisesti. Tai noin suunnilleen.
[/quote]
Säästöön jää melkoisesti? Kukaan teistä ei sairastu ikinä? Ette halua mitään muuta kuin sen asunnon missä nyt olette? Ei tule avioeroa? Se on kallis nimittäin. Ai mut sori, eihän kukaan ikinä eroa tai sairastu tai mitään.
Miettikää ihmiset montako sellaista tunnette joilla on kämpät maksettu eikä muita huolia? Minä tunnen ensin mainittuja.
[/quote]
Toki meillä on vakuutukset kunnossa. En varmaankaan ole väittänyt, ettei mitään huolia olisi sen jälkeen kun asunto on maksettu joten älä laita sanoja suuhuni.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:57"]
Niin raha, omaisuus ja perintöhän on elämän pääasiat.
[/quote]
Ei ne ole elämän pääasiat, ei todellakaan. Mutta kun omaa vähän kärsivällisyyttä ja hmmm... "nokkeluutta", voi elellä hyvinkin rennosti samalla kun rahaa poikii lisää rahaa ihan omia aikojaan. :)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
Toki meillä on vakuutukset kunnossa. En varmaankaan ole väittänyt, ettei mitään huolia olisi sen jälkeen kun asunto on maksettu joten älä laita sanoja suuhuni.
[/quote]
Ja toki omistetaan muutakin kuin tämä talo, mutta sekään ei liity tähän.
Kyllä se usein taitaa mennä niin, että perintönä ne rahat aikanaan realisoidaan ja niistä ei haudassa paljoa hyötyä ole itselle. Tietenkin kivaa, että lapset saa sitten vähän rahallista korvausta siitä kun lapsena ei vanhemmat ehtineet antaa aikaa. Piti vain maksella lainaa ja käydä töissä..
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:28"]Kyllä se usein taitaa mennä niin, että perintönä ne rahat aikanaan realisoidaan ja niistä ei haudassa paljoa hyötyä ole itselle. Tietenkin kivaa, että lapset saa sitten vähän rahallista korvausta siitä kun lapsena ei vanhemmat ehtineet antaa aikaa. Piti vain maksella lainaa ja käydä töissä..
[/quote]
No sama summa meillä menis vuokraan, joten...
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:16"]
Kukaan ei täällä uskalla puhua paikoista, mutta minäpä uskallan. Asuin Helsingin Toukolassa tai Arabianrannaksi sitä nykyään kutsutaan. Kaupungin vuokrakämppä, uusi. Rantaan oli korkeintaan 100 m, meiltä oli vieläpä merinäköala kun korkealla asuttiin. Ja vuokra oli 700e. Jos joku ei tiedä pk-seudun hintatasoa, niin en ala avaamaan. Ne ketkä tietää, niin ymmärtää että vastaavan omistusasunnon kulut olisivat olleet huomattavasti kalliimmat.
[/quote]
Nuo kaupungin kämpät voi tosiaan olla kohtuuhintaisia. Mutta sellaisen saaminen on vähän kuin lottovoitto, ei siihen itse voi vaikuttaa tuleeko se voitto omalle kohdalle vai ei.
Minäkin tiedän yhden kaverin, joka asuu Leppävaarassa 70+-neliöisessä kolmiossa ja maksaa vain 400€/kk. Tuo ei kata edes yhtiövastiketta. Tuolle kaverille ihan lottovoitto, että pääsee asumaan melkein ilmaiseksi vanhalla vuokrasopimuksella, jossa ei ole korotuspykälää. Mutta ei tuollaisten onnenkantamoisten varaan voi elämäänsä suunnitella. Omistusasuajalla on enemmän valinnanvapautta kuin vuokralaisella. Vuokra-asuntoa aina haetaan, omistusasunnon saa yleensä se, joka on valmis maksamaan myyjän mielestä riittävästi.
Minä tykkään siitä, että oman saa laittaa mieluisekseen. On itse valitut pintamateriaalit jne. Ja saa maalata miten tykkää tai laittaa tapettia jos siltä tuntuu. Tietty omalla rahalla, mutta kuitenkin. Lainassakin on lyhennysjousto, eli voidaan maksaa välillä enemmän tai vähemmän, miten huvittaa. Vuokralainen ei paljon vuokranmaksuaan säätele menojensa mukaan.
Tärkeintä kai olisi hankkia se asunto mahdollisimman nuorena. Ettei tule yllätetyksi housut kintuissa siinä kohdassa, kun on jo kaksi lasta ja pitäisi rykäistä jostain omarahoitusosuus perheasuntoon. Tuossa vaiheessa on todella hankalaa päästä omistusasuntoon kiinni. Siihen asti se vuokralla asuminen kuitenkin välttää, kun on töitä. Mutta eläkkeestä sitä vuokraa on jo tuskallista maksella.
Ap:n asenteella ei kyllä mitään merkittäviä omaisuuksia kartuteta. Kaikki rahat pistetään huolettomaan kulutukseen siltä varalta, että kuolema korjaa ja osa rahoista jää käyttämättä. Toivottavasti saa säästettyä edes kirsturahat, ettei lasten tarvitse hautajaisissa pyytää vierailta avustuksia hautajaiskuluihin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:56"]No en mitenkään, mutta näen että missä kaupungissa tuo sijaitsee. Ja onko asunto todellakin 300 000 arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:52"]
Miten sä muka voit myyntiesitteen tietojen perusteella verrata niitä näihin kaupungin asuntoihin?
[/quote]
[/quote]
No Kuopio ja loput saat ihan itse etsiä.
[/quote]
No minne tämä jankkaaja nyt hävisi? Joko tarkistit asunnot Kuopion Maljalahdesta?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:56"]No en mitenkään, mutta näen että missä kaupungissa tuo sijaitsee. Ja onko asunto todellakin 300 000 arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:52"]
Miten sä muka voit myyntiesitteen tietojen perusteella verrata niitä näihin kaupungin asuntoihin?
[/quote]
[/quote]
No Kuopio ja loput saat ihan itse etsiä.
[/quote]
No minne tämä jankkaaja nyt hävisi? Joko tarkistit asunnot Kuopion Maljalahdesta?
[/quote]
Löin jo läppärin kiinni, en jaksa kännyllä selata. Sitä paitsi Nukkumatti kutsuu, jatketaan huomenissa :)
Niin ja kyllä ainakin Kuopiossa kaupungin asuntoja saa myös remontoida. Parhaassa tapauksessa vielä kunnan varastosta saa hakea tarvikkeet, mutta tietty maalin sävytys täytyy itse maksaa tai tapetti jos haluaa jotain erikoista. Aika paljon näihinkin saa tehdä jos itse laittaa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:28"]Kyllä se usein taitaa mennä niin, että perintönä ne rahat aikanaan realisoidaan ja niistä ei haudassa paljoa hyötyä ole itselle. Tietenkin kivaa, että lapset saa sitten vähän rahallista korvausta siitä kun lapsena ei vanhemmat ehtineet antaa aikaa. Piti vain maksella lainaa ja käydä töissä.. [/quote] No sama summa meillä menis vuokraan, joten...
[/quote]
Niin mitä väliä jos menee vuokraan? Se on niin paljon helpompaa ja huolettomampaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:57"]
Niin raha, omaisuus ja perintöhän on elämän pääasiat.
[/quote]
Ei ne ole elämän pääasiat, ei todellakaan. Mutta kun omaa vähän kärsivällisyyttä ja hmmm... "nokkeluutta", voi elellä hyvinkin rennosti samalla kun rahaa poikii lisää rahaa ihan omia aikojaan. :)
[/quote]
Näin juuri. Elämä on rennompaa, kun ei tarvitse pelätä pesukoneen tai auton hajoamista. Pitkäjänteisellä suunnittelulla voidaan päästä myös tilanteeseen, jossa pääomatulot ovat ihan merkittävä tulonlisä. On leppoisampaa olla töissä, kun tietää että voi tarvittaessa haistaa pomolle ja etsiä uutta paikkaa kaikessa rauhassa. Ei niitä pahan päivän varoja tarvitse edes käyttää, jos on tyytyväinen ilmankin. Mutta jo pelkkä niiden olemassaolo tuo mielenrauhaa sellaiselle ihmiselle, jolla on huono taloudellisen epävarmuuden sietokyky. Toisethan ei yhtään stressaannu siitä, että elävät kuin jyrkänteen reunalla tilistä toiseen, mutta kaikille se ei sovi.
Oman lapsen kohdalla olen ajatellut niin, että hänellä on paremmat mahdollisuudet seurata omaa ammatillista kutsumustaan sen pienen pesämunan turvin. Hän ei tarvitse yhtä suurta asuntolainaa kuin muut ikätoverinsa, joilla ei ole säästöjä valmiiksi. Hän voi muuttaa heti kotoa lähtiessään suoraan omistusasuntoon eikä tarvitse hassata rahaa vuokraan vaan voi heti alkaa maksaa omaa. Jos hän valitsee pienipalkkaisen alan oman kiinnostuksensa perusteella, hänen elämänsä ei silti kurjistu kohtuuttomasti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:28"]Kyllä se usein taitaa mennä niin, että perintönä ne rahat aikanaan realisoidaan ja niistä ei haudassa paljoa hyötyä ole itselle. Tietenkin kivaa, että lapset saa sitten vähän rahallista korvausta siitä kun lapsena ei vanhemmat ehtineet antaa aikaa. Piti vain maksella lainaa ja käydä töissä.. [/quote] No sama summa meillä menis vuokraan, joten...
[/quote]
Niin mitä väliä jos menee vuokraan? Se on niin paljon helpompaa ja huolettomampaa.
[/quote]
Ei mitään väliä, jokainen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa, joko nakkella kankkulan kaivoon tai sijoittaa omistus asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:06"]Olen juurikin samaa mieltä tuon vuokralla asujan kanssa, joka asuu siinä 300 000 e talon lähellä! Eli kyse on siitä mitä asunnolta ja sen sijainnilta haluaa. Ei kaikilla ole haluja muuttaa esim. 150 000 taloon, koska siinä joutuu varmasti tinkimään jostain.
[/quote]
Niin jollekin riittää että saa asua 300 000 euron kämppien lähistöllä :D voi elämä.
[/quote]
Ei, vaan uudiskohteessa ja hyvällä sijainnilla. :)