Työelämään siirtymisen vaikeus: hyödytön yliopistotutkinto?
Ongelmani on nyt se, että olen pian valmistumassa maisteriksi, jolla on melko laajat yleistiedot tieteenalaltaan ja valmiudet tieteelliseen ajatteluun, mutta ei varsinaista ammattikoulutusta mihinkään. Yliopistokoulutukseni ei anna ammatillista pätevyyttä, vaan on niin sanottu generalistinen ala, joka liittyy humanistis-yhteiskuntatieteisiin. Työelämään siirtymisen olen kokenut tutkinnolla vaikeaksi, koska tutkinto-opiskeluun ei tähän mennessä ole sisältynyt lainkaan työharjoittelua, enkä ole opintojen kautta saanut esimerkiksi kesätyömahdollisuuksia lukuisista hakemuksistani huolimatta. Toivon, että maisteriksi valmistuminen muuttaa tilannetta ja avaisi kesätyömahdollisuuksia joltakin toimialoilta.
Kommentit (427)
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestiketjussa korostuu nuoruuden naiivius opiskeluvalintoja tehdessä. Kirkassilmäiset nuoret valitsevat suuntauksensa sen mukaan mikä kiinnostaa eikä sen mukaan millä elättää perheen ja ostaa ok-talon.
Homma menee surulliseksi valmistumisen jälkeen kun huomaakin, että maisterin paperit sukupuolen asemasta yhteiskunnassa tai Ranskan renesanssin vaikutuksesta suomen kieleen ei avaa portteja vakiduuniin. Ongelmalliseksi tilanteen tekee, että olet "valkokaulus" mutta sulla ei ole mitään annettavaa. Duunarihommiin et pääse koska niihin olet lukenut ja kunnon hommiin et pääse koska sulla ei ole mitään annettavaa.
Tässä viestissä korostuu rahakeskeinen amisviiksisyys. Jos seuraisit yhtään aikaasi, tietäisit, että meillä on työttömänä mm. sähkötekniikan ja tietoliikennetekniikan asiantuntijoita.
Mä oon käynyt vain peruskoulun eikä mulla ollut sielläkään kuin 7 keskiarvo. Ei ole ajokorttiakaan. Työtön en ole vielä ollut mutta jos joskus jään työttömäksi alan opiskella.
Aina sanottiin että älä tee hanttihommia työksesi, hanki joku koulutus. Onneksi tein oman mielen mukaan koska näköjään sain aina työpaikan silloin kun niitä vielä sai helposti ja koska cv:ssä ei ole aukkoja 2000-luvun alusta tähän päivään niin olen aina myös saanut uuden työn, viimeksi 10v sitten.
Nyt jos tähän päälle hankkisin koulutuksen, mulla olis tuore koulutus tämän päivän työelämän tarpeisiin ja lisäksi pitkä työkokemus valttikorttina.
Ikä tietysti jo painaa.
Mun mielestä ei ole olemassa hyödytöntä yliopistotutkintoa. Aina voi yrittää opiskeluaikana lisätä osaamistaan myös opintoalueen ulkopuolelta, kielet, digitaidot, kansainvälisyys jne. Ei se koulutus sido ihmistä mihinkään. Tietysti on paikkoja, joihin vaaditaan joku tietty tutkinto mutta kaipa nekin harvemmassa ovat - ainakin yksityisellä puolella. Eli rohkeastri vain työnhakuun ja pohtimaan osaamista laajemmlata kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole olemassa hyödytöntä yliopistotutkintoa. Aina voi yrittää opiskeluaikana lisätä osaamistaan myös opintoalueen ulkopuolelta, kielet, digitaidot, kansainvälisyys jne. Ei se koulutus sido ihmistä mihinkään. Tietysti on paikkoja, joihin vaaditaan joku tietty tutkinto mutta kaipa nekin harvemmassa ovat - ainakin yksityisellä puolella. Eli rohkeastri vain työnhakuun ja pohtimaan osaamista laajemmlata kantilta.
Mutta jos tutkinto ei työllistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tutkintoa ei yliopistossa ole mikä johtaisi 100% varmuudella työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi äiti.. itse aloitin yliopisto-opinnot 1998. Jo silloin kaverien kanssa naurettiin humanistigeneralisteille, että heille ei ikinä tule olemaan mitään muita hommia kuin joku satunnainen tutkija (kauhealla tuurilla yksi 1/1000 hakijasta) tai kansatieteellisen tiedekunnan sihteeri. 95% suoraan kortistoon tai mäkkäriin..
Ja sama meno jatkuu vuonna 2021. Voi morjens.
Voimia ap:lle, varmasti on siipi maassa. Mutta valitettavasti täysi-ikäisenä on vain osattava ajatella miten elätän ihan itseni, millä tutkinnolla voisin saada töitä jne. Ei kukaan tule kädestä pitämään.
Vieläkään ei ole liian myöhäistä joko hakea opiskelemaan kokonaan uusi tutkinto, tai lukea vaikka yksi sivuaine lisää, jos sillä parantaisi mahdollisuuksia.
Harrastukset ovat asia erikseen, eli siis ne aineet jotka kiinnostavat, mutta joilla ei ole mitään tekemistä oikeiden töiden kanssa. Vrt minäkin harrastan purjehdusta ja pyöräilyä, mutta ne tehdään palkkatöissä tienatuilla rahoilla, enkä koskaan ole ajatellut että niistä mitään töitä mulle tulisi..
No kyllähän humanisteja on töissä, muuallakin kuin mäkkärillä. Pomoni oli kielitieteilijä. t. Luonnontietelijä
Nyt vähän riippuu mitä ikäluokkaa sinä, tai varsinkin pomosi on. 90-luvulla kun varsinkin IT nousi lähes tyhjästä, kaikki otettiin hyviin hommiin kellä nyt vain joku akateeminen loppututkinto oli. Silloinen kielitieteilijä voi hyvin olla nyt pomona.
Mutta vuonna 2021 valmistunut ei tasan varmasti nouse luonnontieteellisillä alalla kielitieteilijäpohjalta esimieheksi, tai edes ”oikeisiin” töihin. Oikean tutkinnon suorittaneitakin on pilvin pimein markkinoilla. T. Myös pomo
Kielitieteet ei ole oikea tutkinto? Oletko tosissasi? Minä olen kielitieteilijä ja tein sivuaineen tietojenkäsittelystä. Nyt työskentelen NLP-asiantuntijana. Uranäkymät ovat erinomaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tutkintoa ei yliopistossa ole mikä johtaisi 100% varmuudella työttömyyteen.
Kuitenkin on koulutusohjelmia, jotka tuottavat työttömiä maistereita, jotka kilpailevat työpaikoista, joita voi hakea ”monenlaisella koulutuksella”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Teologisessa tiedekunnassa on ainakin aikaisemmin ollut generalistilinja, jota kutsuttiin työttömyyslinjaksi, koska siitä ei valmistuta tiettyyn ammattiin, kuten uskonnonopettajaksi tai papiksi. Toisaalta yliopisto ei ole ammattikoulu ja generalistitutkinnolla jotkut työllistyvät oikein hyvin, kun taas jotkut kärsivät työttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi äiti.. itse aloitin yliopisto-opinnot 1998. Jo silloin kaverien kanssa naurettiin humanistigeneralisteille, että heille ei ikinä tule olemaan mitään muita hommia kuin joku satunnainen tutkija (kauhealla tuurilla yksi 1/1000 hakijasta) tai kansatieteellisen tiedekunnan sihteeri. 95% suoraan kortistoon tai mäkkäriin..
Ja sama meno jatkuu vuonna 2021. Voi morjens.
Voimia ap:lle, varmasti on siipi maassa. Mutta valitettavasti täysi-ikäisenä on vain osattava ajatella miten elätän ihan itseni, millä tutkinnolla voisin saada töitä jne. Ei kukaan tule kädestä pitämään.
Vieläkään ei ole liian myöhäistä joko hakea opiskelemaan kokonaan uusi tutkinto, tai lukea vaikka yksi sivuaine lisää, jos sillä parantaisi mahdollisuuksia.
Harrastukset ovat asia erikseen, eli siis ne aineet jotka kiinnostavat, mutta joilla ei ole mitään tekemistä oikeiden töiden kanssa. Vrt minäkin harrastan purjehdusta ja pyöräilyä, mutta ne tehdään palkkatöissä tienatuilla rahoilla, enkä koskaan ole ajatellut että niistä mitään töitä mulle tulisi..
No kyllähän humanisteja on töissä, muuallakin kuin mäkkärillä. Pomoni oli kielitieteilijä. t. Luonnontietelijä
Nyt vähän riippuu mitä ikäluokkaa sinä, tai varsinkin pomosi on. 90-luvulla kun varsinkin IT nousi lähes tyhjästä, kaikki otettiin hyviin hommiin kellä nyt vain joku akateeminen loppututkinto oli. Silloinen kielitieteilijä voi hyvin olla nyt pomona.
Mutta vuonna 2021 valmistunut ei tasan varmasti nouse luonnontieteellisillä alalla kielitieteilijäpohjalta esimieheksi, tai edes ”oikeisiin” töihin. Oikean tutkinnon suorittaneitakin on pilvin pimein markkinoilla. T. Myös pomo
Kielitieteet ei ole oikea tutkinto? Oletko tosissasi? Minä olen kielitieteilijä ja tein sivuaineen tietojenkäsittelystä. Nyt työskentelen NLP-asiantuntijana. Uranäkymät ovat erinomaiset.
Minulla on aika sama tilanne. Mutta joo, olen pitkäaikaistyötön ja vanha. Aivan varmasti pysyn työttömänä eläkkeelle siirtymiseen asti. Ja sitten hölmöille: opiskelu oli kivaa ja halusin opiskella alaa. Jos elämäsi päätarkoitus on työllistyä, älä opiskele yliopistolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ei ole myöskään tutkintoja, jotka johtasivat 100% varmuudella työllisyyteen. On olemassa paljonkin yliopistoaloja, jotka eivät ole työllistävämmästä päästä.
Täällä pian valmistuva VTM ja pakko todeta, että tiukassa on työllistyminen valtio- ja yhteiskuntatieteiden alalla. Jos lukiolaiset tai välivuotta viettävät meinaatte hakea, niin suosittelen miettimään kahdesti!
Meille sanottiin vastaavanlaisessa koulutuksessa tylysti että luokaapa sitten oma uranne. Oh well..tutkintonimikkeellä ei ole avoimia virkoja kuin muutama hyvin hajallaan pitkin Suomea, eikä tutkintonimikkeellä voi työllistyä niihin tehtäviin mitä koulutuksessa "luvattiin". Lähdin sitten ulkomaille ja saan tehdä koulutustani vastaavaa työtä, eli Suomi koulutti taas ilmaiseksi osaajan muualle. Loistavaa koulutuspolitiikkaa.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lähdetään opiskelemaan jotain alaa miettimättä tulevaa työpaikkaa. Itse lähdin opiskelemaan työpaikka tärkeimpänä mielessä - mietin, että mitä haluan tehdä työkseni ja sitten selvitin, että mitä pitää opiskella. Opinnot ovat kuitenkin vain välivaihe, ja mielenkiintoisen alan opiskelu on ehkä kivaa sen opiskeluajan, mutta entä sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lähdetään opiskelemaan jotain alaa miettimättä tulevaa työpaikkaa. Itse lähdin opiskelemaan työpaikka tärkeimpänä mielessä - mietin, että mitä haluan tehdä työkseni ja sitten selvitin, että mitä pitää opiskella. Opinnot ovat kuitenkin vain välivaihe, ja mielenkiintoisen alan opiskelu on ehkä kivaa sen opiskeluajan, mutta entä sen jälkeen?
Ja sinusta tuli siis lähihoitaja vanhuspuolelle? Saikutat ja kiusaat työtovereita kun ei ala olekaan sieltä mielenkiintoisimmasta päästä?
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa lukea kaksoistutkinto, ennen yliopistoa. Aina pääsee hommiin ja esim. sähkärinä tienaan enemmän kuin mitä yliopistokoulutuksella, mutta jos duunarihommat ei nappaa, pääsee sitten sen käytännön kokemuksen ja yliopistotutkinnon avulla siistiin pöytähommiinkin.
Taidat vähän yleistää; yliopistotutkinnolla voi tienata mitä tahansa parista tonnista ylöspäin. Mulla on aika tiivis vanhojen teekkarikavereiden piiri, johon kuuluu tusinan verran porukkaa. Epäilen, että kaikki tienavat enemmän kuin sinä sähkärinä, vaikka kaikki eivät ole koskaan edes valmistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pian valmistuva VTM ja pakko todeta, että tiukassa on työllistyminen valtio- ja yhteiskuntatieteiden alalla. Jos lukiolaiset tai välivuotta viettävät meinaatte hakea, niin suosittelen miettimään kahdesti!
Sinun olisi ehkä syytä kommentoida vasta kun olet ollut ainakin 10 vuotta työelämässä. Hyvin harvalla loppuvaiheenkaan opiskelijalla on käsitystä siitä, minne ja millaisiin tehtäviin työura voi kuljettaa.
T. VTM vuosimallia 2004
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ei ole myöskään tutkintoja, jotka johtasivat 100% varmuudella työllisyyteen. On olemassa paljonkin yliopistoaloja, jotka eivät ole työllistävämmästä päästä.
Vielä enemmän sellaisia aloja on amiksessa. Katso työttömyysluvut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän sellaisia aloja on amiksessa. Katso työttömyysluvut.
Työttömyyteen johtavia tutkintoja on kaikilla koulutusasteilla.
Vierailija kirjoitti:
On, valitettavasti juuri näiden valtiotieteelliset/yhteiskunatatieteellisten alojen tietopääoma ja ydin on maailmasta irtautuneiden tärkeilevien käsitebrassailijoiden sanataidetta toisilleen.
Poikkeuksena tilastotiede ja jossain määrin myös kansantaloustiede.
Humanistisissa on sentään kielten filologiat, joissa on jotain beeffiä.
T. Valtiotieteen drop-out.
Siksi kannattaa lukea kaksoistutkinto, ennen yliopistoa. Aina pääsee hommiin ja esim. sähkärinä tienaan enemmän kuin mitä yliopistokoulutuksella, mutta jos duunarihommat ei nappaa, pääsee sitten sen käytännön kokemuksen ja yliopistotutkinnon avulla siistiin pöytähommiinkin.