Työelämään siirtymisen vaikeus: hyödytön yliopistotutkinto?
Ongelmani on nyt se, että olen pian valmistumassa maisteriksi, jolla on melko laajat yleistiedot tieteenalaltaan ja valmiudet tieteelliseen ajatteluun, mutta ei varsinaista ammattikoulutusta mihinkään. Yliopistokoulutukseni ei anna ammatillista pätevyyttä, vaan on niin sanottu generalistinen ala, joka liittyy humanistis-yhteiskuntatieteisiin. Työelämään siirtymisen olen kokenut tutkinnolla vaikeaksi, koska tutkinto-opiskeluun ei tähän mennessä ole sisältynyt lainkaan työharjoittelua, enkä ole opintojen kautta saanut esimerkiksi kesätyömahdollisuuksia lukuisista hakemuksistani huolimatta. Toivon, että maisteriksi valmistuminen muuttaa tilannetta ja avaisi kesätyömahdollisuuksia joltakin toimialoilta.
Kommentit (427)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve vaan, täällä samanlainen ja ollut työtön-pätkätyössä-tempputyöllistetty-koulutuksissa-urasuunnittelijan asiakkaana jo 20 vuotta valmistumisen jälkeen.
Vakituista työpaikkaa en ole saanut ja hakemuksia olen lähetellyt tuhansia. Olen ahkera ja tykätty tyyppi ollut jokaisessa pestissäni, mutta koska ne ovat olleet pelkkiä määräaikaisuuksia, niin eipä ole työpaikkaa irronnut.
Kannattaa oikeasti mennä opiskelemaan vielä joku ammattitutkinto, ettei käy kuin minulle. Olen kohta 50-vuotias ja ikäsyrjintääkin alkaa näkyä. Edes Mäkkiin en pääse töihin.
Tulee köyhät eläkevuodet, jos edes eläkkeelle koskaan tästä jamasta pääsenkään.
Aivan turha tutkinto.Itse havahduin onneksi jo muutaman vuoden räpistelyn jälkeen ja hankin ammattitukinnon. Nyt olen ollut jo kohta 10 vuotta mieluisassa ja mielekkäässä työssä
Ei humanistisilla tutkinnoilla tee mitään jos ei jää tutkijaksi. Valitettavasti.
Kummasti kaikki tuntemani humanistit on hyvissä työpaikoissa.
Niin, koska ne työllistymättä jääneet ovat pudonneet sun kaveripiiristäsi pois. Tuttavapiirisi myös isolta osin koostuu työkavereistasi ja muista työelämän verkostoista.
En ole tutustunut heihin työelämässä vaan jo opiskeluaikoina, joten arvaus meni pieleen.
Työelämässä olet ylioppilas, joka on lukenut kasan harrastukseksi yleissivistäviä kirjoja. Oot ehkä hyvä paskanjauhaja, mutta osaaminen 0 . Ennemmin palkkaan nuoren innokkaan , joka osaa edes jotain, eikä kuvittele itsestään liikoja.
Suosittelen maanantaina matkaa TE-keskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve vaan, täällä samanlainen ja ollut työtön-pätkätyössä-tempputyöllistetty-koulutuksissa-urasuunnittelijan asiakkaana jo 20 vuotta valmistumisen jälkeen.
Vakituista työpaikkaa en ole saanut ja hakemuksia olen lähetellyt tuhansia. Olen ahkera ja tykätty tyyppi ollut jokaisessa pestissäni, mutta koska ne ovat olleet pelkkiä määräaikaisuuksia, niin eipä ole työpaikkaa irronnut.
Kannattaa oikeasti mennä opiskelemaan vielä joku ammattitutkinto, ettei käy kuin minulle. Olen kohta 50-vuotias ja ikäsyrjintääkin alkaa näkyä. Edes Mäkkiin en pääse töihin.
Tulee köyhät eläkevuodet, jos edes eläkkeelle koskaan tästä jamasta pääsenkään.
Aivan turha tutkinto.Itse havahduin onneksi jo muutaman vuoden räpistelyn jälkeen ja hankin ammattitukinnon. Nyt olen ollut jo kohta 10 vuotta mieluisassa ja mielekkäässä työssä
Ei humanistisilla tutkinnoilla tee mitään jos ei jää tutkijaksi. Valitettavasti.
Kummasti kaikki tuntemani humanistit on hyvissä työpaikoissa.
Niin, koska ne työllistymättä jääneet ovat pudonneet sun kaveripiiristäsi pois. Tuttavapiirisi myös isolta osin koostuu työkavereistasi ja muista työelämän verkostoista.
En ole tutustunut heihin työelämässä vaan jo opiskeluaikoina, joten arvaus meni pieleen.
Tuskin kaikkiin opiskelukavereihisi pidät yhteyttä.
Hienoa tietysti että kolme humanistia on saanut hyvän työpaikan. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa että humanistiset alat työllistävät luokattoman huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa tietysti että kolme humanistia on saanut hyvän työpaikan. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa että humanistiset alat työllistävät luokattoman huonosti.
Lähde huonolle työllistymiselle? Ei, lähde ei ole se, että minä ja mun kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olet ylioppilas, joka on lukenut kasan harrastukseksi yleissivistäviä kirjoja. Oot ehkä hyvä paskanjauhaja, mutta osaaminen 0 . Ennemmin palkkaan nuoren innokkaan , joka osaa edes jotain, eikä kuvittele itsestään liikoja.
Nykyään on pakollinen kandintutkinto välissä.
Typerintä ikinä on niputtaa vastavalmistunut ylioppilas ja gradua vaille valmis maisteri samaksi, koska toisella on valtavasti enemmän osaamista. Puuttuu vain se viimeinen silaus, millä ei yliopiston ulkopuolella tee mitään. Eikä siitä välttämättä puutu kuin muutama sivu. Työnhaku kannattaa aloittaa jo ennen valmistumista, koska työpaikan löytämisessä yleensä menee muutamia kuukausia.
Totta kai loppututkinnon suorittaminen kertoo tavoitteellista työskentelystä, mutta yrityspuoli on pullollaan etenkin tekniikan ja luonnontieteiden ylioppilaita ja kandeja, jotka ovat työllistyneet jo opiskeluaikana, eikä ole tullut tarvetta suorittaa opintoja loppuun. Se ei estä etenemistä senioritason töihin.
Jopa lääkiksestä jätettäisiin valmistumatta, ellei se toisi täysin välttämätöntä ammattipätevyyttä. Töitä riittää jo ennen valmistumista vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkintonimikkeesi siis YTM? Eikös tällä koulutuksella voi hakea esimerkiksi Kelaan töihin. Tai johonkin järjestöön tai organisaatioon, jonka ydinalue lukeutuu opiskelemiisi aiheisiin.
Voi hyvänen aika näitä neropatteja.
Kuule, olen itse FM jolla hallintokokemusta ja osaamista juuri vaaditulta osaamisalueelta Kelasta, mutta kerran olen päässyt haastatteluun ja hakenut olen kymmenisen kertaa. Ikä ja työttömyys vaikuttaa, satoja hakijoita. Järjestöt? Katopa huviksesi montako järjestöpaikkaa on auki. Rahoitusta vähennetty roimasti ja pyörivät ilmaistöillä.
Hae johonkin osaamisalueeseesi liittyvään organisaatioon? Ihan-ko totta...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkintonimikkeesi siis YTM? Eikös tällä koulutuksella voi hakea esimerkiksi Kelaan töihin. Tai johonkin järjestöön tai organisaatioon, jonka ydinalue lukeutuu opiskelemiisi aiheisiin.
Kuule, olen itse FM jolla hallintokokemusta ja osaamista juuri vaaditulta osaamisalueelta Kelasta, mutta kerran olen päässyt haastatteluun ja hakenut olen kymmenisen kertaa. Ikä ja työttömyys vaikuttaa, satoja hakijoita. Järjestöt? Katopa huviksesi montako järjestöpaikkaa on auki. Rahoitusta vähennetty roimasti ja pyörivät ilmaistöillä.
Sulla onkin täysin eri tilanne kuin valmistumisen kynnyksellä olevalla. :/
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tunnen enemmän työttömiä dippainssejä kuin työttömiä humanisteja. En tiedä kuinka paljon työttömiä humanisteja on, mutta dippainssien kohdalla puhutaan tuhansista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku katkero, joka vihaa korkeakoulutettuja. Säälittävää. Tunnen ihmistyypin.
"Lähde huonolle työllistymiselle? Ei, lähde ei ole se, että minä ja mun kaverit."
Työ ja elinkeinoministeriön tutkimuksen mukaan (vuonna 2016) humanisteilla on vaikeinta työllistyä korkeakoulutetuista. Asiasta kirjoitti Ilta-Sanomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla onkin täysin eri tilanne kuin valmistumisen kynnyksellä olevalla. :/
Niin, onhan se surkuhupaisaa kun nuoret eivät saa sitä ekaa työpaikkaa ja me kokeneet emme saa tekosyistä X ja Y. Tai onhan syitä: liian vähän työpaikkoja suhteessa koulutettuihin, ylimitoitetut odotukset, ikärasismi ja ilmaistyöt. Sekä tietysti kansantaloudelliset ja verotukselliset syyt. Kumma kun kuitenkin samaan aikaan vingutaan aivovuodosta ja osaajapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde huonolle työllistymiselle? Ei, lähde ei ole se, että minä ja mun kaverit.
Ei yleistiedolle tarvitse esittää lähteitä.
Treduun vain aikuisopiskelemaan joku duunarin ammatti. Sinne tuli ylikoulutettuja 30-40v joilla ei ollut päivääkään työkokemusta muuta kuin jostain kesätöistä ruohonleikkaajana hautausmaalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelassa toivovat usein sosiaali- tai terveysalan koulutusta moneenkin tehtävään. Ymmärtääkseni on mahdollista hakea joitakin Kelan työpaikkoja myös omalla humanistis-yhteiskuntatieteellisellä koulutuksellani, mutta kaikkiin yleishallinnollisiin tehtäviin on aina paljon hakijoita.
Saa kai sitä toivoa, mutta hakijoita on tsiljoona ja Kela on rekrytoinneissaan ikärasistinen.
TE- toimistolta saa anoa opiskella kaksi vuotta työttömyyskorvauksella ja kahdessa vuodessa saa duunarin ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette ilkeitä ap:lle!
Professioalojen paikkoja ei riitä kaikille, eivätkä kaikki niitä edes halua. Hyvän työllisyyden kääntöpuolena niissä on usein täysin olemattomat etenemismahdollisuudet. Valmistu kaksvitosena luokanopettajaksi ja tee sitä seuraavat 40 vuotta. Jippii. Erityisesti sinne kannattaa suunnata, jos ei edes pidä lapsista.
Realismi ei ole ilkeyttä. Kyllä se on ihan oma valinta, jos ei ole yhtään ottanut työllistymistä huomioon aiemmin.
Jos hän on taas ihan omasta tahdostaan halunnut uhrautua, koska "Professioalojen paikkoja ei riitä kaikille", niin oma valintahan se on sekin. Olkoot sitten uhrauksestaan ylpeä kun on jättänyt hyvät alat muille.
Luokanopettajien työllisyys on muuten todella surkea, eli esimerkkisi oli kerrassaan kummallinen. Työllistäviä aloja ovat esim tekniset alat, lääketiede, tietyt kaupalliset alat, farmasia... Kaikilla näillä myös hyvät etenemismahdollisuudet. Jos taas ei mihinkään tällaiseen halua koska "ei kivaa" niin toistan taas - oma valinta priorisoida kivuus yli työllistymisen. Nauttii nyt sitten siitä kivasta alasta työttömänä...
Nyt kun valmistut maisteriksi niin käy joku lyhyt duunari koulutus perään, niin et tipahda tyhjän päälle. Voithan sinä niitä maisterin hommia tehdä myöhemmin jos vain töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette ilkeitä ap:lle!
Professioalojen paikkoja ei riitä kaikille, eivätkä kaikki niitä edes halua. Hyvän työllisyyden kääntöpuolena niissä on usein täysin olemattomat etenemismahdollisuudet. Valmistu kaksvitosena luokanopettajaksi ja tee sitä seuraavat 40 vuotta. Jippii. Erityisesti sinne kannattaa suunnata, jos ei edes pidä lapsista.
Realismi ei ole ilkeyttä. Kyllä se on ihan oma valinta, jos ei ole yhtään ottanut työllistymistä huomioon aiemmin.
Jos hän on taas ihan omasta tahdostaan halunnut uhrautua, koska "Professioalojen paikkoja ei riitä kaikille", niin oma valintahan se on sekin. Olkoot sitten uhrauksestaan ylpeä kun on jättänyt hyvät alat muille.
Luokanopettajien työllisyys on muuten todella surkea, eli esimerkkisi oli kerrassaan kummallinen. Työllistäviä aloja ovat esim tekniset alat, lääketiede, tietyt kaupalliset alat, farmasia... Kaikilla näillä myös hyvät etenemismahdollisuudet. Jos taas ei mihinkään tällaiseen halua koska "ei kivaa" niin toistan taas - oma valinta priorisoida kivuus yli työllistymisen. Nauttii nyt sitten siitä kivasta alasta työttömänä...
Ei ole mikään valintakysymys lähteekö tekniselle alalle tai lääkikseen. Niihin pääsee vain riittävällä matemaattisella osaamisella. Pelkkä tutkinto ei työllistä ketään. Jos ei töissä pysty tekemään työhön kuuluvia laskelmia, ei siellä töissä kauaa pysy.
Farmasiassa ei ole hyvä työllisyys eikä minkäänlaisia etenemismahdollisuuksia. Se on lisäksi iltapainotteista vuorotyötä.
Mikähän mahtaa olla pääaineesi? Ihan uteliaana kysyn, koska ne minun tuntemat humanistit ovat opiskelleet aineita, joiden ei äkkiseltään uskoisi työllistävän kovin hyvin. Joukossa taidehistoriaa, kansatiedettä, estetiikkaa sun muuta. Kaikilla heistä on hyvät työpaikat.