Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1194)

Vierailija
801/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ystäviä, jotka ovat kroonisesti myöhässä.

Yksi heistä on kaikkialta enemmän tai vähemmän myöhässä, myös töistä. Usein hän on myöhässä viitisen minuuttia, mutta vieläkin useammin 15-30 minuuttia. Olen ratkaissut asian niin, että (aikana ennen koronaa) tavatessamme valitsen paikaksi sisätilan, jossa on jotakin tekemistä minulle, kuten tavaratalon lehtiosaston, kahvilan tai elokuvateatterin aulan, niin ei tarvitse odotella pakkasessa/sateessa tms. ja saan aikaa kulumaan. Nyt toki älypuhelinaikana voi surffailla netissä odotellessa. Tämä ystävä myöhästyy, koska aliarvioi käytetyn ajan, sopii paljon tapaamisia (kun asui ulkomailla ja tahtoi lyhyessä ajassa tavata kaikki läheiset) ja unohtaa ottaa huomioon yllättävät tapahtumat ja niiden vaikutukset, kuten liikenneruuhkat, myöhästymisen bussista, palaverien venymiset jne. Viime vuosina tämä ystävä on alkanut olemaan yhä useammin ja useammin ajoissa.

Toinen kaverini kuuluu tähän vallankäyttäjäryhmään, sillä hän on tietyissä asioissa hyvin itsekäs. Hän vetää myös kilarit, jos joku kehtaa olla myöhässä pari sekuntia hänen luotaan jne. Sen sijaan häntä ei haitannut ollenkaan saapua yhteisen ystävämme häihin reippaasti myöhässä ja koska toi mukanaan toinen ystävämme, toki tämänkin myöhästyi ja pahastui kovasti.

Kolmas ystäväni kuuluu elämänhallinta on pielessä ryhmään. Hänellä on sanojensa mukaan masennus, ahdistus ja vaikka mitä, mutta hänellä on kyse ennemminkin vain siitä, että jos jokin ei juuri sillä sekunnilla huvita/parempi tarjous tulee, niin hän toimii sen mukaan. Näin ollen tapaamiset toteutuvat 30/70-prosenttisesti, eli yleensä eivät, ja jos hän kutsuu luokseen, hän saattaa aivan yllättäen heittää pihalle, kun ei huvitakaan muiden seura. Monta vuotta tätä pelleilyä seuranneena olen helpottunut, ettemme ole enää ystäviä. 

Olen kroonisesti kaikkialla ajoissa, koska sen on minun tapani. Olin 7-vuotiaana lähellä myöhästyä koulusta, joka tuntui kamalalta, joten olen siitä alkaen pitänyt jo 4 vuosikymmentä huolen, etten myöhästy itsestäni johtuvista syistä. Kaikkien näiden vuosien aikana en olekaan myöhästynyt itsestäni johtuen, mutta kaksosten ollessa ihan vauvoja, myöhästyimme sukulaisen syntymäpäiviltä, kun talviaikaan toinen vauvoista päätti vääntää yllärin juuri, kun oli aika lähteä. 

Mieheni on näitä, jotka ovat sattumalta ajoissa/hieman myöhässä niistä asioista, joilla ei ole suurta merkitystä, kuten lounaalta hänen vanhempiensa luona, jolloin 5-10 min sinne tai tänne ei ole maailmanloppu. Minä olen pitänyt huolen, että esim. elokuvissa, oopperassa, risteilylle lähtiessä ja lennolle olemme todellakin paikalla hyvissä ajoin. 

Kaikki ihmiset eivät usko, että myöhästymiseen voi vaikuttaa. Kun työskentelin Lontoossa, oli pakko varata matkaan paljon aikaa, sillä metro on kuuluisa siitä, että mitä tahansa voi sattua ja tapahtua, eikä ole kokonaista päivää, jolloin kaikki linjat olisivat olleet koko päivän ajoissa. Siellä voit lähteä 30 min kestävälle matkalle 2h ennen ja ehtiä juuri ja juuri ajoissa. Ystäväni kertoi, että hän asui yhdellä alueella vuoden ennen kuin hänelle selvisi, että metromatka kotiasemalta Lontoon keskustaan voi itseasiassa sujua puolessa tunnissa, sillä siihen oli aina mennyt 45min-1h. 

y

Toi Lontoo juttu on niin totta! Olin aina töissä tosi ajoissa siellä koska varasin teoriassa 15 min kestävään bussimatkaan tunnin. Yleensä se riitti mutta pari kertaa olin n. tunnin myöhässä koska liikenne Shepherds Bush Greenin ympärillä oli aivan tukossa enkä tämän tajuttuani päässyt pysäkeiden välillä enää bussista - siis yli tunti jumissa kahden pysäkin välissä, ei oikeasti voisi uskoa että sellaista voi käydä mutta Lontoossa melko perussettiä :D

Mutta tosiaan pomoa ei haitannut nuo satunnaiset myöhästelyt kun tosiaan olin yleensä superajoissa ja aloitin työt heti työpaikalle päästyäni. Kun taas työkaverini, laiskin nuori mies jonka koskaan olen tavannut, oli säännöllisesti n. 5-10 min myöhässä ja jos joskus saapuikin työpaikalle a joissa, istui selaamassa somea kunnes oli pilkulleen aika aloittaa. Ärsytti etenkin kiireisinä päivinä kun muut juoksee ja yks vaan istuu persikallaan...

Vierailija
802/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden kommenttejen perusteella ADHD ei vaikuta yhtään mihinkään, käyttäydyt vaan kuin normaalit ihmiset ni ADHD ei enää vaikuta sun elämään. Oisinpa tienny tän jo 20 vuotta sitten et neuropsykologiset ongelmat on noin helposti hoidettavissa :)

Kyllä se niin on, että esimerkiksi ystäviesi tapaamiseen annat ADHD:n ihan itse vaikuttaa niin paljon kuin haluat. Kokemuksestä puhun.

Tiedän, että kaverini lähtevät ja tulevat tapaamisiin paljon helpommin kuin minä, tiedän, että teen sen eteen enemmän töitä kuin he. 

Mutta itse päätän ne työt tehdä ja itsepä päättäisin jättää tekemättäkin, jos en tärkeänä pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden kommenttejen perusteella ADHD ei vaikuta yhtään mihinkään, käyttäydyt vaan kuin normaalit ihmiset ni ADHD ei enää vaikuta sun elämään. Oisinpa tienny tän jo 20 vuotta sitten et neuropsykologiset ongelmat on noin helposti hoidettavissa :)

Voisin kuvitella, että sokeus vaikeuttaa ihan suunnattomasti paikalle saapumista ja siltikin jostain syystä uskon, että he pystyvät olemaan ajoissa. He ottavat huomioon vammansa. He tietävät, että heillä menee paljon aikaa. He tietävät, että joutuvat pyytämään muita avuksi, he tietävät, että joutuvat ostamaan kellon, joka kertoo ääneen sen ajan ym. Mutta siltikin usko, että jos he ovat lähdössä jonnekin he ovat ajoissa. Entä huonosti liikkuvat vanhukset? Luuletko, että he kaikki ovat myöhässä? Entäpä viiden lapsen äidit? Luuletko, että he ovat aina myöhässä? Eivät ole, koska tietävät ettei se kävely ole ripeää, eikä lapset ole nopeita.

Jos neurologiset ongelmat aiheuttavat viiden minuutin myöhästymistä sille voi oikeasti tehdä ja paljon, jos haluaa.

Sinä tiedät haasteesi ja tiedät myös mitä niille voi tehdä vastapainottamaan haittoja.

Alkaa tuntua, että monella näillä ADHD selittäjällä ei ole vain tuota ongelmaa, vaan jotain vielä suurempia ongelmia ja silloin voi tosiaan kysyä, voiko heille antaa mitään vastuuta edes ajoista? Pitäisikö heidän hakea kotoa ja kohdella kuin pieniä lapsia tai eläimiä?686

Vierailija
804/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressittömän elämän perusta on hyvä ennakointi, organisointi ja priorisointi.

Niin, normaalille ihmiselle. Ymmärrätkö että on ihmisiä jotka tekevät tuota kaikkea samaa kuin sinä, ja joutuvat silti stressaamaan ehtimisistä ja muistamisista? En yritä sanoa että se stressaaminen on mikään hyväksyttävä syy myöhästymisille, mutta siis että joku voi ennakoida ja organisoida ja priorisoida ja varata aikaa ja laittaa muistutuksia ja opetella aikataulut ulkoa, jne., ja se mikä sinulle on helppoa voi SILTI olla hänelle vaikeaa? Ei mahdotonta (jos muuten on normaalijärkinen siis) mutta vaikeaa.

Kerrotko vielä miksi et voi mennä reilusti aikaisemmin tapaamispaikalle?

Miksi menisin? Menen sinne niin etten ole myöhässä, mutta turhaan en missään jökötä.

Vierailija
805/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä on arvostuksesta ja arvottamisesta kyse niin kuin moni jo on todennutkin. 

Nämä ihmiset pääsevät kuitenkin junaan, lentokentälle, lääkäriajalle, työpaikalle, lapsensa koululle, ystävänsä häihin jne ihan ajoissa, eli myöhästyminen on selektiivistä. 

Se on jo sanottu monta kertaa että tuo "ajoissa tärkeisiin juttuihin" johtuu yleensä siitä että ko. asiasta stressaa ihan älyttömästi, siis niin ettei tavallinen ihminen voi sitä kuvitellakaan. Itselläni yksi kaveri (joka on niitä jotka on yleensä paikalla varttia ennen) alkoi tehdä sitä että sillä kellonlyömällä mikä oli sovittu, lähti tekemään sitä mitä oli sovittu tehtävän, eikä enää vastannut viesteihini kun yritin kysyä missä on. Tälle te kaikki aikatauluihmiset varmaan hurraatte, mutta omalla kohdallani kävi vaan niin että hän pääsi tälle stressattavien listalle, kun on pakko olla ajoissa vaikka myöhästyminen ei omaa syytä olisikaan (eli siltä varalta että esim. talvella on jokin kolari jonka vuoksi liikenne seisoo, lähden vuoroa aikaisemmalla bussilla ehtiäkseni varmasti), ja tätä myöten näemme nykyisin vähemmän, vaikka hän useampia tapaamisia kaipaileekin. En ole kehdannut sanoa miten paljon stressaan hänen tapaamisiaan, kun ollaan kuitenkin puolet elämästämme oltu ystävät.

Eli siinä vaiheessa kun kaveri panee kovan kovaa vasten, niin yhtäkkiä se ajoissa oleminen onnistuukin. Eli todellakin vain omaa mukavuudenhaluasi ja laiskuuttasi odotutat ystäviäsi, siis niin kauan kuin he tuollaista hyväksikäyttöä sietävät. Hyvin tehty kaverilta! Et ole varmaan hetkeäkään miettinyt miten stressaavaa kyseiselle kaverille oli odotella sinua, vastailla aina kaikkiin häsläyspuheluihin, säätää ja joka kerta tapaamista sovittaessa tietää, että taas menee epälukuinen aika odotellessa kunnes sinä suvaitset saapua paikalle.

Ja voin sanoa, että siinä vaiheessa kun joku tuohon asti menee, on kaikki keinot käytetty ja pinna niin kireällä, että hän on ollut valmis ihan mihin lopputulemaan hyvänsä. Epäilemättä hän oli sinulle tästä aiheesta puhunut miljoona kertaa, pyytänyt, ollut vihainen ja uhkaillut, ja sinua kiinnosti vasta siillä hetkellä kun hän oli oikeasti valmis panemaan välit kanssasi poikki käytöksesi takia.

Suurin kysymys onkin, miksi ei aikaisemmin, tai ilmeisesti muiden ihmisten kohdalla vieläkään, kiinnostanut niin paljon, että voisit mennä sillä aiemmalla bussilla heitäkin tapaamaan, kun sillä selvästi ehdit ja seuraavalla taas aina myöhästyt. Muiden ihmisten stressi ja harmi ei sinua selvästikään kiinnosta vähääkään, ainoastaan siinä vaiheessa kun oma etusi on vaarassa olet valmis toimimaan.

Kyllä minäkin stressaisin, jos tulisin tapaamaan ihmistä, joka ajattelee kuten sinä. Ystävää pitäisi nähdä rennosti eikä olla menossa töihin, hautajaisiin tai johonkin virastoon tapaamiseen. Voisit vähän löysätä pipoa. Moni ihminen on vapaa-ajallaan hieman myöhässä, vaikka eivät myöhästyisi töistä ikinä. He eivät ole luusereita, itsekkäitä tai epäkelpoja vaan ihan tavallisia matti- ja maijameikäläisiä.

Vierailija
806/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ainakaan adhd koskaan vaikuttanut mun aikatauluihin... Olen mieluummin ajoissa vartin kuin vartin myöhässä....

Vierailija
807/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.

Muuttakaa otsikoksi: haukutaan ne, jotka ovat myöhässä. 👍

Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).

'

no onhan se ärsyttävää, jos aina on myöhässä ja niitä selityksiä on tosiaan kuultu...

Vierailija
808/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dgkdflög kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.

Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).

'

no onhan se ärsyttävää, jos aina on myöhässä ja niitä selityksiä on tosiaan kuultu...

Olisiko vähemmän ärsyttävää jos selitysten sijaan saisit sen oikean syyn: "en huomannut ajan kulumista"?

Itse olen enimmäkseen ajoissa niin kuin suurin osa kansasta lie on, mutta joskus (yleensä jos on hirveästi stressiä eikä ole nukkunut hyvin) saattaa tulla näitä lipsahduksia. Kuvittelisin että ihmisellä jolle ajan hahmotus on oikeasti vaikeaa tai on keskittymiskyvyn ongelmia muutenkin kuin vain silloin kun tuntee itsensä zombiksi unenpuutteen vuoksi, on varmasti näitä lipsahduksia paljon useammin.

Vierailija
809/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dgkdflög kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

'

Olisiko vähemmän ärsyttävää jos selitysten sijaan saisit sen oikean syyn: "en huomannut ajan kulumista"?

Itse olen enimmäkseen ajoissa niin kuin suurin osa kansasta lie on, mutta joskus (yleensä jos on hirveästi stressiä eikä ole nukkunut hyvin) saattaa tulla näitä lipsahduksia. Kuvittelisin että ihmisellä jolle ajan hahmotus on oikeasti vaikeaa tai on keskittymiskyvyn ongelmia muutenkin kuin vain silloin kun tuntee itsensä zombiksi unenpuutteen vuoksi, on varmasti näitä lipsahduksia paljon useammin.

Ihan ok muuten, mutta kun tämän ketjun aihe ei ollut silloin tällöin lipsahdus, vaan ihmisistä, joilla ei kysymys ole lipsahduksesta, vaan, kuten otsikko sanoo, ovat AINA myöhässä. Siis AINA.

Erittäin ärsyttävää on, että tätä asiaa ei juurikaan ole käsitelty, vaan keskustelu on roikkunut neuro-ongelmissa, useaan kertaan samat asiat toistettuna, kieltämättä väsymykseen asti.

Vierailija
810/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea joutavia höpinöitänne, mut ADHD on usein syynä. Eikä se ole mielisairaus vaan neurologinen poikkeavuus, joka sopivissa tilanteissa on hieno supervoima, mutta paikalle ajoissa ehtimisen kanssa on usein vähän niin ja näin.

Vierailija
811/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea joutavia höpinöitänne, mut ADHD on usein syynä. Eikä se ole mielisairaus vaan neurologinen poikkeavuus, joka sopivissa tilanteissa on hieno supervoima, mutta paikalle ajoissa ehtimisen kanssa on usein vähän niin ja näin.

Olet väärässä. Minulla on ollut useita myöhästeleviä ystäviä, nykyään suurin osa entisiä, joista ainoallakaan ei ole ollut ADHD  vaan syynsä myöhästelyyn ovat olleet aivan muita.

Olet pahantahtoinen, kun haluat syytellä heidän tekemisistään ADHD-ihmisiä, joilla ei ole ollut näissä mitään osaa, ei arpaa.

Vierailija
812/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, olen usein myöhässä, tai just minuutilleen ajoissa. Siksi, koska minua vituttaa hengailla ja odotella. En näe miksi minun pitäisi odotella. En tule kyllä myöhässä töihin, mutta en tule etuajassakaan. Mikä itu siinäkin on?

Vierailija
813/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Minulla on ollut useita myöhästeleviä ystäviä, nykyään suurin osa entisiä, joista ainoallakaan ei ole ollut ADHD  vaan syynsä myöhästelyyn ovat olleet aivan muita.

Olet pahantahtoinen, kun haluat syytellä heidän tekemisistään ADHD-ihmisiä, joilla ei ole ollut näissä mitään osaa, ei arpaa.

Mulla on ADHD, en koskaan myöhästy, teen paljon töitä, jotta en. Väite että myöhästely johtuu siitä on tosiaan loukkaava.

Vierailija
814/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, olen usein myöhässä, tai just minuutilleen ajoissa. Siksi, koska minua vituttaa hengailla ja odotella. En näe miksi minun pitäisi odotella. En tule kyllä myöhässä töihin, mutta en tule etuajassakaan. Mikä itu siinäkin on?

Öö, minne sulla on meno, ei sua varmaan kukaan tapaamaankaan tahdo?

Vierailija
815/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on lähtemisen vaikeus. Olet valmis mutta sitten huomaat avaimet on jossain, etsit ne ja löydät. Sitten huomaat että kännykkä on taas jossain, etsit ja löydät. Mietit että se yks huulipuna olis kiva, etsit, et löydä, lähden ilman. Sitten "Ai perkele" maski, no etsit sitten sitä ja löydät. Alat lähteä, katsot että noi toiset kengät olisi sittenkin kivemmat. Testaat, ja päädyt sittenkin ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Lähden, Huomaat että bussikortti on kateissa, no sitä etsit ja löydät.

Olet ovella, joudut seisahtamaa ja miettimään, että onko ne avaimet, kännykkä ja lompsa mukana. Köyt läpi laukun ja viimein lähdet. Olet kumminkin jo myöhästynyt siitä bussista, junasta tms johon pyritään menemään.

Vierailija
816/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD, ajanhallintaongelmat

Vierailija
817/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinsortin ajanhallintaongelma on myös, jos ei hahmota aikaa vaan töröttää paikalla varmuuden vuoksi jo 30-45 minuuttia aikaisemmin. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa olla noin hyvissä ajoin missään. Ajoissa toki olen, sen verran että ehtii viemään takin naulakkoon, käy vessassa tarvittaessa, asettuu paikoilleen, siihen ei tarvitse edes varttia.

Vierailija
818/1194 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dgkdflög kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

'

Kerro enemmän?, koska kuullostat aidolta - etkä selittele myöhästymistä ad/hd takia..

Vierailija
819/1194 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että sokeus vaikeuttaa ihan suunnattomasti paikalle saapumista ja siltikin jostain syystä uskon, että he pystyvät olemaan ajoissa. He ottavat huomioon vammansa. He tietävät, että heillä menee paljon aikaa. He tietävät, että joutuvat pyytämään muita avuksi, he tietävät, että joutuvat ostamaan kellon, joka kertoo ääneen sen ajan ym. Mutta siltikin usko, että jos he ovat lähdössä jonnekin he ovat ajoissa. Entä huonosti liikkuvat vanhukset? Luuletko, että he kaikki ovat myöhässä? Entäpä viiden lapsen äidit? Luuletko, että he ovat aina myöhässä? Eivät ole, koska tietävät ettei se kävely ole ripeää, eikä lapset ole nopeita.

Jos neurologiset ongelmat aiheuttavat viiden minuutin myöhästymistä sille voi oikeasti tehdä ja paljon, jos haluaa.

Sinä tiedät haasteesi ja tiedät myös mitä niille voi tehdä vastapainottamaan haittoja.

Alkaa tuntua, että monella näillä ADHD selittäjällä ei ole vain tuota ongelmaa, vaan jotain vielä suurempia ongelmia ja silloin voi tosiaan kysyä, voiko heille antaa mitään vastuuta edes ajoista? Pitäisikö heidän hakea kotoa ja kohdella kuin pieniä lapsia tai eläimiä?686

Sä et todellakaan tunnu ymmärtävän mistä toiminnanohjausongelmissa on kyse. Vika on juuri siinä että ei osaa ottaa huomioon omia vaikeuksiaan eikä korjata niitä.

- se aiempi autisti

Vierailija
820/1194 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää myöhässäolijat myöhästyvät varmaan myös omista hautajaisistaankin :DD