Olen vähän alkanut miettiä, että tarvisiko taidetta edes tukea julkisin varoin.
Taidetta on jo maailma pullollaan, eikä kukaan enää pysty samanlaisiin tekoihin kuin vaikka sikstuksen kappelin teokset jne. Sitten kun vielä nykyään taide on tosiaan tätä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3f92a0c5-56eb-4f70-b8c8-69a1246ab06b
Tai tämä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75746d88-007b-4c06-8fc0-e2fdff90ee0a
Niin mieluummin säästäisin noihin käytetyt verovarat vaikka ylimääräisen sairaanhoitajan palkkaamiseen, tai säästäisin omia rahojani sen verran, että matkustaisin vaikka Vatikaaniin katsomaan oikeaa taidetta.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko - paskavaippa - Salatut elämät. Siinäpä sinulla sitten elämä.
Minä tahdon toisenlaisen maailman. Juuri siksi taidetta tulee tukea.
Rakas sisko, kukaan ei estä sinua tukemasta taidetta niin paljon kuin ikinä haluat. Toivoisin sinun olevan kuitenkin hieman liberaalimpi, ja sallivan saman vapauden myös muille.
Taidetta ostetaan julkisilla rahoilla esimerksiksi sellaisiin paikkoihin joihin kaikki ihmiset eivät pääse sitä katsomaan. Myös kaiken maailman baletit ja opperat ovat asuinpaikastani niin kaukana että niissä käyminen vaatisi paljon enemmän rahaa kuin pelkkä pääsylippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Taidetta ei tarvitse tukea."
Sitten tästä maasta lähtevät kaikki laitosteatterit, monet pienet teatteriseurueetkin, koska lipputulot eivät kata menoja, Kansallisooppera, sinfoniaorkesterit, Ateneum... Lista on todella pitkä, edellä mainitut ovat esimerkkejä verovaroin tuotetusta taiteesta.
Huipputaidetta on tietysti vaikka kuinka paljon noidenkin ulkopuolella, mutta ymmärtänet ap, että kaiken tuen vetäminen taiteelta olisi todella kova päätös... Semminkin kun kaikkialla muualla valtiot tukevat ns. korkeakulttuuriksi luokiteltua taidetta.
Kuoleeko joku, jos meillä ei ole kansallisoopperaa tai ateneumia? Sairaanhoitajien puutteeseen kuollaan ihan oikeasti. Otetaanko lisää valtionvelkaa, jotta voidaan maksaa tukiaisia sinfoniaorkestereille vai miten olet ajatellut tämän homman hoitaa?
Miksei tähän tule muita vastauksia kuin alapeukkuja? Te taidetyypit voisitte nyt vapaasti kertoa visionne taiteen rahoituksesta. Hiljaisuus saa teidät valitettavasti näyttämään täysiltä ahneilta ääliöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin pieneltä kielialueelta kuin Suomesta loppuisi sitten kokonaan suomalainen elokuva, teatteri, ooppera ja suuri osa kuvataiteista ja kirjallisuudesta. Tilalle tulisi lähnnä amerikkalaista. Olisko kiva?
Mitä väliä sillä on onko suomalaisia kuvataiteilijoita, jos heidän teoksiaan ei kukaan halua ostaa lukuunottamatta julkisia tahoja? Tuo oli sinulta typerä kärjistys. Kyllä suomalaisia taiteilijoita edelleen olisi, mutta vain sellaisia joiden teoksista ollaan valmiita maksamaan.
Itse asiassa nyt korona-aikoina suomalaiset yksityiset ihmiset ovat ostaneet todella paljon taidetta koteihinsa. Ihan sellaiset tavikset kuin itsekin olen. Olen viime ja tänä vuonna käyttänyt taideostoihin - grafiikanlehtiin tarvittavat paspikset mukaan luettuina - n. 800 euroa. Summa on aika pieni koska olen pienituloinen (ja onnistuin tekemään kaksi loistavaa, suorastaan alihinnoiteltua huutokauppalöytöä), mutta olen jo suunnitellut ostavani kaksi 200+ euroa ja yhden n. 150 euroa maksavaa grafiikanlehteä vuodenvaihteeseen mennessä. Taidetta on mukava olla kotona - ja lisäksi tunnettujen tekijöiden töiden hinnat yleensä nousevat vuosien varrella.
Tuossa yksi uutinen aiheesta tämän vuoden maaliskuulta:
"Kuvataiteen myynti on kasvanut Kaakkois-Suomessa korona-aikana.
Kaakon Taiteen taidejohtajan Anna Vilkunan mukaan tarkkoja kasvulukuja ei ole.
– On kuitenkin selvää, että koronatilanne on kasvattanut ihmisten kiinnostusta kuvataidetta kohtaan, Vilkuna sanoo.
Esimerkiksi Lappeenrannassa taidekeskus Idän ja taideolohuone Katariinan myynti ovat kasvaneet koronavuoden mittaan.
Viime kesänä galleriat hyötyivät kotimaan matkailusta.
– Taideolohuone Katariina Lappeenrannassa rikkoi viime vuonna sekä taiteen myyntiennätyksensä että kävijämääräennätyksen eli kuudessa viikossa yli 2 500 vierailijaa, Vilkuna kertoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee.
Rahat pois mm. moottoriurheilusta.
Paljoko valtion budjetissa on varattu moottoriurheilulle?
Tää tieto on vanha, eli vuodelta 2016, ja siinä on käsittääkseni vain osa autourheilun saamista valtion tuista koska kyseessä on vain yksi lajiliitto, eivät esim. pienemmät seurat (paikalliset karting-radat, rallijärjestäjät tms.) :
"Paljonko Suomessa laitetaan sitten valtion rahaa autourheilun huipulla pysymiseksi? Vuosittainen summa, jonka lajiliitto AKK-Motorsport ry saa liikuntajärjestöjen toiminta-avustusta on viimeisen kymmenen vuoden aikana hiljalleen noussut 200 000 eurosta 250 000 euroon. Siinä kaikki, eikä tuo summa ole siis lainkaan mukana huippu-urheiluun käytettävässä valtion rahassa, sillä varsinaista huippu-urheilun tukea ei autourheiluliitto ole saanut."
https://www.autourheilu.fi/verkkolehti/2016/3-2016/huippu-urheilua/
Makaronilaatikko - paskavaippa - Salatut elämät. Siinäpä sinulla sitten elämä.
Minä tahdon toisenlaisen maailman. Juuri siksi taidetta tulee tukea.