Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
681/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvattajana tuntuu hassulta lukea tätä keskustelua. Minä tarjoan ostajalle pentua, jonka hän sitten ostaa tai jättää ostamatta.

Viimeisimmässä pentueessa oli 7 pentua, 2 vaaleaa ja 5 tummaa. Yksi ostaja ilmoitti väritoiveekseen tumman, 3 vaalean. Miten antaisin kaikkien näiden valita? Onneksi nämä kaikki sanoivat, että kyseessä on vain toive, ja myös se toinen väri kelpaa kunhan pennun saa. Kyselijöitä näille 7 pennulle oli 58 kpl. Pennuista yksi jäi meille ja yksi meni sukulaiselle, joten 5 jäi jaettavaksi. Vai että vielä valintamyymälänä pitäisi toimia :)

Vierailija
682/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen metsästyskoiran omistaja. Kun ostan uutta pentua, minulle käy hyvin väärän värinen, mutta haluan ailti itse valita, minkä pennun otan. Jos jossain pentueessa ei ole sopivaa, etsin muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kasvattajana tuntuu hassulta lukea tätä keskustelua. Minä tarjoan ostajalle pentua, jonka hän sitten ostaa tai jättää ostamatta.

Viimeisimmässä pentueessa oli 7 pentua, 2 vaaleaa ja 5 tummaa. Yksi ostaja ilmoitti väritoiveekseen tumman, 3 vaalean. Miten antaisin kaikkien näiden valita? Onneksi nämä kaikki sanoivat, että kyseessä on vain toive, ja myös se toinen väri kelpaa kunhan pennun saa. Kyselijöitä näille 7 pennulle oli 58 kpl. Pennuista yksi jäi meille ja yksi meni sukulaiselle, joten 5 jäi jaettavaksi. Vai että vielä valintamyymälänä pitäisi toimia :)

Itse kasvattajana teen sen niin, että katson kuka haluaisi minkäkin pennun ja sitten valitsen jokaiselle pennulle parhaan ostajan niistä joilla kyseinen pentu oli toiveissa. Ei ole mielestäni mitenkään vaikeaa ja jokainen saa toiveidensa mukaisen pennun, ne loput voivat sitten etsiä muualta toivettaan vastaavaa pentua.

Ja minulle se on tosiaan vain plussaa jos joku ilmoittaa haluavansa tietyn pennun, koska totta kai haluan että pentu on erityisen toivottu kyseiseen kotiin. Jos joku on asenteella "ihan sama mikä pentu" niin ajattelen että hänelle käy sitten varmaan pentu jostain toisestakin pentueesta jos ei kerran ole mitään toiveita pennun suhteen ja annan pentuni sellaisille, jotka haluavat nimenomaan jonkin minun pennuistani.

Vierailija
684/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa rodussa on kolme väriä, joista toiseksi yleisimmän värisiä erityisesti uroksia kasvattajat ihan yleisesti huokailevat niiden syntyessä, koska se väri ja sukupuoli ovat vähiten halutut ja niitä jää usein pyörimään nurkkiin kun pentueet voivat olla isojakin, vaikka yleisesti rotu menee hyvin kaupaksi. Tai jäi, nyt koronakoirabuumin aikana varmaan kelpaavat. Onneksi sattuu olemaan lempivärini ja olen urosihminen niin olen saanut pennut helposti juuri niistä käsiin jääneistä väärän värisistä jämäpennuista.

Vierailija
685/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että kasvattaja myy sairaan pennun, jos ei nosta valintakriteereistä terveyttä ykköseksi? Mulla on ollut aivan liian suuri luotto kasvattajiin, kun olen luullut, että he haluavat myydä terveitä pentuja. Eikö se ole jo huijausta, jos he tieten tahtoen myyvät sairaan pennun kertomatta sitä ostajalle?

No ei, en todellakaan tarkoita. Kukaan vastuullinen Kennelliiton kasvattajasopumuksen allekirjoittanut kasvattaja ei myy sairaita pentuja (toivottavasti). Tarkoitin sitä, että toivottavasti ostaja tutustuu sen pentueen emän ja isän terveystuloksiin, sukusiitosprosenttiin ja osaa kysyä, onko tulevassa pentueessa jotain mahdollisia terveysriskejä. Olisi hyvä, jos olisi tutustunut sen valitun rodun Pevisa vaatimuksiin eli vaaditaanko esim lonkka-, kyynärä-, polvi-ja silmäkuvauksia ja mitä tulosten pitäisi olla. Aina parempi, jos testejä on tehty enemmän kuin mitä minimissään vaaditaan. Vastuullinen kasvattaja myös kertoo, jos jomman kumman suvussa on esiintynyt esim. autoimmuunisairauksia (epilepsia yms.). Ja toki on hyvä olla perillä myös siitä, mitä yleisiä sairauksia siinä rodussa voi tulla esiin. Edelleen nämä seikat on minusta hirmu paljon tärkeämpiä kuin se pennun väri.

Mutta nuo seikat eivät liity väriin (yleensä). Tässä keskusteltiin siitä, saako ostaja valita värin, ja se jostain syystä on kasvattajille iso nou nou. Mielestäni sille ei ole mitään perustetta.

Vierailija
686/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.

Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.

Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.

Ei sitä voi verrata lapsen synnyttämiseen kuten joku löyhäpää  esitti.

Vai on ostajalla oikeus... Tiedoksesi, kasvattajan oikeus on olla myymättä sinulle pentua, ainakin noilla kriteereillä, ja jos vielä rupeat vaatimaan jotain, niin ilman jäät.

Itse ainakin saan vilunväristyksiä, jos joku tulisi tuolla asenteella pentua ostamaan. Olkoon kuinka ostotapahtuma hyvänsä, niin se ostaja on useimmiten täysin kädetön koirien kanssa, ja tarvitsee neuvoja ja opastusta hoitoon ja opetukseen hyvin pitkään. Jos ostaja on yhteistyökyvytön ihminen, niin jo se karsii ehdokkaita.

Sitä paitsi, kasvattaja voi kieltäytyä myymästä myös siinä tapauksessa, että olet haluamassa pentua, joka ei luonteensa puolesta ole sinun käsiisi lainkaan sopiva.

Tietenkin kasvattajalla on oikeus olla myymättä ja leikkiä vain toisten kasvattajien kanssa.

Toivottavasti entistä useammat ymmärtävät hakea pentunsa ulkomailta, jossa kasvattajat eivät hae sisältöä elämäänsä pompottamalla ostajia.

Vierailija
687/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin satavarma, että näiltä kasvattajilta en tule koskaan yhtään pentua hakemaan. Sekopäistä touhua. Eiköhän niitä löydy parempiakin myyjiä.

Vierailija
688/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi ikinä valita kissani väriä tai ylipäätään yhtä kissaa pentueesta. Olen antanut pentujen omistajan arvioida mikä pennuista sopii juuri meidän kotiin sen jälkeen, kun olen kertonut perheestäni. Kissoilla on eri luonteet ja jotkut ovat luonnostaan rauhallisia, jotkut villejä.

Ei tulisi mieleenkään sen jälkeen odotella, jos vaikka löytyisi vielä sopivamman värinen. Ajatus on outo, tuntuu kuin esineellistäisin perheenjäsenen.

Myös eläinsuojeluyhdistyksissä arvioidaan kissan ja tulevan omistajan yhteensopivuus, jolloin valinta ei ole sielläkään pelkästään ulkonäkökysymys. Toki voi ehdottaa, kuten edellä kirjoittajakin on varmaan tehnyt.

Tai sitten ihan vaan ilmoittaa valmiutensa adoptoida joku niistä itseä miellyttävistä. Ainakaan sillä kissatalolla, josta omat kissani ovat, ei lähetetä mitään avoimia hakemuksia, vaan ilmoitetaan halukkuus adoptoida tietty kissa tai pentu. Pennuille on useimmiten ottajia enemmän kuin pentuja, joten heistä valitaan haastatteluilla sopivat omistajat. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mun olisi pennun saadakseni pakko olla valmis ottamaan mikä pentu tahansa. Aikuisille kissoille on usein vähemmän ottajia, joten niistä saa melko vapaasti valita just sen itseä eniten miellyttävän.

Se ei tarkoita sitä, etteikö tulisi kysymysten tulva, jos mennään asenteella "minua kiinnostaisi nämä mustat kissat".

Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, hakijat joka tapauksessa haastatellaan, ei sieltä tuosta vaan saa edes aikuista kissaa. Tai ei ainakaan meidän isohkossa kaupungissa, maaseutu ehkä erikseen?

Vierailija
689/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.

Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.

Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.

Ei sitä voi verrata lapsen synnyttämiseen kuten joku löyhäpää  esitti.

Vai on ostajalla oikeus... Tiedoksesi, kasvattajan oikeus on olla myymättä sinulle pentua, ainakin noilla kriteereillä, ja jos vielä rupeat vaatimaan jotain, niin ilman jäät.

Itse ainakin saan vilunväristyksiä, jos joku tulisi tuolla asenteella pentua ostamaan. Olkoon kuinka ostotapahtuma hyvänsä, niin se ostaja on useimmiten täysin kädetön koirien kanssa, ja tarvitsee neuvoja ja opastusta hoitoon ja opetukseen hyvin pitkään. Jos ostaja on yhteistyökyvytön ihminen, niin jo se karsii ehdokkaita.

Sitä paitsi, kasvattaja voi kieltäytyä myymästä myös siinä tapauksessa, että olet haluamassa pentua, joka ei luonteensa puolesta ole sinun käsiisi lainkaan sopiva.

Tietenkin kasvattajalla on oikeus olla myymättä ja leikkiä vain toisten kasvattajien kanssa.

Toivottavasti entistä useammat ymmärtävät hakea pentunsa ulkomailta, jossa kasvattajat eivät hae sisältöä elämäänsä pompottamalla ostajia.

Jotkut ovat valitettavasti vaan niin tyhmiä etteivät osaa hankkia koiraa ulkomailta. Tai ovat niin sinisilmäisiä että uskovat Suomessa koirien ja kasvattajien olevan jotenkin erityisiä verrattuna muiden naisen kasvattajiin ja hankkivat siksi Suomesta. Mikä on hullua kun lähes kaikkien Suomalaisten kasvatus perustuu tuontikoiriin.

Vierailija
690/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi ikinä valita kissani väriä tai ylipäätään yhtä kissaa pentueesta. Olen antanut pentujen omistajan arvioida mikä pennuista sopii juuri meidän kotiin sen jälkeen, kun olen kertonut perheestäni. Kissoilla on eri luonteet ja jotkut ovat luonnostaan rauhallisia, jotkut villejä.

Ei tulisi mieleenkään sen jälkeen odotella, jos vaikka löytyisi vielä sopivamman värinen. Ajatus on outo, tuntuu kuin esineellistäisin perheenjäsenen.

Myös eläinsuojeluyhdistyksissä arvioidaan kissan ja tulevan omistajan yhteensopivuus, jolloin valinta ei ole sielläkään pelkästään ulkonäkökysymys. Toki voi ehdottaa, kuten edellä kirjoittajakin on varmaan tehnyt.

Tai sitten ihan vaan ilmoittaa valmiutensa adoptoida joku niistä itseä miellyttävistä. Ainakaan sillä kissatalolla, josta omat kissani ovat, ei lähetetä mitään avoimia hakemuksia, vaan ilmoitetaan halukkuus adoptoida tietty kissa tai pentu. Pennuille on useimmiten ottajia enemmän kuin pentuja, joten heistä valitaan haastatteluilla sopivat omistajat. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mun olisi pennun saadakseni pakko olla valmis ottamaan mikä pentu tahansa. Aikuisille kissoille on usein vähemmän ottajia, joten niistä saa melko vapaasti valita just sen itseä eniten miellyttävän.

Se ei tarkoita sitä, etteikö tulisi kysymysten tulva, jos mennään asenteella "minua kiinnostaisi nämä mustat kissat".

Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, hakijat joka tapauksessa haastatellaan, ei sieltä tuosta vaan saa edes aikuista kissaa. Tai ei ainakaan meidän isohkossa kaupungissa, maaseutu ehkä erikseen?

Joopa joo.. Nyt on jo tosi "haastavaa" saada koditon kissa.. 🙄.. Dream more..... Jotain realismia keskusteluun.. Aloittaja sanoi moneen kertaan, että terveys ja luonne pääasia, mutta lisäksi olisi vielä toive väristä, mikä ei ole edes harvinainen, vaan 5:stä väristä kolme mieluisia ja ovat valmiita odottamaan... Eli kaikki on ihan ok, normaalisti ja hyvin?!! Täällä tyypit jauhaa sohvista ja siitä että koira on muutakin kuin väri ja tyyliin kaikki muut pennut piikitetään kuoliaaksi, koska ap valitsee mielummin "mustan, kuin valkoisen" pennun... Ziisus..

Vierailija
691/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on ostotuote kuten mikä tahansa muukin kulutustavara. Totta kait väri pitää saada valita. Jos yritetään myydä väärän värinen, ei sitä tarvitse ostaa. Esim. jos tilaan mustan sohvan ja saankin harmaan, se on myyjän moka ja on vastuussa siitä ja silloin voin palauttaa sen virheen vuoksi.

Ei koira ole mikään "tuote" tai "kulutustavara" ja jokainen yksilö saa olla sen värinen kuin on. Ei kuvailemiasi "väärän värisiä" koiria olekaan.

No kyllä se nyt periaatteessa vain on. Koiria kasvatetaan ja pennutetaan vain siksi, että ihmiset niitä haluavat ostaa ja lähtökohtaisesti tietysti itsekkäistä syistä, eli käytännössä kuluttaa. Ei siksi, että  ihminen vain haluaa tarjota hyvän kodin eläimelle, eihän niitä etukäteen muuten teetettäisi. Rescue koirissa tietysti tämä tilanne erilainen, mutta siitäkin huolimatta meillä on kenneltoimintaa. Ei se silti tarkoita etteikö se eläin olisi oma yksilönsä ja ansaitsisi mahdollisimman hyvää hoivaa, mutta ei sitä voi eriyttää pois nimenomaan ostotapahtumana niin kauan, kuin niissäkin on ihan samanlaiset markkinat, kuin muissakin tuotteissa.

Vierailija
692/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan jännä koiraketju. Liki 700 viestiä, eikä yhtään koirarotua ole mainittu. Puhkeaisi ehkä sisällissota, jos joku alkaisi puhua hankaluuksista juuri SEN koirarodun hankinnassa.

Vierailija
693/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä, miksi ketjussa dissataan niin hirveästi kasvattajia. Itse ainakin varta vasten pyysin kasvattajalta apua pennun valintaan ja kerroin, minkä tyylinen koira meillä oli etsinnässä ja mitä sen kanssa oli tarkoitus puuhastella. Isäni valitsi aikoinaan metsästyskoiriksi dominoivia pentuja, jotka olivat haastavia koulutettavia kokeneellekin koiraihmiselle, vaikka toimivat hyvin metsällä. Jos olisin itse valinnut pennun ulkonäkö edellä, olisin epähuomiossa saattanut ostaa ensimmäiseksi koiraksi esim. tuollaisen haastavan tapauksen. "Omassa" rodussani on kolme eri värityyppiä (valkoinen ruskein merkein, valkoinen mustin merkein & kolmivärinen) ja niiden sisällä koirat voivat olla hyvinkin eri näköisiä keskenään.

Vierailija
694/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan jännä koiraketju. Liki 700 viestiä, eikä yhtään koirarotua ole mainittu. Puhkeaisi ehkä sisällissota, jos joku alkaisi puhua hankaluuksista juuri SEN koirarodun hankinnassa.

Kaikki kommentoijat ymmärtää välttää pahimman  riidan  jättämällä rodut nimeämättä :D 

Vierailija
695/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä, miksi ketjussa dissataan niin hirveästi kasvattajia. Itse ainakin varta vasten pyysin kasvattajalta apua pennun valintaan ja kerroin, minkä tyylinen koira meillä oli etsinnässä ja mitä sen kanssa oli tarkoitus puuhastella. Isäni valitsi aikoinaan metsästyskoiriksi dominoivia pentuja, jotka olivat haastavia koulutettavia kokeneellekin koiraihmiselle, vaikka toimivat hyvin metsällä. Jos olisin itse valinnut pennun ulkonäkö edellä, olisin epähuomiossa saattanut ostaa ensimmäiseksi koiraksi esim. tuollaisen haastavan tapauksen. "Omassa" rodussani on kolme eri värityyppiä (valkoinen ruskein merkein, valkoinen mustin merkein & kolmivärinen) ja niiden sisällä koirat voivat olla hyvinkin eri näköisiä keskenään.

Onhan siinä selkeä ero auttaako kasvattaja valinnassa pyydettäessä, vai päsmäröikö pentuvalinnat niin, ettei huomioi ostajan mielipiteitä ollenkaan. 

Vierailija
696/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina saanut valita pennun jäljellä olevista varaamattomista. Joskus kasvattaja on suositellut jotakin pentua jonka luonne hänestä sopii persoonaani, mutta itse olen saanut valita.

Ai, onko ne koirankasvattajat jo ihmistuntijoitakin, että muutaman soiton ja kahden tapaamiskerran perusteella voi jo ihmisen persoonankin tietää. Hah, hah, kyllä on huvittavaa.

Vierailija
697/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut 4 russelia, ja 30 vuoden kokemus tästä rodusta. Kaikki koirani ovat olleet ruskea-valkoisia.

Eli jos nyt toivon jälleen ruskea-valkoista, en välitä koirasta, enkä sen terveydestä, en myöskään tunne rotua ja se vaatimuksia. Koko 30 vuoden kokemus nollaantui juuri, koska toivoin tiettyä väriä?

En ole kasvattaja ja koira on lemmikki sekä perheenjäsen, ei näyttelyeläin itselleni.

Mut hei, pyydä valko-ruskeaa, se ratkaisee ongelman, ei ne kasvattajat huomaa, mikä on pointti.

Vierailija
698/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö me nauretaan sille sun koiralle sitten.

Vierailija
699/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

700! Yllättävän paljon keskustelua koiran väreistä. 

Vierailija
700/1021 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähänkö me nauretaan sille sun koiralle sitten.

mmitä