Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehty sushi oli parempaa kuin ravintolan!

Vierailija
15.09.2014 |

Tehtiin ekaa kertaa kotona sushia viikonloppuna. Ihan vaan makirullia eri täytteillä en ollut tajunnut miten hyvää se voi olla kotona tehtynä, olin kuvitellut että lopputulos olisi jotenkin jees ja sinnepäin muttei kuitenkaan läheskään niin hyvää kuin ravintolassa. 

Oli se! 

Että näin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo viuhka ole mitenkään oleellinen sushin valmistuksessa jos ei kiireessä tarvitse jäähdyttää.

Vierailija
2/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:22"]Tokyokanissa myydään pakasteena yhtä sun toista nigirisushiin. Kalmaria, mustekalaa, tiikerirapua, mutta ei varmaan tonnikalaa. Vähän surullista ettei kaikkea saa Suomesta tuoreena ja se näkyy jopa ravintolan tarjonnassa eli melko lohi painotteista. Olen kuullut että jotkut laittaa järvikalaa tai jopa maustesilliä, mutta se ei ole kauhean hyvä idea. [/quote] Ja sekin lohi on haisevaa ja limasta. Sushin pitäisi olla tuoretta kamaa. :-(

[/quote]

Tuore on limaista, mutta ei haisevaa. 

Mistä te tosiaan löydätte tarpeeksi tuoreen kalan? Edes pakastettuihin ei kokemukseni mukaan voi luottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:22"]Tokyokanissa myydään pakasteena yhtä sun toista nigirisushiin. Kalmaria, mustekalaa, tiikerirapua, mutta ei varmaan tonnikalaa. Vähän surullista ettei kaikkea saa Suomesta tuoreena ja se näkyy jopa ravintolan tarjonnassa eli melko lohi painotteista. Olen kuullut että jotkut laittaa järvikalaa tai jopa maustesilliä, mutta se ei ole kauhean hyvä idea. [/quote] Ja sekin lohi on haisevaa ja limasta. Sushin pitäisi olla tuoretta kamaa. :-(

[/quote]

Tuore on limaista, mutta ei haisevaa. 

Mistä te tosiaan löydätte tarpeeksi tuoreen kalan? Edes pakastettuihin ei kokemukseni mukaan voi luottaa.
[/quote]

Suomesta ei millään! Tuoretiskilläkin myydään laittoman vanhaa "eilisenä", hyi... Liekö varminta lähtä itse kalaan.

Vierailija
4/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:33"]

Mitä täytteitä/päällisiä sushiin on nykyään saatavilla Suomesta? Onko kukaan kokeillut tamagoa?

[/quote]

Tamagohan on kananmunaa, tottakai sitä on saatavilla Suomesta.
[/quote]

Tamagoyaki ei ole pelkkää kananmunaa vaan japanilainen munakas. Kuinka moni täällä osaa kertoa miten sitä valmistetaan? Eikä googlata siellä.
[/quote]

No en osaa kertoa miten se valmistetaan, mutta kaikissa sushipaikoissa joissa olen syönyt suomessa sitä on saanut.

Vierailija
5/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:22"]Tokyokanissa myydään pakasteena yhtä sun toista nigirisushiin. Kalmaria, mustekalaa, tiikerirapua, mutta ei varmaan tonnikalaa. Vähän surullista ettei kaikkea saa Suomesta tuoreena ja se näkyy jopa ravintolan tarjonnassa eli melko lohi painotteista. Olen kuullut että jotkut laittaa järvikalaa tai jopa maustesilliä, mutta se ei ole kauhean hyvä idea.
[/quote]

Ja sekin lohi on haisevaa ja limasta. Sushin pitäisi olla tuoretta kamaa. :-(

Vierailija
6/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilainen makea munakas on kyllä tuttu, en nyt just muista mitä kaikkea siihen tuli kuin miriniä, kananmunaa ja taisi tulla riisiviinietikkaa. Paistetaan neliskulmaisessa pannussa kolmessa erässä, rullataan joka kerta pannun toiseen reunaan ja rullasta leikataan viipaleita, jotka laitetaan riisipalleron päälle, en muista näiden oikeita nimiä.

Vierailija
7/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:44"]

4, kokeile puuroriisiä, sitä japanilainen sushikurssin ope suositteli :) ja oletko jäähdyttänyt viuhkalla ja kääntänyt sushietikan riisiin? Ko kurssilla käytettiin lisäksi riisinkeitintä. Hyvää tuli :)

[/quote]

Viuhkalla :D Tämä mielikuva sai nauramaan.

Vierailija
8/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puuroriisiä, halpaahan se on, mutta ei se maistu sushissa oikealta. Tuo viuhkoittelu tuntuu hassulta, enkä kyllä ole sitä tehnyt, kun ei minulla ressukalla ole riisinjäähdytysviuhkaa. Vielä.

Vierailija
9/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa ravintelissa ne niitä kunnolla osaakaan tehdä, joten ei ihme. Hyvä että maistui!

Vierailija
10/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin onnistuin joskus todella hyvin ja oli parempaa kuin monessa paikassa, mutta Marusekiä en pysty voittamaan mitenkään.

Vierailija
11/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva jos onnistui niin hyvin, onko sulla jotain vinkkiä? En itse ole onnistunut niin hyvin susheissa, omani ovat ihan ok mutta eivät yhtä hyviä kuin monessa kantakaupungin sushiravintolassa. Jotenkin se riisi ei ole mun tekemissäni yhtä mehevää, vaikka kuvittelen tekeväni ihan ohjeen mukaan.

Vierailija
12/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, kokeile puuroriisiä, sitä japanilainen sushikurssin ope suositteli :) ja oletko jäähdyttänyt viuhkalla ja kääntänyt sushietikan riisiin? Ko kurssilla käytettiin lisäksi riisinkeitintä. Hyvää tuli :)

Vierailija
13/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysellä minkälaisessa ravintolassa? Jos kyse on jostain perus kiinalaisen lounaan kyljesäs tarjottavasta sushista, niin en ole ihmeissäni :D Kuitenkin oikeissa sushibaareissa on laaja valikoima ja kokemusta kokeille, niin aika jännä jos siellä saa huonompaa kun kokemattoman kotikokin tekemänä?

Vierailija
14/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ihan sushiriisinä myytävää, onko puuroriisi parempaa? Viuhkalla en kyllä jäähdyttänyt, en tajunnut sen olevan olennaista. Yritin kääntää sushietikan riisiin enkä tiedä miten sen olisin paremmin tehnyt, mutta ehkä mun ongelmani on tuo jäähdyttäminen. Mikä siis on se mitä sille riisille pitäisi aikaansaada sillä viuhkomisella - mun olisi helpompi ehkä tehdä se oikein jos ymmärtäisin mekaniikan?

Vierailija
15/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa mihin vertaat. Ainakin Espoon Tapiolassa saa sushipaikasta niin loistavia makeja, että jos siitä parempia vielä teet, niin ihme.

Vierailija
16/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään onnistumistasi vähättelemättä, Suomessa saatava sushi on enimmäkseen ala-arvoista ja hyvä taas keskinkertaista. Eron huomaa kun matkustaa Japaniin, jossa jopa kaiten sushi tai marketin tarjonta on tuoreempaa, monipuolisempaa ja parempaa (+edullisempaa). Oikea, ammattilaisen valmistama sushi onkin sitten jo omaa luokkaansa. T: Sukiyabashi jiro = once-in-a-lifetime

Vierailija
17/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että onnistuit! Kannustan itsekin jokaista viilaamaan kotikokkaustaitojaan, saatatte yllättyä kun pystytte sitkeän harjoittelun tuloksena päihittämään joidenkin ravintoloiden annokset!

t.Mies

Vierailija
18/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:50"]

Mitenkään onnistumistasi vähättelemättä, Suomessa saatava sushi on enimmäkseen ala-arvoista ja hyvä taas keskinkertaista. Eron huomaa kun matkustaa Japaniin, jossa jopa kaiten sushi tai marketin tarjonta on tuoreempaa, monipuolisempaa ja parempaa (+edullisempaa). Oikea, ammattilaisen valmistama sushi onkin sitten jo omaa luokkaansa. T: Sukiyabashi jiro = once-in-a-lifetime

[/quote]

Japanissa sushimestarit viilaavat taitojaan vuosikymmeniä! Ei mikään ihme jos on parempaa. Siellä se on taidelaji.

t.Mies (Japanin tuntija)

Vierailija
19/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:47"]

Mulla on ollut ihan sushiriisinä myytävää, onko puuroriisi parempaa? Viuhkalla en kyllä jäähdyttänyt, en tajunnut sen olevan olennaista. Yritin kääntää sushietikan riisiin enkä tiedä miten sen olisin paremmin tehnyt, mutta ehkä mun ongelmani on tuo jäähdyttäminen. Mikä siis on se mitä sille riisille pitäisi aikaansaada sillä viuhkomisella - mun olisi helpompi ehkä tehdä se oikein jos ymmärtäisin mekaniikan?

[/quote]

Sushikurssin ope tosiaan suositteli puuroriisiä, toimii sushissa kuulemma sushiriisiä paremmin (liisteröityminen?). Viuhkalla se riisi jäähdytetään nopeasti, tuli parempaa kuin mitä itse yleensä teen, etikan riisiin kääntelyyn jälkeen vain annan jäähtyä pöydällä.

Vierailija
20/38 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:47"]

[/quote]

Riisi jäähtyy nopeammin ja tasaisemmin ja saa kiiltävän pinnan, eikä kuivu vaan pysyy sopivan kosteana ja tahmeana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi