Huonoin mahdollinen hetki tulla raskaaksi - ja tässä sitä ollaan
Jepjep eli tänään näytti raskaustesti positiivista ja aivan hoomoilasena istun nyt tässä ja mietin mitä ihmettä elämälläni tekisin. Tämä ei todellakaan ollut suunniteltu juttu ja olen ihan shokissa, koska olen syönyt e-pillereitä melkein 8 vuotta! Tilanne on aivan kamala monestakin syystä.
Ensinnäkin vietän juuri välivuotta yliopistosta töiden parissa (määräaikainen sopimus, joka päättyy elokuun 2015 lopussa). Toisin sanoen vauva syntyisi ennen kuin pesti päättyisi ja sitten keskeytyisi koulu ihan kunnolla tietenkin, koska gradua tuskin jaksan pieni vauva kainalossa vääntää (eikä tuo edes käytännössä onnistuisi, koska joutuisin muutenkin viettämään aikaan koululla kokeellisen osuuden parissa).
Olen ollut avopuolisoni kanssa 6 vuotta yhdessä ja siksi aborttikin tuntuisi ihan kamalalta - hänhän on juuri se, jonka kanssa muutenkin hankkisin lapsia ehkä 5 vuoden päästä. Kuitenkin tuntuu siltä, että lapsen pitäminen olisi hyvin alkaneen työurani loppu (mammalomalle jäänti kesken määräaikaissopimuksen tuskin ainakaan suosiota lisäisi); lisäksi välivuoden piteneminen ei varmasti tee uralle hyvää. Pelkään, että jämähtäisin kotiin, enkä sitten koskaan saisi saatettua opintojani loppuun tai pääsisi tekemään työtä, josta nautin.
Mitä ihmettä teen? En halua katua tätä valintaa 10 vuoden kuluttua! Mitä sinä tekisit, jos olisit minun sijallani?
Kommentit (74)
Pidä lapsi! Uskon, ettet antaisi aborttia itsellesi ikinä oikein anteeksi. Sinulla on kuitenkin opiskelupaikka, työ, vakaa parisuhde. Ei elämä tule koskaan "valmiiksi". Usko itseesi, sinä pärjäät ja sinusta tulee hyvä äiti lapsellesi, jos sen päätät pitää.
Koskaan ei oo hyvä hetki. Että sen puolesta ok.
En voi kyllä onnitella :( Itse olin samantapaisessa tilanteessa ja nyt lapsi 1.5 vuotias. Raskauden vika kolmannes meni vuodepotilaana vaikka piti vielä opiskella, ja synnytys oli vaikea josta toipuminen vei aikaa. Piti jatkaa opintoja vuosi sitten syksyllä mutta vauvalla oli koliikki ja refluksi, eikä hän nukkunut ekana vuonna kuin pätkissä.Onneksi oli muuten terve. Nyt olen uupunut enkä edes jaksa ajatella mitä tekisin opintojeni suhteen. Kaiken piti mennä toisin, niinkuin sunnittelin (eli opintoja synnytykseen asti, sitten äippälomalla opintoja ja nyt olisin valmistunut). Näyttää siltä että menetän opintoikeuteni mutta en jaksa tehdä mitään asialle. Tämä kotonaolo on tylsistyttänyt minut ja jaksan ajatella vain seuraavaa päivää.
En silti olisi tehnyt aborttia, mutta ne mun unelmat ja suunnitelmat ovat nyt historiaa. Mulla oli määräaikainen sopimus ennen ä-lomaa, joten kun kotihoidontuki loppuu olen työtön :( Halusin kertoa esimerkkinä miten voikin olla että suunitelmat menevät ns. perseelleen vaikka olisi suunnitellut toisin ja huomaa kahden-kolmen vuoden kuluttua olevasi edelleen kotona lapsen kanssa.Voi olla että lapsi ei ole terve tms.. joten kannattaa olla tekemättä sen kummemmin suunnitelmia. Voi tietty myös olla että kaikki menee hyvin ja saat nukkua ekana vuonna ja jaksat jatkaa opintojasi, sitä ei voi kukaan tietää.Ei voi suunnitella etukäteen.
Itse ajattelin ennen tätä että lapsi ei estä opintoja ja vaikuta niihin, mutta kyllä se vaikuttaa ja minun tapauksessani vaikutti osaltaan koko opiskelun loppumiseen.
Abortin tekisin itse tuossa tilanteessa, mutta en jos se yhtään epäilyttäisi.
No jos et olisi esim vielä sillä alalla koulussa mitä haluat lopun elämää tehdä, parisuhde olisi vasta aluillaan ja taloudellinen tilanteenne olisi huono, niin silloin itse sinun tilanteessasi harkitsisin aborttia. Mutta en tuossa tilanteessa. Teillä on kuitenkin pitkä ja vakaa parisuhde, olet tällä hetkellä töissä, sinulla todennäköisesti on jo alempi korkeakoulututkinto jne. Toki tuollaiset päätökset ovat hankalia, ja oman mielen mukaan ne pitää tehdäkin, mutta kysyitkin mitä itse tekisin tilanteessasi :) Minun mielestä teillä on hyvät puitteet lapsen tulolle.
Olet AP väärässä. Ajoitus on tasan täydellinen. Et ole enää äitiyslomariski ja vuosikas hoitoon ja teet gradun. Usko Mua.
Jos ylipäätään haluat lapsen niin tee se nyt kun se teille ns. tupsahti. Kyllä asiat järjestyvät.
Vela-nainen
16, et sinä vielä voikaan tietää kadutko ikinä omaa aborttiasi. Olet vasta raskaana. Et tiedä vielä kaikkea. Myöhemmin voi olla erilaisia tunteita, kun tajuat ihan oikeasti mitä menetit. Että lapsellesi voisi olla jo sisarus, joku ihan yhtä rakas kuin se toinenkin. ;)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:05"]
Huonoin mahdollinen hetki? :D Uhhuh, sanoisin, että kuulostaa siltä kuin sinulla olisi melkeinpä paras mahdollinen hetki lapsen teolle. Gradun kerkeät pyöräyttää milloin vaan ja sitten tuoreen gradun jälkeen pääset vastavalmistuneen atyöelämään oman alan töihin. Suosittelisin melkein tuohon kohtaan pyöräyttämään parikin muksua :)
Et kai ole tosissasi?Siis ehdotat tuota ihmiselle, jolla opinnot kesken ja määräaikainen sopimus? No, en ihmettele että kohta Suomi on konkassa.Miten luulet ap:n tulevan toimeen taloudellisesti ja hankkivan kaikki varusteet lapselle? Voi olla että säästöjä ei tässä vajaassa vuodessa ehdi kerryttää tarpeeksi ja sitten ehdotat kahden lapsen saamista? Tiedätkö, onko ap:n mies hyvätuloinen, jotta voi tarpeen tullen elättää puolisonsa ja pari lasta?
Terveisin: äiti joka saa kotihoidontukea nettonam 450 e/kk Helsingissä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:39"]
16, et sinä vielä voikaan tietää kadutko ikinä omaa aborttiasi. Olet vasta raskaana. Et tiedä vielä kaikkea. Myöhemmin voi olla erilaisia tunteita, kun tajuat ihan oikeasti mitä menetit. Että lapsellesi voisi olla jo sisarus, joku ihan yhtä rakas kuin se toinenkin. ;)
[/quote]
Juu juu ja te voitte 100% varmuudella tietää että ap tulisi katumaan aborttia myöhemmin. Katsos kun vain ap voi arvioida mitä hän tulee katumaan ja vain minä tiedän mitä minä ajattelen asioista.
Jos en olisi aikanaan abortoinut rv 6+6 olevaa solumassaa jota alkioksikin kutsutaan (ja jolla ei muuten ollut vielä edes aivotoimintaa), voin sanoa että 100% varmuudella minulla ei olisi juuri tätä nyt mahassani potkivaa vauvaa. Että jos olisi ensimmäinen niin ei olisi toista tai jos olisi toinen niin ei olisi ensimmäistä. Elämä on ja abortti on vastuunkantoa, minä kuulun niihin jotka haluavat että puitteet on kunnossa eikä tarvitse pudota tyhjän päälle "valtio pitää huolen omistaan" -meiningillä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:20"]
Kadut koko ikäsi, jos teet noin heppoisin perustein abortin.
[/quote]
Minä en ole katunut hetkeäkään, vaikka tein lähes samassa tilanteessa abortin. Oli vain vielä pidempi parisuhde ja olin naimisissakin. Nyt 3v myöhemmin olen ollut työelämässä 2,5 vuotta, minulla on vakityö ja olen raskaana suunnitellusti.
Tilanteeni oli ap:ta huonompi siinä mielessä, että en ollut juuri sillä hetkellä töissä vaan tein jo gradua. AP Saa sentään 6kk työtulojen mukaan äitiyspäivärahat, mikä on mahtava etu opiskelijaan nähden. Lisäksi minun graduni olisi väkisillä valmistunut ennen vauvan syntymää --> paperit olisivat vanhentuneet ennen kuin olisin päässyt takaisin työmarkkinoille.
Ap, sinun tilanteessasi pitäisin vauvan ihan hyvällä omallatunnolla jos vauvan haluat pitää. Tilanteesi on oikein sopiva. Tee gradu loppuun ja valmistu vasta kun lapsi on valmis menemään päiväkotiin ja hae töitä tuoreilla papereilla.
[/quote]
Todella kamalaa että naimisissa oleva nainen tekee abortin!
Ja millä perusteella?
Sitähän varten naimisissa ollaan että lapset syntyy silloin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:20"] Kadut koko ikäsi, jos teet noin heppoisin perustein abortin. [/quote] Minä en ole katunut hetkeäkään, vaikka tein lähes samassa tilanteessa abortin. Oli vain vielä pidempi parisuhde ja olin naimisissakin. Nyt 3v myöhemmin olen ollut työelämässä 2,5 vuotta, minulla on vakityö ja olen raskaana suunnitellusti. Tilanteeni oli ap:ta huonompi siinä mielessä, että en ollut juuri sillä hetkellä töissä vaan tein jo gradua. AP Saa sentään 6kk työtulojen mukaan äitiyspäivärahat, mikä on mahtava etu opiskelijaan nähden. Lisäksi minun graduni olisi väkisillä valmistunut ennen vauvan syntymää --> paperit olisivat vanhentuneet ennen kuin olisin päässyt takaisin työmarkkinoille. Ap, sinun tilanteessasi pitäisin vauvan ihan hyvällä omallatunnolla jos vauvan haluat pitää. Tilanteesi on oikein sopiva. Tee gradu loppuun ja valmistu vasta kun lapsi on valmis menemään päiväkotiin ja hae töitä tuoreilla papereilla. [/quote] Todella kamalaa että naimisissa oleva nainen tekee abortin! Ja millä perusteella? Sitähän varten naimisissa ollaan että lapset syntyy silloin.
[/quote]
Nyt täällä jo tiedetään miksi ihmiset solmivat avioliitto -nimisiä juridisia (taloudellisia) sopimuksiakin ihan muidenkin puolesta <3
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:39"]
[/quote]
Juu juu ja te voitte 100% varmuudella tietää että ap tulisi katumaan aborttia myöhemmin. Katsos kun vain ap voi arvioida mitä hän tulee katumaan ja vain minä tiedän mitä minä ajattelen asioista.
Jos en olisi aikanaan abortoinut rv 6+6 olevaa solumassaa jota alkioksikin kutsutaan (ja jolla ei muuten ollut vielä edes aivotoimintaa), voin sanoa että 100% varmuudella minulla ei olisi juuri tätä nyt mahassani potkivaa vauvaa. Että jos olisi ensimmäinen niin ei olisi toista tai jos olisi toinen niin ei olisi ensimmäistä. Elämä on ja abortti on vastuunkantoa, minä kuulun niihin jotka haluavat että puitteet on kunnossa eikä tarvitse pudota tyhjän päälle "valtio pitää huolen omistaan" -meiningillä.
[/quote]
Hyi hemmetti millainen tuleva "äiti". Kovin vastuuntuntoista ja sydämellistä ei ole pamahtaa paksuksi ja abortoida lapsi, koska "se nyt ei vaan satu sopimaan työkuvioihin". Jos ollaan jo opiskelujen loppupuolella, eivät opiskelut ole mikään syy abortille. Eivät ainakaan normaalilla tunne-elämällä varustetulle ihmiselle.
Höpön höpön, pahin mahdollinen hetki saada lapsi olisi kun et olisi edes koulussa, olisit työtön/osa-aikatöissä duunissa jota et halua tehdä, ukkosi olisi sellainen ettet tietäisi haluatko hänen kanssa perheen, ette olisi seurustelleetkaan vasta kuin vuoden-pari ja taloudellinen tilanteenne olisi huono.
Sinulla on ihan hyvä tilanne saada lapsi. Yritä nyt hoitaa gradu alkuun, niin sitä on paljon helpompi pikkuhiljaa kirjoitella vaikka sinulla olisikin pieni lapsi. Kaikki järjestyy kyllä. Mitä miehesi on mieltä asiasta? Se vaikuttaisi ainakin minun päätökseeni; olisi siis kova pala tuoda lapsi maailmaan, jota toinen ei selvästi haluaisi ja toinenkin olisi epävarma. Mutta siis ulkoiset puitteet teillä on kyllä hyvät, ei se lapsen saanti välttämättä hidasta valmistumista, varsinkin kun on kyseessä yliopisto-opinnot. Esim ammattikoulussa olisi pakko jäädä vuodeksi pois opinnoista (ellei palkkaisi lastenhoitajaa pienelle vauvalle 8h/pvä).