Huonoin mahdollinen hetki tulla raskaaksi - ja tässä sitä ollaan
Jepjep eli tänään näytti raskaustesti positiivista ja aivan hoomoilasena istun nyt tässä ja mietin mitä ihmettä elämälläni tekisin. Tämä ei todellakaan ollut suunniteltu juttu ja olen ihan shokissa, koska olen syönyt e-pillereitä melkein 8 vuotta! Tilanne on aivan kamala monestakin syystä.
Ensinnäkin vietän juuri välivuotta yliopistosta töiden parissa (määräaikainen sopimus, joka päättyy elokuun 2015 lopussa). Toisin sanoen vauva syntyisi ennen kuin pesti päättyisi ja sitten keskeytyisi koulu ihan kunnolla tietenkin, koska gradua tuskin jaksan pieni vauva kainalossa vääntää (eikä tuo edes käytännössä onnistuisi, koska joutuisin muutenkin viettämään aikaan koululla kokeellisen osuuden parissa).
Olen ollut avopuolisoni kanssa 6 vuotta yhdessä ja siksi aborttikin tuntuisi ihan kamalalta - hänhän on juuri se, jonka kanssa muutenkin hankkisin lapsia ehkä 5 vuoden päästä. Kuitenkin tuntuu siltä, että lapsen pitäminen olisi hyvin alkaneen työurani loppu (mammalomalle jäänti kesken määräaikaissopimuksen tuskin ainakaan suosiota lisäisi); lisäksi välivuoden piteneminen ei varmasti tee uralle hyvää. Pelkään, että jämähtäisin kotiin, enkä sitten koskaan saisi saatettua opintojani loppuun tai pääsisi tekemään työtä, josta nautin.
Mitä ihmettä teen? En halua katua tätä valintaa 10 vuoden kuluttua! Mitä sinä tekisit, jos olisit minun sijallani?
Kommentit (74)
Ystäväni tekee juuri gradua äitiyslomalla, lapsi alle 2v. ja odottaa toista. Eiköhän se ole järjestelyistä kiinni. Kun lapsi nukkuu tai on tyytyväinen yksin oloon vierelläkin, niin graduun kiinni.
Nro 29, yritäpä nyt pienin askelin liikkeelle. Varaa vaikka aika opintotoimistoon, opinto-ohjaajalle tai vastaavalle ja kerro tilanne. Älä heitä hukkaan opintoja!
Sillä lapsella on jokin tarkoitus, mieti sitä;)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:07"]
Nro 29, yritäpä nyt pienin askelin liikkeelle. Varaa vaikka aika opintotoimistoon, opinto-ohjaajalle tai vastaavalle ja kerro tilanne. Älä heitä hukkaan opintoja!
[/quote]
????
Oletko jollain luonnontieteellisellä alalla, kun gradun kokeellinen osuus vaatii yliopistolla oloa?
Itse olen biokemisti. , Jos olisin opiskeluaikoinani ollut jo pidemmän aikaa yhdessä nykyisen aviomieheni kanssa, olisin jopa saattanut harkita lapsen hankintaa yliopistoaikana. Tällä hetkellä teen väitöskirjaa, eli olen käytännössä täysipäiväisesti labrassa, joten tällä hetkellä en edes harkitse asiaa ennen kuin ensimmäiset julkaisut on saatu kasaan. Perustutkinnon opiskelu on kuitenkin pääsääntöisesti hyvin joustavaa ja sanoisin, että siihen saa kyllä yhdistettyä vauvan aivan hyvin. :) Olisiko sinulla mitenkään mahdollista irtisanoa työsopimustasi ja tehdä gradun kokeellinen osuus ennen vauvan syntymää?
Hyvä ajoitus:)
T. Kaksi lasta yliopisto- opintojen aikana tehnyt
Sinänsä outoa vauvapalstalla kysellä kannattaako pitää lapsi...tottakai ainoa täältä tuleva vastaus on, että tietysti kannattaa, kaikki järjestyy kyllä, ai kun ihanaa =) Kaikkien elämän tarkoitus ei välttämättä kuitenkaan ole olla äiti.
Ymmärrän, että pelkäät miten asiat sujuvat, mutta näin ulkopuolelta tilanne kuulostaa varsin hyvältä. Pääset jäämään äitiyslomalle työsuhteesta, ja äitiyspäiväraha lasketaan näin palkan mukaan. En oikein jaksa uskoa, että maineesi tuhoutuu lapsen takia. Ei mikään ala nyt niin pieni ja kieroutunut ole. Tai sitten lapsen teko olisi ongelma milloin tahansa. Joka tapauksessa tuollaiset asiat unohtuvat nopeasti. Olisihan sinun kuitenkin pitänyt lähteä opiskelemaan loppuun.
Olet kotona sen ajan minkä haluat, omien voimien mukaan voit aloitella gradua jo kotona ollessasi, tai sitten kun lapsi menee hoitoon. Opiskelijana sinulla on tarjota lapselle ja itsellesi rento arki, lyhyet hoitopäivät jne. Hyvin kaikki menee!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:01"]
Kuule, tutkinto ei vanhene
[/quote]
Sanoppa tuo niille lukuisille viimeisen 2 vuoden aikana valmistuneelle akateemiselle jotka ovat tällä hetkellä kortistossa. Elämä on vain joskus raakaa, vaikeaa ja epäreilua.
Tää ei nyt varsinaisesti liity ap:n tilanteeseen, mutta näitä kommentteja lukiessa tuli mieleeni että miksiköhän maassamme adoptio on niin poissuljettu vaihtoehto? Tuntuu että se on vaan joko abortti tai lapsen pitäminen.
En mä ihan oikeasti voi aidosti suositella ketään joka ei tosissaan sillä hetkellä lasta halua pitämään lapsen, sillä ei se välttämättä ole paras ratkaisu kellekkään. Tosin ap:n tilanne on hieman eri, mutta tuli nyt mieleen näistä muista jutuista. Onko se adoptio sitten niin häpeällinen ajatuksena,sillä on sellainen kaiku että vain teinille adoptioon antaminen on sallittua (moraalisesti)? Vaikka oikeastihan adoptioon antaminen, silloin kun lasta ei halua pitää, on aika hieno teko. Lapsi saa elämän, ja joku pariskunta lapsen. Maailma on nimittäin pullollaan vanhempia jotka eivät sovellu vanhemmiksi tai halua olla vanhempia, sekä myös pariskuntia jotka olisivat hyviä vanhempia ja soveltuisivat vanhemmiksi, mutta eivät sitä lasta saa.
Ura ei koskaan ole ollut minulle lasta tärkeämpi.
Kuulostaa vaan siltä, että olet valmis tappamaan lapsenalkusi vain ja ainoastaan työn takia.
Opiskella voi lasten kanssa. Töitä kerkee tehä vaikka kuinka paljon.
Voipi olla viimenen lapsi, jonka koskaan saatkaan..
Kukin tyylillään ja mikä tärkeintä.
Alotuksesi oli todella harhaan johtava. En näe tilantessasi yhtään huonoa asiaa miksi ei...
Ap, jos pelkäät maineen menettämistä tuon raskauden takia, paras taktiikka on kertoa suoraan työnantajalle miten kävi. Jos siis päätät pitää lapsen niin: Sanot suoraan pomollesi, että ehkäisy oli käytössä, mutta petti. Sanot että olet pahoillasi että tästä tulee vaivaa uuden työntekijän rekrytoinnin suhteen, mutta lupaat auttaa työntekijän hausaa ja perehdyttämisessä ennen äitiyslomalle jääntiäsi kaikin mahdollisin tavoin. Ei kukaan pomo ole niin sydämetön että tässä kohtaa olisi jotenkin ikävä! Tsemppiä, kyllä se siitä!
Ja tiedäthän että yliopistolla ollaan TODELLA joustavia kurssien yms suorittamisen + aikataulujen suhteen, jos kerrot sielläkin suoraan että olet raskaana/kotona pieni vauva. Sinua voisi helpottaa käynti opintopsykologilla ja pääaineesi vastuuprofessorin luona. Voisitte yhdessä jutella miten parhaiten saisit opintosi järkättyä.
Mä en ymmärrä näitä ihmisiä jolle ura on tärkeämpi kuin lapset. Olisit onnellinen että voit saada lapsia. Minusta se on enemminkin lahja. Mua ei suoraan sanottuna vituta mikään muu niin paljon kuin se että ihmiset jotka ei lapsia halua niin ne niitä saa. Sinuna pitäisin lapsen. Mieti voitko elää tekosi kanssa jos aborttiin päädyt? Ja mitäs jos et saakaan enää silloin kuin olet suunnitellut? Jos tämä onkin ainut mahdollisuutesi. Aina voi opiskella lisää olit sitten 20 tai 45 vuotias.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:30"]
[/quote]
Sanoppa tuo niille lukuisille viimeisen 2 vuoden aikana valmistuneelle akateemiselle jotka ovat tällä hetkellä kortistossa. Elämä on vain joskus raakaa, vaikeaa ja epäreilua.
[/quote]
Tuolla perusteella Ap:n nimenomaan kannattaisi pitää lapsi ja tehdä gradu vasta äitiysloman jälkeen. Silloinhan ap:lla olisi valmistuessaan uusin mahdollinen tieto alastaan (gradun teko on vasta se joka kokoaa kaiken kunnolla yhteen ja siinä tulee väkisinkin perehdyttyä omaan alaansa tarkemmin, sehän onkin työn pointti). Sitten kun gradu on valmis, voi mennä suoraan työelämään ja on ylittänyt sen syyn, miksi naisia ei palkata: On jo äiti, ei tartte heti pelätä että jää äitiyslomalle.
onnea!itse olen katunut aborttia syvästi, josta tulee pian 11v.
Minulla on lapsia ja he ovat elämäni suola ja sokeri <3
Suosittelen keskeyttämään raskauden, jos yhtään epäröit! Itselläni kävi juuri samalla tavalla, ehkäisy petti ja tulin raskaaksi. Tein raskauden keskeytyksen, koska ajankohta lapselle ei ole sopiva ja haluan lapsen vasta sitten, kun pystyn tarjoamaan lapselle sopivat puitteet. Valmistu ensin koulusta, ehdit hankkia lapsia kyllä myöhemmin! Toki raskauden keskeytyksessä on riskinsä, mutta itse en ainakaan katunut päätöstä hetkeäkään!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:30"]
[/quote]
[/quote]
Tuolla perusteella Ap:n nimenomaan kannattaisi pitää lapsi ja tehdä gradu vasta äitiysloman jälkeen. Silloinhan ap:lla olisi valmistuessaan uusin mahdollinen tieto alastaan (gradun teko on vasta se joka kokoaa kaiken kunnolla yhteen ja siinä tulee väkisinkin perehdyttyä omaan alaansa tarkemmin, sehän onkin työn pointti). Sitten kun gradu on valmis, voi mennä suoraan työelämään ja on ylittänyt sen syyn, miksi naisia ei palkata: On jo äiti, ei tartte heti pelätä että jää äitiyslomalle.
[/quote]
Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta missään nimessä ei kannata hankkia lasta niin, että ensin pinnistät gradun ja sitten kk myöhemmin ponnistat lapsen ulos ja annat papereiden vanheta sen pari vuotta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:40"]
Et kai ole tosissasi?Siis ehdotat tuota ihmiselle, jolla opinnot kesken ja määräaikainen sopimus? No, en ihmettele että kohta Suomi on konkassa.Miten luulet ap:n tulevan toimeen taloudellisesti ja hankkivan kaikki varusteet lapselle? Voi olla että säästöjä ei tässä vajaassa vuodessa ehdi kerryttää tarpeeksi ja sitten ehdotat kahden lapsen saamista? Tiedätkö, onko ap:n mies hyvätuloinen, jotta voi tarpeen tullen elättää puolisonsa ja pari lasta?
Terveisin: äiti joka saa kotihoidontukea nettonam 450 e/kk Helsingissä
[/quote]
Et kai itse ole tosissasi vaan provo? Ap:llä on kanditutkinto jo tehtynä ja pitkäaikainen parisuhde. Kanditutkinto tarkoittaa, että ap on siis jo valmistunut ja ihan työnhakukelpoinen jo sinällään. Ap saisi siis myös työmarkkinatukea, tai jopa ansiosidonnaista mahdollisessa työttömyystilanteessa. Todellisuus gradunkin jälkeen on todennäköisesti määräaikaisia työsuhteita, alasta riippuu kuinka pitkään. Jos ap lähtee sille linjalle, että odottaa kunnes on valmistunut ja VAKITUISESSA työssä, saattaa hedelmällinen ikä olla jo takanapäin...
Akateemisessa maailmassa käy kyllä usein niin, että erityisesti gradun jälkeen töitä kyllä löytyy. Gradunkin voi useimmilla aloilla tehdä palkallisena. Lapsi ei ole kiinnostunut perheen säästöistä. Kaikilla ei ole koskaan elämänsä aikana isoja säästöjä ja silti ne lapset on tehty. Varusteet lapselle? Lapsi tarvitsee elämänsä ensimmäisinä vuosina huomattavan vähän "varusteita", sitä paitsi kirpparit on keksitty. Kela maksaa joka tapauksessa lapsilisää joka kyllä pienen lapsen elättämiseen riittää oikein hyvin. Se että sinä saat 450 euroa kotihoidotukea on ihan sinun oma häpeäsi, sulla ei taida olla kanditutkintoa takana?
On myös aika todennäköistä että mies käy töissä, pari pientä lasta menee ihan hyvin miehen tuloilla, lapsilisillä ja äidin työmarkkinatuella/ansiosidonnaisella tai opintotuella ja äidin keikkatöillä, ei se niin vaikeaa ole.