Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoin mahdollinen hetki tulla raskaaksi - ja tässä sitä ollaan

Vierailija
15.09.2014 |

Jepjep eli tänään näytti raskaustesti positiivista ja aivan hoomoilasena istun nyt tässä ja mietin mitä ihmettä elämälläni tekisin. Tämä ei todellakaan ollut suunniteltu juttu ja olen ihan shokissa, koska olen syönyt e-pillereitä melkein 8 vuotta! Tilanne on aivan kamala monestakin syystä.

Ensinnäkin vietän juuri välivuotta yliopistosta töiden parissa (määräaikainen sopimus, joka päättyy elokuun 2015 lopussa). Toisin sanoen vauva syntyisi ennen kuin pesti päättyisi ja sitten keskeytyisi koulu ihan kunnolla tietenkin, koska gradua tuskin jaksan pieni vauva kainalossa vääntää (eikä tuo edes käytännössä onnistuisi, koska joutuisin muutenkin viettämään aikaan koululla kokeellisen osuuden parissa).

Olen ollut avopuolisoni kanssa 6 vuotta yhdessä ja siksi aborttikin tuntuisi ihan kamalalta - hänhän on juuri se, jonka kanssa muutenkin hankkisin lapsia ehkä 5 vuoden päästä. Kuitenkin tuntuu siltä, että lapsen pitäminen olisi hyvin alkaneen työurani loppu (mammalomalle jäänti kesken määräaikaissopimuksen tuskin ainakaan suosiota lisäisi); lisäksi välivuoden piteneminen ei varmasti tee uralle hyvää. Pelkään, että jämähtäisin kotiin, enkä sitten koskaan saisi saatettua opintojani loppuun tai pääsisi tekemään työtä, josta nautin. 

Mitä ihmettä teen? En halua katua tätä valintaa 10 vuoden kuluttua! Mitä sinä tekisit, jos olisit minun sijallani?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:20"]

Kadut koko ikäsi, jos teet noin heppoisin perustein abortin.

[/quote]

Minä en ole katunut hetkeäkään, vaikka tein lähes samassa tilanteessa abortin. Oli vain vielä pidempi parisuhde ja olin naimisissakin. Nyt 3v myöhemmin olen ollut työelämässä 2,5 vuotta, minulla on vakityö ja olen raskaana suunnitellusti.

Tilanteeni oli ap:ta huonompi siinä mielessä, että en ollut juuri sillä hetkellä töissä vaan tein jo gradua. AP Saa sentään 6kk työtulojen mukaan äitiyspäivärahat, mikä on mahtava etu opiskelijaan nähden. Lisäksi minun graduni olisi väkisillä valmistunut ennen vauvan syntymää --> paperit olisivat vanhentuneet ennen kuin olisin päässyt takaisin työmarkkinoille.

Ap, sinun tilanteessasi pitäisin vauvan ihan hyvällä omallatunnolla jos vauvan haluat pitää. Tilanteesi on oikein sopiva. Tee gradu loppuun ja valmistu vasta kun lapsi on valmis menemään päiväkotiin ja hae töitä tuoreilla papereilla.

[/quote]

Voi herrajumala, millaisia arvoja ihmisillä. Paperit olisivat "vanhentuneet" -> tapanpa siis oman lapseni. Kuule, tutkinto ei vanhene ja paperit voi ottaa ulos gradun jälkeenkin. Edustatpa kovia ja kylmän laskelmoivia arvoja. On täällä muitakin vastuuntuntoisia, itsensä elättäviä ihmisiä, jotka ovat raskautuneet opintojen aikana, mutta eivät ole tehneet aborttia. Älä puolustele aborttiasi sillä. 

[/quote]

Pakko puuttua tähän keskustelun asiattomuuteen. Ihan oikeasti abortista on eri ihmisillä eri näkemyksiä,eikä kukaan abortin tehnyt varmaankaan ajattele tappaneensa ketään. Siihenhän abortin mahdollisuus perustuu - ettei siinä ole kyse hengenriistosta, koska mitään henkilöä, jolta hengen voisi riistä, ei ole vielä kehittynyt. Suomen lain mukaan abortti ei ole tappo eikä murha, eikä lääketieteellisessäkään mielessä varhaisessa vaiheessa tehty abortti merkitse lapsen tappamista, sillä siinä vaiheessa lasta ei ole olemassa. Varhaisen vaiheen solurypäsalkio on yhtä vähän ihminen kuin esimerkiksi siittiö- tai munasolu. Jotkut ihmiset toki ajattelevat, että jo hedelmöityneessä ja kiinnittyneessä munasolussa on ihmiselämän potentia, minkä vuoksi abortti olisi murhaan verrattava teko. Tällöin on ymmärrettävää, että tällainen jyrkästi pro life -henkilö paheksuu aborttia, muttei tällä silti ole mitään oikeutta syyttää ketään murhasta tai taposta.

Vierailija
42/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin lapsen. Kertoisin heti tilanteen työnantajalle, kertoisin että ehkäisy petti ja tarjoaisin apua uuden työntekijän rekryssä ja perehdyttämisessä. Äitiysloman aikana pyrkisin edistämään gradua parhaani mukaan ja valmistuisin parin vuoden päästä tuoreilla papereilla työelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:51"]

Itse pitäisin lapsen. Kertoisin heti tilanteen työnantajalle, kertoisin että ehkäisy petti ja tarjoaisin apua uuden työntekijän rekryssä ja perehdyttämisessä. Äitiysloman aikana pyrkisin edistämään gradua parhaani mukaan ja valmistuisin parin vuoden päästä tuoreilla papereilla työelämään.

[/quote]

Kyllä se ei kuulu työnantajalle pätkääkään pettikö ehkäisy vai ei. Asian voi hoitaa aikuismaisesti ja järkevästi muutenkin.

Vierailija
44/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin, sanoisin, että tuo papereiden vanhentuminen lienee alakohtaista. Ainakaan luonnontieteellisellä alalla paperit eivät parissa vuodessa mitenkään vanhene. Työllistyminen nyt on joka tapauksessa hankalaa, ja vaatii ennemminkin kontakteja joka suuntaan kuin vain hyvät paperit. Pelkillä papereilla ei tällä alalla tee mitään.

Vierailija
45/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Kyllä se ei kuulu työnantajalle pätkääkään pettikö ehkäisy vai ei. Asian voi hoitaa aikuismaisesti ja järkevästi muutenkin.

[/quote]

No ei periaatteessa kuulukaan, mutta jos ap pelkää sitä reaktiota, että työnantaja jotenkin ajattelisi ap:n keplotelleen työpaikan äippärahojen toivossa, niin toi selittäisi että asia ei ole näin. Pomotkin on ihmisiä ja voi asiat kertoa suoraan niin kuin ne on. Etenkään kun pomo ei saa kysyä. 

Vierailija
46/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin lapsen ja antaisin asioiden mennä omalla painollaan

Vierailija
47/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan määräaikaisesta työsuhteesta äitiyslomalle jääminen on täysin fine, vaikka kesken työsuhteen. Työnantaja ei ole velvoitettu maksamaan sinulle mitään ja kaikki varmasti "aistivat", ettei raskaus ollut täysin suunniteltu. Täydellinen tilanne: sinulla on oman alan työkokemusta ennen valmistumista, nopeasti sitten gradu kasaan ja takaisin työelämään. 

Vierailija
48/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä ehdit opiskella, kun lapsi on vuoden kaksi ja töitä ehtii tehdä koko elämän. Mun työkaveri teki neljä lasta ja siinä sivussa yliopistotutkinnon ja uraa. Eli nauti raskaudesta, se nuppu vie sun koko sydämen. :)

T. Tuore äiti ja FM

Vierailija
49/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin mahdollinen hetki? :D Uhhuh, sanoisin, että kuulostaa siltä kuin sinulla olisi melkeinpä paras mahdollinen hetki lapsen teolle. Gradun kerkeät pyöräyttää milloin vaan ja sitten tuoreen gradun jälkeen pääset vastavalmistuneen atyöelämään oman alan töihin. Suosittelisin melkein tuohon kohtaan pyöräyttämään parikin muksua :)

Vierailija
50/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pärjää ja opiskellakin sisulla voi.

Vierailija
51/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisin lapsen. Asiat järjestyvät kyllä!

Vierailija
52/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin lapsen ehdottomasti. Kyllä sä saat sun opiskelut hoidettua lapsenkin kanssa. Sulla koko elämä aikaa opiskella. Varsinkin kun on noin pitkä parisuhde takana.
Olisi kiva kuulla ap jälkeenpäin että mihin päätökseen tulit. :)

Onnea ja tsemppiä!

Vierailija
53/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajoitus! Puserra se gradu kokoon ja sitten äitiysloman tai kahden jälkeen töihin kiinni kunnolla. Kyllä sitä oppii priorisoimaan kun on lapsia ja ehtii enemmän kuin ikinä ajatteli. Pärjäätte loistavasti.

Vierailija
54/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisten kanssa, töitä ehtii kyllä tekemään. Luota siihen, että elämä kantaa :) Onnea!

Vierailija
55/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin abortin. En halua lapsia ennen kuin olen valmistunut ja työelämässä.

Vierailija
56/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:13"]Tekisin abortin. En halua lapsia ennen kuin olen valmistunut ja työelämässä.
[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, miksi?

Vierailija
57/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyvä ajoitus! Saat kunnollista äitiyspäivärahaakin :). Todennäköisesti, et ikinä antaisi aborttia itsellesi anteeksi. Kun myöhemmin tekisitte lapsia, ajatus piinaisi teitä aina. Itse en ole ikinä katunut sitä, että peruin abortin. Ja olin vasta päässyt opiskelemaan 2-kymppisenä.

Vierailija
59/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sina kaikkea ei voi suunnitella ja se on parasta. Ei lapsi ole mikään este, pieni hidaste ehkä. Ehdit tehdä hommiakin ja saat ansiosidonnaista. Eli ihan pienimmillä rahoilla ei edes tartte kituuttaa. Onnea!

Vierailija
60/74 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:20"]

[/quote]

Minä en ole katunut hetkeäkään, vaikka tein lähes samassa tilanteessa abortin. Oli vain vielä pidempi parisuhde ja olin naimisissakin. Nyt 3v myöhemmin olen ollut työelämässä 2,5 vuotta, minulla on vakityö ja olen raskaana suunnitellusti.

Tilanteeni oli ap:ta huonompi siinä mielessä, että en ollut juuri sillä hetkellä töissä vaan tein jo gradua. AP Saa sentään 6kk työtulojen mukaan äitiyspäivärahat, mikä on mahtava etu opiskelijaan nähden. Lisäksi minun graduni olisi väkisillä valmistunut ennen vauvan syntymää --> paperit olisivat vanhentuneet ennen kuin olisin päässyt takaisin työmarkkinoille.

Ap, sinun tilanteessasi pitäisin vauvan ihan hyvällä omallatunnolla jos vauvan haluat pitää. Tilanteesi on oikein sopiva. Tee gradu loppuun ja valmistu vasta kun lapsi on valmis menemään päiväkotiin ja hae töitä tuoreilla papereilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan