Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua "epäilty" apteekissa?

Vierailija
20.08.2021 |

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, mutta laitetaan tähänkin. Olen kova jännittäjä ja asioidessa alan helposti hermoilla, mikä näkyy lievänä tärinänä ja hikoiluna. Tätä varten minulla on tarvittavat lääkkeet, joita haen ajoittain apteekista. Ilmeisesti apteekissa kuitenkin vedellään nopeita johtopäätöksiä ja joutuu helposti "epäiltyjen listalle". Aikanaan, kun oli vielä paperiset reseptit, menin apteekkiin hakemaan tarvittavaa lääkettä. Jännitin sitä ostamista sen verran, että aloin änkyttää ja käteni tärisivät. Tiskillä ollut farmaseutti vilkuili minua epäluuloisesti ja ilmoitti sitten että reseptissä on jotakin "epäselvää" ja hänen pitää varmistaa se soittamalla määränneen lääkärin numeroon. Eli epäili sitä väärennökseksi. Olin kuolla häpeästä ja nöyryytyksestä. Resepti oli sitten ok, lääkäri selvitti asian, mutta kyllä inhosin tuota ihmistä ja koko apteekkia. En koskaan asioinut siellä uudestaan.

Muilla ikäviä kokemuksia apteekeista?

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua mutta avomiestä on. Sairastaa siis 1. tyypin diabetesta ja kun nuorempana haki tarvikkeita niin kysyivät heti onko kaikki hyvin ja tuleeko omaan käyttöön. Wtf

Vierailija
62/225 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Muutaman kerran ostanut ruiskuja ilman neulaa askarteluhommiin niin todella kummallinen suhtautuminen kun pyytää niitä ruiskuja. Nykyään tilaan ne netistä sen takia.

Toinen on isopropyylialkoholin ostaminen, jota käytetään elektroniikan puhdistamiseen ihan yleisesti. Sekin usein aiheuttaa "katseita" henkilökunnalta.

Ostan aina tuota alkoholia n. litran pulloissa, ja sitä saa 70% ja 90 %. Se on kätevä aine monenlaiseen puhdistamseen, desinfiointiin, raikastamkseen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran ostamaan laastaria, kun tuli jalkapohjaan rakko kaupungilla kävellessä. Eivät meinanneet myydä, kun selvisi, että minulla on diabetes. Sanoin, että pakkohan minun on laastari saada, että pääsen kotiin, kun matkaakin on pari kilometriä.

Vierailija
64/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa apteekeissa on sääntö, ettei irtoneuloja eikä - ruiskuja myydä huumeiden käyttäjille, vaan heille myydään tähän tarkoitukseen soveltuva pistospussi. Usein kuitenkin yrittävät ostaa näitä yksittäiskappaleina, kun tulevat siten halvemmaksi ja apteekin väki sitten joutuu arvioimaan jokaisen ruiskun ostajan kohdalla tilannetta.

Vierailija
65/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Muutaman kerran ostanut ruiskuja ilman neulaa askarteluhommiin niin todella kummallinen suhtautuminen kun pyytää niitä ruiskuja. Nykyään tilaan ne netistä sen takia.

Toinen on isopropyylialkoholin ostaminen, jota käytetään elektroniikan puhdistamiseen ihan yleisesti. Sekin usein aiheuttaa "katseita" henkilökunnalta.

Tulihan tuo mieleen, että mitähän apteekissa ajatellaan, kun joskus ostin ruiskun ilman neulaa jotakin tarkoitusta varten, jota en enää muista, ehkä auton huoltoon liittyvää.

Isopropyylialkoholiakin olen apteekista ostanut, mutta nyt tuota näyttäisi olevan saatavilla muualtakin isommissa päniköissä kohtuullisempaan hintaan.

En ole kumminkaan kokenut tulleeni mitenkään "epäillyksi" apteekissa, vaikka mies olenkin...

Vierailija
66/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa apteekeissa on sääntö, ettei irtoneuloja eikä - ruiskuja myydä huumeiden käyttäjille, vaan heille myydään tähän tarkoitukseen soveltuva pistospussi. Usein kuitenkin yrittävät ostaa näitä yksittäiskappaleina, kun tulevat siten halvemmaksi ja apteekin väki sitten joutuu arvioimaan jokaisen ruiskun ostajan kohdalla tilannetta.

Kerran kysyin 18g neuloja ja 5ml ruiskuja, farmaseutti kysyi mihin tarvitsen ja kuulemma hinta olisi 10x jos ei olisi kelvollista syytä?  Hyväksyttävä syy kuitenkin oli omatoiminen hyytelörakkuloiden tyhjentäminen (olin väsynyt lääkärissä ramppaamiseen) joten halvalla sain tarvikkeet.

Olenkin miettinyt mistä tämä johtui mutta ehkä tuosta mainitsemastasi.

Vierailija
67/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin melatoniinia apteekista ja menin hakeen sitä vauva rattaissa. Myyjä ei meinannut kassalla antaa pakkausta minulle eikä meinannut ottaa maksua, vilkuili vain vauvaa ja oli jotenkin hämillään. Oli hämmentävä tilanne ja jälkikäteen pohdin luuliko hän etten herää vauvan itkuun öisin mikäli myy minulle melatoniinia vai mistä oli kyse. Olin vuosikausia syönyt melatoniinia, mutta heti kun mukana oli vauva niin tilanteesta tuli erikoinen.

Vierailija
68/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme satuilua täällä ettei myytäis jotain ruiskuja kun apteekit myy värkkejä (siis ruiskuja ja neuloja) nimenomaan suonensisäistä huumeiden käyttöä varten. Ei sitä nistinä tarvii keksiä mitään muka legittejä tarkoituksia vaan sanoo että tarviin noita värkkejä et voin heittää hihaan. Kyllä myyvät.

Niinpä.

Huvittaa vähän tämä palstamammojen apteekkiviha, varmaan mitään muuta ammattiryhmää vihata syyttä samalla tavalla (hoitsuja ehkä). :D

Vierailija
69/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan tuo mieleen, että mitähän apteekissa ajatellaan, kun joskus ostin ruiskun ilman neulaa jotakin tarkoitusta varten, jota en enää muista, ehkä auton huoltoon

Ei ajatella niin yhtään mitään. Myytäväksi ne on, samalla tavalla kuin neulat.

Vierailija
70/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi jos monella on ikäviä kokemuksia mutta Kuopion Yliopston Apteekissa on ainakin maailman miellyttävin herrasmies joka opastaa hienosti ihmisiä. Kertakaikkiaan asiakaspalvelun helmi.

Vierailija
71/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäilty.

Vierailija
72/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin ekan kerran ruiskuja eläimen lääkitsemiseen. Olin siis hakemassa pelkkiä ruiskuja, kun ne oli unohtunut. Aiemmin olin lainannut muutaman ruiskun tarvittaessa töistä (olin siis ollut töissä tutkimuslaboratoriossa) ja en ajatellut ruiskuihin liittyvän jotain epäilyttävää. Kysyin reippaasti, missä ruiskuja pidetään ja pitkien katseiden ja tenttaamisen jälkeen farmaseuttu haki yhden satunnaisen ruiskun takahuoneesta. Mua nauratti, pyysin isompaa kokoa ja kysyin, että mikä juttu? Farmaseutti sitten selitti. Neulat olisin ymmärtänyt, mutta että isot ruiskut. Kuka tuuttaa huumeita 10 ml tai 50 ml ruiskulla?

Vierailija
73/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan tuo mieleen, että mitähän apteekissa ajatellaan, kun joskus ostin ruiskun ilman neulaa jotakin tarkoitusta varten, jota en enää muista, ehkä auton huoltoon

Ei ajatella niin yhtään mitään. Myytäväksi ne on, samalla tavalla kuin neulat.

Kyllä ajatellaan. Niitä myydään vain 1-2 kpl kerrallaan ja joudut selittämään, mihin niitä tarvitset.

Vierailija
74/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monet kerrat. Minulla on bentsoresepti, ja kerran jopa halusivat kuvalliset henkkarin ennenkun sain lääkkeeni. Aivan törkeää. Ihan kun minä TAHALLANI käyttäisin niitä

Voisitko suhtuatua asiaan vaikka niin että hyvä kun kysyvät, ettei väärä henkilö esimerkiksi hae niitä puolestasi? Kelakortti jos hukkuu niin sitä ei voi mitätöidä.

toisen puolesta sillä kelakortilla saa haettua lääkkeet btw.

Vierailija
75/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo neulattomien ruiskujen panttaaminen on ihan ihmeellistä. Itsekään en meinannut saada kun olisin tarvinnut lapsen lääkitsemiseen. Kuulemma sen yhden joka tulee lääkepaukkauksessa pitäisi riittää. Kerran kun hain syylälääkettä miehelleni, niin jouduin hirveään tenttaukseen sen jälkeen kun vastasin että lääke ei tule itselleni. Parafiiniöljyä en saanut ostettua kissan ummetukseen.

Vierailija
76/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua epäillään kaikkialla. Vielä päälle viisikymppisenäkin ja siististi pukeutuneena. Vartijat lähtevät ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa seuraamaan ja valvovat että maksan ostokseni kassalla peukalot vyön alla, kun olen mennyt kassan läpi, niin katoavat. Apteekeissa ovat lähes paniikissa kun ilmestyn, ja piilottavat sen liioiteltuun asiakaspalveluun. Mulla on vain sellainen roiston swägä, olemus, vaikka pukeutuisin miten siististi ja kalliisti, no can do.

Vierailija
77/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin koiralle madotuskuuria ja apteekissa kysyttiin kuinka iso koira on. Kun vastasin että 80 kg painaa, myyjä (eivät ole aina farmaseutteja) melkein kuiskaavalla äänellä totesi että heillä on ihmisten matolääkkeet erikseen.

Vierailija
78/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ei myyty kahta pakettia ibumaxia. Pidän yhtä pakettia aina laukussa mukana, joten siksi olisin 2 ostanut, kun molemmat loppu. Joku sääntö tuokin oli, mutta kävelin sitten viereiseen apteekkiin ja ostin sieltä toisen. Joskus myös kyselty tarkkaan, kun kysyin ruiskuja, ilman niitä neuloja. Kissalle piti saada.

No se on sääntö ollut, ettei saa kahta pakettia myydä särkylääkkeitä ilman reseptiä. Ei ketään kiinnosta jos asiakas hakee naapuriapteekista toisen paketin. 😃 Se on vaan sääntö, ja farmaseutti tekee virheen jos myy ja voi joutua siitä hyvästä puhutteluun.

Samoin ruiskuista on velvoite kysyä tarvittaessa käyttötarkoitusta ja jos on epäilystä niiden väärinkäytöstä niin kieltäytyä myymästä. Kissanlääkintä on oikein pätevä syy. 🤩 Aina ajoittain esiteinit yrittävät ostaa ruiskuja nuuskaruiskuiksi. Koska alle 18-vuotiaat eivät saa ostaa tai käyttää tupakkatuotteita niin ruiskua ei saa myydä jos epäilys tästä. Sitten taas täysi-ikäisille narkkareille myydään ruiskut kun ilmoittaa reippaasti käyttävänsä niitä suonensisäisten annosteluun. 😂 Ei ehkä loogisin systeemi mutta näin se menee. Ja ihan työtä vaan tehdään, edelleen tulee huutia paitsi työntekijälle myös apteekille jos teinit onnistuu hakemaan tarvikkeet apteekista. Joten asiakkaan ei pidä kyselystä mieltänsä pahoittaman. 😎

Se mielen pahoittaminen tulee farmaseutin oudosta ja asiattomasta käytöksestä. Jos sanoisi, että tuotteen myyntiin on rajoituksia ja pitää tietää käyttötarkoitus ihan normaalilla äänellä ja kehonkielellä, niin ei olisi ongelmaa. Nämä tilanteet vaan on hankalia ja apteekista pitää lypsää ne ruiskut.

Vierailija
79/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo neulattomien ruiskujen panttaaminen on ihan ihmeellistä. Itsekään en meinannut saada kun olisin tarvinnut lapsen lääkitsemiseen. Kuulemma sen yhden joka tulee lääkepaukkauksessa pitäisi riittää. Kerran kun hain syylälääkettä miehelleni, niin jouduin hirveään tenttaukseen sen jälkeen kun vastasin että lääke ei tule itselleni. Parafiiniöljyä en saanut ostettua kissan ummetukseen.

On kyllä outoa miten vaihtelee apteekista toiseen käytännöt, onkohan ketju/liike/farmaseuttikohtaista?

Itsekin tässä hain koiran lääkeannosteluun ruiskua kun pakkauksen mukana tulleesta ruiskusta oli öljy liuottanut ne merkinnät pois, ei ongelmia.

Vierailija
80/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sai inhottavaa kohtelua ensimmäisellä kerralla SPR verenluovutuksessa, ilmme pilkallinen ja sellainen "kyllä me nähdään heti kuka yrittää vilunkia täällä".

No luovutin sitä verta kuitenkin: Tulos erittäin hyvää verta, täysin puhdasta tietysti koska urheilin ja söin vain terveellisintä.

Kerran kuitenkin menin kai liian pian jalkeille ja kopsahdin pyörtyä lattialle. Minulla oli mukanani älylaite jolla yhteys juuri ihmiseen. Hoitajat raahasivat ärtyneenä petiin ja ottivat käsistäni laitteen ja laittoivat sen pois. Kun heräsin pyysin laitteen heti käteeni. Hoitaja ei antanut vaikka pyysin  10 kertaa.Hoitaja käyttäytyi kuin diktaattori todella siinä, oikein tuhahteli vaan pyynnölleni.

Se oli viimeinen verenluovutukseni 15 satsin päätteeksi. Turha enää pyydellä. Tuossa puljussa ei ole kaikki ok, sanonpa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi