Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua "epäilty" apteekissa?

Vierailija
20.08.2021 |

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, mutta laitetaan tähänkin. Olen kova jännittäjä ja asioidessa alan helposti hermoilla, mikä näkyy lievänä tärinänä ja hikoiluna. Tätä varten minulla on tarvittavat lääkkeet, joita haen ajoittain apteekista. Ilmeisesti apteekissa kuitenkin vedellään nopeita johtopäätöksiä ja joutuu helposti "epäiltyjen listalle". Aikanaan, kun oli vielä paperiset reseptit, menin apteekkiin hakemaan tarvittavaa lääkettä. Jännitin sitä ostamista sen verran, että aloin änkyttää ja käteni tärisivät. Tiskillä ollut farmaseutti vilkuili minua epäluuloisesti ja ilmoitti sitten että reseptissä on jotakin "epäselvää" ja hänen pitää varmistaa se soittamalla määränneen lääkärin numeroon. Eli epäili sitä väärennökseksi. Olin kuolla häpeästä ja nöyryytyksestä. Resepti oli sitten ok, lääkäri selvitti asian, mutta kyllä inhosin tuota ihmistä ja koko apteekkia. En koskaan asioinut siellä uudestaan.

Muilla ikäviä kokemuksia apteekeista?

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua epäillään kaikkialla. Vielä päälle viisikymppisenäkin ja siististi pukeutuneena. Vartijat lähtevät ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa seuraamaan ja valvovat että maksan ostokseni kassalla peukalot vyön alla, kun olen mennyt kassan läpi, niin katoavat. Apteekeissa ovat lähes paniikissa kun ilmestyn, ja piilottavat sen liioiteltuun asiakaspalveluun. Mulla on vain sellainen roiston swägä, olemus, vaikka pukeutuisin miten siististi ja kalliisti, no can do.

Anttilassa sanoi vartija mulle muinoin että "kaikkien mustatukkasten perään lähdetään" kun valitin vartijoitten kyyläämisestä. Olin nimittäin ostamassa jättiostoksia eräälle firmalle ja kiertelin kaikki osastot sitä varten valitsemassa tuotteet. Sanoin asiani ja vartija lehahtikin punaiseksi.

Vierailija
82/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on aivan totta, että osassa apteekeissa ei myydä ruiskuja (ilman neulaa) ilman tenttaamista, ja neulojen myynnissä ollaan sitten vielä tarkempia. Osassa apteekeista taas myydään ilman kyselyitä neulojakin. Osa myy vain Stop-pakkauksia ja osa ei edes niitäkään. Kyseessä on apteekin oma päätös, ja ilmeisesti sillä halutaan karsia apteekin asiakaskunnasta epämääräisempiä tyyppejä henkilökunnan viihtyvyyden ja turvallisuuden vuoksi.

Itse en kannata tällaista, sillä puhdas neula on narkkarillekin aina parempi vaihtoehto kuin likainen. Puhumattakaan ruiskuista ilman neulaa. Ei ole mielestäni meidän tehtävämme olla moraalinvartijana siinä, haluaako joku käyttää nuuskaa tai esimerkiksi tehdä lävistyksiä itse, poislukien alaikäiset. Mutta minkäs teet, kun työnantajan ohjeistukset ovat mitä ovat, itse olen siis tällä hetkellä töissä tällaisessa kummallisten rajoitusten apteekissa. Siinä sitten täytyy tentata kaikenlaisia normaaleja lapsiperheen vanhempia ja eläimenomistajia.

Täytyy sitten itsellekin ostaa lasten leikkeihin lääkeruiskut ja miehen askarteluihin tykötarpeet muualta. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani, ja pistän b12-vitamiinin injektioneulalla lihakseen. Kun ostin ensimmäisen kerran neuloja ja ruiskuja, apteekin työntekijä silmin nähden pelkäsi minua, kun ilmeisesti luuli minua narkkariksi, vaikka selitin, että tarvitsen neulat ja ruiskut vitamiinin piikittämistä varten, ja pyysin siihen soveltuvia neuloja (jotka siis ovat eri neuloja kuin verisuoneen pistämiseen käytettävät).

M33

Vierailija
84/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei paljo, mut kerran ostin ilman reseptiä  ison pullon kaliumia jolla kai vois tappaa koko kylällisen ihmisiä, jolloin ne kysy lääkärin nimeä. Ei sen kummempaa. Kuka vaan vois sanoo jonkun lääkärin nimen tossa vaiheessa...LOL

Vierailija
85/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo tässä keskustelussa, että farmaseutti vaikutti pelokkaalta sen jälkeen, kun ruiskuja oli kysytty. Ihmettelen tätä kovasti. Ruiskujen kysymysessä/ostamisessa ei ole farmaseutin näkökulmasta mitään sen kummempaa kuin vaikkapa laksatiivin tai yskänlääkkeen ostamisessa. Luulen, että se pelon tunne on enemmänkin ruiskujen ostajissa ja farmaseuttiakin tarkkaillaan/tulkitaan sen takia tavanomaista kriittisemmin.

Tietäisittepä vaan, miten paljon niitä ruiskuja apteekeissa myydään. Huumeidenkäyttäjät ovat apteekissa yleensä todella asiallisia, koska tietävät, että yhteistyö apteekin kanssa loppuu sillä samalla sekunnilla, kun apteekissa törttöilee. Monilla narkkareilla on ns. "apteekkisopimus" ja se loppuu, mikäli "omassa" apteekissa käyttäydytään huonosti. 

Apteekkilaisilla on omat syynsä kysellä ruiskujen käyttötarkoitusta. Ruiskuja ei haluta myydä ns. nuuskapilleiksi, koska nuuskaa ei edes myydä Suomessa. Huumekäyttöön halutaan myydä neula ja ruisku, koska huumeen annostelussa kumpikin pitäisi käytön jälkeen vaihtaa infektioiden torjumiseksi. Lääkkeen antoon tulee välineet nestemäisen lääkkeen oston yhteydessä. Okei, joskus ne ovat epätarkoituksenmukaiset (esim. lääkelusikka tai lääkemuki), jolloin on ehkä tarpeen ostaa joku parempi, esim. ruisku lääkkeen antoon lapselle. Ruiskun käyttö ei ole kuitenkaan kaikille tuttua ja farmaseutti haluaa varmistaa, että asiakas osaa varmasti tulkita ruiskun asteikkoa oikein. Ruiskun koolla on myös merkitystä. Liian iso ruisku ei mahdu lääkepullon sisään ja liian lyhyt ruisku ei ylety lääkepullon pohjalle. Näitä syitä/perusteluille kyselylle voisi jatkaa vielä vaikka kuinka, mutta toivottavasti nämä esimerkit nyt riittää.

Vierailija
86/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua epäillään kaikkialla. Vielä päälle viisikymppisenäkin ja siististi pukeutuneena. Vartijat lähtevät ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa seuraamaan ja valvovat että maksan ostokseni kassalla peukalot vyön alla, kun olen mennyt kassan läpi, niin katoavat. Apteekeissa ovat lähes paniikissa kun ilmestyn, ja piilottavat sen liioiteltuun asiakaspalveluun. Mulla on vain sellainen roiston swägä, olemus, vaikka pukeutuisin miten siististi ja kalliisti, no can do.

Anttilassa sanoi vartija mulle muinoin että "kaikkien mustatukkasten perään lähdetään" kun valitin vartijoitten kyyläämisestä. Olin nimittäin ostamassa jättiostoksia eräälle firmalle ja kiertelin kaikki osastot sitä varten valitsemassa tuotteet. Sanoin asiani ja vartija lehahtikin punaiseksi.

Jep. Mulla ei ole edes fledaa enää, muutama harmaa haituva sivuilla.

Stevarit ovat sisäistäneet tiukasti keskiluokkaisuuden koodin Helsingissä ns. "hyvillä alueilla". Kaikki välikausitakista ja purjehduskengistä poikkeava herättää heti epäilyksen, ja puhe alkaa mikrofoniin.

Vierailija
87/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostin isoimman ruiskun mitä löytyy kytkimen ilmaukseen, sellaisen hevosmallin. Siinä ei ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
88/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran pieniä kirurgin veitsiä apteekista, ne piti pyytää jostain kassan alta. Se on ainoa kerta, kun apteekissa on kysytty, mitä aion niillä tehdä. Opiskelin keramiikkamuotoilua, ja veitset olivat käteviä saven muotoilussa.

Vierailija
89/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiminen operaattoreiden puhelinshopeissa kun puhelin ei millään toimi kunnolla voi nostaa suuren hälytyksen koko kauppakeskukseen vaikka Iso Omenassa ja pian on sekä hyvin varustettu seitsemän elämää ambulanssi tai joku muu sekä poliisin PIIPAA JA MUSTA MAIJA paikalla... Sama voi koskea vaikka jos käyt lataamassa jotain Prepäidiä vaikka Lippulaivassa... suuhälytys lähtee päälle ja pian on POLIISI KIMPUSSA JA KYSYY OLETKO KARANNUT JOLTAIN SULJETULTA OSASTOLTA... paikka on sitten ollut LAURINLAHDEN VENEKERHO, jossa mm pressutettu MÖRKÖ niminen vene eli MÖRKÖ on suomeksi kummitus, vaikka ruotsiksi se on MÖRK-Ö... saari lähellä Södertäljeä ja siellä lähistöllä oli joskus vuonna 1962 ei vain suuri maatalo vaan myös campingalue... Maatalo oli aika mahtava... perhe OLI VOITTANUT KAIKKI VALTAVAT PAKASTEARKUT SUN MUUT... ja teurastettiinhan siellä kyllä eläimiä... minäkin näin kun iso nauta tai mikä se oli sai kuulan kalloonsa... että tämmöisen kielikylpykasvatuksen on Hesan eiralais-kalliolainen pikkutyttö saanut... Kenenköhän häitä siellä Laurinlahden veneklubilla juuri silloin vietettiinkään kun OIKEIN TELKKARIN AUTO OLI PAIKALLA... kerran eräällä toisella kerralla istuin siellä tyhjässä veneklubissa aurinkoa ottaen eikä ristin sielua ollut paikalla... sitten eteeni ajoi MUSTA MUSEOAUTO ja se parkkeerattiin siihen eteeni moottori käyden ja avaimet niin että olisin voinut lähteä sillä tosta noin vaan ajelemaan... onhan minulla ollut ajokortti jo siitä päivästä kun täytin 18 vee ja enoni autokoulusta... kuskit sitten vielä poistuivat paikalta... en tietenkään tehnyt yhtään mitään ja kuskit tulivat takaisin ja ajoivat auton pois... myöhemmin päivällä näin tämän museoauton, se oli musta, parkkeerattuna veneklubin 'makkarakioskin' ulkopuolelle... makkarakioskissa luki SIBYLLE KORV ja sehän on ruotsalainen katukeittiömakkara, ei Suomessa myytävä... olin vähän ihmeissäni... MUTTA EI SIINÄ KOVASTI OLLUT AIKAA SITTEN MIETTIÄ KUN ILLALLA OLIN JO TAAS SULJETTUJEN OVIEN TAKANA JA VOITTE ARVATA IHAN ETTÄ MISSÄ... ja varmaan tietysti tämän hulluuteni vuoksi... ihan mielisairasta ja varmaan joku psykoosi... jonka oireita opetetaan psykoedukaatiossa... tietokonehuoneessa... jossa tietysti maailmankartta nuppineuloin tärkeät paikat merkittyinä... VOI TÄTÄ HULLUUTTA!!! Beige museoautokuormuri on sitten toinen tarina... se pyöri sekä seinänaapurini taksikeisarin piireissä että vanhan äitini asunnon parkissa Lauttasaaressa... ja telkkarissakin näytettiin noihin aikoihin jotain museoautouutista... ja kiinnostuin kun museoautofirmaa veti joku Arto Anttila, mikä ei kuitenkaan ole kukaan sukulaiseni eikä ainakaan veljeni... 

Vierailija
90/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellaset listat reseptejä että ihan oikeutetusti kysyvät käytöstä ja katsovat milloin viimeksi reseptillä lääkkeitä toimitettu. En ota tästä itseeni, koska hyvähän se on että seurataan ettei ole mihinkään katukauppaan mun reseptit menossa.

Kysyvät mitä pitävät ja that’s it, työtään vaan tekevät.

Vierailija
91/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitujauhoa ostin apteekista.

- Mininkäs sä tämmöstä tarvit.....

Matelijalle....

Ei kysyny enempää

Vierailija
92/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran pieniä kirurgin veitsiä apteekista, ne piti pyytää jostain kassan alta. Se on ainoa kerta, kun apteekissa on kysytty, mitä aion niillä tehdä. Opiskelin keramiikkamuotoilua, ja veitset olivat käteviä saven muotoilussa.

Voi kuule, vaikka mitä pitää apteekissa pitää tiskin takana. Tämä on maa, jossa ei voi yskänlääkkeitäkään pitää hyllyssä, koska joku pöllisi ne päihdytystarkoitukseen. 😂

Vierailija
93/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ostin isoimman ruiskun mitä löytyy kytkimen ilmaukseen, sellaisen hevosmallin. Siinä ei ollut mitään ongelmaa.

hahaah:D! Tää on kova.

Vierailija
94/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ostamassa lääkeruiskuja pienikokoisen marsunpoikasen käsiruokintaa varten. Heti kun kysyin farmaseutilta ruiskuja, meni varautuneeksi ja kysyi mihin niitä tarvitsen. Voin vannoa etten näytä alaikäiseltä.

Miksi siis edes kysyvät käyttötarkoitusta kun heillehän se ei kuulu millin vertaa mihin niitä tarvitsen? Eikö tuollaiset kyselyt pahimmillaan nosta suonensisäisten huumeiden käyttäjien kynnystä ostaa puhtaita ruiskuja säännöllisesti??

Ja vielä se, että ne ruiskut pidetään jossain takahuoneessa ja niitä joutuu erikseen kysymään. Eikö ne voisi olla ihan hyllyssä esillä hintoineen päivineen niin kuin on kaikki muutkin tarvikkeet. Netistä kuitenkin noita syntistäkin syntisempiä neulattomia ruiskuja saa ostettua vaikka tukkupaketin kerralla eikä kukaan kysele. Olisi kiva saada tähän vastaus joltain apteekkarilta tai farmaseutilta.

No ei voi, kun niitä ei saa myydä vapaana kauppatavarana ja käyttötarkoitusta kysellään tosiaan väärinkäytön vähentämiseksi. Netistä nyt voi maailmalta tilata varmaan vähän mitä tahansa, mutta Suomessa olevissa liikkeissä pitää noudattaa Suomen lakeja, asetuksia ja säädöksiä. Tuskin se apteekkiväkikään nyt kauheasti niistä säädöksistä iloitsee, mutta sääntöjen mukaanhan meistä täytyy jokaisen työnsä hoitaa.

Nyt kiinnostaa, onko tosiaan jossain laissa säädetty että lääkeruiskut (huom ruiskut ilman neuloja) on jonkun rajoituksen alla? Ihan suomalaisesta verkkokaupasta olen ostanut niitä netistä eikä kukaan kysellyt mihin tarkoitukseen. Eikö se olisi kaikkien etu että ruiskut on vapaasti myytävää tavaraa? Vai alkaako monikin spontaanisti tykittää huumetta suoneen jos niitä saa hyllystä ilman kysymyspatteria? En käsitä mikä niissä ruiskuissa on vaarallista?

En nyt ole satavarma, mutta käsittääkseni lääkeruisku on lääkinnällinen laite, jolloin sitä koskee paitsi lääkinnällisten laitteiden ISO-standardit myös muu lääkinnällisten laitteiden säännöstö. Sitten taas jos vaikkapa joku keittiötarvikekauppa myy samanlaista ruiskua piparinkoristelutarvikkeena, se ei ole tietenkään lääkinnällinen laite vaan ihan vaan ruisku.

Miltä osin tässä on järkeä, siihen en ota kantaa, mutta aika säänneltyähän tämä sääntö-Suomessa on.

Lääkelaki ohjaa apteekin toimintaa ja lisäksi Fimean antamat asetukset ja ohjeet. Fimealta on säännöt jokaisen särkylääkkeen suurimmasta sallitusta käsikauppaerästä. Tästä on tullut apteekeille joskus jopa paimenkirje, kun apteekkitarkastuksessa oli löytynyt kassatyöntekijöitä, jotka eivät olleet tätä asetusta osanneet.

Varmaan olisi useimmat myyneet ihan mielellään kaksi pakettia Buranaa sille raukalle, joka kertoi koko muun perheensä olevan kovassa kuumeessa. Mut kun ei saa.

Vierailija
95/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vaarallinen ostos? kirjoitti:

Liitujauhoa ostin apteekista.

- Mininkäs sä tämmöstä tarvit.....

Matelijalle....

Ei kysyny enempää

Liitukaudella oli liitua eikä kyselty.

Vierailija
96/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein lehahti punaiseksi? Jos olet siellä hiippaillut pitkin käytäviä katselemassa tuotteita laittamatta mitään ostoskoriin, niin totta kai vartija hieman seurailee tuolla tavalla käyttäytyvää hyypiötä. Itse varmasti kuvittelet olevasi tärkeäkin henkilö, mutta todellisuudessa sinua ei erota tavallisesta myymälävarkaasta mikään muu kuin firman luottokortti taskussasi.

Vierailija
97/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puolisoni kotiutui suuresta leikkauksesta ja sai vahvat kipulääkkeet  ja ei sitten niitä kaikkia kuitenkaan käyttänyt, vei niitä apteekkiin hävitettäväksi. Siitäkös riemu repesi kun alkoi oikein huutamaan, kuinka nämä lääkkeet on sinulla ja miksi jne. 

Selitin rauhallisesti paikalle tulleelle 'ylemmälle' tasolle, että puolisoni ei niitä käytä enempää ja kun ei voi moneen kk vielä itse autolla edes liikkua, niin minä ne toin hävitettäväksi.Tämä ylempitaho asian ymmärsi, toisin kuin tämä huutaja.

Tottakai minä puolisona olin asiaa hoitamassa, kun ei itse potilas moneen kk voi edes istua saati lähteä liikkeelle.

Kyse oli erittän voimakkaista lääkkeistä, joita huumeina jotkut käyttää ja niihin on kuollutkin niitä väärinkäyttäjiä.

Vierailija
98/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittisketsissä olisi ostaja livauttanut:

-Emännälle hohohohhooo!

On siis huumoria HUUMORIA:

Vierailija
99/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein lehahti punaiseksi? Jos olet siellä hiippaillut pitkin käytäviä katselemassa tuotteita laittamatta mitään ostoskoriin, niin totta kai vartija hieman seurailee tuolla tavalla käyttäytyvää hyypiötä. Itse varmasti kuvittelet olevasi tärkeäkin henkilö, mutta todellisuudessa sinua ei erota tavallisesta myymälävarkaasta mikään muu kuin firman luottokortti taskussasi.

Kyllä lehahti ja se musta tukka oli ainoa mikä yhdisti minut varkaaseen, ihan taatusti.

Vierailija
100/225 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hiippailen lähes aina pitkin käytäviä laittamatta mitään ostoskoriin. Harvemmin mitään, etenkään rättejä ostan, vaikka niitä tutkailenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi