Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Ostaisin Haltin vaatteita, mutta värit ovat minulle epämieluisia. Haluaisin valkeita alusvaatteita, valkeita teknisiä kauluspaitoja ja kilpikonna kauluksellisia vaalean harmaita puseroita. Kirkkaat värit eivät minulle sovi. Silmätkään ei kestä tummia värejä.
Sievin kengät ovat nykyään aivan kamalia, ennen löytyi edes jotain hillittyä ja matala kantaista. Etu varvas ei saa kääntyä keskelle päin. Kantaa ei saa olla minulle yhtään, kun on notko selkä.
Upo mikroaaltouuni on niin huono, ettei sanat riitä kertomaan. Lamppu meni rikki heti uutena. Lamppua ei voi vaihtaa itse, eikä sitä voi ilman omaa autoa viedä takuu huoltoon. Äänen sai onneksi pois. Siksi sen ostinkin.
Mikro käynnistyy heti, ilman tarpeellista lyhyttä viivettä, jolloin ehtisi juosta säteilyn alta pois. Mikroaaltouuneja työkseen koko ikänsä tutkinut tutkija, kertoi, ettei ole koskaan löytänyt yhtään vuotamatonta miktiaaltouunia.
Suomalaisten hautajais vaatteiden osto onnistuu liiankin hyvin. Löytyy takit, vaatteet, sukat ja kengät, mustaa, mustaa, mustaa ja vielä mustempaa.
Suomalaista ruokaa ostan mieluiten.
Niitä ei joko ole (valmistetaan aasiassa kuten Iittalat jne.) tai hinta on hirveä (kts. vaikka Nousu-verkkaripuku).
Suomalaiset vaatteet on elastaanirytkyjä.
Suzyanne kirjoitti:
Liian kallista. Juuri yhtenä päivänä katselin Finlaysonin vaatteita niin ei minulla kyllä niihin ole mitenkään varaa, ja rumiakin minusta olivat.
Finlaysonin kuosit on kyllä järkiään aivan masentavia. Joskus satunnaisesti tulee joku vähän iloisempi ja entistä Finlaysonia muistuttava kuosi. Nekin myydään loppuun ennen kuin ehtii huomata. Mustat ja muut tummat sävyt on kuin suoraan kopioitu Jyskin mallistosta. Hinta kuitenkin vähintään tuplat. Nytkin alennetut hinnat on korkeammat kuin normaalihinnat ennen koronaa. Sääli. Ostaisin mielelläni vaikka niitä retrovärejä ja kuoseja.
Kyllä kyllä kaikki Alkossa myytävät kotimaiset jiomapullot on testattu ja hyväksi havaittu. Kukaan ei ole varmaan palauttanut avattua viinapulloo takaisin Alkoon ja luulempa ettei ne kaljat ja lonkutkaan jää juomatta. Ja suomi kiittää kun viinaa ostat.
ostaisin mielelläni suomalaisia astioita, mutta ei niitä valmisteta, tai sitten ne ovat jotain ällöttävää turistidesignia. Ostaisin mielelläni suomalaisia vaatteeita, mutta ne ovat liian kalliita. jotkut suomalaiset ulkoiluvaatevalmistajat eivät tee riittävän isoja kokoja. Olen raskaana, joten olisi kiva, jos ulkoiluvaatteet menisivät kiinni ja silti olisivat ihan normaaleja ulkoiluvaatteita eikä mitään ällöttäviä "huomaatteko kuosista, että baby on board!" -mallia. Olen normaalia pidempi myös, joten on ärsyttävää, kun suomalaiset vaatteet on tehty sille persjlakaiselle suominaisen mallille. Pidat ja takit jää lyhyiksi selästä ja käsistä, housunlahkeet liian lyhyet jne. miesten mallit taas ovat miehen vartalolle tehtyjä. Ruotsista ja ruotsalaisista vaatekaupoista löytyy paremmin minun kehotyypilleni sopivia vaatteita ja ovat vielä halvempia. Jopa mae in sweden tuotteet ovat halvempia ja nyt kun ruotsin kruunu sukeltelee niin siksikin.
Ei kiinnosta maksaa suomalaiselle yrittäjälle tuotteesta kymmenen kertaista hintaa ja siittä johtuva työ teetetään palkattomalla harjottelijalla varsinkin kun sen täysin saman tuotteen saa ulkmailta oaljon halvemmalla. Eikö yrittäjät tajunneet sitä että kun eu toi yritykselle kaiken halvemmalla siinä avautu myös ovi kansalle päästä suomalaisten yrittäjin riisto hinnoista eroon
Se että tuote tarrotetaan suomessa ei tee tuotteesta vielä suomalaista
Suomea ei edes ole olemassa. Rahat menee Japaniin.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/063f6122-edea-4198-b3e0-46ef9c51b412
Uskokaa pois, Suomessa on vielä suuri astiatuotanto. Kertakäyttöastiat ovat suurelta osalta kotimaista tuotantoa, Huhtamäki ym. Aterimia tekee Outokummussa Akvila.
Pyrin melkein kaikessa ostamaan suomalaista. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että se tuote on vain suunniteltu Suomessa, mutta sekin on parempi kuin kokonaan ulkomaalainen tuote. Haluan ihan periaatteesta suosia suomalaista. Se ylläpitää suomalaisia työpaikkoja ja tuotteet voivat mahdollisesti tulla läheltä. Ja kyllähän se vähentää valikoimankin määrää, joten valinta on helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia tuotteita, kuten mitä? Onko vaikka Halin uote suomalainen vai vain suomalainen nimi? Tai Artek, joka oli aikanaan suomalinen mutta nyt on enää ylihintainen.....
Lasitutin parvekkeeni. Halusin ehdottomasti suomalaisen tuotteen. Firma, josta yli 5000 euron urakan tilasin, kehui olevansa suomalainen. Kun lasit oli asennettu paikoilleen, niin niissä oli tarrat, jotka kertoivat lasien olevan Virosta. Jos olisin tiennyt tämän, niin lasitus olisi jäänyt tilaamatta. Ikävää, että valehdellaan päin naamaa. Näin Oulun seudulla.
Ai miksi? Surkean laadun ja elähtäneen/ tylsän designin vuoksi (käyttötavarat ja vaatteet). Ruuissa huonon laadun tai ikävän maun vuoksi. Ikävä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia ruokia!
Ostan niin vähän suomalaista kuin mahdollista. Erityisesti kasviksissa suosin aina ulkomaalaista. Jo ilmastosyistä; Suomessa kasvisten viljely vie niin paljon energiaa vrt e-eurooppa, että lentorahtina tuodut elintarvikkeet ovat huomattavasti ilmastoystävällisempiä valintoja.
V...n savolainen! Suomistopaska on maailman kalleinta ja huonoimmasta päästä kaikissa tuotteissa laadultaan!
Varsinkin suomalainen liha, kala, vihannekset ja leivät ovat nykyään pahasti ylihinnoiteltuja, en osta.
Ostin ennen aina suomalaista, sitten hinnat vain nousivat ja nousivat ja muutin hetkeksi ulkomaille. En tiedä miten helvetissä kaikki voi olla niin kallista täällä - varsinkin kotimaiset tuotteet.
Nykyään ostan ihan vain boikottina Lidlistä halvimmat tuotteet ja tilaan netistä hygieniatuotteet. Ravintolassa en käy enää laisinkaan Suomessa. Matkustan nykyään useammin kuin ennen ja ulkomailla syön joka päivä ravintolassa.
Hinnat ovat yksinkertaisesti vain aivan liian korkeat. En tiedä millä ihmeellä niitä perustellaan, mutta järkeä niissä ei ole. Vain idiootti maksaa samankaltaisesta tuotteesta 8€ kun sen voi saada puolet halvemmalla.
Tallinnan reissut ovat nykyään todella kannattavia, ruuat ja juomat puolet halvempaa, kuin Suomessa.
Yleensä suosin suomalaista jos vaihtoehtoja on. Ostin just kotimaista kissanpissa-pellettiä. 🐱
En osta suomalaista - en halua maksaa ylihintaa. Viisas tekee näin. Tyhmät voi maksaa sitten ylihintaa - minua ei sellainen kiinnosta.
Ostaisin mielelläni suomalaisia uusia muumi mukeja, mutta ei niitä enää valmisteta.