Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Mitä oikein inkutat, kyllä minä ostan kotimaista.
Itse olen koko ajan jättänyt asteittain pois ulkolaisia tuotteita. Ostan suomalaista. Terveyssiteet, meikit, puhdistustarvikkeet, ruoka...Löytyy kotimaisia edullisiakin.
Liian kallista. Juuri yhtenä päivänä katselin Finlaysonin vaatteita niin ei minulla kyllä niihin ole mitenkään varaa, ja rumiakin minusta olivat.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus kerrassaan, mutta käypi vähän liian painavaksi tavallisen duunarin kukkarolle.
Sama. Ostaisin jos varaa ja harmittaa kun ei pysty ostaan suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa suomalaisia vaatteita?Luulin tosiaan että esim. MARIMEKKO on suomalainen...Mutta niin vain niissäkin (300e mekko vielä) luki made in China...
Ja jos olisikin laatua. Marimekon raitapaidan helma vetää ihan vinoon.
Suomalaisten tuotteiden tuotto menee Kokoomuksen kannattajille, tai kepuleille. Se riittänee syyksi. Jos kuluttajalta leikataan ostovoimaa, se näkynee myös siellä tuotantoketjun yläpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus kerrassaan, mutta käypi vähän liian painavaksi tavallisen duunarin kukkarolle.
Nurinkurista. Suomalainen duunarihan siitä juuri hyötyisi jos ostettaisiin kotimaista. Suomalaiset äänestää perussuomalaisia, mutta kauppareissulla suositaan saksalaista yrittäjää ja ulkomaista duunaria. Eikä se kotimainen aina niin kallista ole. Ruokakaupassa etenkin se kotimainen maksaa vain senttejä tai ehkä euron pari enemmän. Eli ostakaa nyt kotimaista aina kun rahkeet riittää. Se hyödyttää sinua itseäsikin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tuotteiden tuotto menee Kokoomuksen kannattajille, tai kepuleille. Se riittänee syyksi. Jos kuluttajalta leikataan ostovoimaa, se näkynee myös siellä tuotantoketjun yläpäässä.
Tässäpä taas oikein talousosaamisen mestarinäyte - voi taivas! Voi kun ihmiset vaivautuisi opettelemaan edes peruskoulun ysiluokan taloustiedon alkeet ennen kuin alkavat mitään tänne keskustelupalstoille sylkemään.
En suosi: Ruotsi on äidinkieleni, ja suomalainen yhteiskunta syrjii ruotsinkielisiä syntyperäisiä Suomen kansalaisia. Sitä harrastavat niin viranomaiset, sairaanhoito, yritykset ja ihan tavalliset kansalaiset. Sulle kunna skriva allt ovanstående på svenska, men ids inte, du fattar nog ändå inte vad jag skriver, om du har finska som modersmål.
Mistä minä voisin ostaa OIKEASTI laadukkaita suomalaisia tekstiilejä? Olisiko olemassa niin hyvälaatuista pellavalankaa myynnissä, että voisi kutoa itse kangasta.
Ennen oston, mutta uuden hallituksen myötä lopetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas oikein talousosaamisen mestarinäyte - voi taivas! Voi kun ihmiset vaivautuisi opettelemaan edes peruskoulun ysiluokan taloustiedon alkeet ennen kuin alkavat mitään tänne keskustelupalstoille sylkemään.
Olen samaa mieltä ensimmäisen kanssa. Tämän uuden hallituksen myötä, minusta tuli antisuomalainen.
Sitä olen hallituksen silmin ja haluan erottaa itseni Kokoomussuomesta.
En ole tukien saaja, mutta pienipalkkainen. Turvattomuus on uusi tuttavuus.
On tosi vaikeaa, koska pääsääntöisesti laatu ei riitä. Vaikka rahaa olisi, ei sielu anna periksi ostaa kehnoa ja siten kannustaa vielä enemmän sitä kehnon tuhertelua.
Suomalaiset vaatteet kalliita ja rumia.
Suzyanne kirjoitti:
Liian kallista. Juuri yhtenä päivänä katselin Finlaysonin vaatteita niin ei minulla kyllä niihin ole mitenkään varaa, ja rumiakin minusta olivat.
Onko niitä edes tehty Suomessa, ei taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosin suomalaista hyvin useasti. Pyrin valitsemaan kaupassa ensi sijaisesti suomalaisia elintarvikkeita. Käytän Lumenen meikkejä, suomalaista wc-paperia jne. Katson elintarvikkeissa aina missä ne on valmistettu. Ei ole vaikea suosia kotimaista.
En ymmärrä miksi ostaisin esim. virolaista jogurttia tai saksalaista maitorahkaa, kun täälläkin valmistetaan ihan hyviä vaihtoehtoja.
Itse ostan vain Kreikassa valmistettua jogurttia, ja Kreikassa, Espanjassa, Hollannissa ja Italiassa valmistettuja juustoja. En pysty syömään suomalaisia maitotuotteita terveyssyistä eli käy vain ns. A2-maitotuotteet.
Vaihtoehtoja Suomessa kyllä olisi, mutta valmistajia on vain muutama, tuotteet ovat kalliita ja saatavuus täällä pk-seudullakin on heikko.
Kiteellä on vastikään aloittanut A2 -artesaanimeijeri.
Suzyanne kirjoitti:
Eihän ne ole olleet aikoihin suomalaisia.
Muistan kun kerran ostin Karhun verkkarit kun halusin suomalaista tukea. Myöhemmin huomasin että housuissa oli toinen lappu jossa kerrottiin että tuote on itseasiassa valmistettu kiinassa vai olikohan sittenkin intiassa? Kuitenkin, jossain h*lvetin kuusessa eikä todellakaan ollut kotimainen tuote brändistä huolimatta. Sama esim. "Kotimaiset muumikupit" valmistetaan itseasiassa Thaimaassa ja todennäköisesti muutkin Iittalan tuotteet valmistetaan siellä.
Haluaisiko joku listata mitä suomalaisia firmoja joiden tuotteet ihan oikeasti valmistetaan Suomessa, suomalaisista raaka-aineista ja suomalaisella työvoimalla jne.? Eipä taida kovin pitkää listaa syntyä. Mielelläni tukisin mitä varaa on, mutta eipä ole kauheasti mitä tukea.
Ruuassa ja kasviksissa aina suomalaista mahdollisuuksien mukaan. Kohtahan täällä voi jo banaanitkin viljellä kotimaassa kun ilmasto vielä vähän lämpenee.
Ostaisin toki suomalaisia tuotteita, mutta kun sopivia ei löydy.
Lisäksi suurin osa suomalaisista yrityksistä valmistuttaa tuotteet silti jossain Kiinassa tms. Ei se paljon Suomea hyödytä.
Tulitko ollenkaan ajatelleeksi, että mitä enemmän meillä on yrityksiä, sitä enemmän meillä on työpaikkoja. Työstä saa palkkaa ja sen maksaa yritys (tai kunta/valtio yritysten ja palkansaajien maksamilla verorahoilla). Yrittäjyys kunniaan ja tuollaiset sivistymättömät höpöhöpö-porvaripuheet roskakoppaan.